Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan soittaa lääkäriin mut suoraan sanottuna en jaksa. Olen ihan loppu. Käytin siis rikkivaseliinia n.1,5 vkoa, niin kauan kuin voidetta riitti. Silti oireet palasivat heti kun lopetin voiteen käytön. En usko, että pistely kirvely ja ihon alla tuntuva liikehdintä on jälkikutinaa. Huomaan, että kun en muutamaan päivään ole lisännyt rikkivaseliinia punkkikanta iholla oikein räjähtää. Veikkaan, että tässä syyhykannassa munien kuoriutuminen on vilkkaampaa mitä normaalisti, sillä kutina on aina seuraavana päivänä moninkertaisesti pahempi. Sain rikki+scatol yhdistelmällä päiviä, jolloin kutina hävisi kokonaan. Omasta mielestäni näin 8kk-9kk tätä tartuntaa sairastaneena, tarvitsisin ainakin kuukauden mittaisen kuurin tabletteja tai voiteita tai molempien yhdistelmähoidon.
Hyvä ihminen hakeudu nyt sinne lääkäriin!! Jos oot 8kk vetänyt lääkkeitä/voiteita ni johan sä oot koukussa niihin! Jälkikutina itsellä ainakin oli pari kolme viikkoa pahempaa kuin itse syyhykutina. Nyt 5vk ei enää kuin satunnaista kutinaa ja näppyjä. Jälkikutinaan käytin sibicort/hydrocortison/antihistamiini mikä osittain helpotti. Lääkäri voi myös kirjoittaa vahvempaa kortisonia jälkikutinnaan ellei todeta uudestaan syyhyksi.
Voitko kuvailla minkälaista jälkikutinaa sulla oli? Täällä tosiaan puhutaan siitä, että jälkikutina on lievempää kuin itse syyhykutina. Mulla tuntuu nyt taas sellaselta syyhykutinalta, en koe et tää ois jälkikutinaa.
Itsellä ei tullut kummallakaan syyhykerralla mitään tummaa ihon alta vaikka hieroin aloe vera- geeliä ja myöhemmin kokeilin käsidesillä.
Nyt odotellaan ihotautilääkärille pääsyä varmistamaan tehosiko toinen hoito (molemmat tehty pelkällä Scatolilla), mutta herää kysymys, tunteeko muka oikeasti punkkien liikkumisen vai onko enemmän psyykkistä?
Ensimmäisellä kerralla kun en edes tiennyt, että meillä on syyhyä (oireet niin vähäiset) etten tuntenut mitään, mutta nyt toisen hoitokerran jälkeen tuntuu kehon eri paikoissa välillä kuin joku liikkuisi... Luulisi kyllä, että jos punkin tuntee niin näihin kohtiin tulisi jotain jälkiä?
Mutta niin... Onko täällä kaikki sitä mieltä kenellä on tai on ollut syyhy, että punkkien liikkeet tuntee?
Vierailija kirjoitti:
Voitko kuvailla minkälaista jälkikutinaa sulla oli? Täällä tosiaan puhutaan siitä, että jälkikutina on lievempää kuin itse syyhykutina. Mulla tuntuu nyt taas sellaselta syyhykutinalta, en koe et tää ois jälkikutinaa.
Pisteliästä kihelmöintiä - pakottaa raapimaan. Paikoittain nousee kutisevaa ihottumaa eripuolille kehoa, hydrocortison auttanut kun laittanut ja yrittänyt olla raapimatta. Nyt pikkuhiljaa vähentyneet kutina kun rasvaillut perusrasvalla. Itsellä syyhykutina ei ole ollut ilta/yöpainotteista vaikka niin väitetään.
Okei, kiitos kommentistasi. Liikehdintää et ole tuntenut?
Itsellä kanssa kutinaa päivisin, iltaisin ei lainkaan yöllä. Mustia pisteitä nousee iholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Lähtiskin pelkällä lepäilyllö ja meditoinnilla. Ihon alla tuntuu jatkuvaa liikettä ja just täältä luin, et se ei kuulu jälkikutinan oireisiin. Äsken rasvasin aloe veralla ja kädet oli aivan mustanaan sitä punkin paskaa tai mitä lie. En ymmärrä, miten tähän loiseen ei tehoa mikään..
Ihotautilääkäri todennut nyt uudestaan syyhyksi? Olet siis saanut reseptin pitkittyneen syyhyn hoitoon jossa otetaan tablettikuurit viikon välein ja joko nix-voide joka päivä viikon ajan tai vaihtoehtoisesti rikkivoide samaan aikaan 3päivää ja viikon päästä 3 päivää..?
Nix voide joka päivä viikon ajan?. Tämä alkaa mennä liian rajuksi iholle, kun joku saa vakavia haittavaikutuksia jo kerran viikossa käytettynä. Ja kun ei ole mitään takeita tuon permetriinin hyödyistä, kun voi olla resistenssi niille. Kannattaa varmistaa nämä ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan soittaa lääkäriin mut suoraan sanottuna en jaksa. Olen ihan loppu. Käytin siis rikkivaseliinia n.1,5 vkoa, niin kauan kuin voidetta riitti. Silti oireet palasivat heti kun lopetin voiteen käytön. En usko, että pistely kirvely ja ihon alla tuntuva liikehdintä on jälkikutinaa. Huomaan, että kun en muutamaan päivään ole lisännyt rikkivaseliinia punkkikanta iholla oikein räjähtää. Veikkaan, että tässä syyhykannassa munien kuoriutuminen on vilkkaampaa mitä normaalisti, sillä kutina on aina seuraavana päivänä moninkertaisesti pahempi. Sain rikki+scatol yhdistelmällä päiviä, jolloin kutina hävisi kokonaan. Omasta mielestäni näin 8kk-9kk tätä tartuntaa sairastaneena, tarvitsisin ainakin kuukauden mittaisen kuurin tabletteja tai voiteita tai molempien yhdistelmähoidon.
Miten pitkä aika on siitä, kun viimeisen kerran käytit rikki+scatol-yhdistelmää? Entä miten pitkä aika on siitä, kun viimeisen kerran käytit loput rikkivaseliinit?
Malationia inish pharmacylta pullo n.30€ riittää 3 levitys kertaan,pidetään 24h ja pestään pois,uusinta sitten ohjeiden mukaan,tuhoaa punkit ja estää munien kuoriutumisen.meillä tämä tehosi!
Tuolta myös nixiä vastaava permetriinivoide n.12€ tuubi eli paaaaaljon edullisempi kuin Suomessa,saa tuolta tilattua Suomeen,toimittavat kotiin saakka,arvioitu aika 5-8 päivää!
Suosittelen
Saa myös benzyl bentsoaattia n 10€ pullo.
Lääkärit yksinkertaisesti eivät ole ongelman tasalla. Väittävät toki muuta ja ehkä kuvittelevat itsekin että tietävät missä mennään.
Kiitos, tilasin tätä nyt! Päivittelen sitten toimiiko. Kuukausi sitten otin viimeksi scatol+rikki yhdistelmän. Tilasin jo rikkivoidettakin lisää, se on ainut mikä on tähän asti vähääkään lievittänyt oireita.
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos kommentistasi. Liikehdintää et ole tuntenut?
Itsellä kanssa kutinaa päivisin, iltaisin ei lainkaan yöllä. Mustia pisteitä nousee iholle.
En oikeastaan sanoisi liikehdinnäksi. Uskon pari kertaa tunteneeni nipistyksen kun punkit menevät ihon alle. Samoin kun kuorituvat ja nousevat iholle niin tuntuu voimakkain kutina, iholle nousee myös näppyjä silloin. Nuo mustat pisteet mitä nousee iholle voisivat olla niitä kuolleita punkkeja/jätöksiä tai voivathan ne olla jotain voiteistakin iholle jääneitä aineita..?
Joo lääkärit tuntuu olevan ihan pihalla tän asian kanssa. Hoito pitää uusia 1-2 viikon päästä. Mutta luulisi sillä olevan väliä teetkö toisen hoidon viikon päästä vai 2 viikon päästä?? Tätä ihmettelen...
Vierailija kirjoitti:
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/muista-syyhy-kun…
Tavallisesti 5-15 kpl syyhypunkkeja iholla? Sallikaa minun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisesti 5-15 kpl syyhypunkkeja iholla? Sallikaa minun nauraa.
Matikan taidoissa puutetta lääkäreillä. Jos naaraspunkki munii 60-90 munaa kerralla ja toukat pystyy munimaan 10 päivän ikäisenä, ja oireet alkaa 4-6 vko kuluttua tartunnasta, mun matikan taidoilla tästä tulee huomattavasti suurempi määrä näitä punkkeja, joita iholla on, kun oireet alkaa - saati sitten, että on jo oireiltu monta kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
"Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan syyhydiagnoosi epäonnistuu jopa 45 %:n todennäköisyydellä erikoislääkärinkin vastaanotolla"
Lisäksi kieltäydytään uskomasta ettei lääkitys ole tehonnut. Lopputuloksena psykiatria tukossa lopen uupuneista ja itsetuhoisista parasiittiharhaluulodiagnoosin saaneista. Kansallinen kriisi on nurkan takana.
Hei, minkälaisia ohjeita olette saaneet scatol/rikkivoide yhdistelmä hoitoon? Otetaanko tabletit ja laitetaan voide samaan aikaan, ja voide 3x peräpäivinä? Ja sitten uudestaan tasan viikon päästä vai miten?
Voiteen laitoin kolmena iltana peräkkäin. Ensin otin Scatol lääkkeen. Jälkikutina on kyllä hirveätä. Sekin iho ennen ollut aina hyvässä kunnossa. Nyt sitten tosi kuiva iho. Jälkikutina tekee tietenkin heti sen pelon , että nyt on syyhy taas. Kortisonia ei saa myöskään käyttää liikaa.
Millä te, joilta löytyy mustia pisteitä ja väkäsiä pääsitte eroon syyhypunkista?
Luin näitä teidän jättämiä kommentteja. Te syyhyn selättäneet/ei-selättäneet, kannattaako ottaa:
1) Yrittää ensin bentsyylibentsoaatti 1,2,3 päivinä ja toistamiseen 7,8,9 päivinä (esim. Antiscabiosum, Tenutex tai Bio N'ix)
2) Yrittää ensin malation 1, 2, 3 päivinä ja toistamiseen 7,8,9 päivinä (esim. Derbac)
3) Ottaa heti imervektiini 1 päivänä ja toistamiseen 7 päivänä (esim. Scatol) ja samaan aikaan rikkivoide 1, 3, 3 päivinä ja toistamiseen 7, 8, 9 päivinä