Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ex-kaverini kävi kylässä. Hän on erittäin puhelias ja puhuu suomi/englanti-sekoitusta josta on vaikea saada selvää (hän on aasialainen). Muutaman tunnin yhdessäolon jälkeen alkoi rasittaa ja aloin kohteliaasti kysellä kasin aikoihin, milloin hänen bussinsa mahtaa mennä. Hän totesi että voi mennä viimeisellä bussilla kello 22. Yhtäkkiä hän alkoi availla kaappien ovia ja tutkia korujani, meikkejäni ja kaikkia muita tavaroita. "Mistä sait tämän", "Tämähän on kiva", "Tästä en kyllä tykkää" jne. Hän haki hyllystä valokuva-albumin ja alkoi selailla sitä, kommentoi miten olin hoikempana nätimpi ja minun kannattaisi laihduttaa niin olisin taas kaunis. Siinä vaiheessa teki mieli viskata koko tyyppi pihalle. Onneksi hän lähti siinä 22 autossa eikä jäänyt yöksi.
En tiedä oliko tässä joku kulttuuriero aasialaisten ja suomalaisten välillä, mutta itse en ikimaailmassa aukoisi vieraiden kaappeja ja tonkisi tavaroita, enkä todellakaan kommentoisi toisten ulkonäköä. Olisi pitänyt sanoa varmaan tiukemmin vastaan, mutta olin liian kiltti. Sen jälkeen en ole kutsunut häntä luokseni.
Tuosta tavaroiden tonkimisesta en osaa sanoa, mutta tuo suorasukaisuus kuuluu kyllä joihinkin Aasian kulttuureihin. Siellä asuessa sai tottua esim. sairaanhoitajien, työkavereiden, taksikuskien jne. kommentteihin omasta ulkonäöstä. Eivätkä siis tosiaan olleet aina mukavia kommentteja. Saattoivat töissä kovaan ääneen todeta, että ”näytätpä sinä sairaalta”. Kiva, kiitti, ihan normipäivä kuitenkin menossa, enkä ollut sairas. Lisäksi utelevat mielellään kaikenlaista, mikä Suomessa koettaisiin yksityiseksi.
Mutta olisin itsekin loukkaantunut, oli kulttuuriero tai ei.
Töksäyttely saattaa johtua myös huonosta kielitaidosta, mutta itäaasialaisiin kulttuureihin kyllä kuuluu, ainakin osittain, meikäläisittäin huono käytös ruokapöydässä etuiluineen, röyhtelyineen ja piereskelyineen, kiusaamiskulttuuri vammaisten ja muuten poikkeavien pilkkaamisineen ja ehkä tonkiminenkin ainakin etuoikeutetuiksi itsensä kokevilla. Aasian lennolla näin, kun kiinalaiset tonkivat kielloista huolimatta lentoemännän tarjoilukärryjä nostaen sieltä pulloja ja kysellen, mitä se sisältää.
Olen paljon tekemisissä itäaasialaisten kanssa ja poikkeuksetta kaikki ovat hillittyjä ja kohteliaita maasta (ja maan sisäisistä lukemattomista eri kansoista, etnisyyksistä ja kieliryhmistä riippumatta). Sen sijaan on ollut useampikin suomalainen vieras, jotka ovat muitta mutkitta tutkineet oma-aloitteisesti koko asunnon ja pari kertaa jopa ottaneet laukustaan digikameran ja kuvanneet joka huoneen ja yksityiskohdan lupia kyselemättä ties mihin käyttötarkoitukseen samalla vaikka olen itse paikalla näkemässä. Samankaltaista toimintaa ovat harrastaneet muutamien muidenkin länsimaiden vieraat.
Miksi sitten aasialaiset, japanilaisia lukuunottamatta, turisteina käyttäytyvät näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit suostunut, tuskin kirjoittaisit siitä täällä. Logiikka on pettämätön, muitahan ei ole.
No ei tunnu olevan, joo. Kutsuin kyseisen samassa koulussa opiskelevan miehen serkkuni tupareihin, kun satuttiin hississä juttelemaan ja hän kertoi, ettei ole tällä paikkakunnalla kavereita, ja silti jotenkin onnistuin olemaan rasisti, ilmeisesti. :'D
Repiny varpaankynsiään ja kynsinauhojaan ja heitelly lattialle. Pyyhkässy kakun murut pöydältä lattialle. Heittänyt voileivän päältä kinkun koiralleen parkettilattialle. Mennyt omin luvin keittiön kaapeille ja jääkaappiin. Paskantanut saunan lauteille.
Luin näitä kommentteja ja täytyy sanoa että Suomi on pullollaan käytöshäiriöisiä idiootteja. Missä ovat vanhat kunnon tavat. Unohdettu näköjään. Järkyttävää luettavaa ei voi muuta sanoa. Jutut kuulostaa ihan joltain valkoisen roskasakin käytöstavoilta ja joltain metsäläisiltä. Hävetkää huonosti käyttäytyvät ihmiset/apinat.
Ex-miehen sukulaiset olivat juuri niitä kammottuja lapsiperhevieraita. Lastemme syntymäpäiviä vietettiin yhdessä. Vanhemmat eivät viitsineet yhtään katsoa lasten perään. Saivat sotkea ja riehua miten tykkäsivät. Itse jouduin usein puuttumaan, kun meno yltyi tavaroiden heittelyyn vanhempien katsellessa sivusta. Kouluikäistenkin leikkejä piti vahtia, kun tönivät ja kiusasivat pienempiä. Yhden perheen isä söi aina esimerkiksi täytekakkua,kuin nälkäänsä. Ja sille naurettiin vitsinä, kun rynni ensimmäisenä ohi muiden ottamaan. Sairaana olo ei ollut syy jättää juhlia väliin. Kerrankin eräs perhe ilmoitti,että lapsella oli aamulla ollut 39 astetta kuumetta. Silloin sanoin että viekää lapsi kotiin sairastamaan. Ja olin tietenkin pöpökammoinen hienostelija. Suvussa on tapana riidellä asiasta, kuin asiasta ja lasten synttärit sitten huipentuivat, kun muisteltiin jotain vanhoja kaunoja. Myös arvostelu kuului heidän tapoihinsa. Ja kaikki muukin rajaton käytös, penkominen ja utelu. Yhtenä vuonna sitten katkaisin perinteen meidän osalta. Ero tuli seuraavana vuonna, joten varmasti oli itselläkin se kypsyminen koko heidän perhekuntaan täysin erilaisine tapoineen tapahtunut. Eikä jaksanut enää välittää kuka loukkaantuu ja miten verisesti.
Pakko tuoda tähän ketjuun työkaverin tapaus:
Hänellä oli muutaman päivän ajan vieras ja viimeisen aamun aamusuihkun jälkeen laittoi vieraan kylpypyyhkeen pesukoneeseen. Olivat koiralenkin jälkeen olleet kuumissaan ja vieras menikin vielä suihkuun. Suihkuhuoneessa on avohyllykkö, jossa on aina pyyhkeitä (puhtaita tietenkin) rullalla. No tämä vieras ei ollut niitä tajunnut niin oli kuivannut itsensä VERHOON. Ei sanonut mitään emännälle.
Asia kävi ilmi vasta, kun emäntä oli vieraan jo lähdettyä sattunut kurkistamaan siihen kylppäriin, jossa vieras kävi ja näki repsottavan verhon, jossa oli meikkivoidejämää sopivasti seisomakorkeudella.
Nice!
Vierailija kirjoitti:
Eräs ex-kaverini kävi kylässä. Hän on erittäin puhelias ja puhuu suomi/englanti-sekoitusta josta on vaikea saada selvää (hän on aasialainen). Muutaman tunnin yhdessäolon jälkeen alkoi rasittaa ja aloin kohteliaasti kysellä kasin aikoihin, milloin hänen bussinsa mahtaa mennä. Hän totesi että voi mennä viimeisellä bussilla kello 22. Yhtäkkiä hän alkoi availla kaappien ovia ja tutkia korujani, meikkejäni ja kaikkia muita tavaroita. "Mistä sait tämän", "Tämähän on kiva", "Tästä en kyllä tykkää" jne. Hän haki hyllystä valokuva-albumin ja alkoi selailla sitä, kommentoi miten olin hoikempana nätimpi ja minun kannattaisi laihduttaa niin olisin taas kaunis. Siinä vaiheessa teki mieli viskata koko tyyppi pihalle. Onneksi hän lähti siinä 22 autossa eikä jäänyt yöksi.
En tiedä oliko tässä joku kulttuuriero aasialaisten ja suomalaisten välillä, mutta itse en ikimaailmassa aukoisi vieraiden kaappeja ja tonkisi tavaroita, enkä todellakaan kommentoisi toisten ulkonäköä. Olisi pitänyt sanoa varmaan tiukemmin vastaan, mutta olin liian kiltti. Sen jälkeen en ole kutsunut häntä luokseni.
En osaa sanoa aasialaisista noin yleensä, mutta kiinalainen kaverini kertoi, että heidän kulttuurissa on ihan ok sanoa esim. "olet lihonut". Ajatus tässä takana on se, että yritetään auttaa ja kannustaa tekemään sille jotain. Tuosta kaappien penkomisesta en sitten tiedä. Olen ottanut tavaksi selittää muista kulttuureista tuleville, millaiset tavat täällä on ja että niitä pitää myös kunnioittaa, kun kerran ollaan täällä eikä siellä.
Sanoin, ettei nyt ole mitään tarjottavaa. Menin vessaan ja palatessani oltiin jääkaapilla tuotteita käsissään, että onhan täällä!
Kyllä, ostin viikon ruuat etukäteen ja niillä pärjättävä kun rahaa ei enää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"palasivat takaisin (!!), että "se olutlaatikko jäi" ja piti vielä kiertää koko asunto, ulkosauna ja piha, etteivät enää varmasti mitään unohtaneet."
Miten surkea olet oikeasti kirjoittamaan? Tuliko mieleen, että asian voi sanoa normaalisti?
Palasivat takaisin ja sanoivat, että se olutlaatikko unohtui ottaa mukaan. Kiersivät vielä koko asunnon, ulkosaunan ja pihan varmistaakseen, etteivät varmasti unohtaneet enää mitään.
OLE HYVÄ, siinä sinulle suomeksi kirjoitettu viesti -_-
Sisältö oli tärkein ja itse ainakin ymmärsin. Nämä eivät ole ylioppilaskirjoitukset eivätkä ylipiston suomenkielen pääsykokeet.😀
Onneksi ei. Et läpäisisi pääsykokeita kun et tiedä, että suomen kieli EI ole yhdyssana.
Ja omassa tekstissäsi on puutteellinen pilkutus. Jätäppä pätemiset tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuori ja sinkku, äidillä oli tapana tulla viideksi päiväksi kylään itse haluamaansa aikaan. Hän siivosi kaiken lattiasta kattoon, koko ajan moittien minua kun en viitsi siivota tarpeeksi. Hän kävi jääkaapin läpi ja heitti kaiken pilaantuneen menemään, pesi tiskit ja pyykit ja leipoi pullia ja sämpylöitä pakkaseen.
Tämä voi kuulostaa siltä että oli vain hyvä palvelu, mutta jouduin kuuntelemaan koko ajan hänen puheitaan siitä miten en osaa tehdä mitään, nukun liian myöhään, olen liian lihava, jne. jne. Osa kommenteista tuli moitteina ja osa ilkeänä vitsailuna. Jos loukkaannuin, olin liian herkkänahkainen ja pitäisihän minun ymmärtää että se oli pelkkä vitsi. Illalla sain pari tuntia omaa aikaa kun äiti meni nukkumaan, mutta hän herätti minut sitten viimeistään yhdeksältä tekemään kanssaan kotitöitä.
Kun äiti välillä hetken malttoi levätä puuhailustaan, saattoi olla ihan mukavaakin, katseltiin telkkaria ja juteltiin kun syötiin iltapalaa. Mutta pian äiti nousi ja lähti taas tiskaamaan ja hinkkaamaan kattiloita, ei malttanut olla paikallaan.
Vierailut venyivät ja venyivät, "lähden sitten kun isi pääsee mua hakemaan". Pahin taisi kestää seitsemän päivää.
Onneksi tämä loppui kun muutin miehen kanssa yhteen. Miehen yksityisyyttä äiti kunnioittaa, minun ei.
Mun äiti tekee täysin samaa ja täysin samoja lihomis-juttuja ja selityksiä miksi on pidempää ja pidempää. Kerran toi koon 52 housut minulle ja suuttui itkemään kun totesin, että eihän näitä voi pitää kun tippuvat kun oon normaalisti kokoa 38-40 housuissa. On tosi raskasta kun toinen käy kaikki läpi posteista yöpöydän laatikoihin. Muille sisaruksille ei tee tätä samaa.
Eräs vanhemman ikäluokan sukulainen pitää minua, reilusti yli parikymppistä, ihan pikkukakarana.
Aikoinaan ensimmäiseen asuntoon muutettuani tuli kyläilemään ja availi kaappeja, nyki verhoja (??) ja kävi paikat läpi. Eipä siinä vielä mitään, mutta kun tällä ja seuraavillakin käynneillä hän moitti hirveästi sisustusratkaisujani ja suorastaan käskytti laittamaan joitain esineitä pois jne.
Samainen henkilö yrittää syöttää lemmikilleni salaa pullaa ja kakkua, mitä nyt tarjolla sattuu olemaan.
Sama juttu seuraavassa asunnossa johon muutin ja hommalle ei näy loppua. Tuolla rouvalla ei nyt muutenkaan ole hirveästi käytöstapoja tai itsesensuuria puheissaan, joten ei pääse enää käymään hirveän usein syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuori ja sinkku, äidillä oli tapana tulla viideksi päiväksi kylään itse haluamaansa aikaan. Hän siivosi kaiken lattiasta kattoon, koko ajan moittien minua kun en viitsi siivota tarpeeksi. Hän kävi jääkaapin läpi ja heitti kaiken pilaantuneen menemään, pesi tiskit ja pyykit ja leipoi pullia ja sämpylöitä pakkaseen.
Tämä voi kuulostaa siltä että oli vain hyvä palvelu, mutta jouduin kuuntelemaan koko ajan hänen puheitaan siitä miten en osaa tehdä mitään, nukun liian myöhään, olen liian lihava, jne. jne. Osa kommenteista tuli moitteina ja osa ilkeänä vitsailuna. Jos loukkaannuin, olin liian herkkänahkainen ja pitäisihän minun ymmärtää että se oli pelkkä vitsi. Illalla sain pari tuntia omaa aikaa kun äiti meni nukkumaan, mutta hän herätti minut sitten viimeistään yhdeksältä tekemään kanssaan kotitöitä.
Kun äiti välillä hetken malttoi levätä puuhailustaan, saattoi olla ihan mukavaakin, katseltiin telkkaria ja juteltiin kun syötiin iltapalaa. Mutta pian äiti nousi ja lähti taas tiskaamaan ja hinkkaamaan kattiloita, ei malttanut olla paikallaan.
Vierailut venyivät ja venyivät, "lähden sitten kun isi pääsee mua hakemaan". Pahin taisi kestää seitsemän päivää.
Onneksi tämä loppui kun muutin miehen kanssa yhteen. Miehen yksityisyyttä äiti kunnioittaa, minun ei.
Mun äiti tekee täysin samaa ja täysin samoja lihomis-juttuja ja selityksiä miksi on pidempää ja pidempää. Kerran toi koon 52 housut minulle ja suuttui itkemään kun totesin, että eihän näitä voi pitää kun tippuvat kun oon normaalisti kokoa 38-40 housuissa. On tosi raskasta kun toinen käy kaikki läpi posteista yöpöydän laatikoihin. Muille sisaruksille ei tee tätä samaa.
Ei ole kiellettyä kieltää äitiä kajoamasta tavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella kaappien tutkiminen kuuluu aika monen suomalaisen kulttuuriin :D
Anoppi ja appi tulevat suoraan sisälle mieheni veljien luo, kun asuvat niin lähekkäin.
Eivät kertakaikkiaan tajua, miksei se sopisi? Kälyni ovat raivoissaan siitä!
Nämä sitten loukkaantuivat, kun sanotaan, että ovikello on olemassa eikä aikaisin aamulla ilmoittamatta lampsita suoraan sisälle!
Kaikki asuvat omakotitalossa ja ovi on auki, kun joku perheestä on herännyt.
Siinä sitten päivittelemään, jos joku sattuu vielä nukkumaan.
Onneksi asumme Helsingissä, he Tampereella.
Muutenkin inhoan anoppiani. Hän on hirveä päällepäsmäri ja besserwisser. Mitään ei hyväksy muuta, kun oman tapansa toimia.
