Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
481/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kännyn kameralla saa otettua 10 kertaisen suurennoksen. Jos epäilee, että ihosta nousee punkkeja, niiden hengissä olon pystyy tarkistamaan nostamalla oletetun punkin paperille ja seuraamalla kännykän kameralla liikkuuko kaveri vai ei.

Minä piirsin paperiin pienen ympyrän ja laitoin punkin sen keskelle. Aika nopeasti poistui ympyrästä, näkee paljaalla silmälläkin.

Vierailija
482/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet myös voinut saada uuden tartunnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään potenut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla hoito epäonnistunut useaan kertaan, on syyhy todennäköisesti muuttunut jo karstasyyhyksi. Sen hoitohan menee näin: syyhyvoide päivittäin 7 päivän ajan (8-12h), sitten 2xviikossa kunnes parantunut. Lisäksi ivermektiinitabletit päivinä 1,2 ja 8 (vaikeissa tapauksissa päivinä 1,2,8,9,15+22,29). Tämä ohje European guideline for the management of scabies. Eli vaikeissa tapauksissa vaatii pitkää hoitoa...

Ei ole muuttunut karstasyyhyksi. Hieron aamusta iltaan loisia ihosta, aiemmin aloeverageelillä ja suolavedellä, nyt kookosöljyllä ja nk eteerisillä. Ohessa ollut ivermektiinit, bentsyylibentsoaatit ja kaikki, eikä hierottu punkkimäärä ole näiden käytössä ollessa vähentynyt. Nk jälkikutinan varaan en enää ikinä laske mitään, koska tilannetieto todellakin on ihan näin manuaalisesti saavutettavissa. Pidentyneen oireilun ongelma on, että syntyy pesäkkeitä, joiden auki rapsuttelu on aika työlästä ja kivuliasta.

Siis jos hierot syyhypunkkeja ihosta ja ne vähenee, ei auta pääsemään niistä eroon. Syyhypunkki, jonka löydät, on sitä ennen muninut ihon alle 10 munaa ja ne kuoriutuu muutaman päivän päästä. Eli tavallaan on kuin hölmöläisten peitonjatkamista. Yhden poistat ja 10 jää jäljelle. Niitä punkkeja voi olla selässä ja päässä ja yksi punkki riittää, niin meno jatkuu.

Vierailija
484/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kännyn kameralla saa otettua 10 kertaisen suurennoksen. Jos epäilee, että ihosta nousee punkkeja, niiden hengissä olon pystyy tarkistamaan nostamalla oletetun punkin paperille ja seuraamalla kännykän kameralla liikkuuko kaveri vai ei.

Minä piirsin paperiin pienen ympyrän ja laitoin punkin sen keskelle. Aika nopeasti poistui ympyrästä, näkee paljaalla silmälläkin.

Joko minulla on huonot silmät tai sinulla tosi vikkeliä ja jättiläisen kokoisia punkkeja.

Vierailija
485/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi! Olen kamppaillut syyhyn kanssa noin 2kk. Edellinen hoitokerta oli noin 1,5-2vk sitten ja käytin scatolia x2 + antiscabiosum 25% voidetta kolmen päivän ajan. Eilen huomasin, että kivespussiin ja peniksen varteen on ilmestynyt pari uutta näppylää. Voisiko se olla uusi syyhy vai onko tuo normaalia oireilua hoitojen jälkeen? Välillä tulee pieniä kutinoita, mutta ei sellaisia kuin mitä ennen kaikkia näitä hoitoja oli.

Käytitkö Scatol + Antiscabiosum kahteen kertaaj ja viikonväkein?

Käytitkl Antiscabiosumia 3 vrk peräkkäin?

Jos et, ei bentsyylibentsobaatti tehoa.

Vastaukset kysymyksiin: Kyllä ja kyllä.

Vierailija
486/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko minulla on huonot silmät tai sinulla tosi vikkeliä ja jättiläisen kokoisia punkkeja.

Sinulla on huono näkö. Minulla oli vain yksi punkki selkeän käytävän päässä.

Vierailija
487/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään potenut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla hoito epäonnistunut useaan kertaan, on syyhy todennäköisesti muuttunut jo karstasyyhyksi. Sen hoitohan menee näin: syyhyvoide päivittäin 7 päivän ajan (8-12h), sitten 2xviikossa kunnes parantunut. Lisäksi ivermektiinitabletit päivinä 1,2 ja 8 (vaikeissa tapauksissa päivinä 1,2,8,9,15+22,29). Tämä ohje European guideline for the management of scabies. Eli vaikeissa tapauksissa vaatii pitkää hoitoa...

Ei ole muuttunut karstasyyhyksi. Hieron aamusta iltaan loisia ihosta, aiemmin aloeverageelillä ja suolavedellä, nyt kookosöljyllä ja nk eteerisillä. Ohessa ollut ivermektiinit, bentsyylibentsoaatit ja kaikki, eikä hierottu punkkimäärä ole näiden käytössä ollessa vähentynyt. Nk jälkikutinan varaan en enää ikinä laske mitään, koska tilannetieto todellakin on ihan näin manuaalisesti saavutettavissa. Pidentyneen oireilun ongelma on, että syntyy pesäkkeitä, joiden auki rapsuttelu on aika työlästä ja kivuliasta.

Siis jos hierot syyhypunkkeja ihosta ja ne vähenee, ei auta pääsemään niistä eroon. Syyhypunkki, jonka löydät, on sitä ennen muninut ihon alle 10 munaa ja ne kuoriutuu muutaman päivän päästä. Eli tavallaan on kuin hölmöläisten peitonjatkamista. Yhden poistat ja 10 jää jäljelle. Niitä punkkeja voi olla selässä ja päässä ja yksi punkki riittää, niin meno jatkuu.

Muniakin nousee, rauhoitu.

Vierailija
488/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi! Olen kamppaillut syyhyn kanssa noin 2kk. Edellinen hoitokerta oli noin 1,5-2vk sitten ja käytin scatolia x2 + antiscabiosum 25% voidetta kolmen päivän ajan. Eilen huomasin, että kivespussiin ja peniksen varteen on ilmestynyt pari uutta näppylää. Voisiko se olla uusi syyhy vai onko tuo normaalia oireilua hoitojen jälkeen? Välillä tulee pieniä kutinoita, mutta ei sellaisia kuin mitä ennen kaikkia näitä hoitoja oli.

Joku tuolla aikaisemmin totesi, että oli tullut näppylöitä 1 kk jälkeenkin, mutta tämän sinun tilanteesi kuulostaa enemmän uudelta tartunnalta. Uusintatartunnoissa oireet ilmenee jo 1-3 vrk kuluttua. Onko mahdollista?

Vierailija
489/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattavat ihan hyvin olla jälkioireita. Itselle myös rikkivoidekin aiheutti noita näppyjä ja ihottumaa hetkellisesti, joten myös tuosta voiteesta voisi johtua... Seuraa, laskevatko parissa päivässä. Jos uusi tartunta niin oireet alkaa kyllä pahentua...

Vierailija
490/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä ynnäileepi asioita niin alkaapi jo mietityttämään että ne ketkä pirun kalliista scatoleista ja nixeistä voitot käärivät niin saattaisivat ollakin lääkäreitä itse. Onhan noita mengeleitä ja keuhkoputkihuijareita sun muita ennenkin nähty.

Vierailija
491/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla aikaisemmin totesi, että oli tullut näppylöitä 1 kk jälkeenkin, mutta tämän sinun tilanteesi kuulostaa enemmän uudelta tartunnalta. Uusintatartunnoissa oireet ilmenee jo 1-3 vrk kuluttua. Onko mahdollista?

No siis viimeisimmän hoidon jälkeen tuntui, että se tepsi vihdoin ja viimein. Nyt noi pari uutta näppyä kuitenkin alapäässä sai mut taas vainoharhaseks ja kutian jo pelkästä ajatuksesta et syyhy ois uusinut mikä olisi outoa, koska siivoukset hoidin ja sänkyä/sohvaa en käyttänyt silloin hoidon aikaan lähes viikkoon ja kaikki ylimääräinen oli säkeissä/pesussa. Hoidon jälkeenkin huolehtinut perus siivouksista niin kuin normaalistikin. Kohta sen 2kk elänyt ns. omatoimisessa karanteenissa.

Vierailija
492/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan soittaa lääkäriin mut suoraan sanottuna en jaksa. Olen ihan loppu. Käytin siis rikkivaseliinia n.1,5 vkoa, niin kauan kuin voidetta riitti. Silti oireet palasivat heti kun lopetin voiteen käytön. En usko, että pistely kirvely ja ihon alla tuntuva liikehdintä on jälkikutinaa. Huomaan, että kun en muutamaan päivään ole lisännyt rikkivaseliinia punkkikanta iholla oikein räjähtää. Veikkaan, että tässä syyhykannassa munien kuoriutuminen on vilkkaampaa mitä normaalisti, sillä kutina on aina seuraavana päivänä moninkertaisesti pahempi. Sain rikki+scatol yhdistelmällä päiviä, jolloin kutina hävisi kokonaan. Omasta mielestäni näin 8kk-9kk tätä tartuntaa sairastaneena, tarvitsisin ainakin kuukauden mittaisen kuurin tabletteja tai voiteita tai molempien yhdistelmähoidon.

Hei, minulle tuo rikkivaseliinin käyttö aiheutti tuollaista pistelyä. Jo 3 päivän rikkivaseliinin jälkeen ihoa pisteli ja kutitti ja iho tuli 3+3 pvä viikon välein hoidon jälkeen tosi kuivaksi. Ja kuiva iho kutisee. Määräsikö lääkäri sinulle noin paljon rikkivaseliinia käyttöön? Hyvä kun itsellä tuo 100g+100g riitti 3+3 hoitoon.

Vierailija
493/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs joka aamulla heräs kirjoitti:

Kun tässä ynnäileepi asioita niin alkaapi jo mietityttämään että ne ketkä pirun kalliista scatoleista ja nixeistä voitot käärivät niin saattaisivat ollakin lääkäreitä itse. Onhan noita mengeleitä ja keuhkoputkihuijareita sun muita ennenkin nähty.

Lääkeyhtiö tässä käärii rahat Fimean tuella, nimittäin Fimea päättää, mille lääkkeille se antaa luvan tulla Suomen markkinoille. Ja Fimea ei ole antanut lupaa muille permetriinivalmisteille eikä muille vaikuttaville aineille, toisin kuin muualla Euroopassa.

Lisäksi ongelma on käypähoitosuositus, mikä suosittaa permetriiniä ja imervektiiniä. No, tämä käypähoito taas tehdään lääkeyhtiöiden ja vakuutusyhtiöiden kanssa yhteistyössä, joten nämä tahot ei heti suostu muutoksiin, ymmärrätte varmaan.

Mutta: käsikauppalääkkeitä (jotka Suomessa sellaisiksi katsottu) saa tilata toisesta EU-maasta ilman reseptiä ja reseptilääkkeitä saa tilata suomalaisella tai eurooppalaisella reseptillä toisesta EU-maasta. Kannattaa vaan tilata asianmukaisesta apteekista, jotta ei tule tullin kanssa ongelmia.

Vierailija
494/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis viimeisimmän hoidon jälkeen tuntui, että se tepsi vihdoin ja viimein. Nyt noi pari uutta näppyä kuitenkin alapäässä sai mut taas vainoharhaseks ja kutian jo pelkästä ajatuksesta et syyhy ois uusinut mikä olisi outoa, koska siivoukset hoidin ja sänkyä/sohvaa en käyttänyt silloin hoidon aikaan lähes viikkoon ja kaikki ylimääräinen oli säkeissä/pesussa. Hoidon jälkeenkin huolehtinut perus siivouksista niin kuin normaalistikin. Kohta sen 2kk elänyt ns. omatoimisessa karanteenissa.

Ajattelisin, että syyhyn voi saada uudestaan itse itseltä vain vaatteista, esim. pukee päälitakin, mitä ei oltu pesty 60-asteessa tai ollut viikkoa eristyksissä. Mutta kun tämä huolehdittu, niin ei jää kuin uusi ulkoinen tartunta vaihtoehdoksi. Aika rajuksi tämä menee, jos syyhy jää hengailemaan jonneksin horrokseen ja aktivoituisi uudelleen ... Aikanaak tiede ei sitä tue.

Vierailija
495/1381 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin, että syyhyn voi saada uudestaan itse itseltä vain vaatteista, esim. pukee päälitakin, mitä ei oltu pesty 60-asteessa tai ollut viikkoa eristyksissä. Mutta kun tämä huolehdittu, niin ei jää kuin uusi ulkoinen tartunta vaihtoehdoksi. Aika rajuksi tämä menee, jos syyhy jää hengailemaan jonneksin horrokseen ja aktivoituisi uudelleen ... Aikanaak tiede ei sitä tue.

Taisit sanoa, että on noin 2 vko viimeisesta Scatol+bentsyylibentsobaatti-hoidosta. Käsittääkseni jälkioireita ja punaisia näppylöitä voi ilmetä 1 kk jälkeenkin. Eli olisi vain jälkioire.

Vierailija
496/1381 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No justiinsa. Täällä ihmiset kertovat, kuinka ovat menneet syyhyisinä mm. hotelliin ja uimahalliin. Yhdestä perheestä kuulin, että olivat saaneet syyhyn ja pesseet syyhyiset vaatteensa talopesulassa kun eihän sitä nyt omassa koneessa...eipä ihme, että kaikki iljetykset kuten syyhy ja lutikat vain leviävät ja leviävät.

Joo. Johonkin saareenhan meidät pitäisi tietysti eristää. Pistäpä aloitetta päättäjille.

Normaali järjellä varustettu ei todellakaan mene uimahalliin tai hotelliin jos on syyhy tai joku muu tarttuva tauti.

Entäpä sopiiko mennä kauppaan, työpaikalle, bussiin, junaan, lentokoneeseen? Entä jos lääkäri sanoo että ei ole syyhyä, olisi se noilla lääkityksillä jo lähtenyt. Ja että voi kun me nykyään kuullaan niin paljon tuota ettei se syyhy parantunutkaan kun se on ollut ihmisille niin rankka kokemus. Ja että nämä näppylät ja paukamat eivät sovi syyhyyn, parasiittiharhaluuloon oireilu sen sijaan sopii.

Kun kunnianarvoisa asiantuntija siis toteaa ettei ole syyhyinen eikä myöskään normaalijärjellä varustettu.

No, psykoositutkimuksiin ohjaamisesta on lupa kieltäytyäkin , ja hulluparkahan saa vaellella missä lystää. Saa hoitaa tunnistamatonta iho- ongelmaansa mieleisillään tavoilla ja uutisista seurailla kuinka yhteiskunnan rattaat rattoisasti rallattavat lääkärien ja lääkelaitoksen viisauden voitelemina. Vai miten tämä tulisi nähdä?

Vierailija
497/1381 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette hoitaneet syyhyn jälkeen ihoanne ? Selässä ainoastaan pieniä näppylöitä. Välillä kutisee, mutta aika harvakseen. Todella kuiva iho. Onko parempi laittaa Hydrokortisonia vai ? Kesä lähenee ja ei kivan näköistä. 

Vierailija
498/1381 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuohon edelliseen , että silloin kun oli syyhy jalat kutisi ja esimerkiksi jalkapöytä. Niissä ei enää mitään ihottumaa. 

Vierailija
499/1381 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette hoitaneet syyhyn jälkeen ihoanne ? Selässä ainoastaan pieniä näppylöitä. Välillä kutisee, mutta aika harvakseen. Todella kuiva iho. Onko parempi laittaa Hydrokortisonia vai ? Kesä lähenee ja ei kivan näköistä. 

Täällä myös todella kuiva iho hoitojen jälkeen. Aamuin illoin kosteusvoidetta koko kropalle, jospa tää tästä. Hydrocortisonia itse laittanut ainakin vain jos tullut sellaisia kutiavia ihottumakohtia.

Vierailija
500/1381 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja että voi kun me nykyään kuullaan niin paljon tuota ettei se syyhy parantunutkaan kun se on ollut ihmisille niin rankka kokemus.

Tosiaan melkoista fakki-idioottilogiikkaa. Kun potilaat lisääntyvässä määrin kertovat resistentistä syyhyoireilusta, päätellään että nykypotilaat ovat aiempaa heikompaa ainesta psyykkisesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän