Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen nimimuoti muuttui!

Vierailija
03.12.2016 |

Yle (3.12.2016) : "Lasten nimimuoti muuttui - ennen oli Mika ja Sari, nyt Ninja-Tarleena ja Nuuk-Oliver.
- Viime vuonna suosituimpien etunimien Leo ja Venla osuus oli enää 1,4 prosenttia.
- Nykyvanhemmat haluavat antaa lapsilleen mahdollisimman erikoisia nimiä. Nyt korostetaan yksilöllisyyttä: sitä, että jokainen lapsi on erityinen persoona ja oma yksilönsä. Tutkija erittelee neljä voimistuvaa nimitrendiä: vierasperäiset nimet (esimerkiksi Barbie, Odette, Fatima, Justin, Prince ja Salim), yhdysnimet (esimerkiksi Lisi-Fauna, Kiia-Kesäkukka, Ninja-Tarleena, Janne-Elvis, Neo-Elmeri ja Nuuk-Oliver), uudisnimet (esimerkiksi Meetta, Henja, Vinja, Jeetu, Anteri ja Oleksi) sekä uniikkinimet (esimerkiksi Aamuhelmi, Solina, Rosmariini, Jyly, Kurnu ja Vimma)."

Jes, sanon minä! Vihdoin Suomessakin uskalletaan. Täällä kun ihan turhan usein pelataan mielikuvituksettomasti varman päälle.

Kommentit (190)

Vierailija
121/190 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös Venla niminen tytär ja on koulussaan (jossa lähes 300 oppilasta) ainut Venla. Myöskään päiväkodissa ei ollut kaimaa koskaan. Olen aina pitänyt kyseisestä nimestä ja halusin silti antaa sen, vaikka se onkin niin yleinen. Toinen nimi hänellä onkin sitten vähän erikoisempi, niin ja sukunimemme on myös harvinainen.

122/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä nimiä. Oma tyttö on Venla eikä toista Venlaa ole vielä vastaan tullut, vaikka suosittu onkin. Mielestäni tuota pelätään aivan turhaan. 

Hirveä on mielestäni myös Venla, joten makunsa kullakin.

Vierailija
124/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä nimiä. Oma tyttö on Venla eikä toista Venlaa ole vielä vastaan tullut, vaikka suosittu onkin. Mielestäni tuota pelätään aivan turhaan. 

Hirveä on mielestäni myös Venla, joten makunsa kullakin.

Tietenkin on makunsa kullakin :D Minua ei kyllä haittaa pätkääkään vaikka oksentaisit kys. nimen kuullessasi :) Sellaista nimeä ei ole olemassakaan josta kaikki pitäisi ja se nyt pitää jokaisen vanhemman hyväksyä. 

Vierailija
125/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triluliina

Kaaleppi 

Juomatar

Tsatsiki

Vierailija
126/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin! Minäkin olen haaveillut uudisnimistä lapsilleni (jos joskus niitä hankin), en todellakaan halua mitään keskivertonimiä, kaikkihan me olemme yksilöitä. Inhottaa se vanhoillinen asenne vähänkin erikoisempia nimiä kohtaan.

"Lasta kiusataan valivali", ei muuten kiusata kun opetatte omat penskanne hyväkäytöksisiksi. Ihme kiusaamisen oikeuttamista.

Vierailija
127/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin luovaa vaihtaa aina yleisestä nimestä yksi kirjain, lisätä tai jättää se pois, jolloin saadaan uniikkiuden makua! Lapsi pääsee myös toistelemaan nimensä oikeaa kirjoitusasua pienestä pitäen joka paikassa. Keksin muutaman valmiiksi:

Taneli --> Taaneli

Eric --> Epic

Pauli --> Hauli

Marjaana --> Morjaana

Johannes --> Johhannes

Eero --> Ero

Vierailija
128/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaisi nimeksi Adidas Kolmraita, niin joutuiskohan oikeuteen?

Vierailija
129/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin! Minäkin olen haaveillut uudisnimistä lapsilleni (jos joskus niitä hankin), en todellakaan halua mitään keskivertonimiä, kaikkihan me olemme yksilöitä. Inhottaa se vanhoillinen asenne vähänkin erikoisempia nimiä kohtaan.

"Lasta kiusataan valivali", ei muuten kiusata kun opetatte omat penskanne hyväkäytöksisiksi. Ihme kiusaamisen oikeuttamista.

Itse päivähoitoalalla työskentelevänä täytyy sanoa, että lapset eivät ole moksiskaan jostain nimestä. Eräällä perheellä on myös kaksi äitiä, lapsille tämäkin on täysin normaalia ja ok. Eivät he välitä tuollaisista. Mielenkiintoista onkin, että täällä aikuiset suureen ääneen huutelevat kuinka lapsia kiusataan joka paikassa nimen takia. Ainut vain, että ne on ne aikuiset, jotka lapsille nämä opettavat.

Vierailija
130/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kalu suosittujen pojannimien joukossa?

Vierailija
131/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päivähoitoalalla työskentelevänä täytyy sanoa, että lapset eivät ole moksiskaan jostain nimestä. Eräällä perheellä on myös kaksi äitiä, lapsille tämäkin on täysin normaalia ja ok. Eivät he välitä tuollaisista. Mielenkiintoista onkin, että täällä aikuiset suureen ääneen huutelevat kuinka lapsia kiusataan joka paikassa nimen takia. Ainut vain, että ne on ne aikuiset, jotka lapsille nämä opettavat.

No eikai se nyt päiväkodissa vielä näykkään, HALOO??! Mutta kyllä se viimeistään yläkoulussa sitten alkaa. Nimimerkillä kokemusta on. Eikä todellakaan lohduta kiusattua outonimeä se selitys, että "vika on vaan niiden vanhemmissa eikä sinussa, kun ne ei ole opettanut omiaan tavoille plaaplaa. Sä olet uniikki! <3 ". 

Vanhempi voi omaksi nimekseen vaihtaa sen Kaneli Muna Kookos Merikeijun, jos se on niin kertakaikkisen ihana omasta mielestä. Mutta älkää tehkö lapsestanne jotain soturia, jonka pitää sitten koko pienen ikänsä taistella outojen nimien olemassaolon puolesta, näyttämällä itse esimerkkiä. 

Vierailija
132/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen joskus miettinyt jukka-pojan lapsen kohdalla. Hänhän on Hampus tms (!!!!!??!). Mitäpä jos poika ei olekaan innokas pössyttelijähippi? Kiva nimi vaikka opinto-ohjaajalle? Pankkivirkailijalle? Lastentarhanopelle? Tai ylipäätään kelle tahansa, joka ei niin kaipaa liikaa huomiota?

Erityisen mielenkiintoiseksi tämän tekee jukka-pojan oma elämänmuutos. Hänkin on ilmeisesti nykyään perusporvari. Tuntuukohan pojan nimi yhä hyvältä idealta? Tai en tiedä, ehkä hän pössyttelee silti yhä.

Hampus on ihan tavallinen nimi Ruotsissa ja ruotsinkielisten keskuudessa, ei siitä mitään pössyttelijää tarvitse väkisin vääntää

Vierailija
133/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellaanko tässä sitä lasta?! tuntuu että nimimuoti on mennyt ihan överiksi, vanhemmat voisivat miettiä ,haluaisivatko  itse olla  nimeltään joku    Kitty -Pipariina  tai  Rambosalama...  oikein kilpaillaan että kenen lapsella on se kummallisin ja uniikein nimi!

omilla lapsilla on ehkä tylsät muotinimet, mutta minulla olikin valintakriteerina mm "sopii kaikenikäiselle".. muuttakoon itse aikuisina nimensä ties miksi  jos tahtovat!

Vierailija
134/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ida, jonka toinen nimi on  luontonimi ja kolmas pitkähkö kansainvälinen. valitkoon toisista nimistään, jos jossain vaiheessa kyllästyy ensimmäiseen :D

leikkipuistoissa kaimoja tulee jonkinverran vastaan, mutta päiväkodissa ei ole yhtäkään!

Vierailija
135/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sain 80-luvun alussa nimen  Mimosa, vaihdoin heti 18 täytettyäni Tiinaksi... teki mieli vaihtaa toinen nimikin, Elisabeth! joo ja ihan suomalaiset vanhemmat.

Vierailija
136/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahin tietämäni tapaus on siskospari nimeltä Keiju ja  Säde. ensimmäinen on näin nätisti ilmaistuna "yhtä pitkä kuin leveä nainen" ja jälkimmäinen on ollut syntymästä asti naama nurinpäin...

Vierailija
137/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pahin tietämäni tapaus on siskospari nimeltä Keiju ja  Säde. ensimmäinen on näin nätisti ilmaistuna "yhtä pitkä kuin leveä nainen" ja jälkimmäinen on ollut syntymästä asti naama nurinpäin...

Säde on kalenterinimi. Nimessä ei ole mitään ihmettelemistä.

Vierailija
138/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt, että miksi äiti tai isä ei vaihda omaksi nimekseen Ripsa-Adaliina-Raulikki tai Kerkko-Harlem-Rocky, jos ne nimet ovat vain niin tyylikkäitä ja hienoja eivätkä yhtään noloja? Tai anna vaikka perheen lemmikille sellaista nimeä.

En maalaisi lapseni naamaan hauskoja viiksiä, jakaisi hänen töppäilyjään somessa tai pukisi häntä pellen vaatteisiin kysymättä häneltä lupaa. Miksi antaisin hänelle kysymättä nimen, joka on kaikkien mielestä hassu ja outo? Pilailu muiden kustannuksella ei mielestäni ole hauskaa.

Vierailija
139/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen gootti ja mies on punkkari, nimiäispäivän koettaessa olivat molemmat isovanhemmat naamat valkeina odottamassa  "tuomiota"...hämmästys olikin melkoinen, kun pojasta tuli Olavi .D

ihmettelivät sitä muutkin, eräs kaverini tunnusti luullensa minun vitsailevan kun olin maininnut Olavin olevan  ihana nimi....

no nyt meillä on myös tytär,   Iita, eikä kukaan jaksa enää hämmästellä

Vierailija
140/190 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen joskus miettinyt jukka-pojan lapsen kohdalla. Hänhän on Hampus tms (!!!!!??!). Mitäpä jos poika ei olekaan innokas pössyttelijähippi? Kiva nimi vaikka opinto-ohjaajalle? Pankkivirkailijalle? Lastentarhanopelle? Tai ylipäätään kelle tahansa, joka ei niin kaipaa liikaa huomiota?

Erityisen mielenkiintoiseksi tämän tekee jukka-pojan oma elämänmuutos. Hänkin on ilmeisesti nykyään perusporvari. Tuntuukohan pojan nimi yhä hyvältä idealta? Tai en tiedä, ehkä hän pössyttelee silti yhä.

Hampus on ihan tavallinen nimi Ruotsissa ja ruotsinkielisten keskuudessa, ei siitä mitään pössyttelijää tarvitse väkisin vääntää

Suomenkielisten keskuudessa nimi ei ole tavallinen, eikä ruotsinkielisilläkään kovinkaan tavallinen. Niin kurjaa kuin se onkin, et voi hallita ihmisten assosiaatioita. Rauhoitu siis jo.