Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tämä kieliä jostain puutostilasta?

Vierailija
25.11.2016 |

Parin viikon ajan minulla on ollut hirveä mieliteko hiilihappoa varten, varsinkin hiilihapotettua vettä. Olen juonnut pari litraa päivässä eikä tunnu edes riittävän. Voiko olla joku puutostila tms mikä voisi selittää tämän?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä... Voisiko olla ihan vain suolojen tarve?

Vierailija
2/20 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, niin olet raskaana. Onneksi olkoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko aloittanut jonkin uuden lääkkeen? Suun kuivuminen aiheuttaa janon tunnetta ja hiilihapotettu vesi vie janon tunteen paremmin kuin hanavesi (stimuloi syljentuottoa).

Vierailija
4/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kämmenselälle muutama (meri)suolarae ja nuolaise ne veks. Toista kunnes alkaa maistua liian suolaiselta. Voi olla että auttaa, jos on kyse suolan puutteesta.

Vierailija
5/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta mitenkään erikoiselta. Ihmisillä on mitä erilaisempia mielihaluja. Hiilihappovesi nyt ei edes ole mitenkään erikoinen. Joskus vain tykästyy johonkin makuun niin, että sitä tekee mieli - ja sen takia monet myös lihovat. Eli en tuon perusteella arvioisi, että mitään hätää. :D

Raskauden aikana voi joidenkin alkaa tehdä mieli syödä jotain oikeasti erikoista, esim. maata, saippuaa, liituja... Sen kyllä sitten huomaa, jos mielihalut poikkeavat täysin normaaleista aiemmista mielihaluista. Himo hiilihappojuomiin on kyllä ihan normaalia.

Vierailija
6/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, oletko ikinä kuullut ihmisistä, jotka syövät kerralla koko suklaalevyn? Tai juovat puoli litraa kokista illassa? Kertooko se puutostilasta? Ei kerro, vaan mielihalusta.

Vierailija
7/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen myös suolojen puute.

Vierailija
8/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, oletko ikinä kuullut ihmisistä, jotka syövät kerralla koko suklaalevyn? Tai juovat puoli litraa kokista illassa? Kertooko se puutostilasta? Ei kerro, vaan mielihalusta.

Kyllä se oikeastaan kertoo puutostilasta, ravinnon puutteesta.

Vierailija
9/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä todennäköisyyttä kovinkaan suurena. Suomessa ruokaan lisätään niin paljon suolaa, että käytännössä sitä saadaan vain liikaa. Jos ap syö esim. vähänkään vaikkapa valmisleipää, juustoa tai leikkelettä, suola-annos ylittyy jo tosi helposti.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Ja jos oikeasti on joku puutostila, se todennäköisesti oireilee jotenkin muuten kuin mielihalulla. Eli esim. voi lähteä tukkaa, iho voi kuivua ja halkeilla, voi olla keskittymis- ja uniongelmia jne.

Vierailija
10/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noup. Lievästi ylipainoinen siskoni on juuri tuollainen suklaahimottaja, ja ei, hän ei todellakaan kärsi ravinnonpuutteesta, vaan pikemminkin liikunnanpuutteesta.

Vierailija
11/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee lääkäriin ja kysyy, mikä minussa on vialla kun tekee mieli vischyä. LOL

Vierailija
12/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä todennäköisyyttä kovinkaan suurena. Suomessa ruokaan lisätään niin paljon suolaa, että käytännössä sitä saadaan vain liikaa. Jos ap syö esim. vähänkään vaikkapa valmisleipää, juustoa tai leikkelettä, suola-annos ylittyy jo tosi helposti.

Ja jos oikeasti on joku puutostila, se todennäköisesti oireilee jotenkin muuten kuin mielihalulla. Eli esim. voi lähteä tukkaa, iho voi kuivua ja halkeilla, voi olla keskittymis- ja uniongelmia jne.

Et voi tietää, mitä ap syö. Jos syö teollista ruokaa, niin varmasti saa suolaa tarpeeksi. Minä en saa ruuastani riittävästi suolaa, joten on joskus ihan pakko syödä sitä suoraan purkista.

Vierailija
13/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noup. Lievästi ylipainoinen siskoni on juuri tuollainen suklaahimottaja, ja ei, hän ei todellakaan kärsi ravinnonpuutteesta, vaan pikemminkin liikunnanpuutteesta.

En kylläkään tarkoittanut ravinnon puutteella ruuan vähäistä määrää, vaan ravinnotonta sisältöä.

Vierailija
14/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää, mitä ap syö. Jos syö teollista ruokaa, niin varmasti saa suolaa tarpeeksi. Minä en saa ruuastani riittävästi suolaa, joten on joskus ihan pakko syödä sitä suoraan purkista.

En voi tietää, mutta en tosiaan pidä todennäköisyyttä suurena.

"Natriumin tarve on hyvin pieni, suolaksi laskettuna 1,3 g. Tämä määrä saadaan jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista."

