Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta 4v lapsi juo nokkamukista

Epätietoinen saapas
05.12.2016 |

Kohta 4v lapsi juo maitoa vieläkin nokkamukista ja sen lisäksi lähes jatkuvasti. Pitkin päivää (useita kertoja pyytää mukin täyteen) ja aina yöllä nokkamuki täynnä. Herättää yöllä kaikki, jos maito on loppu.

Onko normaalia, vai pitäisikö tähän saada muutos?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni käyttää nokkamukia vähän aikaa ja siirtyy heti tavalliseen kun se käsissä pysyy. Kolme vuotiaat ei taida nokkamukia yleisesti käyttää.  Jos se tuo lapselle jotain turvallisuutta tai tarvittavaa lisäravintoa, niin en osaa sanoa pitäisi asiaan tulla muutos. Itse varmaan olisin muuttanut asian jo aikaisemmin, että tapa ei ehdi liian hallitsevaksi. Syötin omaa lastani 3 vuotiaana yölläkin, mutta hänellä oli ongelmia saada tarpeeksi energiaa päivän aikana. Se johtui ihan terveydellisistä syistä.

Vierailija
2/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon pitkin päivää pullosta. Osta lapselle nätti juomapullo.

Liika maito aiheuttaa anemiaa. Totuta lasta  veteen. Vaikka palkitsemalla. Itse antaisin päivällä vettä ja yöllä vielä maitoa jos se säästää teidät valvomiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin 2,5-vuotiaalta nokkamuki pois. Herätti öisin tankkaamaan mukia ja päivisin niitä etittiin jatkuvasti kun jemmaili pitkin poikin. Yhden yön ja päivän kiukutteli "pullon" perään. Sen jälkeen nukkunut yönsä ja päivisin ei tarvi vaippaa ollenkaan. Yövaippakin yleensä kuiva. Suosittelen vieroitusta.

Vierailija
4/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juon pullosta vettä :D en sentäs maitoa. Mutta eikös se ole melkein kuin aikuisten nokkamuki? :)

Vierailija
5/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi juo pöydän ääressä tavallisesta mukista tai lasista (korvallisesta lastenkupista siis) mutta jos menee sohvalle murkinoimaan, sitten hänellä on nokkamuki siisteyssyistä. Meillä on kangassohva.

Vierailija
6/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole varmaan hampaillekaan hyväksi juoda maitoa pitkin päivää kun vaan mieleen tulee. Nykyisin puhutaan maidon jostain terveyshaitoista ainakin jos liikaa juo, enkä minä ainakaan antaisi ylen määrin juoda. Katso netistä tms. ne suositukset ja sen lisäksi juomaksi vettä. En osaa sanoa, onko nokkamukista purennalle haittaa tms., mutta sosiaalinen haitta se voi alkaa kohta enemmänkin olla, jos muut lapset hoksaavat asian.

Vierailija
7/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join pienenä nokkamukista kahvia :D Muistan sen ihan hyvin. Mulla oli myös tuttipullo niin isoksi että muistan sen. Join siitä öisin sokerivettä tai makeaa mehua. Ehkä siksi inhoan nyt makeita juomia. Kahvin juonninkin lopetin yläasteella ja aloitin uudestaan vasta yli 30-vuotiaana.

Ei kai se auta kuin alkaa vaan totuttaa lasta pois maidonlitkimisestä. Itkuahan se ensin on mutta unohtunee kuitenkin melko nopeasti. Nokkamuki voisi "unohtua" jonnekin tai kadota vaan, jos lapsi yhdistää sen maitoon.

Vierailija
8/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole varmaan hampaillekaan hyväksi juoda maitoa pitkin päivää kun vaan mieleen tulee. Nykyisin puhutaan maidon jostain terveyshaitoista ainakin jos liikaa juo, enkä minä ainakaan antaisi ylen määrin juoda. Katso netistä tms. ne suositukset ja sen lisäksi juomaksi vettä. En osaa sanoa, onko nokkamukista purennalle haittaa tms., mutta sosiaalinen haitta se voi alkaa kohta enemmänkin olla, jos muut lapset hoksaavat asian.

Vissiin puheenkehitykselle tai jollekin ainakin pillimukit on nokkamukia parempia (kehittää motoriikkaa tms), mutta nelivuotias nyt varmaan puhua osaa jo ihan hyvin.

Vierailija
9/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotiaan pitäisi kyllä pystyä nukkumaan yönsä ilman maitoannostaan. Kärsiihän siinä koko perhe, jos lapsi tekee maidon loppumisesta ison metakan kesken yörauhan. Lapsi on tottunut nyt johonkin sellaiseen käyttäytymismalliin, josta on haittaa sekä hänelle itselleen ja muulle perheelle. Yö on nukkumista varten, palveluita saa sitten taas aamulla, tätä kohti lähtisin opettelemaan. Lapsi on addiktoitunut yömaitoonsa ja nokkamukiinsa. 4-vuoitais kyllä OSAA juoda tavallisesta mukista, jos sitä siltä vaaditaan. Onko pienempiä sisaruksia? Miten muu ruoka maistuu?

Vierailija
10/10 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos

a) Syötäisiin ja juotaisiin ruokapöydässä

b) Yöksi yöpöydälle pieni määrä vettä ja sen tulee riittää aamuun saakka, ei uudelleentäyttöjä. Mielestäni vettä ei ole pakko olla lainkaan, mutta jos se on vanhemmille jokin must-juttu niin rajoittaa edes sen määrän, selkeät SÄÄNNÖT! Tällainen  yöllinen tapa juoda voi jopa huonontaa unenlaatua, koska voi olla pelkkä tapa, että aina kun käy vähänkin hereillä pitää saada juotavaa ennenkuin voi jatkaa unia, jolloin lapsi saattaa virkustua vähän liikaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi