Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies avautuu Hesarin mielipidepalstalla siitä, miten lapsen hankkiminen pilaa seksielämän ja parisuhteen

Vierailija
03.12.2016 |

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000004891764.html

Tämänkin miehen olisi kannattanut ennen lisääntymispäätöstä tutustua tukimustietoon. Laajoissa tutkimuksissa on havaittu, että tyytyväisyys omaan parisuhteeseen huononee selvästi, kun lapsi syntyy, eikä se palaudu entiselleen, ennen kuin viimeinenkin lapsi muuttaa pois kotoa. Ja miesten kannalta on erityisesti huomioitava, että vaikka naisten parisuhdetyytyväisyys kohenee lapsen kasvaessa, miehille näin ei käy.

Mies – muista, ettei lapsia ole mikään pakko hankkia! Lapseton elämä on monella mittarilla paljon parempaa kuin lapsiperhe-elämä. Jos isyys ei ole sinulle oikeasti tärkeämpi asia kuin parisuhde, jää lapsettomaksi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet idiootit hankkivat lapsia ajattelematta mitään etukäteen. Sitten tulee niitä ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
2/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v mies. Miksi minun kannattaisi jäädä lapsettomaksi? Millä tavalla elämäni paranee jos en mukuloita hanki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ja kommenttiosasto juuri sitä ennalta-arvattavaa kuraa.

Ottakaa vastuu valinnoistanne, ihmiset.

4/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 27v mies. Miksi minun kannattaisi jäädä lapsettomaksi? Millä tavalla elämäni paranee jos en mukuloita hanki?

Jokainen ihminen ja jokainen parisuhde on erilainen. Riippuu ihan itsestäsi ja parisuhteestasi, muuttuisiko elämäsi paremmaksi vai huonommaksi. Itsetuntemus on tärkeää. Joka tapauksessa tässä on kaksi vaihtoehtoa: iso muutos tai nykyisellään jatkaminen.

Vierailija
5/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wdom kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen ja jokainen parisuhde on erilainen. Riippuu ihan itsestäsi ja parisuhteestasi, muuttuisiko elämäsi paremmaksi vai huonommaksi. Itsetuntemus on tärkeää. Joka tapauksessa tässä on kaksi vaihtoehtoa: iso muutos tai nykyisellään jatkaminen.

No ei todellakaan ole vain nuo kaksi vaihtoehtoa! Lapseton voi tehdä valintoja paljon vapaammin kuin vanhempi ja muuttaa elämäänsä radikaalistikin. Voi kouluttautua uudelleen, vaihtaa maanosaa, solmia ihmissuhteita, muuttaa kommuuniin, omistautua uudelle harrastukselle tai intohimolle... Minusta olisi kamalaa, jos elämäni olisi edelleen samanlaista kuin 27-vuotiaana, mutta ei se tarkoita, että olisin koskaan lapsia halunnut.

Vierailija
6/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilen että yksi syy miehen tyytymättömyyteen on se että nainen omii lapsen, mies jää ulkopuolelle. Tätä asetelmaa tuetaan yhteiskunnassa, eron sattuessa lapsi jää automaattisesti äidille, mies saa tyytyä että näkee lastansa joka toinen viikonloppu. Jos mies alkaa vaatia että lapsi viettää puolet ajasta isänsä kanssa, sossu tukee äitiä ja vastaus on ei. Ja jos mies ei vieläkään usko vaan uhkaa viedä tapauksen oikeuteen, mitä sattuukaan? Yhtäkkiä mammalla muistuu mieleen että ai niin, perheväkivalta! Se mieshän on väkivaltainen ja sossun virkailija nyökkäilee vieressä. Jännästi tämä miehen väkivalta ei tullut esille kun nainen kuvitteli että mies ei vaadi mitään vaan tyytyy viikonloppuisän rooliin.

Vierailija
7/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sanoo, että kaksivuotiaamme on paras idea, jonka hän koskaan on saanut. Lapsiesitys tuli siis häneltä alunperinkin.

Vierailija
8/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilen että yksi syy miehen tyytymättömyyteen on se että nainen omii lapsen, mies jää ulkopuolelle.

Projecting much?

Mies kirjoittaa tuossa ongelman syyn näkyville niin selvästi kuin mahdollista: hänen seksuaaliset tarpeensa eivät tule tyydytetyiksi.

Vierailija
9/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sanoo, että kaksivuotiaamme on paras idea, jonka hän koskaan on saanut. Lapsiesitys tuli siis häneltä alunperinkin.

Annoitko pillua pikkulapsiaikana?

Vierailija
10/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilen että yksi syy miehen tyytymättömyyteen on se että nainen omii lapsen, mies jää ulkopuolelle.

Projecting much?

Mies kirjoittaa tuossa ongelman syyn näkyville niin selvästi kuin mahdollista: hänen seksuaaliset tarpeensa eivät tule tyydytetyiksi.

Luin artikkelin vasta kun olin kirjoittanut kommentin.

Vierailija
11/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoitko pillua pikkulapsiaikana?

Tietenkin, seksiä on n. 2-4 kertaa viikossa. Ennen lasta oli päivittäin, mutta nyt ei aina onnistu koska on työt  ja lapsen päikkärit ei aina osu sopivaan aikaan, että oltaisiin molemmat kotona. Ekan kerran pantiin kun lapsi oli viikon vanha.

Vierailija
12/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ns. DINK-suhteessa: onnellisempi parisuhde, enemmän seksiä, valtavasti enemmän vapaa-aikaa, vapaus tulla ja mennä mielenne mukaan, rauhaa ja hiljaisuutta kun tarvitset, ei valtavaa huolta ja stressiä, arki on helppoa eikä vaikeaa säätämistä, fiksusti sijoittamalla pystyt jäämään eläkkeelle aikaisemmin, voit ostaa leluja lapsen sijaan itsellesi ja elämäsi on täyteläismpää ja merkityksellisempää, kun saat omistautua sinua itseäsi kiinnostaville asioille.

t. 40-vuotias sinä

Vierailija
13/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen. Halut eivät missään vaiheessa ole minulta hävinneet. Nyt lapset ovat isoja ja meille on avautunut uudelleen seksielämän taivas, kun saadaan olla kaksistaan. En oikeasti tajua, mikä nykypolven seksihalut vie.

Vierailija
14/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Projecting much?

Luin artikkelin vasta kun olin kirjoittanut kommentin.

JEt jaksa lukea ennen kommentoimista, ja vielä valehtelet lukeneesi. Jos olisit lukenut tekstin, olisit kyllä huomannut, ettei se ole artikkeli vaan mielipidekirjoitus. Ja meidän pitäisi ottaa sinun kommenttisi vakavasti?

Vierailija
15/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottava tyyppi.

Sanoo että läheisyyttä tulee vasta kun on saanut seksiä. Siis vaikka vaimo on suoraan sanonut että tarvitsee ensin läheisyyttä.

Ainakin minulta läheisyyden puute tappaa seksihalut ja tuommoinen seksillä kiistäminen tekisi vain miehestä niin vastenmielisen ettei siihen enää haluaisi koskea pitkällä tikullakaan.

Äijä väittää olevansa hyvä aviomies vaikka mokaa sen tärkeimmän asian.

Vierailija
16/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi mies kirjoituksessaan arvioi asiaa vain täysin omasta näkökulmastaan ja vain spekuloi sillä miten hänen vaimonsa kokee tilanteen. Ikään kuin eivät olisi asiasta keskustelleen ollenkaan. Ainoa suora viittaus vaimon mielipiteeseen on tämä: "Vaimoni sanoo, että ensin tulevat tunteet ja sitten halut. Minä taas sanon, että ensin seksiä ja sitten läheisyyttä."

