Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni kirjoittaa "enään", "olekkaan", "viellä" yms.?

Vierailija
02.12.2016 |

Tai kirjoittaa yhdyssanat erikseen? Onko se niin vaikea selvittää kielioppi ja oikeinkirjoitus?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elämäm koulu.

Vierailija
2/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre ja lukihäiriö taitaa olla yleisimmät syyt.

Ja tiesitkö että aika moni heikkolahjainen tai jopa kehitysvammainen osaa kirjoittaa sen verran, että roikkuu nettipalstoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt yliopiston ja hallitsen oikeinkirjoituksen, mutta nuo ilmaisut kuuluvat murteeseeni. Olisi tylsää jos kaikki puhuisivat ja kirjoittaisivat jotain kirjakieltä.

Vierailija
4/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään ajatella että jossain mamma kilahtaa vielläkin samoista jutuista.

Vierailija
5/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa!

Vierailija
6/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei tiedä miten ne kirjoitetaan oikein, tai sitten ne ei välitä.

Vierailija
7/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha murretta syyttää yksittäisistä sanoista, jos muuten kirjoittaa yleiskieltä... Miksei se koko teksti sitten ole murteella?

Vierailija
8/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt yliopiston ja hallitsen oikeinkirjoituksen, mutta nuo ilmaisut kuuluvat murteeseeni. Olisi tylsää jos kaikki puhuisivat ja kirjoittaisivat jotain kirjakieltä.

Missä murteessa yhdyssanat kirjoitetaan erikseen?

Vierailija
9/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä murteessa yhdyssanat kirjoitetaan erikseen?

Kymen laakson murteessa.

Vierailija
10/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ihmiset eivät jaksa tai viitsi enää lukea oikeita kirjoja joista saisi hyviä vaikutteita myös omaan kielenkäyttöön sekä kirjalliseen ilmaisuun. Mieluummin postataan tuolla elämäm_koulu-kielellä juttuja faboon tai  tänne älykännykällä jossa on hieman sinnepäin avustava automaattitäydennys. Peruskoulussa on luultavasti vain häiriköity opettaa kun olisi pitänyt opetella äidinkieltä ja jatko-opinnotkin taisivat suurella osalla jäädä haaveeksi.

Minua surettaa tämä äidinkieleni rapautuminen.

Vierailija
11/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen puute on tärkein syy. Toisekseen asia on perinnöllinen.

Vierailija
12/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm....

Olla-verbin kanssa ei voi käyttää niin-sanaa adjektiivin kaltaisesti. Anglismia: so beautiful etc. Niin-sanan voisi avauksessa korvata esim. ylivoimaisen-sanalla.

Vierailija
13/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla suurin osa on aina kirjoittanut väärin, mutta ennen nettiä me ei vain tiedetty sitä. Ei kielitaito ole sen huonompi, se vain näkyy nyt kaikille.

Vierailija
14/14 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska ihmiset eivät jaksa tai viitsi enää lukea oikeita kirjoja joista saisi hyviä vaikutteita myös omaan kielenkäyttöön sekä kirjalliseen ilmaisuun. Mieluummin postataan tuolla elämäm_koulu-kielellä juttuja faboon tai  tänne älykännykällä jossa on hieman sinnepäin avustava automaattitäydennys. Peruskoulussa on luultavasti vain häiriköity opettaa kun olisi pitänyt opetella äidinkieltä ja jatko-opinnotkin taisivat suurella osalla jäädä haaveeksi.

Minua surettaa tämä äidinkieleni rapautuminen.

Olen samaa mieltä, mutta sinullakin ovat näköjään pilkkusäännöt rapautuneet jokin verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan