Jos myyn fb-kirppiksellä jonkun tavaran ja ostaja tulee noutamaan, onko hänellä oikeus
olettaa että minulla on vaihtorahaa? Omasta mielestäni ei, mutta tämä kyseinen ostaja kivenkovaan väitti että on myyjän velvollisuus huolehtia vaihtorahasta.
Kommentit (23)
Noh, 20€ on pienin summa minkä automaatista saa, niin jos tuote maksaa vaikka 10€ niin kysyn kohteliaasti etukäteen onko myyjällä antaa vaihtorahaa. Jos ei ole, käyn rikkomassa rahan kaupassa.
Hinta on sovittu etukäteen, kyllä ostaja sen tietää. Tasaraha, kiitos!
Minustakin ostaja varaa tasarahan. Eihän myyjä voi olla varautunut kaikenlaisiin rahoihin. Toki voi myös ilmoitukseen laittaa, et maksu tasarahalla.
Ostaja kysyi myös, että kuinka kauan hän voi testata tuotetta jos haluaakin palauttaa?? ap
Hinta tiedossa etukäteen, mistä sinä voit tietää, tuleeko se 200 euron seteli kädessä maksamaan 7 euron ostosta.
Lisäksi yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa ei ole tapana antaa mitään testiaikoja, käytettyhän se tuote yleensä jo on.
Vierailija kirjoitti:
Ostaja kysyi myös, että kuinka kauan hän voi testata tuotetta jos haluaakin palauttaa?? ap
Kun raha on vaihtanut omistajaa lakkaa palautusoikeus välittömästi. Näin kaupassakin. Vain etäkaupassa ostettaessa yritykseltä on vaihtoaika.
Ekaa kertaa törmään nyt tällaiseen. Oon myynyt paljon fb-kirppareilla ja luulin tuntevani käytännöt. Pitääkö sitten hankalan ihmisen kohdalla vain myötäillä? Jos hän tulee palauttamaan tavaraa viikkojen päästä, annanko rahat takaisin? ap
Mielestäni tuosta voi sopia puhelimessa ensin. Ihan samalla tavalla teen, kun tilaan esimerkiksi pizzaa kotiin. Sanon kuskille, että ottaa esim satasesta vaihtorahaa mukaansa, niin tietää varautua.
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa törmään nyt tällaiseen. Oon myynyt paljon fb-kirppareilla ja luulin tuntevani käytännöt. Pitääkö sitten hankalan ihmisen kohdalla vain myötäillä? Jos hän tulee palauttamaan tavaraa viikkojen päästä, annanko rahat takaisin? ap
No et anna, etkä ota tavaraa takaisin. Myyköön itse eteenpäin jos ei ollut sopiva.
Jos mahdollista, tavaraa voi kokeilla ennen kauppaa, mutta aina sekään ei ole mahdollista (vaikka treffit jossain parkkipaikalla talvipakkasessa niin aika ikävä kokeilla sopiiko kalsarit jalkaan).
Mulla on huutiksessa vakiona 2 maksutapaa: tilille etukäteen tai tasaraha (ilman tinkausta) kourassa noudettaessa.
Tori, huutonet, fb -noudot on mun mielestä aina tasarahakauppaa ja ainakin mun ostajat on tuonu tasarahan.
Ostajalla pitää olla tasaraha eikä todellakaan mitään palautusoikeuksia.
Itse olen joskus kysynyt etukäteen vaihtorahasta ja asia on onnistunut. Jos ei olisi, niin olisin itse käynyt rikkomassa rahan jossain, ei ole myyjän velvollisuus.
Ei ole palautusoikeuksia, paitsi jos niin sovitte.
Itse myyjänä ilmoitan ostajalle aina että varaa mukaansa tasarahan.
Tämän ostajan mies odotti ulkona autossa ja siltä sitten löytyi kolikoita. Vaikutti niin epämääräiseltä pariskunnalta, että en uskalla olla ottamatta tavaraa vastaan jos haluaa palauttaa. Mutta en enää koskaan myy samalle tyypille mitään.
Voikohan tuollaisista varoittaa mitenkään muille? ap
Ei vaihtoraha oo mikään oletusarvo. Ite varmaan noudosta sopiessa kysyisin onko antaa summasta x takas vai rikonko rahan matkalla.
Testausaikaa ei tarvi antaa.
Tuollaiselle ei kannata myydä mitään koska vaikuttaa erittäin hankalalta tapaukselta.
Minä puolestani törmäsin ostajaan jolla ei ollut ollenkaan rahaa mukanaan. Ekaksi alkoi tinkaus (vaikka olin jo puhelimessa kertonut, etten valitettavasti pysty laskemaan hintaa OLLENKAAN) ja kun henkilö päätti viimein tuotteen ostaa hän rupesi kyselemään lähimpää automaattia. Ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen...
Mulla lukee jo ilmoituksessa että noudettaessa tasaraha.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani törmäsin ostajaan jolla ei ollut ollenkaan rahaa mukanaan. Ekaksi alkoi tinkaus (vaikka olin jo puhelimessa kertonut, etten valitettavasti pysty laskemaan hintaa OLLENKAAN) ja kun henkilö päätti viimein tuotteen ostaa hän rupesi kyselemään lähimpää automaattia. Ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen...
En nyt osaa kyllä pitää tuota automaatin kyselyä erityisen kummallisena, riippuu toki tavaran hinnasta. Itse myin yhden soittimen Torissa muutamalla satasella joskus eikä siinä minusta ollut mitään ihmeellistä, että kun ostaja oli sitä kokeillut niin lähti nostamaan rahat automaatilta. En itsekään käytä käteistä jos ei ole pakko niin ymmärrän hyvin ettei halua rahoja nostaa ennen kuin tietää syntyykö kaupat.
Ei tarvitse huolehtia. Ostaja tietää etukäteen, mikä on sovittu hinta ja ottaa sen mukaan rahaa mukaansa.