Voiko hajoavalla ohjaustehostimen pumpulla ajaa? Milloin pitää vaihtaa?
Rattia kun kääntää paikallaan ollessa, kuuluu mystistä ääntä. Tuttu korjaaja sanoi että ohjaustehostimen pumpussa vikaa. Voiko hajoavalla tavaralla ajaa vai meneekö vain huonompaan kuntoon?
Perkele kun jakohihnan vaihtokin ihan kohta edessä.
Kommentit (52)
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Jos saavat tietää... tietää keneltä?
Olisi varmaan kannattanut kysyä siltä korjaajalta että mitä tapahtuu jos pumppu hajoaa. Meneekö ohjaus vain raskaaksi vai jumiintuuko ratti. Mielestäni on kyllä erittäin vastuutonta ajaa autolla jonka ohjauksessa tai jarruissa on vikaa. Sinusta viis, mutta voit tappaa jonku sivullisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Jos saavat tietää... tietää keneltä?
Jos tulee kuolemaan johtava onnettumuus niin se syy selvitetään ja kyllä siinä selviää että ohjaustehostin on ollut rikki.
Ohjaustehostin ihan nimensä mukaisesti tehostaa ohjausta eli suomeksi keventää ratin kääntämistä. Suuri vaikutus esim parkkeeratessa. Maantienopeudella tehostimen vaikutus on pieni. Mitään vaaraa auton ohjattavuuden menetyksestä ei ole, vaikka täällä moni autotekniikan osaaja niin koittaa väittää.
Pumppu mennee joka tapauksessa vaihtoon, joten ihan sama vaikka sen ajaisi risaksi asti. Itse ajaisin siihen asti, kun jakohihnan vaihto on. Samalla seisonnalla molemmat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Jos saavat tietää... tietää keneltä?
Vakuutusyhtiöt on aika veitikoita kun tulee korvauksien maksuun. Ja ohjaustehostin on sellainen osa, että se ei ihan tosta noin vaan hajoa vaan tekee just tota, että pikkuhiljaa ilmoittelee ongelmistaan. Jos ja kun autoa aletaan sitten vakuutusyhtiön toimesta tutkailemaan ennen korvauksista päättämistä, tulee yleensä ilmi yhtä jos toistakin. Pystyvät toteamaan, että tiesit sen ongelmista jo ennen kuin se hajosi.
Mun auto tekee pahoilla pakkasilla sitä, että autoa käynnistäessä se saattaa tehdä sähkövikoja. Ohjaustauluun tulee esim merkki, että ohjaustehostin pois käytöstä ja sitä rattia ei muuten sitten käännetä yhtään minnekään. Pitää sammuttaa auto ja käynnistää uudestaan ja sitten taas toimii. Kysyin tätä maahantuojalta ja vakuutusyhtiöltä ja merkkikorjaamolta ja sain "luvan" ajaa. Maahantuoja ja merkkikorjaamo olivat sitä mieltä, että se ei voi tehdä sitä yllättäen ajon aikana vaan vain ja ainoastaan tuossa käynnistysvaiheessa jos akun varaus on heikko ja kylmänä käynnistää.
Voi ajaa,mutta pitää ottaa huomioon se että ohjauksesta tulee raskas ja jos pumppu menee jumiin hajoaa sitä pyörittävä hihna ja sama hihna pyörittää monessa autossa myös vesipumppua,vesipumppu jos ei pyöri kuumenee moottori ja se voi aiheuttaa moottori vaurion.
Jos pumppu pitää vähän jotain ääntä ,se tuskin heti hajoaa,onko ohjaustehostimen öljyt tarkastettu?
Mikä auto?
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Rattia käännetään ihan samalla tavalla, vähän enemmän voimaa käyttäen. Hyvin kääntyy. Kaikissa autoissa ei edes ole ohjaustehostinta.
Ohjaustehostin nimensä mukaan tehostaa ohjausta. Ohjauslaitteet on siten suunniteltu että vaikka ohjaustehostin rikkoontuu et menetä auton hallintaa. Rikkoontuva pumppu ei korjaannu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ohjaustehostin ihan nimensä mukaisesti tehostaa ohjausta eli suomeksi keventää ratin kääntämistä. Suuri vaikutus esim parkkeeratessa. Maantienopeudella tehostimen vaikutus on pieni. Mitään vaaraa auton ohjattavuuden menetyksestä ei ole, vaikka täällä moni autotekniikan osaaja niin koittaa väittää.
Pumppu mennee joka tapauksessa vaihtoon, joten ihan sama vaikka sen ajaisi risaksi asti. Itse ajaisin siihen asti, kun jakohihnan vaihto on. Samalla seisonnalla molemmat kuntoon.
Lukitsetko väitteesi? Onhan se nyt ihan helvetin haitallista jos autoa ei voi ohjata, tarkoittaa sitä että mutkasta menään ulos tieltä jne.
Mutta koska en ole autoexpertti, niin en ala edes pohtimaan sitä että voiko ohjaustehostimen rikkoontuminen jossain tapauksessa aiheuttaa auton ohjattavuuden menetyksen, vai onko se pahimmillaankin vain sitä että ohjauksesta tulee jäykempi, mutta se toimii edelleen.
tuntuu vaan että mekaaninen rikkoontuminen voisi aiheuttaa senkin että ratti jumiintuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Jos saavat tietää... tietää keneltä?
Mun auto tekee pahoilla pakkasilla sitä, että autoa käynnistäessä se saattaa tehdä sähkövikoja. Ohjaustauluun tulee esim merkki, että ohjaustehostin pois käytöstä ja sitä rattia ei muuten sitten käännetä yhtään minnekään. Pitää sammuttaa auto ja käynnistää uudestaan ja sitten taas toimii.
Ei kuulosta ohjaustehostimelta, vaan rattilukolta. Ohjaustehostimen vaikutuksen voi checkata panemalla autoon virran päälle ja jättämällä kaynnistämättä. Rattia voi kääntää, mutta huomattavasti raskaampaa kuin moottorin käydessä ja tehostimen avustaessa.
vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Rattia käännetään ihan samalla tavalla, vähän enemmän voimaa käyttäen. Hyvin kääntyy. Kaikissa autoissa ei edes ole ohjaustehostinta.
Nykyisinhän on kaikenlaisia sähköisiä ohjaustehostimia yms. mutta kai ne vielä edelleen on kuitenkin sellaisia että ohjattavuus säilyy rikkoontuessakin. Autonäyttelyissä on ollut myös sellaisia autoja joissa ei enää ole rattia vaan ohjaussauva, veikkaan että sillä ei autoa ohjata jos jotain hajoaa.
AP tässä. Olisi pitänyt muistaa mainita, mutta en siis sillä autolla nyt aja, kuljen bussilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Voi ajaa,mutta pitää ottaa huomioon se että ohjauksesta tulee raskas ja jos pumppu menee jumiin hajoaa sitä pyörittävä hihna ja sama hihna pyörittää monessa autossa myös vesipumppua,vesipumppu jos ei pyöri kuumenee moottori ja se voi aiheuttaa moottori vaurion.
Jos pumppu pitää vähän jotain ääntä ,se tuskin heti hajoaa,onko ohjaustehostimen öljyt tarkastettu?
Mikä auto?
Ohjaustehostimen öljyt vaihdettiin siinä toivossa että vika olisi vain siinä. Mutta valitettavasti ei auttanut. Kyseessä Citroën Xsara 2002
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaustehostin ihan nimensä mukaisesti tehostaa ohjausta eli suomeksi keventää ratin kääntämistä. Suuri vaikutus esim parkkeeratessa. Maantienopeudella tehostimen vaikutus on pieni. Mitään vaaraa auton ohjattavuuden menetyksestä ei ole, vaikka täällä moni autotekniikan osaaja niin koittaa väittää.
Pumppu mennee joka tapauksessa vaihtoon, joten ihan sama vaikka sen ajaisi risaksi asti. Itse ajaisin siihen asti, kun jakohihnan vaihto on. Samalla seisonnalla molemmat kuntoon.
Lukitsetko väitteesi? Onhan se nyt ihan helvetin haitallista jos autoa ei voi ohjata, tarkoittaa sitä että mutkasta menään ulos tieltä jne.
Mutta koska en ole autoexpertti, niin en ala edes pohtimaan sitä että voiko ohjaustehostimen rikkoontuminen jossain tapauksessa aiheuttaa auton ohjattavuuden menetyksen, vai onko se pahimmillaankin vain sitä että ohjauksesta tulee jäykempi, mutta se toimii edelleen.
tuntuu vaan että mekaaninen rikkoontuminen voisi aiheuttaa senkin että ratti jumiintuu.
Lukitsen väitteen.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa näin, että sitten kun se ajon aikana hajoaa ihan kokonaan, niin etpä muuten enää rattia käännä. Mitäs luulet, aiheuttaako se mahdollisesti onnettomuuden? Jos tiedät ajavasi viallisella autolla ja otat sen riskin että lähdet sillä liikenteeseen, voitko elää sen kanssa että mahdollisesti aiheutat jonkun kuoleman? Vakuutus ei muuten ainakaan korvaa, jos saavat tietää, että tietoisesti lähdit rikkinäisellä autolla liikenteeseen ja sattui liikennevahinko.
Höpö höpö.
Vaihda samalla kun jakohihna. Menee "samalla työllä".
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Olisi pitänyt muistaa mainita, mutta en siis sillä autolla nyt aja, kuljen bussilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Voi ajaa,mutta pitää ottaa huomioon se että ohjauksesta tulee raskas ja jos pumppu menee jumiin hajoaa sitä pyörittävä hihna ja sama hihna pyörittää monessa autossa myös vesipumppua,vesipumppu jos ei pyöri kuumenee moottori ja se voi aiheuttaa moottori vaurion.
Jos pumppu pitää vähän jotain ääntä ,se tuskin heti hajoaa,onko ohjaustehostimen öljyt tarkastettu?
Mikä auto?Ohjaustehostimen öljyt vaihdettiin siinä toivossa että vika olisi vain siinä. Mutta valitettavasti ei auttanut. Kyseessä Citroën Xsara 2002
Pumppu on mekaaninen kapistus ja sillä rajallinen käyttöikä. Osa maksaa luokkaa 200, joten mikään autoilussa iso kuluerä ei ole. Vaihtotyö päälle on jotain, riippuen kuin kuppaseen paikkaan se on Xsarassa asennettu.
Ukko on pihalla. Pumppu pyörii ihan samalla tavalla koko ajan. Rahina käännettäessä ei liity mitenkään pumppuun. Ilman ohjaustehostinta voi hyvin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ukko on pihalla. Pumppu pyörii ihan samalla tavalla koko ajan. Rahina käännettäessä ei liity mitenkään pumppuun. Ilman ohjaustehostinta voi hyvin ajaa.
Mihinköhän rahina käännettäessä sitten liittyy?
Up