Asunto sossun kautta?
Mulla on vähän hankala tilanne päällä : ollaan oltu mieheni kanssa jo melkein 15 vuotta avoliitossa, ja asutaan siis saman katon alla, hänen omistamassaan asunnossa. Nyt on jo useamman kuukauden ollu vaikeeta, jatkuvaa naljailua ja syyllistämistä ties mistä asioista. Äijä jaksaa kaivaa vuosien takaisia juttuja ja niistä sitten alkaa riidellä. Itse en jaksaisi enää lähteä riitelemään. Päivisin mies on kuin toinen ihminen, hiljainen ja normaali, mutta yöllä alkaa sitten show. Väkivaltatilanteita on ollut viikon sisään nyt jo 3:na yönä, olen ihan mustelmilla. Kasvoihin ei onneksi koske, paitsi pari päivää sitten löi avarilla erittäin kovaa poskelle, mutta onneksi ei jäänyt mitään jälkeä. Niin ja tätä väkivaltaa on ollut siis alusta alkaen, mutta jaksoissa. Lempeästi ei ole koskenut minuun ainakaan kahteen vuoteen. Mies käy töissä, yleensä tekee iltavuoroa ja alkoholia menee päivän mittaan aika paljon...ehkä liikaakin. Juo myös työaikana salaa...Syö myös kaikenlaisia lääkkeitä sekaisin, jotka ei ole edes hänelle määrätty. Sekin voisi selittää käytöstä, mutta epäilen vahvasti, että taustalla on jotain muutakin. Olen tehnyt sellaisen havainnon, että hänellä saattais olla mielessä toinen nainen. Epäilen myös, että olisi pari kertaa nussinutkin tätä. Tunnen siis kyseisen naisen ja myös hänen käytöksensä viittaa epäilyksiini....Vituttaa. Olen siis menettänyt mieheni...Ja kodin.
Ja nyt mulla alkaa olla semmonen fiilis, että pakko muuttaa tästä pois ja mahdollisimman pian. En vain tiedä mihin suuntaan tästä lähteä. Luottotiedot meni aikoinaan yrityksen takia joten vuokra-asuntoa en saa. Turvakoti tietysti hätätapauksessa vois olla vaihtoehto, ainakin jonkin aikaa. Mietin vain, auttaisiko sossu tällaisessa tilanteessa? Jos menen keskustelemaan asiasta sossuun, kannattaako mun näyttää myös mustelmat, jos se nopeuttaisi asunnon saantia? Mulle on ihan sama, minkälaisessa murjussa mä asun, kunhan vaan pääsen tästä kuviosta ulos, pystyn kyllä tekemään "kodin" ihan mihin vaan.
Olen aivan poikki. Viimeyönäkin meinasi tulla nyrkistä täysin yllättäen, sanoin miehelle että "anna tulla vaan, oikein kunnolla, jää ainakin todisteet, että saan nopeemmin asunnon". Ei sitten kuitenkaan lyönyt, ravisteli vaan. Lopulta itkin itseni uneen...
Onko kellään kokemusta, kuinka nopeasti voisin saada asunnon? Asun siis pk-seudulla ja tiedän että täälläkin on isot jonot. On vaan jotenkin turhan iso kynnys mennä anelemaan jotakin sossusta, mutta en keksi mitään muutakaan vaihtoehtoa, ja olen sen tajunnut ( vihdoinkin ) että tähän en voi jäädä. Olen vasta 3-kymppinen, mutta välillä tuntuu, kuin koko peli olisi jo pelattu. Usein tulee mieleen itsetuhoisia ajatuksia, kuten esim.viimeyönä.
Kommentit (9)
Mene turvakotiin ja sieltä kautta saat apua myös vuokra-asunnon hankinnan monimutkaisuuksissa.
Lähde jo! Ennen kuin mies hakkaa sua taas! Sinä ansaitset koskemattomuutesi!
Turvakotiin ei varmaan saa ottaa lemmikkiä mukaan? Mulla on yksi kissa, ja siitä en aio luopua, se on kaikki mitä mulla on.
Täytyy alkaa huomenissa ihan tosissaan selvittelemään.
Ei kun. Ietimvielä muutama vuosi. Onhan sulla kuitenkin MIES. Ajattele nyt, olla sinkku? Noloa. Mies kun mies, pidä se.
Tavallaan olen jo "sinkku", ei tässä mitään noloa ole :)
Lähde nyt jo sinne turvakotiin, ennen kuin on liian myöhäistä.
Pakkaa tavarasi ja ota kissa mukaan. Ja lähde. Nyt.
Kyllä asiat aina järjestyvät. Huolehdi sinä itsestäsi, kukaan muu ei sitä tee sun
puolesta. Ja ihan oikeasti, olet aivan varmasti ansainnut jotain parempaa, kuin
nykyisen elämäsi!
Sossulla ei ole asuntoja. Valitettavasti. Nyt kämppähakemukset kaikkiin mahdollisiin vuokranantajiin ja uutta kotia odotellessa turvakotiin.
Ihanaa. Yhdessä 15 vuotta ja koko ajan mies mäiskinyt. Arvaamaton ja alkoholisiti ja sulla vain vituttaa, kun tämä on nusassut jotain toista. Eihän sulla mitään kotia ole tai itse en aikanaa kodiksi kutsuisi noin turvatonta ja ahdistavaa paikkaa.
Mene turvakotiin. Hae asuntoa myös seurakunnan kautta, niillä on yksittäisiä asuntoja siellä täällä. Hae Satolta, Yh-kodeilta ym. Laita hakemus netissä ja soitat perään. Kerro tilanteesi avoimesti ja kuinka kiire asunnolla olisi. Takuuvuokraa ottavat enemmän, mutta sosiaalitoimiston saat maksamaan sen maksusitoumuksena niille kun kerrot tilanteesi ja siinä tapauksiessa voisi olla hyvä näyttää myös ne mustelmat. Käy myös lääkärissä, joka kirjaa ne jäljet tietoihisi, jolloin sulla on kirjallinen tosite väkivaltaisuudesta ja voit jos jaksat, myöhemmin viesä asian eteenpäin.
Myös yksityisiltä kannattaa hakea asuntoa. Olen itse ollut tilanteessa missä miehen vuoksi hain yksityisiltäkin kun oli kiire. Ilmoitin heti, että luottotiedoissani on merkintä, mutta kotiani en riskeeraa. Yllättävän moni olisi vuokrannut minulle asuntonsa ja olipa vielä oikein hyväkuntoisiakin. Kerkisin vaan saada yhdeltä pieneltä vuokranantajafirmalta kivan rivarin ennen muita tarjouksia.
Luottotietoihin neuvoisin sua varamaan ajan velkaneuvojalle kunnan puolelle. Hae velkajärjestelyä. Tulottomana saat sen ilmaiseksi eli jos pääset järjestelyyn niin et itse maksa siitä mitään, mutta jokusen vuoden kuluttua sun tiedot on puhtaat ja voit tehdä mitä vaan. Siinä välissä voit opiskella uutta alaa ja mennä töihin ja myöhemmin mahdollisuus perustaa perhe ym. Ihan mitä vaan! Eli älä luovuta.
Työssäkäyväkään ei paljoa kuluja järjestelystä maksa. Muutaman tonnin tienaava kaverini maksaa 8€/kk! Eli siihen pystyy kyllä, äläkä viivyttele asian kanssa kun se ei vaadi kun 1-2 käyntiä ja varaamalla ajan pääset edes jonoon ja ne voi olla jokusen kuukauden. Sillä välin kerkiät hoitamaan itsellesi asunnon jne.
Ole oma-aloitteinen ja tosiaan rohkeasti soita kaikille vuokranantajille itse perään. Älä pyytele anteeksi, äläkä ole pahoillasi. Kerrot vaan miten asia on ja haluat päästä parempaan elämään kiinni nyt.
Onnea matkaan!
.