Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reseptiä ei uusittu, pitäisikö potilasta infota?

Vierailija
30.11.2016 |

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Laitoin siis Omakannan kautta pyynnön reseptin uusimisesta, nyt näen että kaikkien reseptieni tietoja (vaikken antanut lupaa muita reseptejäni katsoa) on tk:ssa katsottu pari päivää sitten mutta reseptini on edelleen uusimatta. Jos lääkäri aikoo jättää reseptin uusimatta, niin tuleeko tk:sta jotain viestiä asiasta, puhelinaikaa tmv? Vähän ihmettelen, jos asia pitää vaan itse huomata eikä siitä infota mitenkään.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana, että lääkäri merkitsee sairaskertomukseen syyn, miksi ei uusi, ja kun potilas kyselee reseptin perään, voi hoitaja kertoa terveiset. Lääkärillä on potilaan kiellosta huolimatta oikeus katsoa reseptikeskuksesta potilaalle määrättyjen pääasiassa keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden reseptit (uni- ja rauhoittavat lääkkeet sekä vahvat kipulääkkeet).

Mitä reseptiä olit pyytänyt uusimaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tuli kännykkään automaattinen viesti, että Kannan kautta uusintaan pistämääni reseptiä (dm-lääke) ei uusittu. Syynä oli se, että papereistani oli pudonnut pois tieto, että olen edelleen samassa työpaikassa ja kyseiseen työterveyshuollon asiakas.

Vierailija
4/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tapana, että lääkäri merkitsee sairaskertomukseen syyn, miksi ei uusi, ja kun potilas kyselee reseptin perään, voi hoitaja kertoa terveiset. Lääkärillä on potilaan kiellosta huolimatta oikeus katsoa reseptikeskuksesta potilaalle määrättyjen pääasiassa keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden reseptit (uni- ja rauhoittavat lääkkeet sekä vahvat kipulääkkeet).

Mitä reseptiä olit pyytänyt uusimaan?

Kolmiolääkehän se oli ja arvelinkin, että tuosta voi tulla sanomista. Mutta jos se sairaskertomukseen tulisi, niin enkö näkisi sen itsekin kannasta? Siellä on kyllä tyhjä merkintä tuolle samalle päivällä, kun reseptejä oli katsottu. En ole mikään nisti, joka nyt jää ilman aineitaan, ihmettelen vaan kun tosiaan mitään infoa ei ole tullut että pitäisikö tässä nyt ruveta aikaa varaamaan vai mitä, jos aikoo joskus tulevaisuudessa saada tuon reseptin uusittua. Siirryin siis vastikään erikoissairaanhoidosta tk:n armoille, ja tämä on ensimmäinen resepti, jota yritin Kannan kautta uusia.

Vierailija
5/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin tuli kännykkään automaattinen viesti, että Kannan kautta uusintaan pistämääni reseptiä (dm-lääke) ei uusittu. Syynä oli se, että papereistani oli pudonnut pois tieto, että olen edelleen samassa työpaikassa ja kyseiseen työterveyshuollon asiakas.

Ok, tätä juuri ihmettelin kun mitään viestiä ei ole tullut, vaikka numeroni Kantaan laitoin.

Kiitos teille molemmille vastauksista!

Vierailija
6/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät uusi noin vain esim, psyyke, uni ja rauhoittavia lääkkeitä. Minulla käytössä kys.lääkkeet. joudun käymään 2 krt vuodessa vastaanotolla ja siellä uusitaan pidemmäksi aikaa. Lääkäri näkee kyllä kaikki reseptit myös muiden kirjoittamat , tekstejä ei näe jos on kielto. Varsinkin keskushermoston vaikuttavat lääkkeet vaativat usein käynnin lääkärillä.

Vierailija
7/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät uusi noin vain esim, psyyke, uni ja rauhoittavia lääkkeitä. Minulla käytössä kys.lääkkeet. joudun käymään 2 krt vuodessa vastaanotolla ja siellä uusitaan pidemmäksi aikaa. Lääkäri näkee kyllä kaikki reseptit myös muiden kirjoittamat , tekstejä ei näe jos on kielto. Varsinkin keskushermoston vaikuttavat lääkkeet vaativat usein käynnin lääkärillä.

Asia selvä, ja ehkä ihan ymmärrettävääkin. Lähinnä nyt vaan ihmetyttää kahta enemmän, ettei sieltä ole tullut mitään ilmoitusta tai kehoitusta varata aikaa. Erikoissairaanhoidossa vain sanoivat, että Kannan kautta sitten vain uusit, eivät maininneet millään tavallaan ettei se olisi ainakaan alkuun ollenkaan niin helppoa. Pitänee kai joskus myöhemmin soitella tk:hon ja kysellä asian perään.

Kiitos kaikille vastanneille!

Vierailija
8/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimisaika on viikko. Jos reseptiä ei ole siihen mennessä uusittu, näet syyn Omakannasta, mihin lääkäri kirjaa syyn uusittamattomuudelle. Kolmiolääkkeitä ei tosin uusita sähköisesti ja se myös Kannassa lukee.

Vierailija
9/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusimisaika on viikko. Jos reseptiä ei ole siihen mennessä uusittu, näet syyn Omakannasta, mihin lääkäri kirjaa syyn uusittamattomuudelle. Kolmiolääkkeitä ei tosin uusita sähköisesti ja se myös Kannassa lukee.

Lukee missä? Ei kai ne näkyisi siinä uusittavaksi valittavien reseptien listassa, jos niitä ei sitä kautta ainakin teoriassa pystyisi uusimaan? Kuvittelisin, että olisivat edellisessä paikassa minulle siitä sanoneet sen sijaan, että väittivät uusimisen tapahtuvan Kannassa.

Vierailija
10/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kolmiolääkkeet pystyy uusimaan omakannan kautta, eri asia sitten uusiko lääkäri ne. Outo käsitys, ettei pysty...

Vierailija
11/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kolmiolääkkeet pystyy uusimaan omakannan kautta, eri asia sitten uusiko lääkäri ne. Outo käsitys, ettei pysty...

No voit laittaa uusittavaksi, mutta ei niitä uusita. Vaatii puhelinsoiton ja toisinaan käynnin vastaanotolla. Teen tätä ihan työkseni, joten tiedän mistä puhun.

Vierailija
12/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä kaikki lääkärit kirjaa syytä uusimattomuudelle. Eikä viestit aina tule niin kuin pitäisi. Toivottavasti systeemiä kehitetään toimivammaksi.

Vierailija
13/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa lukee, että jos reseptiä ei uusita, niin hoitavan tahon olisi oltava potilaaseen yhteydessä kirjallisesti viikon sisällä, mutta eihän tätäkään sääntöä terveydenhuollossa noudateta. Kun ihmiset ei tiedä oikeuksistaan, niin ne suhmuroi siellä ihan mitä  huvittaa. Henkilöitä koskeva tietosuojakaan yms ei todellakaan toimi niin kuin laissa lukee.

Vierailija
14/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voit laittaa uusittavaksi, mutta ei niitä uusita. Vaatii puhelinsoiton ja toisinaan käynnin vastaanotolla. Teen tätä ihan työkseni, joten tiedän mistä puhun.

Mulla on aina uusittu kolmiolääke omakannan kautta. Oon vaan ilmottanut kotisairaanhoitajilleni et pistää viestin eteenpäin lääkärilleni. Ikinä ei oo ollut mitään puhelinsoittoja tai vastaanotolla käyntejä.

Vierailija
15/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän työtä teet? Kyllä niitä uusitaan ihan sähköisen pyynnön perusteella, ainakin jos pyyntö on lähetetty apteekista. Tänään juuri lääkäri uusi noin puolessa tunnissa asiakkaan Stilnoctin.

Vierailija
16/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusimiselle on laissa varattu 8 päivää. Oletan, että ne ovat arkipäiviä.

Vierailija
17/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on käytössä kolmea eri kolmiolääkettä, joita kaikkia olen uusittanut työterveyshuollossa omakannan kautta pytäen. Ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmaa.

Muakin kiinnostais sun työpaikka??

Vierailija
18/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin migreenilääkkeeni uusitaan Kannan kautta ja ovat kolmiolääkkeitä.

Vierailija
19/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia migreenin täsmälääkkeiden ja lihasrelaksantin uusimisessa. Kolmiolääkkeitä ovat.

Rauhoittavien ja unilääkkeiden kanssa sitten varmaan ollaan tiukempia, mutta kolmiolääkkeitä on muitakin.

Vierailija
20/27 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijamme haksahti omaan nokkeluuteensa ja taisi tosiaan unohtaa että niitä kolmiolääkkeitä on tosiaan moneen vaivaan. Itsekin täysin ongelmitta olen jo pari vuotta uusinut kannassa relaksanttien reseptin jotka lääkäri kerran kirjoitti kun kävin niskajumista vastaanotolla. Kertaakaan ei ole siis pyydetty uudelleen käymään tai kun olen muissa asioissa ollut siellä niin edes palattu millään lailla noihin jumeihin, resepti vaan uusitaan minun niin pyytäessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi