Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ja appiukko änkesivät aamukymmeneltä ilmoittamatta kylään, uutta tulokasta katsomaan. Mies oli käymässä asioilla ja olin kaksin kolmen päivän ikäisen vauvan kanssa, sektioarpi vatsassa. Imetin ja anoppi alkoi kovaäänisesti huokailla miten " täällä ei tunnu kahvia saavan", appiukko tarjoutui sitten keittämään johon anoppi "etkä keitä!". Kohta mies tuli onneksi kotiin , mutta sai puolestaan läksytyksen siitä, kun kaupassa oli käynyt eikä ollut mitään hyvää ostanut! Anoppi ei voinut ymmärtää, ettemme ostele keksejä jemmaan.
Anoppi mässytti sitten mielenosoituksellisesti ranskanleipää kahvin kanssa ja kun vauva päätti heittää niskakakat, julisti " helvetti mikä haju eihän täällä voi sitten hengittää, myö lähetään!" Anteeksipyytävän näköinen appiukko ehti kuiskata miehelle "vaippoihin tai johonkin " ja sujauttaa viisikymppisen käteen ennenkuin kiirehti vaimonsa perään.
Ainahan anoppi on ollut tuollainen pirttihirmu, mutta tuo veti kyllä pohjat!
Pirttihirmu on sellainen, joka despoteeraa omassa huushollissaan. Tuo anoppisi käytös panee epäilemään jotain mielenterveydellistä ongelmaa hänellä. Tai sitten on vain tilannetajuton ja huonokäytöksinen moukka, jota ei kannata pihaa edemmäs päästää.
Minulla oli aikonaan ystävä jonka vierailu noudatti aina samaa kaavaa: Keitin kahvit, joi useamman kupillisen , lähti vessaan missä lainasi lupaa kysymättä meikkejäni, hiuslakkaani ja dödöäni, sen jälkeen ehdotti röökille menoa ja otti röökin askistani kun omat olivat sattumalta loppu tai jääneet kotiin. Ja tämän jälkeen lähti kiireesti milloin milläkin verukkeella . Pistin pelin poikki kun tajusin, että kyseinen ihminen ei ollut aito ystävä vaan pahemman sortin lokki eikä minulla ollut varaa tai velvollisuutta kustantaa tämän tupakoita ja kofeiininhimoa.
Omituisinta ollut se kun uudehko tuttavuus jonka kutsuin kylään meni jääkaapille ja alkoi tonkia sen sisältöä. Hiukan ihmetellen kysyin että mitä hän touhuaa ja vastasi että katsoo tuotteita mitkä on menossa vanhaksi ja vie ne kanoilleen :D ei siinä mitään, mutta olihan tuo outoa ja sanoinkin siinä kun hän oli laittamassa pari siideripulloa kassiinsa että "Niin..en kyllä usko että kanat juo siideriä..." hiukan nolona hän laittoi ne takaisin. Niitä tuotteita mitkä oli menossa vanhaksi annoin ottaa, mutta tääkin loppui koska selvis että se juo kaikki rahat ja sillä mitään kanoja edes ollu! :D
En muista, olenko kertonut tämän tänne ketjuun, mutta olin niin hämmästynyt lasten erään kaverin käytöksestä, että en ole jotenkin edes kehdannut kertoa tätä kenellekään. Tapahtui kaksospoikieni eskarin aloituksen jälkeen, kun oppilaat alkoivat vierailla toistensa luona leikkimässä puolin ja toisin. Eräs poika halusi tulla meille leikkimään ja toki sai tulla. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Tämä poika harhautti omiani, että hänen pitää mennä vessaan. Seurailin kuitenkin hänen touhujaan ja tämä yritti kähveltää lasteni isokoisia leluja tunkemalla niitä eskarireppuunsa. Ei saanut mahtumaan ja menin valistamaan, että se on varastamista, ei voi ottaa niitä. Kaksi kertaa yritti. En kehdannut kertoa äidilleen kun tuli hakemaan.
Otin tutun kaverin baarista (olin itse töissä) sohvalleni nukkumaan, koska tyyppi oli siinä kunnossa, ettei olisi yksin pärjännyt keskellä talvea. Taksin olisin soittanut, jos olisin tiennyt kundin osoitteen. Heräsin keskellä yötä siihen, että tyyppi pissaa mun jääkaappiin. Nyt naurattaa jo, silloin ei. :D
En osaa sanoa mitään tiettyä juttua. Semmoinen kyllä vähän ärsyttää, että jos tullaan useaksi yöksi kylään eikä osallistuta kotitöihin ollenkaan. On kurjaa, kun kaikki yhteinen aika menee ruuanlaittoon ja tiskaamiseen monihenkiselle perheelle, jos eivät auta. Mun mielestä olis ihan kohtuullista, että vanhemmat huolehtisivat itse kylässä ollessaan lapsilleen tarpeelliset välipalat. Ei ole kivaa olla koko aikaa vääntämässä jotain välipalaa tai ruokaa ja sitten vielä kuunnella nirsoilua siitä, että on vääränlainen leipä tai juusto tms. Miksi vanhemmat eivät itse osta lapsilleen sopivia ruokia ja tarjoile niitä heille?! Mielestäni se on heidän eikä kyläpaikan velvollisuus.
Toinen mikä ärsyttää on se, että jos nyt ostan vaikka jotain erikoisempaa jäätelöä, parempaa leipää ym, niin ei se ole pelkästään niille vieraille tarkoitettu. Ei ole reilua, että yksi vieras syö 3/4 tarjottavista ja sitten valittelee, että tulipas sitä syötä ja emäntä jää ilman tai saa sen kuivan käntyn. Sitten aamulla vieras huomauttaa, että kas kun ei ole leipää enää. Joo, ei sitä ole, kun söit sen eilen. Oisko sun vuoro nyt mennä ostamaan tilalle uusi leipä?
Kerran majotin erästä n.viikon putkeen, vaikka puhe oli parista yöstä. Koko aikana pyysin häntä yhden ainoan kerran menemään kauppaan, hakemaan yhden vaivaisen maitolitran. Hämmästys oli suuri, kun vastaus oli että "katotaan nyt", eikä koskaan hakenut sitä maitoa. Kauppa oli aivan vieressä ja itse olin töissä. Seuraavana aamuna sitten ihmetteli, kun ei ole kahvimaitoa. Varmaan luuli, että haen sen itse, kun hän ei viitsi.
Tästä syystä en suostu majoittaan enää juuri ketään, koska helposti se yhden yön vierailija onkin viikon, jääkaappia ei osata täydentää ym. Lähtiessä saatetaan jättää tavaroita säilöön, jotka luvataan hakea kotimatkalla. Lapset hyppii ahtaissa tiloissa pitkin seiniä ja sänkyjä. Joskus on käynyt niinkin, että se vieraana oleva ihminen pyytää oman vieraansa luokseni kylään. Itsekään en yövy muiden luona juuri koskaan. Silloin harvoin kuin matkustelen niin varaan oman majoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt varmaan ole läheskään pahimmasta päästä, mutta ärsyttää nyt hieman tällä hetkellä. Tänään juuri kaveri kävi lastensa kanssa kylässä, ajattelin olla kiva tätsy ja paistoin lapsille lettuja. He söivät letut hilloinern ja päättivät sitten alkaa leikkiä piilosta. Kaverini ei sitten vaivautunut tai muistanut putsata pienimmän lapsukaisensa käsiä ja naamaa ennen tätä leikkiä. Juuri äsken huomasin, että ilmeisesti lapsi oli jossain vaiheessa mennyt piiloon mun vaatekaappiin ja hieraissut nassunsa ja tassunsa mun juhlamekkooni, jonka ajattelin huomenna laittaa ystäväni häihin. No onneksi on toinen mekkovaihtoehto..
Tämä.
Tai siis, vastaava. Toivoisin, että nykyajan nuoret äidit ja isät ymmärtäisivät siivota muksujensa kädet ja naamat syömisten jälkeen, ennen kuin lapset säntäävät pöydästä.
Nimimerkki suklaata sohvasta pesty toisenkin kerran.
(mikä siinä voi olla niin vaikeeta?)
Tähän ei auta muu kuin reagoida itse ja paimentaa pikku syöjät ja syöjättäret pesulle. Äiti voi olla niin näännyksissä, ettei ole varsinaisesti tajuissaan kun on päässyt jonnekin hetkeksi rentoutumaan. Armelias teko häntä ja varsinkin sohvaasi kohtaan.
1. Lapsia ei hommata niin monta, että niiden kanssa ollaan näännyksissä. Jos yhden kanssa on jo hankalaa, ei kannata pienellä ikäerolla hommata toista, kolmatta, neljättä jne...
2. Kyläily ei tarkoita sitä, että äiti voi rentoutua olettaen kyläväen huolehtivan lapsista, ellei tietty näin ole etukäteen sovittu.
Aivan uskomattomia tarinoita. :O Mulla varmaan pahin on ollut, kun veljen avovaimo sanoi häntä nuuskimaan tulleelle koiralleni "susta mä en tykkää". Koira on siis pienikokoinen eikä todellakaan hyppinyt päälle. Haisteli vain jalkoja.
Huh huh kun näitä lukee... ei voi käsittää ihmisiä. Esim. ne jotka vaativat päästä isäntäväen sänkyyn nukkumaan. Itselläni ei onneksi ole käynyt mitään vastaavaa. Kerran miehen sukulaiset olivat kylässä, sukulaismiehen vaimo oli paha suustaan ja jatkuvasti äänessä. Konttausiässä oleva lapsi huojui matolla ja tämä nainen tokaisi että "toivottavasti se ei puklaa tohon matolle, tai no ihan sama, ei oo meiän matto. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA" Todella ärsyttävä muija muutenkin. Erosivat jonkun ajan päästä.
Sikovat opiskeluajan kaverit. En ole enää kummankaan kanssa tekemisissä em. taipumuksen ja muun käytöshäiriön vuoksi. Ensimmäisellä oli tulehtunut ihottuma käsissä. Ei siinä mitään, mutta tapasi nyppiä irronnutta karstaa muuta asiaa selittäessään vaikka ruokapöydän tarjoomusten päälle.
Toisella sienitulehdus, ja hypisteli kesällä avojalkojaan ja halusi auttaa kaikessa ruuanlaitossa. Tätä kesti vuosia, oli myös töissä keittiöhommissa. Mietin kuinka moni asiakas sai sen silsan. Tällä ihmisellä oli taipumus vaikka juhannussuunnitelmat tehtyämme ja minun odottaessa sitten vain jättää tulematta, ilmoittamatta.
51 sivun verran on lueteltu erittäin hyviä syitä miksi meille ei päästetä vieraita. Uskomatonta :O
Ystävätär oli luonani iltaa istumassa, lapset poissa kotoa. Olin ostanut useamman kuohuviinipulloa reserviin. Ystävä ei koskaan tuonut omia juomia mukanaan.
Yöllä menin sitten nukkumaan. Ystävä poistui asunnoltani pikkutunneilla. Hänellä oli muutto seuraavana päivänä ja olin luvannut mennä auttamaan muutossa.
Aamulla katsoin jääkaappiin ja huomasin, että yksi kuohuviinipulloista puuttui.
Menin muuttoavuksi ystävän luokse ja kappas vaan, sieltä ystävän asunnolta se tyhjä kuohuviinipullo löytyi.
Olin koko päivän muuttoapuna, pakkasin tavaroita ja siivosin hänen kämppänsä. En koskaan maininnut mitään tyhjästä kuoharipullosta. Mutta tämän jälkeen en ole enää koskaan kutsunut ystävää asuntooni enkä ole hänelle soittanut.
Vaikka kuoharipullon varastaminen on pieni tappio, niin kysymys on periaatteesta: mitään toisen omaisuutta ei ”lainata” tai oteta ilman lupaa.
Sama ystävä otti kerran lapseni kännykkälaturin, mutta palautti sen kun pyysin.
Muitakin tavaroita, kirjojani tai vaatteitani hänellä on edelleen ”lainassa”. Ei ole aikeissakaan palauttaa.
