Kuinka kauan yleensä pidetään lapsuudenkodissa omaa huonetta jo pois muuttaneelle lapselle
Kommentit (17)
Minun huonettani pidettiin siihen saakka kun siirsin kirjani virallisesti pois, eli vuoden. Kun pikkusisko muutti pois, äiti myi asunnon saman tien ja muutti pienempään keskustassa.
Muutin kotoa 17-vuotiaana suoraan avoliittoon. Heti meni huone uuteen käyttöön. Jos siellä vierailen, nukun vierasmakkarissa. Minusta ihan järkevää ja toimivaa, kun suunnitelmissa ei ollut esimerkiksi muuttaa kesäisin takaisin, kuten jotkut tekevät. Minulla on ollut oma kotini mieheni kanssa siitä lähtien, vanhemmat tehkööt omassa kodissaan mitä tahtovat. :)
Yleensä -aspektista en tiedä, mutta siskollani (53v) on edelleen oma huone lapsuudenkodissa äidin luona. Minun huoneestani on tehty kodinhoitohuone noin 10 vuotta sitten. Tosin sisko yöpyy lapsuudenkodissa 2-3 yötä viikossa, vaikka oma kotinsa on muualla.
Meillä on lasten huoneet entisessä tilassaan. Keskimmäiset opiskelevat ja käyvät säännöllisesti kotona. Vanhin asuu naapurikaupungissa omillaan ja periaatteessa hänen huoneensa voisi fiksata muuhun tarkoitukseen, mutta en ole hennonnut tehdä sitä <3 Mutta kun tilanpuutetta ei ole, ei ole ollut hoppuakaan.
Meillä lasten huoneet tulevat säilymään lasten huoneina minun kuolemaani asti. Ei ole tarvetta ottaa niitä uusiokäyttöön.
Olen 49 v. ja minun huoneeni on edelleen lähes samanlainen kuin se oli, kun olin 16 v. Myöskin siskon huone on edelleen lähes alkuperäisessä kunnossa. Käyn lapsuudenkodissa kerran vuodessa. Tosin asun ulkomailla, joten yleensä viivyn hieman pitempään. Sisko käy ehkä joka toinen kuukausi.
Minulla on kolme nuorempaa sisarusta, ja kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana niin huoneeni meni heti nuorimman (silloin 6v) käyttöön. Nyt, kun kotona asuu enää tämä nuorin sisarus, on ylimääräisiä huoneita jo kaksi, toinen on poistettu käytöstä ja toimittaa lähinnä muistojen aarreaita/romutallin/jättimäisen komeron virkaa. Toisesta ylimääräisestä huoneesta kaavaillaan lastenhuonetta, kun minulla on nyt melkein kaksivuotias lapsi ja yksi siskoistani odottaa esikoistaan.
Riippuu lapsesta.
Veli muutti 4v mua aiemmin pois ja hänellä oli huone 6v sen jälkeen. Mun huone oli maalauksessa jo seuraavana päivänä ja viikkoa myöhemmin sisustettu täysin uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme nuorempaa sisarusta, ja kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana niin huoneeni meni heti nuorimman (silloin 6v) käyttöön. Nyt, kun kotona asuu enää tämä nuorin sisarus, on ylimääräisiä huoneita jo kaksi, toinen on poistettu käytöstä ja toimittaa lähinnä muistojen aarreaita/romutallin/jättimäisen komeron virkaa. Toisesta ylimääräisestä huoneesta kaavaillaan lastenhuonetta, kun minulla on nyt melkein kaksivuotias lapsi ja yksi siskoistani odottaa esikoistaan.
Onpa ihana idea tuo lastenhuone mummulaan! :)
Miksi tähänkin pitäisi olla joku yleensä-käytäntö, jota kaikkien pitäisi noudattaa?
Joillakinhan ei ole omaa huonetta edes lapsuudenkodissaan asuessaan. Toisen lapsuudenkodissa taas voi olla huoneita pitää varalla vaikka lopun ikää. Miksi tästä pitää tehdä joku ihmeen normitusasia? Kai jokaisessa perheessä saa huoneiden käytön ratkaista ihan niin kuin parhaaksi näkee?
Mulla ja veljelläni on edelleen omat huoneet lapsuuden kodissani. Toki sisustus on vuosien saatossa vähän muuttunut, kun vanhempani ovat huonekaluja päivittäneet, mutta edelleen siellä on meidän huoneet. Minun huoneessa on vielä aika paljonkin minun tavaroita ja leluja, joilla mun lapset vuorostaan leikkii.
Molemmat ollaan asuttu omillaan jo 20v.
Vaimoni lapsuudenkodissa on huoneet edelleen hänelle ja hänen veljelleen (45-v ikipoikamies), joskin vaimon huone osittain muuttunut anopin työhuoneeksikin.
Nyt vaan teinityttäremme on "ominut" äitinsä huoneen itselleen, sillä käydessämme mummulassa tyttö viihtyy tuossa huoneessa eikä tule edes tule sieltä välttämättä pois muuta kuin kaffepöytään. Jos lapset menevät mummulaan yökylään, nukkuvat äitinsä tai enonsa huoneessa, joten siinä mielessäkin pitävät edelleen paikkaansa.
Anoppilassa on huoneet säilytetty 10 ja 5 vuotta sitten pois muuttaneille. Tilaa kyllä tarvittaisiin. Yläkerran aula on romuvarasto, mutta huoneisiin ei voi kajota.
Meillä pidetään vielä omaa huonetta toisella paikkakunnalla opiskelevalle, usein viikonloppuisin meillä yöpyvälle lapselle, kun tilaa riittää. Esikoisen huone jouduttiin aikanaan ottamaan heti käyttöön.
Eiköhän riipu tilankäytöllisistä tarpeista. Monella tutulla (jos huonetta ei oikeesti tarvittu esim. nuoremmille sisaruksille) huone säästetty vähintään opiskelujen ajan. Osalla tänkin jälkeen säilyny koskemattomana.
Mun porukat ei oo mun vanhaa huonetta tarvinnu omaan käyttöönsä, niin on vielä olemassa vaikka yli 10v ollu omillani.
Minun huoneeni siirtyi heti pikkusiskolle. Kun nuorimmainen muutti kotoa, niin hänen huoneensa muutettiin aika nopeasti vieras/työhuoneeksi. En muista, että kenkään Ystäväni huonetta olisi kovin pitkään pidetty entisellään. Helsingin kantakaupungissa ei yleensä ole neliöitä tuhlattavaksi.
Riippuu siitä onko huoneelle uutta käyttäjää heti (nuorempaa sisarusta) tai muuta käyttötarkoitusta. Ja onko muuttaminen sellaista, että asuu viikot toisella paikkakunnalla vaikka opiskelujen takia, mutta käy usein lapsuudenkodissa. Meillä veivät omat huonekalunsa huoneistaan, joten ne sisustettiin uudelleen vierashuoneeksi ja työhuoneeksi. Tosin homma on vähän kesken vielä, ovat muuttaneet vuosi sitten pois ja käyvät vain päiväseltään ja josksu viikonloppuisin ovat yötäkin tai juhlapyhinä.