Voiko itku olla vaan väsymystä...
Meidän pikkuinen on nyt 5 vkoa vanha. Lähes alusta saakka hän on ollut aina hereillä ollessaan tyytymätön. Syötyään mahan täyteen alkaa kitiseminen ja muutaman minuutin päästä hän jo itkee.Ensin ajattelin että johtuu mahavaivoista mutta niitäkään ei aina ole, tai ainakaan ei näytä että hän niitä itkisi..
Voisiko kyse olla väsymyksestä? hän on tähän saakka nukkunut melko vähän, alle 12h /vrk joskus vähän yli..Häntä on vaikea saada sisällä nukahtamaan mutta vaunuissa parvekkeella nukkuu hyvin.
Hän jaksaa olla rauhallisesti oikeastaan ainoastaan sen ajan kun syö ja heti sen jälkeen alkaa huitominen käsillä sekä itkun vääntäminen. Hän kyllä haukottelee myös heti ruokailun jälkeen joten olen nyt alkanut laittamaan hänet nukkumaan aina heti kun pieninkin merkki väsymyksestä näkyy..
Onko normaalia että vauva jaksaa olla hereillä/pirteä ainoastaan syötön ajan, noin 1h-1,5h ?
Onko teillä kokemusta, parantaisikohan riittävä uni meidän kiukkupussin:)?
Kommentit (8)
Jos unta lapsi saa noin vähän, kuulostaa siltä ettei ehkä saa mahaa täyteen, eikä siten pysty nukahtamaan. Itselläni kolmas vauva nyt 8vk ja minulla maito ei ole riittänyt täysimetykseen kenenkään kanssa, eli rinnan lisäksi olen antanut korviketta kaikille. Kuvailmasi tyytymättömyys ja vähäinen uni kuulostaa tutulta omien vauvojen alkuviikoista, jolloin olen antanut pelkkää rintaa ja yrittänyt saada maitomäärää kasvamaan - tuloksetta. Lisämaidon antamisen jälkeen vauvat ovat rauhoittuneet ja tyytymättömyys on loppunut.
Nouseeko paino lapsella hyvin ja tuleeko pissaa tarpeeksi? Toki mahavaivat voivat olla myös todennäköinen syy tyytymättlmyydelle, mutta kannattaa tarkistaa myös vaikka kerran vähän korviketta antamalla, josko kyse olisi nälästä.
Silloin on kyllä selvästi väsyneen näköinen ja kun laitamme hänet sänkyyn niin nukahtaa onnellisen näköisenä. (HUOM ei aina nukahda itsekseen, mutta joskus vaatii oman rauhan että nukahtaa) Mun pikkusisko on kuulemma ollut samanlainen. Ei nukahtanu ennenkuin sai olla ihan yksikseen omassa huoneessa :) En tiedä onko teillä samasta kysymys, mutta voithan kokeilla.
Meillä ei pitäisi johtua siitä että maito ei riittäisi, joudun pumppaamaan osan pois ettei poitsu hermostu kun suihkuaa muuten nin paljon. Tänään on pissaa tullu vähän huonosti, neljä tai viis krt, mutta ei mitään isoja kunnon märkiä vaippoja... tänään on ollu kitinää vähän enemmän taas, ruokaa menee mutta monesti tuntuu että tutti maistuu paremmin...
Meillä suurinpiirtein samanikäinen poika. Aamulla yleensä herätään ja syödään normaalisti, sitten valvotaan hetki ja sitten aletaan kitistä. Haukotellaan välillä, mutta ei vaikuteta varsinaisesti väsyneeltä muuten. Jos poika ei nuku niin annan tunnin päästä lisää ruokaa ja sitten taas saatetaan valvoa...sitten alkaa silmät mennä kiinni ja samalla kitistään, eli tämä olis sitten jo väsymysitkua, on aika " vaimeaa" itkua, ihankuin vauva ei jaksaisi itkeä kunnolla :) ja ne silmät ovat yleensä kiinni. Tässä saatetaan vielä tunti kiukkuilla ja ehdin vielä antaa yleensä yhden satsin (annan yleensä puolet normaalista pulloannoksesta) ja sitten tuleekin nukkumatti ja yleensä nukutaankin useampi tunti putkeen. Tällaista tankkausta aina aamulla ja vielä illallakin, ei riitä se määrä mitä yöllä annetaan.
Joskus poika saa kauhean raivokohtauksen ja huutaa kuin pistetty sika :) ihan mahdotonta huutoa! Ja sitten muutama sekunti ja krooh...ihan täydessä unessa...Itsellä meni kotvanen ennenkuin osasi erottaa nälkäitkun ja väsymysitkun, eli ei se ole helppoa tietää aina mitä vaavi haluaa...
Sasuliini ja poika kohta 1,5 kk
meillä pikkuherra (5vko) valvoo illalla yleensä putkeen 3-4 tuntia. onko tuo nyt sitten epänormaalia...? syö välillä ja sitten katselee leluja, kuvia ja kattotuuletinta. välillä kitisee ja ehkä myös itkee. jännä lukea että joillakin valvoo samanikäset vaan 1,5 tuntia kerrallaan!
ei nyt varmaankaan ole epänormaalia. kukin tyylillään ja kaikkihan ollaan yksilöitä. Mutta jos vauva noin pienenä nukkuu vajaa 12tuntia vuorokaudessa, tuntuu se mielestäni kovin vähältä. Meilläkin oli pienenä hankaluuksia saaha unesta kiinni jos oltiin yliväsyneitä mutta se sitten vaatikin isiltä ja äidiltä rautaisia hermoja ja sillon monesti otettiin syliin ja heijattiin uneen. Joten kokeile vaan rauhassa nukutella pikkuista. Ja nälkääkin tuo voi olla. Hyvinkin. Onhan se rinnasta imeminen kuitenkin kovin työlästä verrattuna pulloon ja pienet kun eivät niin kovin voimissaan kuitenkaan ole että välttämättä jaksaisivat siitä tissistä riittävästi imeä. ja toinen juttu tosiaan voi olla se ettei maito edes riitä rinnoista. Ja kunhan rauhassa seurailet lastasi, varmasti opit tietämään mikä on mitäkin itkua. :) niin kaikki ovat oppineet, uskallan ainakin väittää niin. Meidän poika jo 3,5kk ja kyllä nykyään tunnistetaan helposti mikä on mahakipuitkua ja mikä nälkää ja mikä väsyä. tsemppiä!: )
-neitoperhonen ja Pyry
Mä olen ainakin huomannut, että meidän 2,5 kuukautta vanha neiti jaksaa olla juuri tuon tunnin - puolitoista pirteä ja sen jälkeen alkaa väsyttää. Väsymyksen ensi merkit ovat haukotukset. Viimeistään kolmannen haukotuksen kohdalla on neito laitettava nukkumaan. Silloin hän nukahtaakin yleensä helposti, paitsi viimeisille päikkäreille illalla. Jos väsymyksen merkkejä ei huomaa, alkaa yliväsymys, jonka oireita ovat vähitellen voimistuva kitinä ja rauhattomuus (kädet heiluu, sylissä vetää selkäänsä taaksepäin). Tällöin nukuttaminen on jo hankalampaa ja vaatii välillä kantoliinaa, kapalointia, suhuäätä korvaan, " painavalla" kädellä selkään kosketusta jne.
Usein katson kellosta milloin vauva kannattaa taas laittaa nukkumaan. 2,5 kuukautta vanha vauvamme nukkuu 4-5 päiväunet ja päälle 9-10 tunnin yöunet, yhteensä ainakin 16 tuntia päivässä. Yleensä nykyisin jos hän itkee syynä on joko nälkä, väsymys tai seurankaipuu ja selittämätön kitinä on vähentynyt lähes minimiin.
Tosin vauvat itkevät eniten kuuden viikon ikäisinä, joten teidänkin vauvan itkut varmasti vähenevät kun viikkoja tulee lisää.
Itse huomasin tuon yliväsymysitkun ensimmäisen kerran kolmiviikkoisella vauvallamme. Siihen saakka hän oli itse nukahtanut aina tullessaan väsyneeksi, mutta sen jälkeen hänet täytyy laittaa nukkumaan.
Tsemppiä sulle! Laita vaan vauva nukkumaan, hyvin levänneet ja syöneet ovat paremmalla päällä, kuten me aikuisetkin.
Mielestäni 1-1,5 tuntia piretänä oleminen tuon ikäiseltä on jo melko hyvin! Itselläni puolivuotias poika ja vieläkin hän alkaa haukoitella tunnin valvomisen jälkeen. Vasta parin viikon aikana hän on pidentänyt valvonta-aikoja kahdesta tunnista kolmeen tuntiin. Tosin tuokin riippuu päivästä ja päiväunien kestosta. Kyllä ne uniajat pidentyy ajan myötä, meidänkin poika oli pienempänä tosi huono nukkuja, mutta noin pari kuukautta nukkunut tosi hyvin.
Voimia! =)