Voiko Kela ohjata asumistuen vuokranantajalle kysymättä?
Laitoin asumistukihakemuksen menemään ja siinä tietty uuden asunnon vuokrasoppari. Huomasin vasta jälkeenpäin että siinä luki että asumistuki tulee ohjata vuokranantajalle. Tästä ei ollut mitään puhetta.
En ole saanut vielä päätöstä, mutta ei kai Kela voi minulta kysymättä ohjata sitä vuokranantajalle?
Kommentit (15)
Ei voi ilman sun lupaasi. Se maininta sopparissa ei velvoita sua mihinkään, kunhan maksat vuokrasi ajallaan niin kaikki ok.
Jos vuokrasopimuksessa on vuokranantajan pyyntö ohjata mahdollinen asumistuki suoraan vuokranantajalle, niin vuokrasopinusta allekirjoittaessasi olet asian hyväksynyt.
Että kyllä, lupa on jo kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Siinä hakemuksessa on kohta että omalle tilille vai vuokranantajalle
Laitoin tietty et omalle kuten tähänkin asti kun ees huomannut sitä että vuokrantajalle. Oli niin pienellä präntillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasopimuksessa on vuokranantajan pyyntö ohjata mahdollinen asumistuki suoraan vuokranantajalle, niin vuokrasopinusta allekirjoittaessasi olet asian hyväksynyt.
Mutta mistä se vuokranantaja tietää, saatko tukea vai et. Sinänsä helpompi että se tulee omalle tilille, jos onkin jotain muutoksia tms niin ne huomaa heti.
No tuskinpa ne sitä automaattisesti sinne maksaa, vaikka sopparissa lukisi mitä. Ei ne niitä sopimuksia niin tarkasti ehdi syynätä. Onko siinä sopimuksessa edes tilinumeroa?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ilman sun lupaasi. Se maininta sopparissa ei velvoita sua mihinkään, kunhan maksat vuokrasi ajallaan niin kaikki ok.
Onko näin? Kuitenkin olen allekirjoittanut sen vuokrasopparin.
Vierailija kirjoitti:
niin mutta voiko Kela tehdä sen minulta kysymättä? Siis toimittaa asumistuen vuokranantajalle.
Vain jos se on sovittu vuokrasopimuksessa. Jokainen järkevä vuokranantaja laittaa sen sopimukseen.
Jos olet ruksinut kohdan, että maksetaan sinulle, niin ei ne sitä itse ala maksaa vuokranantajalle vaikka huomaisivat sopparissa sellaisen kohdan. Ei niitä kiinnosta. Niitä kiinnostaa vain käsitellä hakemuksesi, ja jos hakemukseen olet laittanut että maksetaan tilillesi, niin sinne se maksetaan.
Kela kyllä kysyy luvan vai onko siinä hakulomakkesta peräti kohta tuolle. Minä en vuokranantajana halunnut, että Kela maksaa suoraan minulle. Kelan täti siitä minulle soitti, kun vuokralainen oli kaiketi ruksannut jonkin kohdan. Helpompi seurata vuokrasuorituksia, kun maksu tulee yhdestä paikasta, sillä tuki ei ole 100% vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kyllä, lupa on jo kysytty.Mutta mistä se vuokranantaja tietää, saatko tukea vai et. Sinänsä helpompi että se tulee omalle tilille, jos onkin jotain muutoksia tms niin ne huomaa heti.
Ei kai mistään, mutta Kela tietää nyt. Tuleekohan sieltä sitten jotain jatkokyselyä.
Kysyin tätä siis siksi, etten edes haluaisi asumistuen menevän suoraan vuokranantajalle sillä on paljon helpompaa maksaa vuokra omalta tililtä kuin venkslata ja tehdä jatkuvasti uusia ilmoituksia Kelalle, sillä tiedän nytkin että vuokra nousee keväällä.
Ei ole siis kysymys etten aio maksaa vuokria.
Ja kyllä, ruksin kohdan että maksetaan minulle. Hakemuksen käsittely on vaan kestänyt, joten tuli mieleen voiko tämä olla syy. Mutta kaipa sieltä tulisi jotain lisäselvityksen pyyntöä, ei ainakaan näkynyt kelan nettisivuilla.
Jos Kelalta tulee lisäpyyntöä niin kai he minulle soittavat? Ja voinko edelleen sanoa, että haluan asumistuen omalle tililleni vai kysyvätkö jo he sitten vuokranantajalta että miten on (eräs eläkefirma)?
Siis kuuluuko Kelan selvittää asia vuokranantajalta?
Siinä hakemuksessa on kohta että omalle tilille vai vuokranantajalle