"Päivittäisestä suolasta 80 % tulee elintarvikkeista piilosuolana." http://www.sydan.fi/suola

Minunkin tekee joskus valtavasti mieli suolaisia herkkuja, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että saisin normiravinnosta liian vähän suolaa (tiedän saavani liikaa suolaa).

Vierailija
15/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Natriumin tarve on hyvin pieni, suolaksi laskettuna 1,3 g. Tämä määrä saadaan jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista."

"Päivittäisestä suolasta 80 % tulee elintarvikkeista piilosuolana." http://www.sydan.fi/suola

Minunkin tekee joskus valtavasti mieli suolaisia herkkuja, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että saisin normiravinnosta liian vähän suolaa (tiedän saavani liikaa suolaa).

Saattaa tullakin noin paljon suolaa elintarvikkeista, jos syö teollista ruokaa. Muuten ei.

Vierailija
16/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kylläkään tarkoittanut ravinnon puutteella ruuan vähäistä määrää, vaan ravinnotonta sisältöä.

Onhan se toki mahdollista, mutta en usko tuohon ap:n informaation perusteella. Toki ap voi halutessaan setviä syömisiään tarkemmin. Olisin ap:n tilanteesta huolissani vain, jos hänellä on jotain terveysoireita. Jos ap esim. liikkuu, hikoilee ja stressaa paljon, hän saattaa tarvita magnesiumia normaalia enemmän. Tällöin yleensä kyllä elimistö oireilee esim. suonenvetoina, sydämen vaarattomina rytmihäiriöinä tai lihaskramppeina. Puutosoireet tuppaavat ilmoittamaan itsestään ihan fyysisillä tavoilla. Kehottaisin ap:tä ihan vain nauttimaan hiilihappovedestään, jos siltä tuntuu.

Vierailija
17/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa tullakin noin paljon suolaa elintarvikkeista, jos syö teollista ruokaa. Muuten ei.

No joo, käytännössä edellyttäisi aika suurta vaivannäköä, sillä lähes kaikki suomalaiset saavat liikaa suolaa ja tämä on merkittävä terveysuhka. Tietty jos leipoo itse leipänsä (saantiraja täyttyy jo kahdesta leipäpalasta), ei käytä juustoa, ei lihaa, kalastaa itse kalansa ja syö sen suolattomana, ei käytä ketsuppia ym. valmiskastikkeita, ei syö makeitakaan valmisherkkuja jne...

Vierailija
18/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://3.bp.blogspot.com/-0d3o3D-lwSk/VAYPoUZPvOI/AAAAAAAAE-s/x7XvapHbC…

Kyllä mä luulen, että suolaa pitäisi syödä just sen verran kuin elimistö sitä pyytää ja sen verran kuin ihmiset tosiasiallisesti sitä "luonnostaan" syövätkin. Tuskin se sattumaa on, että kuolleisuus on alimmillaan juurikin sillä samalla saannilla.

Katsokaa toki vain niitä matalia suosituksia, kun ne perustuvat markkereihin kuten verenpaineeseen, eikä kuolleisuuteen...

Vierailija
19/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä luulen, että suolaa pitäisi syödä just sen verran kuin elimistö sitä pyytää ja sen verran kuin ihmiset tosiasiallisesti sitä "luonnostaan" syövätkin. Tuskin se sattumaa on, että kuolleisuus on alimmillaan juurikin sillä samalla saannilla.

Katsokaa toki vain niitä matalia suosituksia, kun ne perustuvat markkereihin kuten verenpaineeseen, eikä kuolleisuuteen...

Kannattaa seurata ihan tutkittua faktatietoa eikä mitään mutuilua. Kysy asiasta miltä tahansa pätevältä ja ei-kiistanalaiselta lääkäriltä, yksikään heistä ei kehota syömään suolaa niin paljon kuin haluat. Tarpeeksi jo ennestään suolaa saavan elimistö ei mitään lisäsuolaa pyydä. Kyllä se on mieli, joka haluaa suolaista, koska se maistuu hyvältä. Alkoholistikin voi sanoa, että keho vaatii alkoholia ja ei se vaikuta mitenkään kuolleisuuteen. Tämä ei poista sitä faktaa, että alkoholi on epäterveellistä.

Vierailija
20/20 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa seurata ihan tutkittua faktatietoa eikä mitään mutuilua. Kysy asiasta miltä tahansa pätevältä ja ei-kiistanalaiselta lääkäriltä, yksikään heistä ei kehota syömään suolaa niin paljon kuin haluat. Tarpeeksi jo ennestään suolaa saavan elimistö ei mitään lisäsuolaa pyydä. Kyllä se on mieli, joka haluaa suolaista, koska se maistuu hyvältä. Alkoholistikin voi sanoa, että keho vaatii alkoholia ja ei se vaikuta mitenkään kuolleisuuteen. Tämä ei poista sitä faktaa, että alkoholi on epäterveellistä.

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä olet nämä faktatietosi hankkinut. En tarkoita viimeistä lausetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme