Missä pussissa lapsen 8v kaveri on kasvanut, ainoa joululahjatoive "terveyttä perheelle"
Siis voiko enemmän tekopyhää toivetta olla? Oma saman ikäinen saa mm. iPhonen, pari peliä pleikka neloselle, pari vaatekertaa, suklaata, karkkia ja koruja. Vai onko niin että vanhemmat eivät osta lapselleen mitään? Surullista jos näin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1, selailivat lelukuvastoa tyttöni kanssa ja hän ympyröi sieltä haluamiaan. Kysyin kaverilta mitä hän on toivonut joululahjaksi.
ap
Lapsesi selaili lelukuvastoa ja ympyröi toiveitaan, mutta sinä olet jo päättänyt ostaa hänelle kaikkea muuta kuin sitä mitä lapsesi nimenomaan toivoi?
Plus että nuo puhelimet ja vaatteethan ovat ihan perustavaroita, joita lapselle pitää ostaa joka tapauksessa ja kuuluvat vanhemmat elatusvelvollisuuteenkin.
Minusta ihan sympaattinen ja suloinen toive, terveyttä koko perheelle. Jos oma lapsi toivoisi samaa, en varmaan osaisi olla ostamatta mitään. Hankkisin lahjoja, joiden ajattelisin tukevan koko perheen terveyttä. Esimerkiksi jotain sellaista, joka tukee koko perheen liikuntaharrastusta, vaikkapa lahjakortti uimahalliin tai luistimet koko perheelle, ja joulupäivänä yhdessä luistelemaan. Tai jotain mielen hyvinvointia lisääviä asioita, kuten elämys- tai kulttuurilahjakortti. Tai terveellisiä herkkuja, kuten raakasuklaata. Tietysti tuossa voi olla taustalla jonkun läheisen sairaus, ja kannattaa olla hienotunteinen, ettei viesti lapselle, että "mummo / serkku sairastui syöpään, koska ei ulkoillut tarpeeksi". Mutta ihan kivoja voisi olla tuollaiset lahjat, joilla tavoitellaan yhdessäoloa koko perheen kesken terveyttä ja hyvinvointia edistävällä tavalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko enemmän tekopyhää toivetta olla? Oma saman ikäinen saa mm. iPhonen, pari peliä pleikka neloselle, pari vaatekertaa, suklaata, karkkia ja koruja. Vai onko niin että vanhemmat eivät osta lapselleen mitään? Surullista jos näin.
Kaikki eivät ole niin materian perään kuin sinun lapsesi, voi olla ihan siitä kyse. Tai ehkä hänellä on jo kaikki pelit ja muut mitä tarvitsee.
Toinen mahdollisuus on se, että perheessä on ongelmia, joista sinä et ulkopuolisena ole tietoinen. Joskus tavaroiden loisto himmenee yllättävästi, kun on oman perheenjäsenen terveydestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vaan hiukan pikkuvanha lapsi :) Ihan söpösti sanottu, ei haittaisi jos jonkun omankin toive olisi tuollainen :)
Kotona ollaan puhuttu noin, eihän lapsi sitä itse ole keksinyt. Jos ei olisi puhuttu, niin varmaan olisi karkit ja puhelimet tulleet lapsenkin suusta, mutta koska ilmeisen hyvinkasvatettuna lapsena hänelle on sanottu että tärkeintä on terveys niin hän sen sitten sanoi. Olisit iloinen että lapsellasi on noin kiva kaveri. Minä olisin.
Jos lapsi on tyytyväinen elämäänsä, niin hän ei tarvitse lahjoja. On myöskin persoona kysymys. Minun kuopukseni (15v.) toivoi ensimmäistä kertaa joululahjaa ollessaan 10-vuotias (kaukoputki). Sitä ennen hän ei koskaan halunnut mitään. Esikoiseni vuorostaan ympyröi koko lelukuvaston. Nyt homma kääntynyt niin, että kuopus toivoo puhelinta ja esikoinen (17v.) ei mitään. Tai no sanoi, että ois kiva saada uusin Fingerpori, mutta ei ole pakollinen. Pukinkonttiin lähtee tänä vuonna ainoastaan 2 kirjaa ja laatikollinen karkkia. Puhelimen aiko mummot ostaa. On paljon kasvatuksestakin kiinni onko totutettu materiaaliin. Meillä ei ehkä paljoa joululahjoja ole, mutta saavat pitkin vuotta asioita, joita tarvitsevat, esim. tietokoneeseen uuden hiiren tms. joita oikeasti tarvitsee.
Ei lapsen toive ollut huono vaa hyvä... Ap:lla ei näytä olevan sympatiaa kun haluaa piloille hemmotella omaa lasta, ja täällä moittii toisen lasten joulutoivetta...
Multa kysyttii mitä haluan joululahjaksi toivon lomamatkan onko tämäkin ap sun mielestä kömpelö vastaus? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 14-v poika toivo jolulahjaksi myös kaikille terveyttä. Itse siihen lisäsin, että haluaako myös maailmanrauhaa?
Miksi? Siis miksi halusit mollata/nolata oman poikasi? - Vai väitätkö, että itse pitäisit vastaavasta kommentista vaikkapa työkaveriltasi?
14-vuotiaat on yllätävän huumorintajuisia, sen huomaa kun viettää niiden kanssa paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset on nykyään kyllästynyt tavarapaljouteen. Ihan fiksua minusta.
Tämä on totta. Meillä on yksi lapsi, joka on ainoa lapsenlapsi kaikille isovanhemmille, joten lahjoja tulee paljon. Lapsi on juo useampi vuosi sitten todennut että ihan liikaa, omat toivomukset oli viime vuonna 2 DVDtä, pari lelua ja kirja. "Ylimääräiset" lahjat on kyllä järkeviä, vaatteita, askartelutarvikkeita yms. eikä mitään krääsää, mutta liikaa on vaan liikaa. Itse olin muuten ihan samanlainen lapsena, jotenkin ahdistikin se miten paljon sain lahjoja.
Kuulistat ajattelemattomalta. Varmasti joku lapsen läheisistä on sairas ja lapsi toivoisi hänen parantuvan.
Omalle lapselle oli kova paikka, kun hänen isomumminsa sairastui ja joutui vuoteen omaksi. Hän suri omaa isomumminsa menetystä ja myös minun, kun menetin mummini. Ja lapsi ymmärsi elämän rajallisuuden. Ja ap. puhuu vain tekopyhyydestä ja mitä tavaraa on haalinut.