Yrittäjä-äidit - miten olette yhdistäneet työn ja vauvan?
Onko täällä muita yrittäjä-äitejä? Kuinka pitkän äitiysloman piditte, ja mihin saitte lapsen hoitoon? Oliko tukiverkoista apua? Itse olen asiantuntija-alalla erikoisalan konsultti ja asiakkaat tarvitsevat jatkuvaa palvelua, eli työtä ei voi keskeyttää. Jos en mene töihin, niin äitiyslomalta palatessa ei ole työtä mihin palata. Saitteko miehen helposti ylipuhuttua jäämään vanhempainvapaalle? Meillä on ongelma, että mies ei halua jäädä kotiin vauvan kanssa, pelkää mitä hänestä puhutaan jne.
Kommentit (11)
No jopa on mies, jos pelkää toisten puheita. Ei kauheasti rispektiä tuollaiselle.
Lisäyksenä vielä, tuohon että miestäsi huolettaa mitä muut hänestä ajattelevat. Meidän lähipiirissämme ratkaisu ei ole herättänyt ihmettelyä tai kummastelua. Ystävät ja sukulaiset tietävät työtilanteeni ja useimmat ovat suhtautuneet hyvinkin positiivisesti siihen, että myös isällä on mahdollisuus olla mukana vauva-ajassa näin intensiivisesti.
Kannattaa nyt muuttaa omaa asennetta. Työt on pakko keskeyttää joksikin aikaa vai ajattelitko synnärillä vastata asiakkaiden puheluihin ja viesteihin? Synnytyksestä toipuminen vie oman aikansa.
Paljon parempi liiketoiminnalle on että ilmoitat reilusti ettet ole käytettävissä äitiyslomalla jolloin et muutenkaan voi varmasti luvata olevasi työkykyinen.
Jos lähtökohtana on että mies pitäisi ylipuhua vauvan hoitoon, niin asiat on aika heikosti. Kyllä yrittäjä-äidin tärkein voimavara ja tukiverkko on vastuuntuntoinen ja osallistuva mies.
Vauva kulki pitkälti mukana. Ikävää kyllä, että viimeisen äitiyslomani jouduin katkaisemaan miehen yrityksen hoidon takia viiteen kuukauteen. Työ raskasta ja likaista, mutta kirkastuipa asiakin, että miksi tuota miestä tähän tarvitsen.. Mies sai sitten mennä.
Vauva oli onneksi helppo, eli nukkui ja söi ajallaan, joten sain työtkin hoidettua, mutta lepo jäi kyllä vähiin. Se kostautui myöhemmin. Mutta nyt voi jo muistella noita aikoja, kun tyttökin on jo kymmenen vuotta vanha ja elämä rullaa painollaan.
No itse asiassa kummankin kanssa vastailin puheluihin synnärillä. Siellähän sitä aikaa on vauvan nukkuessa. Toisen kanssa hoidin salissakin pari keskeneräistä työasiaa.
Jos ei satu koliikkivauvaa niin vauvan kanssa sujuu helposti. Vuoden vanha on vaikein kun ei voi ottaa mukaan mutta alle vuosikkaalle on vaikea järjestää hoitoakaan. Useimmat yrittäjät voivat kuitenkin pitää pientä vauvaa mukana töissäkin, ainakin osan töistä.
Tunnen useamman yrittäjä-äidin. Jokainen ollut 1-3kk äitiyslomalla, sen jälkeen mies jäänyt kotiin. Tosin kävivät tuon "loman" aikanakin tekemässä akuuteimmat tunnit sisään. Yksi teki töitä kunnes lähti synnyttämään :D
Ap:lle onnea vaan jos mies ei halua jäädä kotiin :D Miten olet saanut itsesi moiseen liemeen :D Toivottavasti vasta suunnittelet lasta eikä pulla ole jo uunissa.
Onnea ap:lle harvinaisen paskasta miesvalinnasta.
Palasin töihin vauvan ollessa 2kk ikäinen. Mies jäi kotiin, tämä oli ihan selvä juttu molemmille, että oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei ole, koska minulla hieman samankaltainen tilanne, ettei mitään mahdollisuutta jäädä esim vuodeksi pois jos mielii vielä alalle palata ilman että joutuu kaiken aloittamaan alusta. Lisäksi minun tuloni ovat suuremmat kuin hänellä. Vauva on nyt kohta 4kk, tähän saakka kaikki sujunut hyvin.
Aluksi oli tosi raskasta henkisesti, olla erossa vauvasta. Tuntui että hylkäsin hänet. Mutta tosiasiassa vauva käytännössä nukkuu sen ajan kun olen töissä. Teen lyhyempää päivää kuin normaalisti, töissä olen n. Kolmena/neljänä päivänä viikossa.
Vauva ei ole alkanut "vierastaa" eikä ole ollut itkuinen tms, mitä pelkäsin työt aloittaessani. Kun olen kotona, vietän paljon aikaa vauvan kanssa ja pidän lähellä, hän myös nukkuu yöt vieressäni. Kaikinpuolin toimiva ratkaisu meille. Tosin vauva on myös hyvin "helppo" ja nukkuu melko hyvin, jos olisi koliikkia tms niin varmasti tilanne olisi eri. Mies on myös ollut tyytyväinen ratkaisuun. Hän on muutenkin ollut aina aktiivinen isä myös muiden lastemme kohdalla, joten tilanne ei ole hänelle mitenkään hankala, eikä vauvan hoito hankalaa.