Ristiäiset kotona.
Neuvokaahan vähän noviisia.
Vieraat tulee läheltä joten ruokaa ei tarjota.
Meinasin tehdä täytekakun, 2 voileipäkakkua, 2 juustokakkua, muffineja, karjalanpiirakoita ja munavoita ja keksejä.
Juomana kahvia, teetä ja mehua (mietin kyllä alkoholitonta vaaleanpunaista boolia, mutta taisin jo hylätä ajatuksen.)
Nuo tulee tarjolle buffet tyyliin keittiön tasolle.
Missä välissä laitan nuo pöytään?
Jo ennen juhlien alkua, jolloin ne on pöydässä kastetoimituksen ajan, vai ryntäänkö heti toimituksen jälkeen laittamaan niitä pöytään kun muut jäävät ottamaan valokuvia?
Kahvi tulee isoon termariin. Kuinka kauan kahvi säilyy termarissa hyvänä? Meillä on hidas kahvinkeitin, joten kahvin keitto pitäisi aloittaa ju puoli tuntia ennen juhlien alkua.
Jos jotain muitakin käytännön vinkkejä löytyy niin mielelläni niitä otan vastaan.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin laittaa sen verran isot tarjoiluastiat että ei tarvitse täytellä. Ainoastaan maitoa, kermaa, mehua ja kahvia pitää lisäillä.
Ja kahvia saavat vieraat hakea keittiöstä itse.Siskon mies ei saanut vapaapäivää joten sisko tulee lapsen kanssa yksin.
Ja lapsen isä on kyllä kuvioissa, mutta kuten toisessa viestissäni sanoin, laitan tarjottavat mielummin itse pöytään niin tulee oikeaan järjestykseen.
Toki auttaa sitten kahvinkeitossa ja muissa täydennyksissä.
Ap
Juuri pohdit että sisko on ainoa, joka voisi auttaa. Olisit varmasti tässä yhteydessä maininnut, että tottakai miehesi auttaa myös, jos se olisi ollut ajatuksena.
Miksei miehesi muuten osaisi laittaa ruokia oikeaan järjestykseen?Jaa, vai ei saanut vapaapäivää? Heh juupa juu niinpä niin. :)
Älkää pliiiis opettako sille lapsellenne tuota "ämmät hoitaa ruuat ja kakarat" -kulttuuria.
Taikka sitten se on niin selviö että myös mies auttaa, ettei sitä tarvitse edes mainita..
Ärsyttävä asenne sinulla.
Jos kysytään, että etkö saisi ketään auttamaan sinua, ja siihen vastataan, että sisko ehkä voisi, niin tällöin selvää on, ettei ukkokullan ole ajateltu olevan mukana. Muuten vastattaisi, että tottakai hoidamme tarjoilut miehen kanssa yhdessä, joten en joudu yksin näitä hoitamaan.
Mä olen nähnyt monet juuri tällaiset kotiristiäiset, joissa lapsen äiti passaa vieraita ja omaa ukkoaan. Joskus lapsen äidin sisko tai äiti auttaa. Ja tää näyttää ihan hirveältä. Ja kyllä tästä ap:n kirjoituksesta näkyi että taas nämä tällaiset juhlat taas tulossa, joissa äitiparka hoitaa kaiken, vaikka jälkikäteen kuinka selittesi aikaisempia kirjoituksia.
Mun mielestä tämä asenne on ärsyttävä. Maailma on muuttunut, mieskin osaa kokata ja tarjoilla kahvia. Kikkeli ei tee häntä siihen kyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein ole ketään sellaista jonka voisi pyytää avuksi. Paitsi sisko, mutta hänellä on joka paikkaan ehtivä taapero vahdittavana.
Eihän siinä tietysti kauaa mene kun kakut nostaa pöytään, jos kaikki muu on jo valmiina.
Meillä on 2 jääkaappia, joten hyvin mahtuu kakut kylmään. Melkein kyllä mahtuu yhteenkin jääkaappiin tuo määrä.
Aiemmat ristiäiset ollaan pidetty seurakuntakeskuksessa ja siellä on ollut emäntä joka häärännyt keittiössä. Nyt haluttiin pitää kotona kun ollaan muutettu isompaan taloon.
Vieraita on tulossa n. 30.
Ap
Otathan huomioon, että juhlissa on muutakin emännöintiä kuin kakkujen nostaminen pöytään ja kahvin kaataminen termoskannuun. Kahvia menee paljon, eli sitä saa olla käytännössä koko kahvituksen ajan tulemassa lisää. Lisäksi täytyy huolehtia, että tarjoiluastiat eivät tyhjene (kahvimaito, keksit, munavoi, vesi- ja mehukannut) ja kierrellä kaatamassa vieraille lisää kahvia, sekä huolehtia likaisten astioiden järjestelemisestä (jos teillä ei mahdu tiskipöydälle jokaisen astiat vierekkäin - kaikki eivät todellakaan hoksaa tai halua lajitella käyttämiään astioita, eikä sitä mielestäni voi vieraalta vaatiakaan). Jos aiot huolehtia kaikesta itse, et luultavasti ehdi seurustella vieraiden kanssa juuri lainkaan. Varsinkaan, jos imetät, sillä vauvakin pitää luultavasti ruokkia ainakin kerran juhlien aikana.
Voi jestas, ei se nyt tämmöistä tarvitse kotijuhlissa tuttujen kesken olla! Senkus sanoo että laittakaa likaiset astiat tiskipöydälle ja huikatkaa jos esim. maito loppuu. Kahvi kun on termarissa pöydällä niin jokainen ottaa siitä itse.
Nimenomaan, kastejuhliin ei kutsuta 'vieraita' vaan läheiset. Joten ei ole mitään ongelmaa.
Mutta silti kukaan ei ole niin läheinen, että voisi pyytää avuksi laittamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein ole ketään sellaista jonka voisi pyytää avuksi. Paitsi sisko, mutta hänellä on joka paikkaan ehtivä taapero vahdittavana.
Eihän siinä tietysti kauaa mene kun kakut nostaa pöytään, jos kaikki muu on jo valmiina.
Meillä on 2 jääkaappia, joten hyvin mahtuu kakut kylmään. Melkein kyllä mahtuu yhteenkin jääkaappiin tuo määrä.
Aiemmat ristiäiset ollaan pidetty seurakuntakeskuksessa ja siellä on ollut emäntä joka häärännyt keittiössä. Nyt haluttiin pitää kotona kun ollaan muutettu isompaan taloon.
Ap
Otathan huomioon, että juhlissa on muutakin emännöintiä kuin kakkujen nostaminen pöytään ja kahvin kaataminen termoskannuun. Kahvia menee paljon, eli sitä saa olla käytännössä koko kahvituksen ajan tulemassa lisää. Lisäksi täytyy huolehtia, että tarjoiluastiat eivät tyhjene (kahvimaito, keksit, munavoi, vesi- ja mehukannut) ja kierrellä kaatamassa vieraille lisää kahvia, sekä huolehtia likaisten astioiden järjestelemisestä (jos teillä ei mahdu tiskipöydälle jokaisen astiat vierekkäin - kaikki eivät todellakaan hoksaa tai halua lajitella käyttämiään astioita, eikä sitä mielestäni voi vieraalta vaatiakaan). Jos aiot huolehtia kaikesta itse, et luultavasti ehdi seurustella vieraiden kanssa juuri lainkaan. Varsinkaan, jos imetät, sillä vauvakin pitää luultavasti ruokkia ainakin kerran juhlien aikana.
Voi jestas, ei se nyt tämmöistä tarvitse kotijuhlissa tuttujen kesken olla! Senkus sanoo että laittakaa likaiset astiat tiskipöydälle ja huikatkaa jos esim. maito loppuu. Kahvi kun on termarissa pöydällä niin jokainen ottaa siitä itse.
Voihan sitä sanoa saman tien, että ottakaa itse kakut sieltä jääkaapista ja pistäkää kahvit tippumaan. Teevettä keittäköön se, joka teetä haluaa. Näin on ap:n ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on kahvit laitettu vasta nimen kerronnan jälkeen (ei siis ollut ristiäiset vaan ns "nimijuhlat"). Ensin oli pientä ohjelma ja sitten siirryin laittamaan tarjotavat pöytään. Mies auttoi laittamisessa. Ei se loppijenlopuksi kauaa kestä. Saisitteko joltain lähellä asuvalta kahvinkeittimen lainaksi? Toisi vaikka juhliin mukaan? Lataatte ne valmiiksi ja yhtäaikaa päälle. Kahvin valuessa tarjottavat tosiaan pöytään, kaadatte kahvit kuppeihin sekä termariin ja uudet erät tulemaan.
Nimijuhlat?
Korvaa toinen juustokakku juhlavammalla pullakranssilla ja keskelle pikkuleipiä.
Ei tarvitse jääkaappitilaa ja varma menekki mm lapsivieraille joille ei niin juustokakut nappaa. Muutenkin siitä yhdestä juustokakusta syö 20 henkeä ainakin.
Lapsille voisin laittaa vielä jonku lihapullakupin josta nälkäisimmät voi napsia pikkusuolaista.
Paikkakunnan Martoilta voi kysyä myös isoa kahvinkeitintä lainaan. Itse vuokrasin sieltä esikoisen ristiäisiin astiat, kun omia oli vielä niin vähän, ei ollut edes kallistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnan Martoilta voi kysyä myös isoa kahvinkeitintä lainaan. Itse vuokrasin sieltä esikoisen ristiäisiin astiat, kun omia oli vielä niin vähän, ei ollut edes kallistakaan.
Kiitos tästä vinkistä.
Ja muistakin asiallisista vastauksista :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nimenomaan, kastejuhliin ei kutsuta 'vieraita' vaan läheiset. Joten ei ole mitään ongelmaa.
Meinasinkin tulla jo kysymään, että kuinka vieraita ristiäisiin kutsutaan? Kun meillä olleet ovat olleet muutenkin vain läheisempiä, jotka voivat itse kaataa kahvia pannusta/termarista ottaa.
Kuinka pitkät seremoniat oikein aiotte pitää kun tarjottavat ehtii mädäntyä pöytään?
Eivät kakut, voileipäkakut etc. ole parhaimmillaan suoraan jääkaapista syötynä vaan noin 30-45 min temperoiduttuaan. Kahvin voit keittää tuntia ennen termokseen- Juhlamokka kestää parhaiten seisomista ja termoksen tulee olla ihan täynnä kahvia.
Kun nyt pääsin vauhtiin, niin puutun vielä tähänkin. Koska annat ymmärtää, että teillä on isot tilat, niin mieti kahta seuraavaa mielikuvaa: emäntä häärii hikisenä keittiössä josta vieraat , kuin kissat oven raosta sukkasillaan hakevat tarjottavat keittiön tasolta . TAI keskeiselle paikalle on laitettu kaikki tarjottava kauniisti katettuun ja koristeltuun pöytään ja joku käy jossain vaiheessa kannusta tarjoamassa lisää kahvia sekä katsoo sivusilmällä että pöytä pysyy siistinä- Tämä joku ei ole kastettavan lapsen äiti.
Järjestit tarjoilun miten vain Onnea juhliin !
Meillä on järjestetty monet kotiristiäiset, ja olen ollut myös vieraana/kummina kotiristiäisissä. Ne ovat olleet rentoja, ja keittiössä on auteltu tarpeen mukaan.
Viritä kahvinkeitin valmiiksi, ja valtuuta joku käynnistämään sen siinä vaiheessa, kun pappi sanoo aamenen, ja laulu alkaa. (esim. jompikumpi isommista lapsista, tai joku, jolla ei juuri siinä kohdassa ole mitään keskeistä roolia.) Ei kenelläkään ole kahville niin kova kiire, että kaiken tarvitsisi olla heti valmiina kun toimitus loppuu.
Osa (nais)vieraista on jäänyt keittiöön kahvia juomaan, ja juttelemaan, ja samalla pitäneet silmällä, ettei pöydästä pääse mikään loppumaan kesken.
Voiko sitä siskon taaperoa vahtia vaikka hänen isänsä tai mummo? Jos ihmisiä tulee niin paljon, että tarvitaan tuollainen määrä tarjottavaa, mitä luettelit, eiköhän sieltä joku löydy keittiöön avuksi, tai sitä siskon taaperoa vahtimaan.
Toivottavasti vieraasi ymmärtävät, että sinun tärkein tehtävä on kuitenkin vauvasta huolehtiminen, ja auttavat tiskin ym. kanssa.
Katso läpi sormien, jos kaikki eivät mene juuri niin kuin suunnittelit, jos mitään varsinaista katastrofia ei tapahdu, eikä ambulanssia/palokuntaa/poliisia tarvita paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkät seremoniat oikein aiotte pitää kun tarjottavat ehtii mädäntyä pöytään?
Eivät kakut, voileipäkakut etc. ole parhaimmillaan suoraan jääkaapista syötynä vaan noin 30-45 min temperoiduttuaan. Kahvin voit keittää tuntia ennen termokseen- Juhlamokka kestää parhaiten seisomista ja termoksen tulee olla ihan täynnä kahvia.
Kun nyt pääsin vauhtiin, niin puutun vielä tähänkin. Koska annat ymmärtää, että teillä on isot tilat, niin mieti kahta seuraavaa mielikuvaa: emäntä häärii hikisenä keittiössä josta vieraat , kuin kissat oven raosta sukkasillaan hakevat tarjottavat keittiön tasolta . TAI keskeiselle paikalle on laitettu kaikki tarjottava kauniisti katettuun ja koristeltuun pöytään ja joku käy jossain vaiheessa kannusta tarjoamassa lisää kahvia sekä katsoo sivusilmällä että pöytä pysyy siistinä- Tämä joku ei ole kastettavan lapsen äiti.
Siksi täältä juuri neuvoja kyselenkin kun en tiedä kuinka äkkiä kakut lässähtää lämpimässä. Ja siitä ei ollut mitään tietoa kauanko kahvi säilyy hyvänmakuisena termarissa.
Enkä kyllä enää edes muista kauan se kastetoimitus kestää.
Meillä on keittiö ja olohuone samasssa tilassa. Takkahuonekkin kuuluu samaan kun pitää paljeoven auki. Tarjottavat laitetaan keittiön saarekkeeseen jonka ympäri pääsee kävelemään, jonon siis pitäisi liikkua sujuvasti.
Keittiönpöydän ympärille mahtuu 10. Ajattelin istuttaa siihen papin, isoisovanhemmat ja isovanhemmat. Takkahuoneessa on toinen pöytä johon mahtuu 8. Loput juovat kahvinsa olohuoneen pöytien ääressä.
Kahvia ja kakkuja ei siis tarvitse toiselta puolelta taloa lähteä hakemaan.
Ammattikoulun tarjoilijalinjalta voisi toki saada jonkun kahvia kaatamaan, mutta kun sen kahvin saa tosiaan melkein vierestä.
Vaikka kaikki vieraat onkin läheisiä niin en viitsi pyytää ketään "piiaksi" jos ei itse tarjoudu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meinasinkin tulla jo kysymään, että kuinka vieraita ristiäisiin kutsutaan? Kun meillä olleet ovat olleet muutenkin vain läheisempiä, jotka voivat itse kaataa kahvia pannusta/termarista ottaa.
On meilläkin kotijuhlissa niin läheisiä, jotka osaisivat vaikka silmät ummessa keittääkin sen kahvin keittiössämme. Mielestäni juhlassa on kuitenkin kyse käytöstavoista ja on kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista tarjota kahvit valmiiksi kuppiin. Itse asiassa minulle on aivan itsestäänselvyys, että kysytään toisilta, haluavatko he lisää kahvia ja kaadetaan se heille kuppiin, vaikka kyseessä olisi ihan perheenjäsenten tai kavereiden kesken tapahtuvasta arkisesta kahvittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi täältä juuri neuvoja kyselenkin kun en tiedä kuinka äkkiä kakut lässähtää lämpimässä. Ja siitä ei ollut mitään tietoa kauanko kahvi säilyy hyvänmakuisena termarissa.
Enkä kyllä enää edes muista kauan se kastetoimitus kestää.
Meillä on keittiö ja olohuone samasssa tilassa. Takkahuonekkin kuuluu samaan kun pitää paljeoven auki. Tarjottavat laitetaan keittiön saarekkeeseen jonka ympäri pääsee kävelemään, jonon siis pitäisi liikkua sujuvasti.
Keittiönpöydän ympärille mahtuu 10. Ajattelin istuttaa siihen papin, isoisovanhemmat ja isovanhemmat. Takkahuoneessa on toinen pöytä johon mahtuu 8. Loput juovat kahvinsa olohuoneen pöytien ääressä.
Kahvia ja kakkuja ei siis tarvitse toiselta puolelta taloa lähteä hakemaan.
Ammattikoulun tarjoilijalinjalta voisi toki saada jonkun kahvia kaatamaan, mutta kun sen kahvin saa tosiaan melkein vierestä.
Vaikka kaikki vieraat onkin läheisiä niin en viitsi pyytää ketään "piiaksi" jos ei itse tarjoudu.
Ap
Olen ollut muutamissa tilaisuuksissa tuttavillani " piikana" siis en vieraana enkä ole kuulunut sukuun tai läheisiin. Eiko sinulla AP olisi ketään tuttavissasi joka pystyisi tulemaan tunniksi tai puoleksitoista hoitamaan köksäpuolta. Maksua vastaan tietysti.
Miksi ihmeessä noin paljon makeaa?
Ihmiset yleisesti syö enemmän suolaista/ruokaisaa. Ristiäiskakku ja joku muu pieni makea riittää!!
Meillä on ostettu tarjoilija avuksi, hintaa 35 e/h. Ei tarvitse huolehtia mistään. En ymmärrä, miksi juhlissa talonväki viettää aikaansa keittiössä.