Lisäksi hän ei sanonut vain että lapsi nykyään on este seksille vaan että "Nykyisin työaikamme, kotiaskareet, lemmikin hoito, älylaitteiden räplääminen ja muut vastaavat tehtävät pitävät huolen siitä, ettei meillä ole aikaa viritellä mitään kummempia esileikkejä."

Nyt jos luet tuon tarkkaan niin näyttääkin siltä, että lapsen syntymä ja imetys pakotti nuoren isän laittamaan omat halunsa lapsen edun edelle ja se on ollut vaikeaa. Siitäkin onkin miehelle selvästi jäänyt joku ikävä tapa, jossa hän selvästi vaatii seksiä itselleen välittämättä vaimonsa tarpeista. Vaimohan on selvästi sanonut että haluaa ensin tunteita ja esilekkejä, mutta mies haluaa päästä asiaan nopeasti ja omilla ehdoillaan. Toisaalta perhe-elämä ja työ ovat vähentäneet parin yhteistä aikaa.

Pariskunta on nyt umpikujassa, koska mies vaatii seksiä vain omilla ehdoillaan ja väheksyy vaimonsa tarpeita sanomalla että "minä kärsin tilanteesta huomattavasti enemmän kuin vaimoni". Miehen käsitys seksistä on myös hyvin epämiellyttävä: hän korostaa suorittavansa isän ja aviomiehen roolia, ja olevansa siten oikeutettu seksiin - ikään kuin vaimo olisi jokin palkintohieho. Mies vetää ongelmaan vielä (vanhakantaiset) käsitykset miehen halun biologisesta perustasta. Mies toistaa sanallisesti vaimon toiveet yhteisestä ajasta, romantiikasta ja esileikistä, mutta ei ole selvästi sisäistäneet näitä toiveita. Vaimon reaktio miehen väheksymistä ja vaativaa asennetta kohtaan on tietenkin ollut se perinteinen eli pihtaaminen.

Nyt sitten kumpikin mökättää tahollaan ja räplää älypelejään. Kommunikaatio ei suju, eivät pysty neuvottelemaan eivätkä sopimaan yhteisestä ajasta.

Avain tähän ongelmaan lienee se vanha läppä että "Jos tahtoo saada, on pakko antaa". Toinen ei voi vaatia itselleen seksiä toisesta osapuolesta välittämättä eikä toinen voi vetäytyä ilman pätevää syytä seksisiuhteesta. Parin pitäisi nyt istua alas neuvottelemaan ja järjestää yhteistä aikaa parisuhteelleen ja sitten seksi tulee luonnollisena osana parisuhteen elvyttämistä sellaisilla ehdoilla, että kummallakin on kivaa.

Sanelupoliitiikka miehen osalta ja naisen vetäytyminen läheisyydestä eivät kumpikaan johda strategioina mihinkään muuhun kuin avioeroon.

Vierailija
17/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nauratti se kommentti lopussa, että ilmeisesti miehen hormonitoiminta tasaantuu nopeammin kuin äidin lapsen syntymän jälkeen. EI, mieheltähän kas puuttuu ne raskaus- ja imetyshormonit kokonaan! Ihan samalla tavalla äiti kokee mylläkän tullessaan äidiksi, ei se ole mikään isien juttu vain. Sen lisäksi naisella on ne hormonit..

Tää kaveri on varsinainen neropatti.

Vierailija
18/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi laittaa toisen tarpeet omiensa edelle?

Vierailija
19/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäsi tajuta että äidiksi ja isäksi tultuaan he ovat sitoutuneet elämään myös kumppaneina!parisuhdetta pitää hoitaa myös lapsista huolimatta,meillä 7 ja aina pidetty huoli että seksille jää aikaa,yhdessä jo 25v

Vierailija
20/22 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko siellä joku itkee omia vääriä valintojaan? Ja vielä kehtaa sanoa tosissaan,että "ensin seksi, sitten hellyys"...

Ei heru myötätuntoa idiooteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän