Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua raivokohtauksiin? Konkreettisesti, mihin soitan?

Vierailija
24.11.2016 |

Mulla menee silloin tällöin (n kerran kuussa) hermo totaalisesti. Tajuan, että ylireagoin, kiehun niin että tärisen, mutta en pysty hillitsemään itseäni. Tunnen itseni silloin vihaiseksi ja oikeutetuksi siihen vihaan. Ja suutun siis syyystä, mutta reaktioni on kohtuuton.
Väsyneenä tietysti vihastun helpommin. Tämä vaikeuttaa 15-vuotista avioliittoamme, joka muuten on lämmin ja läheinen. Myös työpaikalla olen pari kertaa hermostunut kunnolla. En nyt varsinaisesti räjähtänyt ( siis huutanut, kiljunut ja haukkunut kuin 3-v) mutta korottanut ääntäni, käyttäytynyt asiattomasti ja ollut huomattavan ärsyyntynyt. Jälkeenpäin tietenkin olen pahoillani, tosi nolo ja katuva. Siis oikeasti pahoillani ja ahdistunut.
Mistä apua? En toki voi jäädä saitsulle vaan siksi, että jos satun suuttumaan. Mutta joskus pelkään esim tiettyjä keskusteluja, koska pelkään ärsyyntyväni niin, etten voi hillitä itseäni. Siis mitä teen? Lukittaudunko neljän seinän sisään ja yritän vältellä kaikkea? Oikeasti, apua. Mistä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMS?

Oli tai ei, terkkarin/työterveyden lääkäriltä resepti tai lähete.

Vierailija
2/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PMS?

Oli tai ei, terkkarin/työterveyden lääkäriltä resepti tai lähete.

Terveyskeskus siis, ei terveydenhoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vaikka ensi valtakunnalliseen Kriisipuhelimeen. Sieltä varmaan osaavat neuvoa eteenpäin. Jatko riippuu kotipaikkakunnastasi.

http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua

Vierailija
4/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtakunnallinen kriisipuhelin vastaa numerossa 010 195 202.

Vierailija
5/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resepti ja lähete... Mihin?

(Tyhmä) Ap

Vierailija
6/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet?

Ehkä ekana ihan yleislääkärille, sieltä varmaan saat vinkkiä eteenpäin.

Työterveyshuollon kautta kannattaa aloittaa.

Vierailija
7/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TRE - tension and trauma release exercises. Se on menetelmä joka poistaa jänniteitä kehosta ts. helpottaa stressiä ja rauhoittaa hermojärjestelmää kehon kautta. Kirjoitat, että "kiehut ja täriset". Kokeile. Etsi paikkakunnaltasi tai läheltä TRE ohjaaja. Se auttaa myös tunnejuttuihin pidemmällä aikavälillä ts. vihantunteisiin tms. voi myös löytyä apu. 

Vierailija
8/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasemalle, josta saat lähetteen mielenterveystoimistoon. Siellä sitten kartoittavat millaisia oireesi ovat ja millaisia apua niihin on saatavilla, kenties keskusteluapu tai joissakin tilanteissa lääkkeet.

Vierailija
9/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja kärsin samasta. Perhe menee hankeen aina silloin tällöin vaikka en ole väkivaltainen.

Soitanko terkkarille?

Vierailija
10/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kärsin samasta. Perhe menee hankeen aina silloin tällöin vaikka en ole väkivaltainen.

Soitanko terkkarille?

Kannattaisiko hakea apua sunkin?

Vierailija
11/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on just tommonen paitsi että päälle väkivaltainen eikä ole ikinä hakenut apua vaikka yli 50 pitkän matkaa ja kaikilla muilla traumoja hänestä. En voi tajuta miksei voi mennä hoitoon????

Vierailija
12/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMS on kyllä varteenotettava syy. Oletko huomannut, tuleeko raivarit just ennen menkkoja? Nimittäin mulla on raju pms, siinä kärsii perhe ja työkaverit. Enpä minäkään ole osannut apua hakea...

Vierailija
13/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PMS on kyllä varteenotettava syy. Oletko huomannut, tuleeko raivarit just ennen menkkoja? Nimittäin mulla on raju pms, siinä kärsii perhe ja työkaverit. Enpä minäkään ole osannut apua hakea...

Saattaa osasyyllisenä varmaan pms olla, mutta en tiedä onko se ainoa. Toisaalta kuukautiskiertokin on tavallaan aina ollut vähän epäsäännöllinen, joten en ole siihen varsinaisesti osannut yhdistää. Tää kuitenkin vaikeuttaa elämää, nolostuttaa, ahdistaa ja pelkään että kohta alkaa työkaveritkin välttelemään. Masentaa koko juttu, kun tuntuu että pitää itsensä takia olla varuillaan. Apua, jos mun ympärillä olevat ihmiset on tällai koko ajan varuillaan mun takia. Mähän oon ihan paska ja pelottava.

Ap

Vierailija
14/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja loppuviikkoa kohti kai nämä kiehahdukset on, eli ei viikonloppuisin, maanantaisin ja tiistaisin. Kun viikon ärsykkeitä on ollut "liikaa" tai ainakin tarpeeksi niin pinna kiristyy (muttei toki joka viikko napsahda poikki).

Ap

Vierailija
15/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasarvot tutkittu.

Vierailija
16/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resepti ja lähete... Mihin?

(Tyhmä) Ap

Psykologille, psykiatriselle, neurologille.. minne ikinä ne sut päättää lykätä. Lääkkeet voi olla jotain nukahtamislääkkeistä masennuslääkkeisiin, mitä se lääkäri nyt hyväksi näkee.

Vierailija
17/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoniverikokeisiin voisi olla hyvä mennä: nuo kilpirauhasverikokeet, naishormonit/estrogeeni, progesteroni, sekä testosteroni ym. Hormonihäiriöt voi aiheuttaa hyvinkin tuollaista, joko ihan kilpirauhasen vajaatoiminta esimerkiksi tai myös se pms, alkavat vaihdevuodet, estrogeenin ja progesteronin vääränlainen suhde toisiinsa (ns. estrogeenidominanssi). Jos käyt verikokeissa, pyydä tulokset aina itsellesi ja tutustu niihin itsekin.

Minkälaiset elintavat sulla on, entä terveys muutoin? Onko muita oireita? Ikä?

Aika paljon pystyy itsekin tekemään elintapamuutoksilla tilanteen helpottamiseksi, mutta siinä voi olla todella iso työ, jotta tuloksia oikeasti saa: ruokavalio oikeasti kuntoon, stressin minimointi ja hallinta, sopivaa liikuntaa, joogaa/mindfulnessia, oikeanlaisista lisäravinteista voi myös hyvinkin olla apua, mutta niiden kanssa kannattaa olla tarkkana, että valitsee oikeita mitä todella tarvitsee sekä varmasti hyvälaatuisia. Noihin hormonihäiriöihin myös voi usein vaikuttaa elintavat.

Kannattaa lainata kirjastosta Kaisa Jaakkolan kirjoja mm. Hormonitasapaino.

Female Brain Gone Insane on myös hyvä (Mia Lundin). Suomessa ei kuitenkaan ole bioidenttistä hormonikorvaushoitoa saatavilla (itse en käyttäisi täällä yleisesti gynekologien määräämiä hormoneita), mutta panostaisin hormoneiden tasapainottamiseen muilla keinoin (mm. noilla yllä luetelluin tavoin ja Kaisan kirjoissa lisää ohjeita).

Tässä Paula Heinosen ohjeita: http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/artikk…

Tämä on myös todella hyvä blogi:

http://rasvamaksa.info/2013/07/estrogeenidominanssi/

-> Maksan ja sapen hyvä toiminta on tärkeää koko elimistölle, sekä mm. koko hormonitoiminnalle ja hyvälle mielialalle.

Vierailija
18/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireilua on lähinnä kerran kuussa, se todennäköisimmin on hormoniperäistä. Ensisijassa lähtisin tutkimaan elimistön tilaa ja parantamaan sitä enkä alkaisi käyttää masennuslääkkeitä, ellei nyt olisi jotain todella vakavaa ja akuuttia hoitoa vaativaa oireilua, joka asettaa vaaraan itsen tai muut.

Vierailija
19/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja loppuviikkoa kohti kai nämä kiehahdukset on, eli ei viikonloppuisin, maanantaisin ja tiistaisin. Kun viikon ärsykkeitä on ollut "liikaa" tai ainakin tarpeeksi niin pinna kiristyy (muttei toki joka viikko napsahda poikki).

Ap

Sulla on siis myös liian hektinen elämä ja liikaa stressiä? Lähtisin purkamaan sitäkin. Tarvitset jotain helpotusta elämääsi. Liian kauan jatkuessaan liiallinen stressi aiheuttaa lisämunuaisten toimintaan häiriöitä ja kortisolihormonin tuotanto muuttuu vääränlaiseksi. Se taas voi järkyttää muuta hormonitoimintaa.

Koita etsiä itsellesi joku hyvä funktionaalinen lääkäri. Heille on ajat kiven alla, mutta kannattaa yrittää!

Vierailija
20/39 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pms ja vaihdevuodet sekä muut hormonihäiriöt voi pahimmillaan oireilla koko ajan jotenkin, ei vain kerran kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi