Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"palasivat takaisin (!!), että "se olutlaatikko jäi" ja piti vielä kiertää koko asunto, ulkosauna ja piha, etteivät enää varmasti mitään unohtaneet."
Miten surkea olet oikeasti kirjoittamaan? Tuliko mieleen, että asian voi sanoa normaalisti?
Palasivat takaisin ja sanoivat, että se olutlaatikko unohtui ottaa mukaan. Kiersivät vielä koko asunnon, ulkosaunan ja pihan varmistaakseen, etteivät varmasti unohtaneet enää mitään.
OLE HYVÄ, siinä sinulle suomeksi kirjoitettu viesti -_-
Haista v i t t u! Siinä sinulle suomeksi kirjoitettu viesti.
No nyt on selvästi sanottu.
Eräs ex-kaverini kävi kylässä. Hän on erittäin puhelias ja puhuu suomi/englanti-sekoitusta josta on vaikea saada selvää (hän on aasialainen). Muutaman tunnin yhdessäolon jälkeen alkoi rasittaa ja aloin kohteliaasti kysellä kasin aikoihin, milloin hänen bussinsa mahtaa mennä. Hän totesi että voi mennä viimeisellä bussilla kello 22. Yhtäkkiä hän alkoi availla kaappien ovia ja tutkia korujani, meikkejäni ja kaikkia muita tavaroita. "Mistä sait tämän", "Tämähän on kiva", "Tästä en kyllä tykkää" jne. Hän haki hyllystä valokuva-albumin ja alkoi selailla sitä, kommentoi miten olin hoikempana nätimpi ja minun kannattaisi laihduttaa niin olisin taas kaunis. Siinä vaiheessa teki mieli viskata koko tyyppi pihalle. Onneksi hän lähti siinä 22 autossa eikä jäänyt yöksi.
En tiedä oliko tässä joku kulttuuriero aasialaisten ja suomalaisten välillä, mutta itse en ikimaailmassa aukoisi vieraiden kaappeja ja tonkisi tavaroita, enkä todellakaan kommentoisi toisten ulkonäköä. Olisi pitänyt sanoa varmaan tiukemmin vastaan, mutta olin liian kiltti. Sen jälkeen en ole kutsunut häntä luokseni.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti - ennen tätä kesää, mulla ei ollut mitään kokemusta törkeistä vieraista, mutta nyt kyllä...
Yksi tuttu perheineen tuli pidemmältä käymään ja sovittiin, että tulevat meille yhdeksi yöksi, saunotaan, jutellaan, jne. Eli sellaista mukavaa tekemistä.
Pamahtivat paikalle sovittuna aikana. Kaikki ok.
Kaupassa pitäs käydä, kun meillä ei ollut mitään tarjota ja pitkät työpäivät takana. Tämän tuttuni kanssa lähdin käymään kaupassa ja hänen miehensä lapsineen jäi meille mieheni kanssa. Jouduin maksamaan koko kauppareissun, eikä tämä tuttuni tehnyt elettäkään, että olisi esim. puolet maksanut.
Saunottiin ja saunan sotkivat likaisilla jaloillaan. Luojan kiitos ne saa sentään puhtaaksi.
Perheen lapset heittivät roskia meidän pihalle. Lelut, mitkä ottivat, jättivät niille sijoilleen - samoin pyörät, potkulaudat, kaikki - pitkin pihaa.
Kävelivät kengät jalassa sisällä, vaikka sanottiin, että meille on just asennettu puulankku lattiaan. Siitä piti jo sanoa, että ei, ei näin.
Jääkaapin söivät tyhjäksi - varmistivat vielä aamupalalla, että varmasti kaikki tulee syödyksi, vaikka se olin minä, joka maksoin kaikki ruoat ja juomat. Veivät mukanaan ne, mitä eivät ehtineet syömään/juomaan.
Lapset olivat nirsoja, koko ajan vaatimassa ja valittamassa, että mitä haluavat, mitä eivät halua, jne. Hyi.
Olivat matkallaan käyneet tallinnassa ja joivat niitä ostamiansa juomia sitten meillä. Meille eivät mitään tarjonneet.
Aamusella sitten läksivät ja huokasin syvään. Olivat unohtaneet keittiöön olutlaatikon, jossa oli kaksi olutta jäljellä. Ajattelin, että no, saadaan siitä miehen kanssa illan saunaoluet sitten ns. palkaksi ilmaisesta yösijasta ja ruoasta sille perheelle. Mutta eipä… palasivat takaisin (!!), että "se olutlaatikko jäi" ja piti vielä kiertää koko asunto, ulkosauna ja piha, etteivät enää varmasti mitään unohtaneet. Siinä vaiheessa toivon, että olen saanut pidettyä ilmeeni peruslukemilla!Luulisi, että tämä olisi vitsi, mutta ei.
Kuulostaa aivan kauhuvierailta! Miten tuommosia voi olla?
Vierailija kirjoitti:
"palasivat takaisin (!!), että "se olutlaatikko jäi" ja piti vielä kiertää koko asunto, ulkosauna ja piha, etteivät enää varmasti mitään unohtaneet."
Miten surkea olet oikeasti kirjoittamaan? Tuliko mieleen, että asian voi sanoa normaalisti?
Palasivat takaisin ja sanoivat, että se olutlaatikko unohtui ottaa mukaan. Kiersivät vielä koko asunnon, ulkosaunan ja pihan varmistaakseen, etteivät varmasti unohtaneet enää mitään.
Alkuperäinen teksti on parempi ja ilmeikkäämpi. Ja myös lyhempi.
Mies joka kuului samaan tuttavapiiriin, ei varsinaisesti ollut edes kaveri toimi kerran kuskina eräiden juhlien jälkeen ja minä olin viimeinen. Pihassani mies ähisi että rakko halkee, liikaa kokista ja kysyi mahdollisuutta päästä vessaan mihin suostuin. Oli lievästi ilmaistuna yllätys, kun mies ilmestyi munasillaan keittiööni ja koetti suudella ! Suutuin ja ajoin ulos, kostoksi hajotti lyhdyn ovenpielestä. Jälkeenpäin koetti kääntää koko tuttavpiirin minua vastaan koska olin "munanhärnääjä", mutta tulikin itse suljetuksi porukasta ulos. Kaikki olivat kauhuissaan, että tuotako olikin ajanut takaa kaikilla kuskikeikoillaan ja että ei olisi ikinä uskonut!
Kun olin nuori ja sinkku, äidillä oli tapana tulla viideksi päiväksi kylään itse haluamaansa aikaan. Hän siivosi kaiken lattiasta kattoon, koko ajan moittien minua kun en viitsi siivota tarpeeksi. Hän kävi jääkaapin läpi ja heitti kaiken pilaantuneen menemään, pesi tiskit ja pyykit ja leipoi pullia ja sämpylöitä pakkaseen.
Tämä voi kuulostaa siltä että oli vain hyvä palvelu, mutta jouduin kuuntelemaan koko ajan hänen puheitaan siitä miten en osaa tehdä mitään, nukun liian myöhään, olen liian lihava, jne. jne. Osa kommenteista tuli moitteina ja osa ilkeänä vitsailuna. Jos loukkaannuin, olin liian herkkänahkainen ja pitäisihän minun ymmärtää että se oli pelkkä vitsi. Illalla sain pari tuntia omaa aikaa kun äiti meni nukkumaan, mutta hän herätti minut sitten viimeistään yhdeksältä tekemään kanssaan kotitöitä.
Kun äiti välillä hetken malttoi levätä puuhailustaan, saattoi olla ihan mukavaakin, katseltiin telkkaria ja juteltiin kun syötiin iltapalaa. Mutta pian äiti nousi ja lähti taas tiskaamaan ja hinkkaamaan kattiloita, ei malttanut olla paikallaan.
Vierailut venyivät ja venyivät, "lähden sitten kun isi pääsee mua hakemaan". Pahin taisi kestää seitsemän päivää.
Onneksi tämä loppui kun muutin miehen kanssa yhteen. Miehen yksityisyyttä äiti kunnioittaa, minun ei.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuori ja sinkku, äidillä oli tapana tulla viideksi päiväksi kylään itse haluamaansa aikaan. Hän siivosi kaiken lattiasta kattoon, koko ajan moittien minua kun en viitsi siivota tarpeeksi. Hän kävi jääkaapin läpi ja heitti kaiken pilaantuneen menemään, pesi tiskit ja pyykit ja leipoi pullia ja sämpylöitä pakkaseen..
Lisäyksenä vielä, että hän kävi läpi mm. myös mitä kirjoja minulla oli lainassa kirjastosta. Äiti on hyvin uskonnollinen, joten jouduin piilottamaan kaikki kirjat jotka eivät sovi hänen uskoonsa, muuten olisi seurannut saarnaa ja kauhistelua. Puhumattakaan vibraattorista.
Hän järjesteli myös laatikoitani, joten laitoin "ei-toivotut" tavarat laatikkoon ja vein ne kellariin äidin viearilun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin ymmärsit ensimmäisen tekstin. Olet ilkeä... ja omassa versiossasi on täysin turha anglismi, jonka jokainen raksisi punakynällä pois.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti - ennen tätä kesää, mulla ei ollut mitään kokemusta törkeistä vieraista, mutta nyt kyllä...
Yksi tuttu perheineen tuli pidemmältä käymään ja sovittiin, että tulevat meille yhdeksi yöksi, saunotaan, jutellaan, jne. Eli sellaista mukavaa tekemistä.
Pamahtivat paikalle sovittuna aikana. Kaikki ok.
Kaupassa pitäs käydä, kun meillä ei ollut mitään tarjota ja pitkät työpäivät takana. Tämän tuttuni kanssa lähdin käymään kaupassa ja hänen miehensä lapsineen jäi meille mieheni kanssa. Jouduin maksamaan koko kauppareissun, eikä tämä tuttuni tehnyt elettäkään, että olisi esim. puolet maksanut.
Saunottiin ja saunan sotkivat likaisilla jaloillaan. Luojan kiitos ne saa sentään puhtaaksi.
Perheen lapset heittivät roskia meidän pihalle. Lelut, mitkä ottivat, jättivät niille sijoilleen - samoin pyörät, potkulaudat, kaikki - pitkin pihaa.
Kävelivät kengät jalassa sisällä, vaikka sanottiin, että meille on just asennettu puulankku lattiaan. Siitä piti jo sanoa, että ei, ei näin.
Jääkaapin söivät tyhjäksi - varmistivat vielä aamupalalla, että varmasti kaikki tulee syödyksi, vaikka se olin minä, joka maksoin kaikki ruoat ja juomat. Veivät mukanaan ne, mitä eivät ehtineet syömään/juomaan.
Lapset olivat nirsoja, koko ajan vaatimassa ja valittamassa, että mitä haluavat, mitä eivät halua, jne. Hyi.
Olivat matkallaan käyneet tallinnassa ja joivat niitä ostamiansa juomia sitten meillä. Meille eivät mitään tarjonneet.
Aamusella sitten läksivät ja huokasin syvään. Olivat unohtaneet keittiöön olutlaatikon, jossa oli kaksi olutta jäljellä. Ajattelin, että no, saadaan siitä miehen kanssa illan saunaoluet sitten ns. palkaksi ilmaisesta yösijasta ja ruoasta sille perheelle. Mutta eipä… palasivat takaisin (!!), että "se olutlaatikko jäi" ja piti vielä kiertää koko asunto, ulkosauna ja piha, etteivät enää varmasti mitään unohtaneet. Siinä vaiheessa toivon, että olen saanut pidettyä ilmeeni peruslukemilla!Luulisi, että tämä olisi vitsi, mutta ei.
Miksi annat ihmisten kävellä tuolla tavoin ylitsesi? Miksi et saanut suutasi auki? Miksi ihmiset ovat niin pelokkaita, etteivät saa suutaan auki, kun joku käyttäytyy törkeästi heidän kodissaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi naapuri on aika hauska, joskaan ei törkeä vieras. Naapuri on viisikymppinen perheenäiti. Hänellä on tapana pistäytyä meillä melko usein, yleensä hän vain pyörähtää hetkisen istumassa ja vaihtamassa kuulumisia. Mukava tapa minun mielestäni, koskaan ei ole pelkoa että hän jäisi koko illaksi istumaan.
Sellainen erikoisuus hänellä on, että joka ikinen kerta kun hän pölähtää sisään, hän on jotain vailla saman tien. Yleensä hän ei ehdi edes potkaista kenkiä jalastaan ensin. Useimmiten pyyntö on jotain pientä syötävää, joskus kosmetiikkaa tms. Naapuri siis tupsahtaa ovesta sisälle, ja saman tien kailottaa että voisiko saada voileivän, olisi vähän nälkä. Tai löytyisikö pähkinöitä, nyt tekisi mieli pähkinöitä. Tai lasillista kuohuviiniä. Koluan aina kaapista mitä pyydetään, eikä sitä paljoa kulu, 1 voileipä tai vajaa kourallinen pähkinöitä (jos siis nämä oli kyseessä). Joskus ovesta tultua tarvitaan välittömästi terveyssidettä, tai hiuslakkaa tai ripsiväriä. Joskus pyyntönä on ollut soittaa heti Spotifysta tietty biisi.
Huomasin tämän kuvion jo vuosia sitten, ja ryhdyin huvittuneena seuraamaan sitä. Kertaakaan naapuri ei ole pettänyt.
Pyynnöt ovat aina pieniä ja kohtuullisia. Muutenkin kyseessä on kaikin puolin hyvä naapuri, minulla ei ole mitään syytä hikeentyä tuosta. Olen vain ihmetellyt mielessäni tuota tapaa.
Voisiko olla, että hän ei kehtaa tulla kylään muuten vaan, vaan tulee ikään kuin jotain asiaa toimittamaan?
Joo, olen ajatellut samaa. Saattaa ollakin. Mutta sama "ronkkuminen" tapahtuu myös silloin jos ollaan kutsuttu hänet, tai koko heidän perhe meille kahville/syömään/iltaa istumaan. Myös jos meillä on vaikkapa jotkut juhlat ja muitakin vieraita.
Kerran oltiin pihahommissa miehen kanssa, kun naapuri tupsahti katsomaan mitä teemme. Ja saman tien teki mielensä voileipää. Sanoin että ilman muuta mutta sillä ehdolla, että käy itse tekemässä jääkaapista, minulla on nyt maalista likaiset kädet. Niin hän sitten kävi keittiössä tekemässä yhden juustoleivän itselleen.
Tämä menee lapsuuden piikkiin, mutta kun meille tuli uusi naapuri, 5-vuotias veljeni käveli sisään ja kysyi tädiltä miksi se on keskellä päivää sängyssä, onko kipeä. Naapurin setä teki voileipää ja veljeni sanoi että teepäs minullekin, ja jäi syömään pöydän ääreen. Tälle on naureskeltu monet kerrat. Aikuiselta tietysti törkeää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuori ja sinkku, äidillä oli tapana tulla viideksi päiväksi kylään itse haluamaansa aikaan. Hän siivosi kaiken lattiasta kattoon, koko ajan moittien minua kun en viitsi siivota tarpeeksi. Hän kävi jääkaapin läpi ja heitti kaiken pilaantuneen menemään, pesi tiskit ja pyykit ja leipoi pullia ja sämpylöitä pakkaseen..
Lisäyksenä vielä, että hän kävi läpi mm. myös mitä kirjoja minulla oli lainassa kirjastosta. Äiti on hyvin uskonnollinen, joten jouduin piilottamaan kaikki kirjat jotka eivät sovi hänen uskoonsa, muuten olisi seurannut saarnaa ja kauhistelua. Puhumattakaan vibraattorista.
Hän järjesteli myös laatikoitani, joten laitoin "ei-toivotut" tavarat laatikkoon ja vein ne kellariin äidin viearilun ajaksi.
Mikset sanonut että sinä määräät omasta kodistasi ja siivoat ja hän on tervetullut kun ei kajoa tavaroihisi? Äitiys ei oikeuta mihin vaan vaikka Av-mammat välillä koettelevat uskoa parempaan. Tuollaiseen sekoiluun ei tarvi mukautua.
Osan kodeissa voisi ilmeisesti tehdä nuotion keskelle lattiaa ja ripuloida eteisen matolle, koska ei kehdata sanoa, että nyt riittää – ulos täältä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ex-kaverini kävi kylässä. Hän on erittäin puhelias ja puhuu suomi/englanti-sekoitusta josta on vaikea saada selvää (hän on aasialainen). Muutaman tunnin yhdessäolon jälkeen alkoi rasittaa ja aloin kohteliaasti kysellä kasin aikoihin, milloin hänen bussinsa mahtaa mennä. Hän totesi että voi mennä viimeisellä bussilla kello 22. Yhtäkkiä hän alkoi availla kaappien ovia ja tutkia korujani, meikkejäni ja kaikkia muita tavaroita. "Mistä sait tämän", "Tämähän on kiva", "Tästä en kyllä tykkää" jne. Hän haki hyllystä valokuva-albumin ja alkoi selailla sitä, kommentoi miten olin hoikempana nätimpi ja minun kannattaisi laihduttaa niin olisin taas kaunis. Siinä vaiheessa teki mieli viskata koko tyyppi pihalle. Onneksi hän lähti siinä 22 autossa eikä jäänyt yöksi.
En tiedä oliko tässä joku kulttuuriero aasialaisten ja suomalaisten välillä, mutta itse en ikimaailmassa aukoisi vieraiden kaappeja ja tonkisi tavaroita, enkä todellakaan kommentoisi toisten ulkonäköä. Olisi pitänyt sanoa varmaan tiukemmin vastaan, mutta olin liian kiltti. Sen jälkeen en ole kutsunut häntä luokseni.
Tuosta tavaroiden tonkimisesta en osaa sanoa, mutta tuo suorasukaisuus kuuluu kyllä joihinkin Aasian kulttuureihin. Siellä asuessa sai tottua esim. sairaanhoitajien, työkavereiden, taksikuskien jne. kommentteihin omasta ulkonäöstä. Eivätkä siis tosiaan olleet aina mukavia kommentteja. Saattoivat töissä kovaan ääneen todeta, että ”näytätpä sinä sairaalta”. Kiva, kiitti, ihan normipäivä kuitenkin menossa, enkä ollut sairas. Lisäksi utelevat mielellään kaikenlaista, mikä Suomessa koettaisiin yksityiseksi.
Mutta olisin itsekin loukkaantunut, oli kulttuuriero tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ennen tuttavaperhe, joka tuli luoksemme mökille. Meillä oli tuolloin kaksi leikki-ikäistä lasta ja heillä vauva.
Olivat palanneet mukaan jätesäkkejä ja teippejä, jotta voivat tarvittaessa laittaa ikkunaan mikäli meillä ei ole verhoja, ja vauva ei saa nukuttua valoisassa. Kaikkien piti myös kuiskaili vauvan mentyä nukkumaan, jopa ulkona ollessa terassilla.Toisen kerran tämä nainen tuli luokseni kylään vuoden vanhan lapsensa kanssa.
Hänelle piti ostaa vaippapaketti valmiiksi kun ei saanut itse kannettua. Lisäksi oli hyvin tarkat ohjeet, koska rouva pitää noutaa juna-asemalta, että tämä lapsi pääsee päiväuniaikaan kotonani unille. Mieleen ei tullut, että meilläkin on kaksi nukkuvaa lasta päivällä.
Meillä ollessaan 2 v lapseni sai itku-uhmakohtauksen jolloin nainen ottaa oman vauvan syliin, pitelee käsiään tämän korvilla ja menee asunnon perimmäiseen nurkkaan.
Siis ihan sairasta meininkiä.
Mitään ei vierailun aikana tehnyt, korjannut astioita, tehnyt ruokaa yms.
Ei olla ystäviä enää.
Näitä jotka luulee maailman ja ystäväpiirin pyörivän oman herranduudelinsa ehdoilla on paljon! Ai että sylettääkin!
Vierailija kirjoitti:
Sisältö oli tärkein ja itse ainakin ymmärsin. Nämä eivät ole ylioppilaskirjoitukset eivätkä ylipiston suomenkielen pääsykokeet.😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tavaroiden tonkimisesta en osaa sanoa, mutta tuo suorasukaisuus kuuluu kyllä joihinkin Aasian kulttuureihin. Siellä asuessa sai tottua esim. sairaanhoitajien, työkavereiden, taksikuskien jne. kommentteihin omasta ulkonäöstä. Eivätkä siis tosiaan olleet aina mukavia kommentteja. Saattoivat töissä kovaan ääneen todeta, että ”näytätpä sinä sairaalta”. Kiva, kiitti, ihan normipäivä kuitenkin menossa, enkä ollut sairas. Lisäksi utelevat mielellään kaikenlaista, mikä Suomessa koettaisiin yksityiseksi.
Mutta olisin itsekin loukkaantunut, oli kulttuuriero tai ei.
Töksäyttely saattaa johtua myös huonosta kielitaidosta, mutta itäaasialaisiin kulttuureihin kyllä kuuluu, ainakin osittain, meikäläisittäin huono käytös ruokapöydässä etuiluineen, röyhtelyineen ja piereskelyineen, kiusaamiskulttuuri vammaisten ja muuten poikkeavien pilkkaamisineen ja ehkä tonkiminenkin ainakin etuoikeutetuiksi itsensä kokevilla. Aasian lennolla näin, kun kiinalaiset tonkivat kielloista huolimatta lentoemännän tarjoilukärryjä nostaen sieltä pulloja ja kysellen, mitä se sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Olet juuri niitä rasisteja, joista Husu kirjoitti.
Haha :D Okei. Mitenkäs sitten olis pitäny toimia, etten olisi rasisti? Suostua seksiin tossa tilanteessa? Sitten arvatenkin olisin suvakkih*ora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet juuri niitä rasisteja, joista Husu kirjoitti.
Haha :D Okei. Mitenkäs sitten olis pitäny toimia, etten olisi rasisti? Suostua seksiin tossa tilanteessa? Sitten arvatenkin olisin suvakkih*ora.
Jos olisit suostunut, tuskin kirjoittaisit siitä täällä. Logiikka on pettämätön, muitahan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältö oli tärkein ja itse ainakin ymmärsin. Nämä eivät ole ylioppilaskirjoitukset eivätkä ylipiston suomenkielen pääsykokeet.😀
Onneksi ei. Et läpäisisi pääsykokeita kun et tiedä, että suomen kieli EI ole yhdyssana.
Haista v i t t u! Siinä sinulle suomeksi kirjoitettu viesti.