Kun työkaveri mokaa
Olen kohtuullisen uusi työelämässä, työskentelen vasta toisessa tiimissä työurani aikana. Olen hämmentynyt tiimikavereideni käytöksestä, kun joku talossamme, mutta eri tiimissä toimiva tekee virheen. Itsessäni tällaisessa tilanteessa herää myötätunto ja haluan tukea virheen tehnyttä ihmistä, joka siis varsin hyvin itsekin ymmärtää töpänneensä.
Tiimikaverini kuitenkin tuntuvat suhtautuvan täysin toisin. He ovat pöyristyneitä, lähes ilkkuvat virheen tehnyttä ja supisevat tapauksesta muiden tiimien jäsenille, jotka ovat ulkopuolisia. Minua hämmentää. Huomaan olevani nyt varuillani ja myös pettynyt. Tiimikaverini luultavasti vaistosivat, että otin etäisyyttä heidän tapaansa puhua ko. aiheesta ja saatan hyvin olla seuraava, joka otetaan suurennuslasin alle. Tuntuu pahalta. Tällaistako tiimityö todellisuudessa on? Olenko naiivi idealisti, kun haluan uskoa toisten auttamiseen ja tukemiseen myös silloin, kun kaikki ei ole mennyt putkeen? Siihen, että toisia halutaan auttaa kehittymään ammatillisesti?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Tällaistako tiimityö todellisuudessa on? Olenko naiivi idealisti, kun haluan uskoa toisten auttamiseen ja tukemiseen myös silloin, kun kaikki ei ole mennyt putkeen?
Tuo on enemmän tiimityöskentelyn irvikuva, ja kyseessä on "tiimi" vain nimellisesti. Toimivalla tiimillä on yhteinen tavoite, jolloin myös jokainen ongelma on yhteinen, ja niiden tehokas ratkaiseminen on kaikkien etu.
Onpa ankea työpaikka!
Itse juuri perjantaina vahingossa huomasin että työkaverilta oli jäänyt yksi aika oleellinen seikka tekemättä ja sain sen hänelle vaivihkaa kerrottua, kovasti hän kiitteli että huomasin ja kerroin, ei olisi tullut mieleenkään alkaa levittelemään tuota mokaa, taivastelemaan sitä täyteen ääneen tai vastaavaa.
Asia saatiin hoidettua ja sehän se pääasia on. Varmasti muistaa jatkossa olla tarkempi.
Samanlaista suhtautumista toivoisin omiin mokiinikin.
Joo, tuo on kyllä ikävää ja ei mitenkään rakentavaa työpaikkakulttuuria. Ehkä siellä on itsestään niin epävarmoja tyyppejä töissä, saattaa olla kova kilpailu paikoista ja asemasta, kun puukko heilahtaa heti selkään tilaisuuden tullen?
Suomessahan se on perinne, että epäonnistujaa pilkataan ja poljetaan suohon ihan huolella. Ihan sama missä epäonnistut niin aina löytyy joku joka puhuu pahaa selän takana tai huutelee turvallisen välimatkan päästä. Helvetin oksettavaa touhuahan se on, mutta johtunee kai jostain omasta riittämättömyyden tunteesta jota sitten peitellään tuolla.
Terveisin Naispelko23