Kun poikamme oli pieni ja tulivat kylään, paapatti taukoamatta ja kertoi oman mielipiteensä joka asiasta ruoanlaittosta lapsen hoitoon.
Inhoni alkoi jo alkumetreillä. Minulla on tytär edellisestä avioliitosta ja hän antoi koko ajan ymmärtää, ettei hyväksy minua ja lastani. Ei sanonut suoraan, mutta rivien välistä pirullisesti samoin kuin muistakin asioista.
Samoin hän sanoi minulle,että poikaansa hän ei anna kenelle tahansa ( tarkoitti minua) ja kertoi haikeana, kuinka mieheni oli ennen minua seurustellut LÄÄKIKSESSÄ opiskelevan, niiiiiiin mukavan tytön kanssa.
Muutenkin palvoo titteleitä.
Sokerina pohjalle voisin vielä kertoa, että kun menimme naimisiin samalla, kun poikamme ristittiin, kysyi muutama päivä ennen kahvipöydässä mieheltäni, että oletko ihan varma nyt????!!!! Ja tämä on TOSI!
Kun vertaan häntä ex- anoppiini, eivät voisi enää olla kauempana toisistaan.
Ex- anoppini oli ihana ihminen, joka hyväksyi minut heti.
Asuimme silloisen mieheni kanssa heidän luonaan puolitoista vuotta ennen omaa kotia eikä koskaan tullut pienintäkään eripuraa mistään. Kun erosimme, anoppi ei mennyt heti mieheni puolelle vaan ymmärsi eron syitä monesta eri näkökulmasta ja molempien kannalta.
Pidimme tiivistä yhteyttä siihen asti, kun hän kuoli.
Tällaista.
Petteri pyyhki peppunsa sormella ja sormen wc:n tason alapintaan. Hän oli ehkä 5 tai 6.
Tuon törkeämpää en muista. Yleensä meillä kävi vain sivistynyttä väkeä, muita ei päästetty 😂
Naapurin Mirva ja Roosa penkoivat laatikot ja kaapit. He olivat rozkawäkeä. Nimet muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"palasivat takaisin (!!), että "se olutlaatikko jäi" ja piti vielä kiertää koko asunto, ulkosauna ja piha, etteivät enää varmasti mitään unohtaneet."
Miten surkea olet oikeasti kirjoittamaan? Tuliko mieleen, että asian voi sanoa normaalisti?
Palasivat takaisin ja sanoivat, että se olutlaatikko unohtui ottaa mukaan. Kiersivät vielä koko asunnon, ulkosaunan ja pihan varmistaakseen, etteivät varmasti unohtaneet enää mitään.
Sisältö oli tärkein ja itse ainakin ymmärsin. Nämä eivät ole ylioppilaskirjoitukset eivätkä ylipiston suomenkielen pääsykokeet.😀
Suomen kielen pääsykokeet.
Tämä nyt ei mikään iso juttu ole, mutta osoittaa minusta kuitenkin itsekkyyttä: Ex-miesystävä oli kylässä, ja kahvipöydässä istuttiin. Kun menin hakemaan lisää kahvia keittiöstä, oli tarjoiluvadilta sillä aikaa ahmittu pikavauhtia kaikki kakkupalat. Ei nostanut pisteitä minun silmissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei. Et läpäisisi pääsykokeita kun et tiedä, että suomen kieli EI ole yhdyssana.
Etpä läpäisisi itsekään, ei nimittäin näy olevan pilkkusäännöt kovin hyvin hallussa.
Olen paljon tekemisissä itäaasialaisten kanssa ja poikkeuksetta kaikki ovat hillittyjä ja kohteliaita maasta (ja maan sisäisistä lukemattomista eri kansoista, etnisyyksistä ja kieliryhmistä riippumatta). Sen sijaan on ollut useampikin suomalainen vieras, jotka ovat muitta mutkitta tutkineet oma-aloitteisesti koko asunnon ja pari kertaa jopa ottaneet laukustaan digikameran ja kuvanneet joka huoneen ja yksityiskohdan lupia kyselemättä ties mihin käyttötarkoitukseen samalla vaikka olen itse paikalla näkemässä. Samankaltaista toimintaa ovat harrastaneet muutamien muidenkin länsimaiden vieraat.