Miksi joidenkin hymy menee alaspäin?
Joillakin ihmisillä, myös itselläni, on sellainen hymy/nauru, että huulet kääntyy alaspäin, vaikka tavallisesti ihmisillä ne menee hymyillessä ylöspäin tai ovat edes vaakasuorassa. Tällainen "käänteinen" hymy saa mielestäni ihmisen näyttämään ujolta tai jotenkin epävarmalta, itseään häpeilevältä. (Nuo piirteet pätevät ainakin itseeni.)
Johtuuko tuo hymy luonteesta kuten ujoudesta, vai liittyykö se esim. kasvojen lihaksiin tai suupielen normaalistikin alaspäin olevaan asentoon? Hämärästi muistan, kun jossain malliohjelmassa yhdellä kilpailijalla oli tuollainen hymy ja hänelle sanottiin siitä, että hänen pitäisi hymyillä rohkeammin. Pystyykö tuollaista hymyä edes muuttamaan? Kyllähän ihmisillä yleensä hymy säilyy samanlaisena koko iän (oletan), joten onko tuo hymykin vain yksi omanlaisensa hymy sellaisenaan vai "virheellinen" (esim. häpeän sävyttämä) versio ihmisen oikeasta hymystä?
Jos itse yritän peilin edessä kokeilla "normaalisti" hymyilemistä, näytän tosi feikiltä ja tuntuukin oudolta! Tuntuu kuin pitäisi "estää" jotain kasvojen osaa toimimasta, jos haluan hymyillä eri tavalla kuin normaalisti hymyilen. Hymyilen siis tuolla "käänteisellä" tavalla myös itsekseni, eli kyse ei ole ainakaan siitä, että tuntisin hymyillessäni itseni ujoksi. Olen kyllä muuten ujo ja epävarma. Mutta eihän kukaan yksin ujostele?
Tekohymy toki menee minullakin ylöspäin, jos keskityn vain miedosti muuttamaan kasvojani, jotta vaikuttaisin ystävällisemmältä, mutta jos "tekohymy" (tai enemmänkin pakotettu hymy) lähtee sisältäpäin, hymyilen tuota "väärinpäinhymyäni".
Kun naamani on ilmeetön, huuleni ovat jo ennestään hieman alaspäin menevät, mutten tiedä onko se hymyni syy vai sen seuraus tai liittyykö edes asiaan mitenkään.
Ei tullut tästä hymystä mieleen kuin yksi esimerkki, näyttelijä Anu Koskinen:
http://salatutkuvat2.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/KoskinenKatja.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/thumb/b/b1/Katja_Vainio_1999…
Keitä vastaavia hymyilijöitä tiedät? Onko sinulla samanlainen hymy? Jos sinunkin hymy on tällainen, millainen luonne sinulla on?
Kommentit (6)
En tiä, mutta olisko noissa kuvissa ainakin myös huulimeikillä osuutta asiaan? Mutta oon joskus ihmetellyt itse samaa. Samoin sitä miksi joillain näkyy yläikenetkin, kun ne hymyilee? Voisiko olla jotenkin purennasta, kasvon lihaksista tms. johtuvaa? Nyt oman vauvani myötä olen perehtynyt huuli- ja kielijänteisiin ja olen pohtinut, miten ne vaikuttaa mm. hymyyn niiden ollessa liian kireät ja miten leikkaus vaikuttaa. Voisikohan tuo alaspäin menevä hymy johtua niistä takana olevista kireistä kielijänteistä? Ja yläikenien näkyminen, jos on leikattu ylähuulijänne?
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma minulla. Se häiritsee itseäni todella paljon. Perusilmeeni siis on suupielet alaspäin kääntyneet ja monet luulevat minun olevan vihainen tai surullinen. Olen luonteeltani myös ujo. Auttaisikohan siihen kasvojumppa? En ole testannut.
Itsekin näytän ihmisten mielestä huonotuulisemmalta kuin olen. Kerran passikuvaa otettaessa neutraaliksi olettamani ilme olikin sellainen, että aivan kuin olisin syönyt/nähnyt jotain ällöttävää ja nyrpistelisin sille. Piti ottaa toinen kuva, jossa sitten kohotin huuliani hieman kuin hymyillessä, mutta kuvassa se näytti kuitenkin tavalliselta ilmeeltä, eli ei hymyilevältä, vaan melkein vakavalta.
Naamani roikkuu muutenkin enemmän kuin ikäisilläni (mahdollisesti sokeririippuvuuden aiheuttamaa). Joskus ajattelen, että roikkuukohan mulla ihon lisäksi ne hymylihaksetkin jossain alempana kuin muilla. Toisaalta tämä hymy on mielestäni ollut minulla aina ja tuskin minä pikkulapsena vielä mikään "roikkunaama" olin. Ehkä hymy itsessään on voinut omalta osaltaan vääntää ihoa "vääränlaiseksi" suun ympäriltä.
En ole itsekään kokenut kasvojumppaa. Huolettaa, että sellainen voi aiheuttaa ryppyjä...
Minua ei haittaa hirveästi, että hymyni on tällainen (pikemminkin ne ihon roikkumiset ja alati vakavan näköinen naama harmittaa), mutta minua kiinnostaisi että mistä se johtuu.
ap.
Alaspäin hymyileminen on ihastuttavsn näköistä :) jotenkin kainoa. Olen heikkona siihen, etenkin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
En tiä, mutta olisko noissa kuvissa ainakin myös huulimeikillä osuutta asiaan? Mutta oon joskus ihmetellyt itse samaa. Samoin sitä miksi joillain näkyy yläikenetkin, kun ne hymyilee? Voisiko olla jotenkin purennasta, kasvon lihaksista tms. johtuvaa? Nyt oman vauvani myötä olen perehtynyt huuli- ja kielijänteisiin ja olen pohtinut, miten ne vaikuttaa mm. hymyyn niiden ollessa liian kireät ja miten leikkaus vaikuttaa. Voisikohan tuo alaspäin menevä hymy johtua niistä takana olevista kireistä kielijänteistä? Ja yläikenien näkyminen, jos on leikattu ylähuulijänne?
Kiitos että toit nämä mahdollisuudet esiin. Mulle ei luultavasti ole kireä kielijänne tai huulijänne (piti netistä nopeasti katsoa mitä ne ovat), eikä ole tehty leikkauksia. Toisin luin linkkaamallani esimerkillä, mulla yläikenet ei näy hymyillessä tai nauraessa, hymyillessä huulet on tiukasti kiinni ja monesti nauraessakin.
Joillakin ihmillä on "avoin" nauru, minulla päinvastainen. Helposti myös peitän käsilläni nauruani. Nauraessa mulle tulee jotenkin liian alaston olo, jos on muita ihmisiä ympärillä. Tuntuukohan muista samalta?
ap.
Sama ongelma minulla. Se häiritsee itseäni todella paljon. Perusilmeeni siis on suupielet alaspäin kääntyneet ja monet luulevat minun olevan vihainen tai surullinen. Olen luonteeltani myös ujo. Auttaisikohan siihen kasvojumppa? En ole testannut.