Ex-appiukko ! Sellainen satakiloinen sovinisti-juntti . Tuli kahville ja ryystettyään puoli pannua kailotti että "mihis se kahvinkeittäjä katosi?" ( eli minä), kahmi keksejä kaivettuaan ensin nenää/persettä, pisti tupakaksi sisällä, pistäytyessäni keittiössä pelkkä pyyhe päällä virnuili että "älä suotta pue", vaihtoi tv.n kanavaa kesken ohjelman katseluni, potki kissaani . En uskaltanut sanoa mitään, kun pelkäsin että linttaa minut seinään.. ! Exän mielestä ylireagoin ja "faija nyt vaan on tommonen ". Olimme 4v yhdessä ja jouduin kestämään appiukon vierailuja pari kertaa kuussa (ex-anoppi on siis kuollut).
Herraisä millaisia ihmisiä sitä on :D viihdyttävä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, eräs vieraamme (lähisukulainen) tuo joka kerta meillä kyläillessäni itselleen ja vain itselleen tarjottavaa. Viimeisimpänä ilmoitti tuovansa itselleen hampurilaisaterian. Ei kysynyt, voisiko tuoda jotain meille samalla. Olemme siis vauvaperhe, jolla ei mitään tukiverkostoa (no lukuunottamatta ko henkilöä ...) minkä vuoksi kahveja kummempi kestittäminen ei onnistu. Tekisi mieli perua koko kyläily... asiasta kun on aiemmin jo puhuttu ja olen suoraan toivonut edes pientä apua. :/
Vauvan takia ette pääse kauppaan tai hampurilaisravintolaan? No nyt olen kuullut kaiken. Kyllä mä osasin laittaa vieraille tarjottavaa vaikka oli vauva eikä hoitoapua. Miksi sen sukulaisen pitäisi ruokkia teitä?
Saako se vauvakaan ikinä ruokaa kun muu kuin kahvit ei onnistu? Tai vanhemmat? Aika avutonta touhua.
Erään kaverin käytös vähän naurattaa välillä. Kerran tuli kylään ja toi keksejä ja mehua ja kertoi tulleensa tuliaisten kanssa. Meillä kuitenkin oli tarjottavat jo pöydässä. Kaveri laittoi ne pöydälle,josta oli ottanut ne vaivihkaa kassiinsa takaisin ennen lähtöä 😂 Olisin toki sanonut, että voi viedä mennessään, jos olisi kysynyt.
Minua ärsytti suunnattomasti kun mieheni siskon poika (10 v) tuli meille kylään -oli isot juhlat- ja availi keittiössä kaappeja ja laatikoita. Kun kysyin, että etsitkö jotain niin vastaus oli: katselen vaan. Kävi kaikki kattilat ja ruokakulhot läpi ennen ruokailua ja samalla kertaa yllätin pojan näpelöimästä KORURASIAANI makuuhuoneessamme, kun muut vieraat olivat ihan talon toisessa päässä....ärsyttävä kakara, jota ei lainkaan opasteta käytöstavoille
Ihan uskomattomia kyläläisiä teillä on ollut. Minua harmitti, kun anoppi oli kerran kerännyt ulkoillessaan tontillamme kasvavat mustikat ja sitten vain sanoi ohimennen, että keräsin nämä tuosta pihasta ja että mihinhän ne laittaa, että säilyvät hyvinä kotiin saakka. Hämmennyksestä johtuen en osannut sanoa mitään siinä tilanteessa, koska se tuntui niin väärältä hänen taholtaan. Jälkeenpäin on harmittanut, kun en saanut suutani auki. Taloudellisesti menetys ei ollut suuren suuri, mutta ihan olin ajatellut tyytyväisenä, että ihana kerätä omasta pihasta omat mustikat syötäväksi itselle ja perheelle. Nyt ajattelen, että olisi tietenkin pitänyt sanoa, että ai, olin kyllä ajatellut poimia ja syödä ne lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mitään tiettyä juttua. Semmoinen kyllä vähän ärsyttää, että jos tullaan useaksi yöksi kylään eikä osallistuta kotitöihin ollenkaan. On kurjaa, kun kaikki yhteinen aika menee ruuanlaittoon ja tiskaamiseen monihenkiselle perheelle, jos eivät auta. Mun mielestä olis ihan kohtuullista, että vanhemmat huolehtisivat itse kylässä ollessaan lapsilleen tarpeelliset välipalat. Ei ole kivaa olla koko aikaa vääntämässä jotain välipalaa tai ruokaa ja sitten vielä kuunnella nirsoilua siitä, että on vääränlainen leipä tai juusto tms. Miksi vanhemmat eivät itse osta lapsilleen sopivia ruokia ja tarjoile niitä heille?! Mielestäni se on heidän eikä kyläpaikan velvollisuus.
Toinen mikä ärsyttää on se, että jos nyt ostan vaikka jotain erikoisempaa jäätelöä, parempaa leipää ym, niin ei se ole pelkästään niille vieraille tarkoitettu. Ei ole reilua, että yksi vieras syö 3/4 tarjottavista ja sitten valittelee, että tulipas sitä syötä ja emäntä jää ilman tai saa sen kuivan käntyn. Sitten aamulla vieras huomauttaa, että kas kun ei ole leipää enää. Joo, ei sitä ole, kun söit sen eilen. Oisko sun vuoro nyt mennä ostamaan tilalle uusi leipä?
Kerran majotin erästä n.viikon putkeen, vaikka puhe oli parista yöstä. Koko aikana pyysin häntä yhden ainoan kerran menemään kauppaan, hakemaan yhden vaivaisen maitolitran. Hämmästys oli suuri, kun vastaus oli että "katotaan nyt", eikä koskaan hakenut sitä maitoa. Kauppa oli aivan vieressä ja itse olin töissä. Seuraavana aamuna sitten ihmetteli, kun ei ole kahvimaitoa. Varmaan luuli, että haen sen itse, kun hän ei viitsi.
Tästä syystä en suostu majoittaan enää juuri ketään, koska helposti se yhden yön vierailija onkin viikon, jääkaappia ei osata täydentää ym. Lähtiessä saatetaan jättää tavaroita säilöön, jotka luvataan hakea kotimatkalla. Lapset hyppii ahtaissa tiloissa pitkin seiniä ja sänkyjä. Joskus on käynyt niinkin, että se vieraana oleva ihminen pyytää oman vieraansa luokseni kylään. Itsekään en yövy muiden luona juuri koskaan. Silloin harvoin kuin matkustelen niin varaan oman majoituksen.
Minuu ärsyttää just ominpäin jääkaapille menevät kaverit jotka saattaa omin luvin syödä kaiken, eivätkä osta tilalle mitään. Ja jos ottaa yheks yötä kaverin ni se saattaakin olla useamman yön kysymättä että onko se ok. Tiiän että voisi itse sanoo että painu jo ulos täältä mutta jokin kiltteys/kohteliaisuus esti sen.
Itse jos olin yötä ni eivät millään päästäneet kotiin lähtemään niin ahdisti, aina keksivät syitä miksi jäädä pitempään "grillataan tänää!.. käydäään ostoksilla!!..." jne
Muutenkin viihdyn ennemmin yksin kuin seurassa niin tuollaiset pakkovierailut ärsytti.
Kahvileipää jos ostin kotiini vaikka keksipaketin ni itse sain yhen tai kaksi ku kaveri ahmi loput ja kahvia omin luvin yritti keitellä mutta menin aina väliin "menepäs olkkariin odottaa, tämä on minun keittiö".
Lopulta rupesin tekee silleen että kävin kaupassa ja siivosin vasta kun kaveri oli lähtenyt omaan kotiinsa. (Sotki siis asunnon etenkin jos lapsia mukana eikä raivannut tai siistiny jälkiään. Ei edes pahoitellut, tyytyväisenä vaan katsoi kun lapsi heittää mehulasin matolle tai sormiaan uittaa kaakaoseen ja näpeltää kaikki pinnat sitten, kusi/kakkavaipatkin heitti huoneen nurkkaan ja jätti siihen!!🆘)
On entinen kaveri ku kävi liianki tuttavalliseksi ja ihan vaan ahdisti kun niiin eri maailmoista jo käytöstavoiltaan ja muutenkin.
Lisää?