Mikä minussa on vikana!?
Olen siis 17-vuotias tyttö. Kerron teille "oireeni" ja jos jollain olisi samanlaisia kokemuksia tai tietoa siitä mitä tämä voisi olla, olkaa kilttejä ja kertokaa minulle. Olen hyvin ahdistunut tästä kaikesta.
1.) Virtsan karkailu/pidättämisvaikeudet. Minulla on ollut aina vaikeuksia hallita pissaamistani. Olen kastellut housujani aina, joskus jopa 17-vuotiaana. Minulle on tehty pienempänä paljon verikokeita, jotta saataisiin selville, jos virtsan karkailun aiheuttaisi joku sairaus/vajaatoiminta yms. Verikokeista ei ole löytynyt mitään. Lääkärin kanssa vanhempani päättivätkin, että kyse on vain siitä, että en jaksa käydä vessassa. Tämä ei todellakaan voi olla vastaus, olenhan jo 17v ja osaan käydä vessassa. Tänä aamuna nousin ylös sängystä ja pissaa vain valui lattialle ehkä noin ruokalusikallisen verran. En pystynyt pidättämään virtsaani ollenkaan...
2.) Mahan alue pitää outoja ääniä, eikä nämä äänet johdu nälästä. Tämä "oireilu" alkoi pari kuukautta sitten. Usein ruuan jälkeen minua rupee pierettämään, pidätän pierut esim. koulussa (tietenkin) ja pierujen pidättäminen saa aikaan hyvin outoja, äänekkäitä ääniä. Joskus ääniä tulee, vaikka en olisi syönyt mitään. Laktoosi-intorelanssista tässä ei voi olla kyse, sillä syön yleensä laktoositonta ruokaa (perheessä laktoosi-intorelansseja) ja silti mahani pitää ääniä. Äänien aikana minua ei satu ollenkaan eikä muitakaan mahakipuja ole ollut. Olen itse päätellyt, että ongelman on pakko olla suolistossa, sillä äänet kuuluvat maha-alueen joka puolelta. Olen itse epäillyt keliakiaa, mutta en oikein tätäkään usko... (Lähin sukulaiseni, jolla on keliakia, on pappani serkku)
Pliis auttakaa, jos tiedätte jotain kyseiseen asiaan liittyvää...
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Ei noi oireet välttämättä liity toisiinsa....
Juu ei varmaan liitykään, mutta molemmista kärsin ja haluaisin saada edes toiseen ongelmaan vastauksen :\
Ap
No sitten gynelle, voi olla vaikka rakenteellinen vika kun on pidätysvaikeuksia?!
Mulla on itselläni noita ääniä, johtuvat runsaasta kaasuntuotosta suolistossa. Ongelma voi ratketa muuttamalla ruokavaliota (laktoosi-intoleranssi tai keliakia eivät ole ainoita syitä eikä taustalla ylipäätään välttämättä ole mitään "vikaa", jotkut ruoka-aineet kuten kaalit ym vain aiheuttavat tuollaista) mutta esimerkiksi itse en jaksa vältellä mitään koska en ole kokenut että välttely parantaisi vaivaa lainkaan. Joten elän sen kanssa vaan, kun kipuja ei ole tai muutenkaan haittaa elämää.
Ja virtsanpidätyskykyyn sanoisin että voisi olla ihan vaan lihasheikkoutta? Siskollani näin oli, en tiedä tehtiinkö asialle mitään/mitä. Mutta tämä on ihan vaan mutuilua.
Edellinen jatkaa että ehkä "ihan vaan" on vähän vähättelevä, kyllä kannattaa käydä lääkärissä :D mutta voi olla siis synnynnäistä lihasheikkoutta ja siksi pidätysvaikeuksia.
Mahan ääntelyt voivat johtua ärtyneestä suolesta (IBS). Minunkin vatsani piti ennen hirveää meteliä. Epäilen, että minulla on ärtynyt suoli, mutta en ole saanut tähän varmistusta. Joka tapauksessa vatsani on paljon paremmassa kunnossa, kun olen pistänyt ruokavalioni täysremonttiin. Minulle vatsaoireita aiheuttavat esim. viljat (vehnä ehdottomasti pahin), herkuttelu (karkit, limsat) ja alkoholi. Syön päivittäin maitohappobakteereita, harrastan liikuntaa ja pidän yllä säännöllistä elämänrytmiä ja pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa.
Ihan ehdottomasti lääkäriin. Noin voimakkaaseen virtsankarkailuun on taatusti syy ja se voi olla jopa rakenteellinen. Siihen voi saada apua, ei sun kuulu joutua elämään tuollaisen ongelman kanssa.
Soitto terveyskeskukseen ja lääkärin kanssa keskustelemaan, ilman muuta. Toivottavasti vaivoihisi löytyy apua!
Kuule tuo virtsausongelma pitää tutkia. Jos sulla ei ole diabetestä tai mitään neurologista sairautta, sitten vaiva johtuu hyvin todennäköisesti synnynäisestä rakenteellisesta hekkoudesta virtsarakkoa ympäröivässä kudoksessa, useimmiten melko helppo korjata pienellä leikkauksella.
Eli gynekologille, mars.
Suolisto-oireilu voi olla keliakiaa tai sitten ärtynyt suoli tai joku ruoka-aineallergia. Esim. mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä ja suoli pitää välillä samanlaista ääntä kuin mouruava kissa. Ääni tulee masussa alhaalta vasemmalta.
Kannattaa pitää päiväkirjaa siitä mitä syö ja oireista, koska sitten näkee paremmin mitkä ruoka-aineet aiheuttavat vaivoja.
Lantionpohjanlihasten treenaamisesta tuskin on haittaa, kokeile jos se helpottaisi. Vika voi toki olla rakenteellinen, mutta jos se lihastreenillä helpottaa, niin mitään haittaahan siitä ei ole.
Mahan ääntely, no maha nyt rupeaa ääntämään jos pieru joutuu "kulkemaan väärään suuntaan". Se taas miksi pierettää, se voi olla IBS:sää ja siihen auttaa FODMAP-ruokavalio ja säännöllinen syöminen.
Ei noi oireet välttämättä liity toisiinsa....