Amk-tutkinto monimuoto-opiskeluna? Kokemuksia?
Onko kukaan opiskellut töiden ohella amk-tutkinnon? Olen jo 40v.
Kommentit (6)
Olisiko jollain kokemuksia sairaanhoitajaopinnoista monimuotona? Olen harkinnut sitä, kun ei töitä tunnu vaan löytyvän niin jotainhan sitä pitäisi yrittää. Toisaalta en jaksaisi taas opiskella - tämä olisi jo kolmas tutkinto ja väsyttää jo valmiiksi kun ajattelee amk:n loputtomia ryhmätöitä...
Miksei yliopistolle? Korkeampitasoisempia kuin amikset.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain kokemuksia sairaanhoitajaopinnoista monimuotona? Olen harkinnut sitä, kun ei töitä tunnu vaan löytyvän niin jotainhan sitä pitäisi yrittää. Toisaalta en jaksaisi taas opiskella - tämä olisi jo kolmas tutkinto ja väsyttää jo valmiiksi kun ajattelee amk:n loputtomia ryhmätöitä...
Meillä oli pari ryhmätyötä per lukukausi, ei siis mielestäni mitenkään erityisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei sh mutta sinnepäin. Monimuoto ei tarkoita osa-aikaopintoja. Opiskelemme samat asiat kuin päiväopiskrlijat, vsin lähiopetustunteja on vähemmän. Työharjoittelut ovat 5 pv/vko. Hyvät puolrt kuten edellä on kerrottu. En vaihtaisi tai lopettaisi kesken, vaikka välillä on rankkaa yhdistää opiskrlu, työ, perhe jne.
Olen opiskellut. Kolme ja puoli vuotta meni. Nopeamminkin olisi voinut valmistua, koska loppuajan otin aika kevyesti ja opiskelin myös aika paljon kaikkea tutkinnon kannalta tarpeetonta.
Pari ekaa vuotta vedin aikamoista tappotahtia. Koulua oli neljänä päivänä viikossa kolme tuntia. Päivän pituudeksi tuli siis matkoineen 12 tuntia. Noina päivinä en tehnyt mitään muuta, suosiolla lupasin itselleni että kotityöt ym. voivat jäädä viikonloppuun. Viikonloppuina sitten tein läksyjä ja kotitöitä.
Meillä oli todella paljon ryhmätöitä ja esiintymistä. Esiintymisjännityksestä pääsi hyvin eroon. Ryhmätyöt oli välillä rasittavia, koska työssäkäyvien, perheellisten aikuisopiskelijoiden kanssa oli todella vaikea saada aikatauluja sovittua. Jotenkin ymmärrän ryhmätyöt nuorten puolella koska niistä oppii työelämätaitoja, mutta aikuispuolella niiden tarkoitus taisi lähinnä olla opettajien työn helpottaminen.
Jonkin verran pystyi tekemään kursseja intensiivijaksoilla ja kesällä. Verkkokursseja oli myös melko kiitettävästi, ja ne helpottivat ainakin omaa opiskeluani huomattavasti.
Jos ei muuta, koulu opetti ainakin arvostamaan vapaa-aikaa :)
Kyllä vaan. Opiskelin restonomiksi nelikymppisenä (matkailun liikkeenjohtoa). Opiskelu muiden aikuisten kanssa oli mukavaa, ja tutkinnon ohella sain monta uutta ystävääkin. Tein tutkinnon noin neljässä vuodessa, ja sain välittömästi uuden paremman paikan asiantuntijaorganisaatiossa. Välillä oli toki rankkaakin, mutta suosittelen lämpimästi.