Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
561/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään potenut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kirjoitteli että oli viimein päässyt eroon malationilla, joka taitaa olla näistä syyhyvoiteista vahvin?

Olen luonnollisesti lukenut tätäkin ketjua tarkoin, ja kerrottakoon nyt sitten että malationit ovat odottamassa sitä päivää kun olen saanut kasautuneet punkkipesäkkeet pumpatuiksi tyhjiin sekä kasvot mahdollisimman putsatuiksi. Ennen kaikkea silmäluomet, niitä on mahdoton myrkyttää. En nyt vain jaksa enkä halua raportoida muuta kuin sellaista joka tähän asti on tuottanut tulosta. Totta kai kirjoitan tarkemmin jos pääsen tästä resistenssikurimuksesta kuiville. Ja nytkin voin täsmentää toimieni kuvausta, jos joku samassa ahdingossa oleva haluaa kuulla. Lääkärit ja vastaavat käypähoitopoliisit sen sijaan saavat pitää tunkkinsa esimerkiksi siellä minne ei päivä paista.

Mullakin jopa silmäluomissa. Hieron msm-vettä terästettynä laimennetulla omenasiiderietikalla jatkuvasti. Myös koirien valeluliuoksia oon laimentanu silmänympärysvoiteeseen. Oikeasti alkaa mielenterveys olla koetuksella, viime yönä vain itkin ja mietin, että miten voisi päättää päivänsä.

Minulla myös silmävaivoja. Alan olla vakuuttunut, että tämä ei ehkä olekaan syyhypunkki, jatkuvalla rasvauksella löytyy reilusti yli millin kokoisia öttiäisiä. Olen yrittänyt tätä selittää lääkäreille, mutta hulluhan mä oon heidän mielestään. Ei kuulema ole mikroskooppia, ei edes luuppeja. Rahaa ei enää ole yksityiseen ja saisiko sieltäkään muuta kuin sitä samaa kohtelua, mielenterveysongelmia, laitetaas rauhoittaviin resepti. Onko mitään paikkaa, mihin vois näytteitä lähettää, lääketieteelliseen? Eläinlääketieteelliseen?

Kiitos kun otit puheeksi. Jaksaa paremmin selostaa kun tietää ettei puhu seinille. Pesäkkeistä tosiaan nousee enimmäkseen jopa millin kokoista mustaa palleroa. Mustia toukkia, ihan pieniä sekä peräti parimillisiäkin tulee lähinnä muista ihokohdista. Munat ovat mitättömän kokoisia kuultavia rakeita, puolikehittyneet sellaiset valkoisia ryynimäisiä joissa usein musta piste sisällä, alkio varmastikin. Toki ruskeita rupipartikkeleitakin ajelehtii iholla välillä. Paljaalla silmällä eron näkee vaivatta, mutta omistan hyvän suurennuslasinkin kyllä.

Punkin keskimääräinen koko 0.3 mm taitaa silti pitää kutinsa. Sen lisäksi että terveestäkin ihosta muka tulvehtii rojua, olen useamman kerran kohdannut väitteen ettei tuon kokoista paljaalla silmällä erota. Kun kerron että ennen tietokoneaikaa TKK:n arkkitehtiosastolla sekä suunnittelutoimistoissa käytettiin tussipiirtimiä, joista ohuimpienkin (0.25, 0.18 ja 0.13 mm) jälki, myös pisteviiva, erottui rakennuspiirustuksissa vaivatta, saan vastaani vain vaikenemista. Johtopäätös mielenhäiriöstä ei millään perustelemisella ole horjunut.

Ihosairaalassa sain saman kohtelun kuin terveyskeskuksessa: tuon kokoista iholoista ei tunneta, joten olen harhainen. Kustannuksen vastineeksi voin siis vain antaa tiedon, että muiden kannattaa säästää rahansa.

Vierailija
562/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään potenut: kuinka kauan olet vaivasta kärsinyt? Mistä päin olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään potenut: kuinka kauan olet vaivasta kärsinyt? Mistä päin olet?

Tässä keskustelussa on niin virittynyt ja kompleksinen ilmapiiri, etten ainakaan toistaiseksi välittäisi vastata. Pahoittelen. Tosin kiinnostaa tietää miksi sinua kiinnostaa tietää.

Vierailija
564/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kirjoitteli että oli viimein päässyt eroon malationilla, joka taitaa olla näistä syyhyvoiteista vahvin?

Olen luonnollisesti lukenut tätäkin ketjua tarkoin, ja kerrottakoon nyt sitten että malationit ovat odottamassa sitä päivää kun olen saanut kasautuneet punkkipesäkkeet pumpatuiksi tyhjiin sekä kasvot mahdollisimman putsatuiksi. Ennen kaikkea silmäluomet, niitä on mahdoton myrkyttää. En nyt vain jaksa enkä halua raportoida muuta kuin sellaista joka tähän asti on tuottanut tulosta. Totta kai kirjoitan tarkemmin jos pääsen tästä resistenssikurimuksesta kuiville. Ja nytkin voin täsmentää toimieni kuvausta, jos joku samassa ahdingossa oleva haluaa kuulla. Lääkärit ja vastaavat käypähoitopoliisit sen sijaan saavat pitää tunkkinsa esimerkiksi siellä minne ei päivä paista.

Mullakin jopa silmäluomissa. Hieron msm-vettä terästettynä laimennetulla omenasiiderietikalla jatkuvasti. Myös koirien valeluliuoksia oon laimentanu silmänympärysvoiteeseen. Oikeasti alkaa mielenterveys olla koetuksella, viime yönä vain itkin ja mietin, että miten voisi päättää päivänsä.

Minulla myös silmävaivoja. Alan olla vakuuttunut, että tämä ei ehkä olekaan syyhypunkki, jatkuvalla rasvauksella löytyy reilusti yli millin kokoisia öttiäisiä. Olen yrittänyt tätä selittää lääkäreille, mutta hulluhan mä oon heidän mielestään. Ei kuulema ole mikroskooppia, ei edes luuppeja. Rahaa ei enää ole yksityiseen ja saisiko sieltäkään muuta kuin sitä samaa kohtelua, mielenterveysongelmia, laitetaas rauhoittaviin resepti. Onko mitään paikkaa, mihin vois näytteitä lähettää, lääketieteelliseen? Eläinlääketieteelliseen?

Kiitos kun otit puheeksi. Jaksaa paremmin selostaa kun tietää ettei puhu seinille. Pesäkkeistä tosiaan nousee enimmäkseen jopa millin kokoista mustaa palleroa. Mustia toukkia, ihan pieniä sekä peräti parimillisiäkin tulee lähinnä muista ihokohdista. Munat ovat mitättömän kokoisia kuultavia rakeita, puolikehittyneet sellaiset valkoisia ryynimäisiä joissa usein musta piste sisällä, alkio varmastikin. Toki ruskeita rupipartikkeleitakin ajelehtii iholla välillä. Paljaalla silmällä eron näkee vaivatta, mutta omistan hyvän suurennuslasinkin kyllä.

Punkin keskimääräinen koko 0.3 mm taitaa silti pitää kutinsa. Sen lisäksi että terveestäkin ihosta muka tulvehtii rojua, olen useamman kerran kohdannut väitteen ettei tuon kokoista paljaalla silmällä erota. Kun kerron että ennen tietokoneaikaa TKK:n arkkitehtiosastolla sekä suunnittelutoimistoissa käytettiin tussipiirtimiä, joista ohuimpienkin (0.25, 0.18 ja 0.13 mm) jälki, myös pisteviiva, erottui rakennuspiirustuksissa vaivatta, saan vastaani vain vaikenemista. Johtopäätös mielenhäiriöstä ei millään perustelemisella ole horjunut.

Ihosairaalassa sain saman kohtelun kuin terveyskeskuksessa: tuon kokoista iholoista ei tunneta, joten olen harhainen. Kustannuksen vastineeksi voin siis vain antaa tiedon, että muiden kannattaa säästää rahansa.

Kyllä syyhy on 0,3-0,5 mm kokoisia, enkä ihmettele, jos löydät niitä, kun niitö on ihossa paljon. Olitko jo kokeillut sitä Bio Nixiä tai 25 %:n bentsyylibentsoaattia?

Vierailija
565/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitpin Bio Nixiä vaikka oli "avoimia" näppylöitä ja lipsahti vähän muuallekin limakalvoille. Hetken kihelmöi. Takoitan sitä, että jos et vielä ole bentsyylibentsoaattia kokeillut, voisit kokeilla, kestääkö iho, jos laitat sit noihin revittyihin kohtiin tai palluroihisi. Jos kestää, voisit kokeillankuuria, ellet sitä ole jo kokeillut.

Vierailija
566/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kokeilkaa propolis- uutetta. Ehkä sekoitettuna ölijyyn taikka voideseen. Saa lifesta tai ruohojuuresta.

Vierailija
567/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kokeilkaa propolis- uutetta. Ehkä sekoitettuna ölijyyn taikka voideseen. Saa lifesta tai ruohojuuresta.

Auttanee kutinaan, mutta ei tapa syyhypunkkia.

Vierailija
568/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon löytyy siivous ym. muita ohjeita syyhyn hoitoon, mutta miten meikit?? Mitä olette tehneet meikeille? Heittäneet pois? Oletteko meikanneet syyhyhoidon aikana...?

Tähän kysymykseen en oikein löytänyt mitään vastausta...

Vierailija
569/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon löytyy siivous ym. muita ohjeita syyhyn hoitoon, mutta miten meikit?? Mitä olette tehneet meikeille? Heittäneet pois? Oletteko meikanneet syyhyhoidon aikana...?

Niin, jokainen pitää itsestäänselvyytenä, että kun hoidin aikana voidellaan kasvot, ei niihin meikkiä laiteta. Jos voidellaan päänahka ja hiukset, pitää hiukset ennen voitelua pestä normaalilla shamppoolla, eikä multitöhnäkeinoaine3in4tökötillä, jotta se hius ja päänahka on puhdas. Kun voidellaan pää, ei niitä hiuksia föönätä tai laiteta kampausta. Jos on bentsyylibentsoaatti hoito, ollaan hoidossa 3 vrk ja normaalilla terveellä järjellä varustettu ihminen oivaltaa, että silloin ei meikata eikä hiuksia laitta. Ne pitkät tekokynnetkin pitää poistaa tai leikata lyhyeksi, jotta aine menee varmasti kynnen alle. Sitten niitä meikkejä, joita sulla on, koskee ihan samat säännöt, kuin kaikkea muitakin: pakasta 2 vrk, pese 60-asteessa tai laita viikoksi sivuun ja pese sen jälkeen 40-asteessa. Jos ja kun ei em. asiat onnistu, pitäisin meikit 2 vko muovipussissa niihin koskematta.

Pyydän anteeksi että vastaan näin turhautuneesti, mutta täytyy sanoa, että näin lapsiperheessä on paljon suurempia ongelmia syyhyprojektissa ratkaistavana kuin meikit, niin ei ole ihan kärsivällisyyttä niihin meikkeihin, vaikka sinulle ne tosi tärkeitä voikin olla.

Vierailija
570/1381 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jokainen pitää itsestäänselvyytenä, että kun hoidin aikana voidellaan kasvot, ei niihin meikkiä laiteta. Jos voidellaan päänahka ja hiukset, pitää hiukset ennen voitelua pestä normaalilla shamppoolla, eikä multitöhnäkeinoaine3in4tökötillä, jotta se hius ja päänahka on puhdas. Kun voidellaan pää, ei niitä hiuksia föönätä tai laiteta kampausta. Jos on bentsyylibentsoaatti hoito, ollaan hoidossa 3 vrk ja normaalilla terveellä järjellä varustettu ihminen oivaltaa, että silloin ei meikata eikä hiuksia laitta. Ne pitkät tekokynnetkin pitää poistaa tai leikata lyhyeksi, jotta aine menee varmasti kynnen alle. Sitten niitä meikkejä, joita sulla on, koskee ihan samat säännöt, kuin kaikkea muitakin: pakasta 2 vrk, pese 60-asteessa tai laita viikoksi sivuun ja pese sen jälkeen 40-asteessa. Jos ja kun ei em. asiat onnistu, pitäisin meikit 2 vko muovipussissa niihin koskematta.

Pyydän anteeksi että vastaan näin turhautuneesti, mutta täytyy sanoa, että näin lapsiperheessä on paljon suurempia ongelmia syyhyprojektissa ratkaistavana kuin meikit, niin ei ole ihan kärsivällisyyttä niihin meikkeihin, vaikka sinulle ne tosi tärkeitä voikin olla.

Kiitos vastauksestasi. Lapsiperhe täälläkin, puolen vuoden taistelu takana ja ei saatu voidetta hoitoihin vaan tabletit. Talous ja mielenterveys mennyt tässä tasitelussa. Näin toisella keskustelupalstalla tekstin, jossa oltiin kysytty toiselta henkilöltä onko meikit huomioitu hoitorumbassa, mutta en mistään löytänyt vastausta/ saanut vastausta miten ne pitäisi huomioida ja mietin voiko tämä olla yksi syy hoitojemme epäonnistumiseen. Ja ei, en käytä puuteria ja ripsiväriä enempää joten mikään meikki bimbo en ole.

Vierailija
571/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tämä täysin sama loinen, oli sitten mikä tahansa kyseessä. 8kk nyt tapellut tämän kanssa ja mikään ei tehoa. Ivermektiini on omasta mielestäni tehonnut parhaiten, tosin sitäkin määräätään niin pieniä annoksia, ettei ne riitä. Yritin koko viime yön googlata, että mikä loinen tämä on... Jatketaan täällä yhteydenpitoa ja yritetään yhdessä keksiä häätöä?

Vierailija
572/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sama tyyppi, joka kirjoitti tuon aikaisemman kommentin, toivottavasti palaat foorumille lukemaan ja nämö kommentit tavoittavat sinut! Onko mitään, millä olet saanut kutinaa heltiämään?Eivätkö lääkärit suostu tutkimaan mustia pisteitä? Mulla kämmenien iho on muuttunut ihan laikukkaaksi jatkuvan polttelun takia... Mistä voi olla kyse, oletko itse yrittänyt etsiä tietoa muilta foorumeilta? Olen tosi helpottunut kuullessani, etten ole ainoa joka tästä kärsii mutta mikä voi olla kyseessä...

Vierailija
573/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin tietoa syyhystä ja virallisten sivujen mukaan oireet alkavat vasta 3- 6 vk tartunnasta. Joten aika mahdotonta selvittää tartunnanlähde.

Vierailija
574/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vielä sitäkin, että jos useampi henkilö hakeutuisi samalle lääkärille, saataisiinko selvyyttä mistä tässä on kyse. TIEDÄN että en ole näitä oireita keksinyt mutta lääkärit eivät pidä näitä oireita minään vaan eivät yksinkertaisesti vastaan kun kysyn suoraan, että mitä tämä on. Uskomatonta, että vielä vuonna 2023 terveydenhuolto on tällä tasolla.. viime yön taas ihon polttelusta ja pistelystä kärsineenä haluaisin kyllä nyt hiljalleen jo selvyyttä että mistä tässä kärsitään..

Vierailija
575/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tapauksia ollut ainakin jo noin 5-10 vuotta sitten Suomessa eri keskustelupalstojen mukaan. Lukuisia. Aivan samoja oireita ihmiset kuvaavat. Ihmiset joutuneet yksin kärsimään ja löytämään apuja vaivaan. Julkisesti aiheesta ei voi puhua, eikä lääkärit sitä tunnista ja tunnusta. Eivätkä omia virheitään. Alkaa olla prosentuaalisesti suuri määrä harhaluuloisuusdiagnooseja. Erittäin surullista. Niin suuria epäoikeudenmukaisuuksia ja suorastaan oikeusmurhia ihmiset kohdanneet asiantuntijoiden osalta. Surullista lukea näitä ihmisten yksinäisiä kamppailuja. Nämä keskustelut ovat heille ainoa tuki. Kaikille teille paljon voimia.

Vierailija
576/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sama tyyppi, joka kirjoitti tuon aikaisemman kommentin, toivottavasti palaat foorumille lukemaan ja nämö kommentit tavoittavat sinut! Onko mitään, millä olet saanut kutinaa heltiämään?Eivätkö lääkärit suostu tutkimaan mustia pisteitä? Mulla kämmenien iho on muuttunut ihan laikukkaaksi jatkuvan polttelun takia... Mistä voi olla kyse, oletko itse yrittänyt etsiä tietoa muilta foorumeilta? Olen tosi helpottunut kuullessani, etten ole ainoa joka tästä kärsii mutta mikä voi olla kyseessä...

Kiitos kysymästä. Lääkärit tosiaan eivät tutki vaan hutkivat hulluusdiagnoosejaan. Toivottavasti voin jonain pvnä kertoa parantumisesta, nyt vain tämänhetkisen hoito-ohjelmani (olen tehnyt siihen toistuvia muutoksia kutinan vähenemisen perusteella eikä se itsessään enää isokaan ongelma ole vaan aika, raha ja ihan vain fyysinen jaksaminen henkisen lisäksi, sillä loinen on tietenkin nujerrettava täysin pois)

Aamuvarhain petivaatteet karanteeniin ja pöytäpintojen pyyhintä

Pitkä suolavesikylpy, jonka aikana tutkin ja karhealla sienellä rapsuttelen pesäkekohdat sekä ajelen hoylällä pääni joka toinen pvä kaljuksi (masentavaa mutta pakko)

Toiset petivaatteet vuoteeseen karanteenista, päivittäisastiat ym pikkusälälaukku (näitä on kolmet) pakastimesta.

Kehon öljyäminen vauvanhoitoöljyllä, jossa 10% neilikkaöljyä. Päivittäisvaatteet karanteenista, ulosmeno tarvittaville asioille.

Koko päivän kaikkina vapaina hetkinä, ongelmakohtiin keskittyen, hierontaa kookosöljyllä. Purkkiin aina välillä tiputtelen n 10 pisaraa teepuuöljyä ja vähän vähemmän lemongrass-öljyä.

Aikaisin nukkumaan jotta jaksaa tapella. Loisia hillitsevinä yövoiteina nyt riķkivaseliini jalkoihin, Bio N'ix keskivartaloon ja aloe vera -geeli päähän. Yöllä myös kädessä suolavesi-etikkaseoksella kasteltu sukka jolla hieraisen jos havahdun kutinaan.

Kokonaisideana on, ettei loinen saisi vapaahetkeä. Kutina on kyllä tasaisesti vähentynyt mutta todella hitaasti. Malation tosiaan odottamassa, että saan hieronnalla kasvot putsatuiksi ja pesäkkeet tyhjiksi.

PP

Vierailija
577/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juu, olen toki googletellut asiaa mutten selitystä löytänyt. Jossain vaiheessa törmäsin artikkeliin, jossa intialainen lääkäri kirjoitti, että scabies on nykyisin suuri ongelma, koska kunnollista hoitoa ei ole. Länsimaiset lääkärit Ruususen unessaan sen sijaan yhä uskovat mm ivermektiiniin.

PP

Vierailija
578/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko kokeillut 3 vrk bentsyylibentsoaatti-kuuria ja sen toistamista viikon kuluttua 3 vrk kuurina niin, että sivelet aineen koko vartalolle, myös naamaan, päänahkaan ja hiuksiin, intiimialueita unohtamatta?

Olitko joka ilta vaihtanut puhtaat liinavaatteet vuoteeseen kuurin aloituksesta 2 vko ajan?

Olitko kaikki vaatteet ja liinavaatteet, joita käytät, aina heti käytön jälkeen (= joka ilta tai jos muutoin kerrankin käytät) pessyt 60-asteessa?

Olitko kaikki vaatteet, joita et voi pestä 60-asteeessa, pitänyt 1 vko karanteenissa ja sen jälkeen 40-asteen pesu (esim ulkovaatteet)?

Oletko kaikki matot rullanut ja pitänyt 3 vko käyttämättä?

Olitko sohvan imuroinut ja jättänyt viikoksi vähintään kätttämättä?

Olitko kengät pakastanut 2 vrk joka käytön jälkeen?

Olitko aina käsitellyt uusilla kertakäyttökäsineillä puhtaita pyykkejä?

Hoiditko aina likapyykkien lajittelun tai niihin koskemisen kertakäyttökösineillä?

Kysyn tätä siksi, että meillä odottaa nyt tämä syyhyprojekti...

Vierailija
579/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olitko jo bentsyylibentsoaatin sijaan vastaavan projektin tehnyt rikkivaseliinilla?

Vierailija
580/1381 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisin tuota, että menisimme joukolla tuonne Helsingin ihotautisairaalaan, jossa pari lääkäriä ovat johtavissa asemissa myös Husin puolella. Jos olisi monta perhettä yhtäaikaa paikalla, niin luulisi alkavan ymmärtää, että tuskin on mistään joukkopsykoosista kyse. Tänne tulee kokoajan tulemaan tauteja, josta lääkärit ovat ihan kujalla. Kuka osasi ennustaa koronan tai tiesi siitä tai long covidista mitään? Surullista, että aina mennään sen kautta ensin, että vika on korvien välissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan