maidosta
Onkohan kellää vastaavanlaista kokemusta/mielipidettä asiasta. Eli meidän poika on nyt 1 v 2 kk. Tavallista maitoa (tai kevytmaítojuomaa, kun me muutkin juodaa sitä) alettii kokeilla vähän ennen 1 v ja reaktiona tosi löysä kakka mitä oli sitten aina selkään asti. Vaihdettii vähäks aikaa takas tuttelii. Sit alettii antaa taas tav. maitoa ja aateltii että kai pojan suolisto siihen ajan kanssa tottuu. Nyt kuitenkin edelleen kakka oli löysää ja tuli yleensä samantien kun poika joi maitoa. Ja yöheräilyt alkoi lisääntyä samoihin aikoihin kun maitoa alettii antaa. Nyt päätettii kokeilla taas tuttelia ja poika on nyt nukkunut yöt hyvin ja kakka kiinteämpää. Voiko olla, et tav. maito on vaa liian vahvaa pienen suolistolle vai mikä on? Kun ei kai maitoallergiaa voi olla, kun tutteli sopii.
Kommentit (4)
vähän toisella tavalla... Tavallisesta maidosta vähän samanlaiset reaktiot kuin teillä, mutta laktoosittomasta maitojuomasta ei sitten mitään.
Mulla on tarkoitus kokeilla tavallista maitoa kohta uudestaan ja jos ei käy, niin olen kuullut että luomumaito käy osalle lapsista. Sitä ei ole niin " käsitelty" kun näitä muita maitoja. Liian käsitelty maito aiheuttaa osalle ihmisistä laktoosi-intoleranssin kaltaisia oireita. Sitä sitten kokeilemaan...
T: MrsH
Yksivuotis synttäreiden jälkeen aloin antaa tav maitoa ja masu kesti sen hyvin. Sitten yhtäkkiä pojan ollessa 1v8kk masu oli todella löysällä. Etsin syytä ties mistä ja vaihdoinkin sitten tav maidon hylaan. Meni pari päivää ja masu kunnossa ! Meillä jotenkin ihan yhtäkkiä tapahtui joku herkistyminen maidolle...
Aion kyllä kokeilla tav maitoa pojalle myöhemmin vielä, mutta jos taas kurakakat tulee, niin ei auta muu kuin juottaa hylaa.
Onkohan nuista hyla maidoista ja muista laktoosittomista maidoista mitään " haittaa" ? Siis onko ne lapselle jollain tapaa huonompia kuin tavallinen maito ??
annoin 10kk:n vanhasta tavallista maitoa rintamaidon lisäksi (poika nyt 2 v), koskaan ei tullut mitään oireita..tuttelia en antanut koskaan (oon jostain lukenut et noi korvikkeet muuttaa vauvan suolistonbakteerikannat jo kerrasta)..
olen myös kuullut väitteen että laktoosi-intoleranssia ei pitäisi esiintyä lainkaan alle 2 v lapsilla (äidinmaidossahan on tosi paljon laktoosia, joten vauvan sietokyky laktoosille on suuri, ainakin silloin kun äiti imettää/on imettänyt lasta)
meillä joudaan tavallista sinistä maitoa, muutamilla tutuillani on auttanut lapsen löysään vatsaan luomumaito
olisi mielenkiintoista lukee jos joku tietää mitä haittaa on hylasta (silloin jos ei ole laktoosin kanssa ongelmia)..nykyisin kun ei meinaa enää noita tavallisia maitotuotteita löytääkään..
Me alettiin ekaa kertaa kokeilla tytöllä maitoa noin 11kk iässä. Silloin se aiheutti ihottuman. Seuraavan kerran alettiin kokeilemaan yksivuotiaana todella pienillä annoksilla (ensin ihan vain 10ml tuttelin sekään, sitten 20ml jne). Pienillä annoksilla totuttamalla tyttö tottui maitoon muistaakseni 2-3 viikossa.
Neuvolan täti sanoi meille että joidenkin masu ei kestä heti " raakaa" maitoa vaan se pitäisi ensin keittää. Me emme näin tehneet. Meillä ei kyllä mitään masuvaivoja koskaan maidosta tullutkaan.