Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäistä pidät vanhuksena tai vanhana?

Vierailija
27.11.2016 |

Kyselee ikääntyvä ihminen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v?

Vierailija
2/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä senioreiden kotihoidossa ja asiakkaanani on niin 70 vuotiaita "vanhuksia" kuin 90 vuotiaita hyvin nuorekkaitakin ihmisiä. Eli ihmisestä se on kiinni. Omat vanhempani ovat 72-76 vuotiaita ja ovat elämänsä kunnossa. He matkustelevat, hiihtävät talvella helposti 30-50 km, pyöräilevät samoja matkoja ja käyvät Lapissa kahdestaan vaeltamassa päivän reissuja. En siis todellakaan pidä heitä vanhoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu enemmän ihmisestä kuin iästä. Mun äiti on 72-vuotias, eikä kukaan voi pitää häntä millään mittapuulla vanhuksena. Toki hän on ikääntyvä, vanheneva tai verrattuna johonkin toiseen myös vanha. 8-kymppinen isäni on kyllä jo vanhus, sillä hän on sairastanut paljon. Äiti on useimmissa asioissa kuten keskiverto keski-ikäiset. Ihosta huomaa selvimmin , ettei hän ole enää 5-kymppinen, mutta monissa muissa asioissa hän käy hyvin 10 - 20 vuotta  vuotta nuoremmasta. Toki hän itse sanoo, että jaksaminen ei ole enää samalla tasolla kuin työikäisenä, mutta terve ja hyvinvoiva hän on edelleen.

Vierailija
4/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu,kyllä se on ihmisestä kiinni,ei iästä,ja koko vanhus-sana pitäisi jättää vain vuodehotoon pysyvästi joutuneille,monisairaille ja mielellään myös henkisesti muistisairaille tosivanhoille henkilöille,ei 75-vuotiaalle miehelle/nauselle,joka ajelee omalla autolla,käy lentopalloa pelaamassa viikoittain,käy tanssimassa,teatterissa,yms.

Tällaistakin olen kuullut.

Setäni on 84 ja vaimonsa 81.Näin heidät nyt syksyllä viimeksi sukutapaamisessa.Setäni kasvoista näkee,että vuodet ovat jättäneet merkkinsä,mutta muuten pudottaisin kymmenen vuotta iästä.Esim polkupyöräilee säännöllisesti ja lenkkeilee,omaa myös ajokortin.Vaimonsa on kaunis ja huoliteltu edelleen.On ollut hieno heitä seurata läpi elämäni.Ensimmäiset muistikuvat ovat ajalta,kun he olivat kolmissakymmenissä.En sano vanhoiksi,sanoisin ikäihmisiksi.

Vierailija
5/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30v on vanha. Yli 50v vanhus.

Vierailija
6/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vieläkin ihan virkeä ja vaikea uskoa, että on 80. Kun taas isäni tuossa iässä oli jo huonosti liikkuvana palvelutalossa. 

Vierailija
7/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on vanhus kun ikä haittaa niin ettei selviydy elämästään itsenäisesti ilman apua.

Vierailija
8/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70

Vierailija
9/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt palstalta, jossa osan mielestä alle 30 v on keski-ikäinen. Eli näiden mielestä vanhuus alkaa n. 43 vuotiaana.

Vierailija
10/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on mielestä eri asia kuin vanha.

80-vuotias isoisäni on vanha, mutta ei vanhus. Hän asuu yksin omakotitalossa; ajaa nurtsit ja kolaa lumet, ajaa pitkin maita ja mantuja, on mieleltäään kirkas ja touhuaa milloin mitäkin.

78-vuotias isoäitini on vanhus, on maannut hoitokodissa jo viisi vuotta ymmärtämättä maailmanmenosta mitään.

Vierailija
11/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on muuten terve, niin yli 90.

Vierailija
12/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin jo sanottu, ei voi oikein mitään tiettyä ikää sanoa. Mun mummo on reilu 70 eikä se ole musta vanha tai vanhus, joku toinen taas on jo tossa iässä. 

Vierailija
13/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 75 v. eikä vieläkän ole sellainen köpöttelevä mummi.

Vierailija
14/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset taas palstalla. Menkää pois, ei tää oo teille tarkoitettu.

Vierailija
15/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha on 70 tai yli. Koska faktahan se on, että ollaan elämän loppusuoralla ja kuolema voi hyvinkin tulla minä päivänä vaan.

Vanhus on sitten kun ei pysty huolehtimaan omista asioistaan ja/tai tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Vanhuksilla saattaa käydä kotisairaanhoito tai hänellä on rollaattori, vanhuksen varpaankynnet käy leikkaamassa jalkahoitaja ja vanhuksen kämpän imuroi omainen tai palveluseteleillä hankittu ulkopuolinen siivooja. Vanhus on myös silloin kun pää alkaa pettää. Työssäni kohtaan säännöllisesti yli kasikymppisiä ja sanoisin, että yli 2/3 heistä ei tiedä mitä vuotta tai kuukautta eletään, vuodenaikakin on monille tosi vaikea vaikka ikkunasta nykyisi hanget korkeat nietokset tai ulkona olisi 30 asteen helle. Ja klassikosta eli kellotaulu piirtämiseen suoriutuu asiallisesti varmaan 10% 8-kymppisistä vaikkei mitääniitä muistisairautta ole.

Vierailija
16/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70+ on vanha mutta ei välttämättä mikään vanhus.

Vierailija
17/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v toinen jalka haudassa

Vierailija
18/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on 62 vuotias ja juuri jäänyt eläkkeelle tänä syksynä. Aika lailla on jo sementtiä päässä. Hidas mieleltään,  ja karmea juoruämmä. Luulee, että mua kiinnostaa jonkun hänen entisen työkaverin henkilökohtaiset asiat. Aika usein sanon suoraan, että ei kiinnosta, puhelu loppuu tähän.

P.S. Tiedostan oman vittumaisuuteni, en tarvitse ketään sitä minulle kertomaan "uutena asiana".

Vierailija
19/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60+

Vierailija
20/26 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30v on vanha... :-)))