Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio huomenna, miksi

Vierailija
29.11.2016 |

aamukahvia ei muka saa juoda maidolla???

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan saa syödä tai juoda yhtään mitään. Kyseessä on kuitenkin iso leikkaus.

Vierailija
2/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis potilasohjeessa lukee että ennen klo kuutta saa juoda pari lasia vettä, mehua teetä tai kahvia(ei maitoa). Niin onko tuohon joku syy? Aion siis kyllä juoda ihan maidolla sen kahvini mutta ihmetyttää toi ohje.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ohjetta ei tarvitsisi noudattaa, miksi se olisi annettu?

Vierailija
4/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku lääkeainejuttu. Noudattaisin ohjetta ei niitä kukaan oo ilman hyviä perusteita kirjoittanu.

Vierailija
5/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on todella suuri leikkaus, yksi suurimmista mitä nykyään edes tehdään. Jopa sydänleikkaukset tehdään tähystyksellä nykyään. Komplikaatioriski on suuri. Et saa juoda mitään, koska neste voi aspiroitua keuhkoihisi, jos sinut joudutaan kokonaan sedatoimaan leikkauksessa. Voit saada aspiraatiopneumonian siitä ja jopa kuolla tukehtuen.

Vierailija
6/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat vaarantaa itsesi ja lapsesi terveyden ja hengen? En tiedä miksi maitoa ei saa, mutta oletettavasti siihen on syy, jota on syytä noudattaa.

Vierailija
7/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on todella suuri leikkaus, yksi suurimmista mitä nykyään edes tehdään. Jopa sydänleikkaukset tehdään tähystyksellä nykyään. Komplikaatioriski on suuri. Et saa juoda mitään, koska neste voi aspiroitua keuhkoihisi, jos sinut joudutaan kokonaan sedatoimaan leikkauksessa. Voit saada aspiraatiopneumonian siitä ja jopa kuolla tukehtuen.

Ja tämä on ehdoton. Leikkausta ei voida tehdä, jos vatsalaukussasi on mahdollisesti keuhkoihin saakka nousevaa aspiroituvaa nestettä.

Vierailija
8/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut syödä enkä juoda yhtään mitään, en edes vettä ennen synnytystä, kun lääkäri arpoi, että saatetaan joutua hätäsektioon. Onneksi ei tarvinnut ja lapsi syntyi normaalisti.

Vierailija
9/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla se kahvi ei päädy keuhkoihin mutta se kahvin maito päätyy?!?

Suora lainaus

"Edellisenä iltana saa syödä ja juoda normaalisti klo 24 asti, mutta leikkauspäivän aamuna ennen klo 06 saa vain juoda 1-2 lasillista vettä, mehua (ei hedelmälihaa), teetä tai kahvia (ilman maitoa)"

Ymmärtäisin siis kyllä jos kaikki syöminen ja juominen olisi kielletty.

Takana kaksi kiireellistä sektiota takana jotka on tulleet niin yllättäen että olen kyllä syönyt ja juonut ennen leikkauksia.

Ap

Vierailija
10/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörppää vaan teetä. Saat sitten soseutettuna ruokas päivällä. Tsemppiä :)

Vierailija
11/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudata ohjeita!

Vierailija
12/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla se kahvi ei päädy keuhkoihin mutta se kahvin maito päätyy?!?

Suora lainaus

"Edellisenä iltana saa syödä ja juoda normaalisti klo 24 asti, mutta leikkauspäivän aamuna ennen klo 06 saa vain juoda 1-2 lasillista vettä, mehua (ei hedelmälihaa), teetä tai kahvia (ilman maitoa)"

Ymmärtäisin siis kyllä jos kaikki syöminen ja juominen olisi kielletty.

Takana kaksi kiireellistä sektiota takana jotka on tulleet niin yllättäen että olen kyllä syönyt ja juonut ennen leikkauksia.

Ap

Huomaatko mitään logiikkaa? Kahvi ilman maitoa ja mehu ilman hedelmälihaa? Suomeksi sanottuna ilmeisesti maito ja hedelmäliha jäävät ruuansulatuskanavan pidemmäksi aikaa kuin kirkkaat nesteet ilman sattumia. Älä ole ap tyhmä, noudata ohjeita! Se on sinun ja vauvan turvallisuuden vuoksi. Kiireellisissä sektioissa ei voida odottaa, että edellisestä ruokailusta tai juomisesta on kulunut riittävän pitkä aika, mikä on siinä tilanteessa turvallisuusriski joka on otettava. Aspiraatioriskin vuoksi nämä ohjeet on annettu ja vain idiootti ei niitä noudata. Ei ole mikään pakko juoda kahvia lainkaan jossei onnistu ilman maitoa.

Vierailija
13/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juo nyt sit vaikka litra maitoa, kun kerta oot päättänyt juoda. Perusteluita on laitettu, mutta kun ei näköjää kelpaa. Itse päädyin pitkän käynnistyksen jälkeen sektioon ja todellakaan eivät antaneet mitään syödä silloin kun alkoi näyttämään, että sektioon mennään. Tosin ei siinä ollut kolmeen päivään mikään maistunutkaan enää...

Vierailija
14/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu siihen että kirkkaat nesteet imeytyvät nopeammin jolloin ehtivät vielä poistumaan vatsalaukusta toisin kuin sameat esim. Maito.. maidossa proteiinia jolla pidempi pilkoutumis aika vatsassa kuin tyhjillä nesteillä. Tämän takia maito kahvissa kielletty.. en kyllä välttämättä edes vettä tai kahvia joisi jollei itsellä pakottava tarve. Aspiraatioriski on kuitenkin aina suurempi kun vatsassa on jotakin

Vierailija
15/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa tuollaiset ohjeet? Meidän ohjeiden mukaan ei ennen sektiota saanut juoda kuin hieman vettä tai laimeaa mehua.

Vierailija
16/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

What? Kyllä mä sektioiden (2 kpl) jälkeen oon saanut ihan normaalia ruokaa.

Ap. Miksi välttämättä haluat uhmata annettua ohjeistusta? Itse siinä eniten kärsit, jos huonosti käy.

Vierailija
17/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What? Kyllä mä sektioiden (2 kpl) jälkeen oon saanut ihan normaalia ruokaa.

Ap. Miksi välttämättä haluat uhmata annettua ohjeistusta? Itse siinä eniten kärsit, jos huonosti käy.

Mä sain vaan mustikkakeittoa iltapalaksi. Seuraavana aamuna puuroa.

Vierailija
18/21 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pöllö. Miksi näin tyhmät lisääntyy :(

Vierailija
19/21 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on siinä, että maito tavallaan klimppiintyy vatsalaukussa. Ei kulje eteenpäin kovin nopeasti tämän jälkeen. Vatsalaukun tulisi olla operaatiossa tyhjä. Jos ei ole tyhjä, saatat nukutuksessa hengittää vatsansisältöä keuhkoihin, jolloin on suuri riski keuhkokuumeelle.

Vierailija
20/21 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jotka kahvin maidolla ja miten kävi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän