Astmaa?
Olen yskinyt nyt useamman kuukauden, lähes koko päivän. Välissä olin kyllä ihan kunnolla kipeenä, kolme viikkoinen sitkeä flunssa, ja limaa tuli niin perkuleesti. Mutta tällainen päivittäinen yskiminen on nyt siis kestänyt turhan kauan. Pahimmillaan tämä on yöllä kun pitäs mennä nukkumaan, eli vaikeuttaa nukahtamista ja toinen sitten aamulla, kun herään. Se aamu on vielä pahempi : käytännössä herään siis siihen, että en saa henkeä ja henkitorvessa on limaa. Yskiminen tuntuu alkuun vaikeelta, kun tuntuu, että keuhkopussit on ihan kasassa ja lima ei tahdo heti lähteä liikkeelle. Helpottuu kuitenkin, kun yskimistä jatkaa ja itseasiassa sitä on pakottava tarve jatkaakin. Alkuksi tulee reippaasti paksumpaa limaa ja sen jälkeen jatkuu värittömänä ja kevyempänä melkein iltapäivään asti. Lääkäriaika on nyt varattu kahden viikon päähän. Kaveri ehdotti, että saattais olla astmaa...Mutta saattaa toki olla paljon muutakin. Pelottaa....
Tupakoin, mutta en mielestäni paljon. Aiemmin ei ole todettu mitään allergioita, siivoan säännöllisesti eikä meillä ole mitenkään pölyistä. Kissa löytyy, mutta se meillä on ollut jo kymmenen vuotta eikä aiemmin mitään tällaista. Saattaako joku tietty tilanne ( esim.jonku sairauden jälkitila ) laukaista myöhemmin astmaa tai jonku allergian? Kasveja meillä ei myöskään ole.
Nenä on usein tukossa ja limaa siis erittyy myös sitä kautta. Aivastelen paljon.
En tunne oloani muuten mitenkään kipeeksi, ei lämpöä eikä kolota mitään paikkaa. Tällä hetkellä olen työtön ja paljon kotona, suurimman osan päivästä ja kaikki oireet tuntuu olevan täällä. Kun lähden lenkille tai asioille, yskiminen lakkaa. Mutta heti, kun tulen kotiin, se alkaa uudestaan. Mikähän täällä voisi aiheuttaa tätä limaisuutta? Home? Pienenä altistuin homeelle ja mulla oli jatkuvasti korvatulehdus ja antibiootit...Toinen mikä tulee mieleen, on se, että olen ihan hullu käyttämään kaikenlaisia siivousaineita ja pyykissä saatan annostella reippaalla kädellä tuoksullisia pulvereita ja huuhteluaineita. En ehkä itse enää haista niitä, mutta moni vierellä oleva on kummastellut...
Eli mitä ikinä onkaan tämä, niin nyt kai sitten joutuu ostamaan kaikki siivousaineet ja hygieniatuotteet hajuttomina...Ja lopettaa sekin vähäinen tupakointi. Mutta eniten harmittaa se, jos tämä johtuukin kissasta...Tai sitten on jotain keuhkosyöpää...Pelottaa ja vituttaa....Kahden viikon päästä jo viisaampi...
Ja anteeksi sekava kirjoutus....
Kommentit (2)
Mutta toisaalta, jos olis keuhkoputken tulehdus, niin eikö silloin pitäs olla ns.jatkuvat oireet? Eikä niin, että se helpottaa kun poistuu kotoa. Saatan viettää useita tunteja jossain aivan muualla, ja silloin ei mitään. Lisäksi luulis, että vointi olis melko heikko silloin, varsinkin jos on jo näin pitkään jatkunut. Välillä on helpompia päiviä, mutta täysin limattomia ne ei kuitenkaan ole.
Miksi muuten ei kannata home-epäilyistä mainita?
Hmm. On todettu, että ne, joilla on astma, ovat sairastaneet useammin keuhkoklamydiatulehduksen. Astma tai astmatyyppinen oireilu voi siis tulla jonkin pöpön jälkitautina, mutta tähän pitää olla perinnöllinen alttius. Home on paha juttu, en todellakaan suosittele, että menet meuhkaamaan lääkärille homeesta, mutta se aiheuttaa hengitystieoireita. Sinuna menisin lääkärille katsomaan, onko tullut jälkitautia tai onko keuhkoputkentulehdus tai mykoplasma, joka vaatii antibiootit. Pyytäisin myös keuhkojen röntgenkuvan, mutta voi olla, että joudut jankkaamaan tästä asiasta pitkän aikaa terveyskeskuslääkärin kanssa. Pyydä, että ottavat tulehdusarvon, kuuntelevat keuhkot ja ottavat sen röntgenkuvan. Pyydä myös ne antibiootit. Tää on mun neuvoni.