Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät! Millanen päivärytmi teillä on?

yöelukka
23.11.2016 |

Ja varsinkin muut sellaiset, joilla ei ole muutakaan velvollisuutta noudattaa "normaalia" päivä- ja unirytmiä, esim. lasten takia.

Itsellä tuppaa unirytmi väkisinkin kääntymään jos on vapaa päivärytmi pitempään. Nykyään meen monesti vasta aamulla nukkumaan, kum yöllä ei väsytä tai malta mennä petiin (pelit, netflix).

Ja se on tietysti hirveän kamalaa, ja merkki luuseriudesta, kun on riski ettei sitten palaudu enää normien mukaiseen järjestykseen jos saa töitä tai työtoimintaa.

Mutta onko se niin hirveää? Olenko vätys? Onko täällä muita kaltaisiani vätyksiä, yöeläimiä, laiskiaisia?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pitää rytmi herätyskellolla koska muuten siirryn n. 30-tuntiseen vuorokauteen ihan luonnostaan.

Vierailija
22/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työttömänä etsin töitä tai opiskelin 8 h ainakin viitenä päivänä viikossa. No olinkin siksi vailla työtä vain pari kuukautta. Kun näitä juttuja lukee niin todellakin alkaa kannattaa työttömyystuen vastikkeellisuutta...

Eikö työttömän pääasiallinen tehtävä ole hakea töitä? Kun sen hoitaa, niin mitä se muille kuuluu mitä lopun ajastaan tekee?

Se on hyvä että työttömyys synnyttää näin paljon keskustelua mutta... Miten selitetään se että töitä ei ole pelkän peruskoulun varassa oleville henkilöille, ja 100 000 henkilöä on pelkän peruskoulun varassa. Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja on vähennetty, ja kaikille hakijoille ei ole mahdollisuutta antaa koulutuspaikkaa.

Miltä kuulostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työttömänä etsin töitä tai opiskelin 8 h ainakin viitenä päivänä viikossa. No olinkin siksi vailla työtä vain pari kuukautta. Kun näitä juttuja lukee niin todellakin alkaa kannattaa työttömyystuen vastikkeellisuutta...

Hmm... Milloin olet ollut työttömänä? 

Minä olin viimeksi kymmenisen vuotta sitten, ja etsin töitä tai opiskelin suurinpiirtein tuon saman 8 tuntia päivässä. Haastatteluja oli useampia viikossa ja tietysti aikaa meni myös niihin valmistautumiseen. Sain töitä kuukaudessa.

Nyt jäin vuosi sitten uudelleen työttömäksi. Enää ei mene työnhakuun kuin tunti, pari päivässä koska niitä ilmoituksia ei ole. Tänään meni tuo tunti, kun kahlasin kaikki työnhakusivustot ja totesin, että olen jo hakenut kaikkia mahdollisia paikkoja mitä tarjolla oli. Avoimia hakemuksiakaan ei voi joka viikko lähettää samoihin paikkoihin. Haastattelussa olen käynyt tämän vuoden aikana kerran.

Opiskelen kyllä useamman tunnin päivässä, mutta lähinnä vain omaksi ilokseni koska ei se työpaikkoja tuo lisää.

Vierailija
24/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin viimeksi kymmenisen vuotta sitten, ja etsin töitä tai opiskelin suurinpiirtein tuon saman 8 tuntia päivässä. Haastatteluja oli useampia viikossa ja tietysti aikaa meni myös niihin valmistautumiseen. Sain töitä kuukaudessa.

Nyt jäin vuosi sitten uudelleen työttömäksi. Enää ei mene työnhakuun kuin tunti, pari päivässä koska niitä ilmoituksia ei ole. Tänään meni tuo tunti, kun kahlasin kaikki työnhakusivustot ja totesin, että olen jo hakenut kaikkia mahdollisia paikkoja mitä tarjolla oli. Avoimia hakemuksiakaan ei voi joka viikko lähettää samoihin paikkoihin. Haastattelussa olen käynyt tämän vuoden aikana kerran.

Opiskelen kyllä useamman tunnin päivässä, mutta lähinnä vain omaksi ilokseni koska ei se työpaikkoja tuo lisää.

Kesällä 2014. Pk-seudulla. Olen humanisti koulutukseltani. Kävin viidessä firmassa haastattelussa tuon 2 kk:n aikana, vaikka kesäisin työmarkkinat ovat aika hiljaiset. Teen toimistotöitä alalla, jolta minulla on kokemusta.

Vierailija
25/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös yöeläjä. Rytmi keikahtaisi helposti aamulla nukkumaan menemiseen. Aiemmin koin tästä syyllisyyttä, mutta nyt olen ajatellut että eipä sillä ole mitään väliä, parempi vaan että noudatan sitä unirytmiä joka on minulle sopiva. Onhan tässä tullut jo 20 vuotta elettyä aamuihmisten rytmissä vaikken sellainen ole.

Heräilen 10-11 aikoihin, käyn suihkussa, syön aamupalaa, katselen työpaikat ja valmistelen hakemuksia jos paikkoja löytyy. Selailen nettiä, luen ammattiartikkeleita, opiskelen. Iltapäivällä alan laittaa ruokaa.

Lounaan syön klo 15 aikaan, sen jälkeen usein tunnin päiväunet, pitemmätkin jos ei ole iltamenoa. 

Klo 17 aikaan lähden jumppaan n. 3 kertaa viikossa. Jos en mene, siivoan ja pesen pyykkiä, hoidan kotihommia, oleilen, jatkan ehkä työhakemuksien tekoa tai opiskelua. 

19 aikaan kotiin ja syön. Tämän jälkeen joskus ystävien tapaamista tai kaupassa käyntiä ym. Oleilua ja netissä roikkumista.

22 syön iltapalaa ja sen jälkeen menen sänkyyn. Sängyssä katselen vielä pitkään sarjoja tai elokuvia, pelaan videopelejä tai luen kirjaa. 

02-04 aikaan nukahdan.

Vierailija
26/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen nukkumaan 01-04 aikoihin, herään 13-15. Päivät kuluu vauvapalstaillessa ja demittäessä ja leffoja ja sarjoja tuijotellen.

Vierailija
27/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää mahdollisimman normaalin rytmin, vaikka en käykkän nyt töissä. Nukkumaan menen 21-00 maissa , ja herään 7-9 maissa. Välillä herään aiemmin, kun mies lähtee töihin, niin en saa enää välttämättä unta. Kunnon aamiainen rauhassa lukien uutisia. Pitkä lenkki koiran kanssa aamuisin, ja pari lyhyempää päivällä ja illalla, välillä mies käyttää iltaisin. Kotitöitä, kaupoilla käyntiä, kokkailua, salilla käyntiä, ja ystävien näkemistä, ja tietty töiden selailua. Riippuu mikä fiilis minäkin päivänä. Ekaa kertaa elämässäni on nyt aikaa askarrella itse joulukortit ystäville ja sukulaisille :D Kiva kun pääsee myös matkustelemaan miehen tai kavereiden kanssa, koska ennen olin aina töissä kun muilla oli lomat. Nyt pitää nauttia kun tiedän ettei tää herkku kauaa kestä! 

Vierailija
28/29 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä 2014. Pk-seudulla. Olen humanisti koulutukseltani. Kävin viidessä firmassa haastattelussa tuon 2 kk:n aikana, vaikka kesäisin työmarkkinat ovat aika hiljaiset. Teen toimistotöitä alalla, jolta minulla on kokemusta.

Aika hyvin. Ei voi muuta kuin onnitella. Asun myös pk-seudulla, ja minulla on maisteritutkinto humanistiselta alalta. Työkokemusta siltä alalta ei ole. Aiemmin olen tehnyt matalapalkkatöitä teollisuudessa, mutta enää en saa niitäkään töitä, ehkä juuri tuon koulutuksen takia. Hakemuksia lähetän 10-20 viikossa, mutta kuten sanoin, haastattelussa olen ollut kerran. Hakijoita tuohon paikkaan oli 350.

Suoraan sanottuna minulla ei ole hajuakaan, miten työttömyystuen vastikkeellisuus auttaisi asiaa.

Vierailija
29/29 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä olen mukana kuntouttavassa työtoiminnassa, mutta kyllä itseni työttömäksi lasken, vaikka tilastot muuta väittäisivätkin.

Maanantaisin mulla on vapaapäivä, eli ei kuntouttavaa, ja kun mies on töissä niin puuhastelen kaikessa rauhassa vähän kaikenmoista mikä just silloin sattuu huvittamaan. Pääasiassa päiväni menee näin:

Herään 5.00 ja hetken aikaa makoilen sängyssä miehen torkuttaessa puhelintaan, jonka jälkeen menen keittämään kahvit ja joskus aamupuurot, jos olen jaksanut nousta reilusti ennen miestä, että hänkin kerkeää syömään. Juon rauhassa kahvia ja mies lähtee töihin, luen uutisia ja jonkun aikaa selailen nettiä kunnes olen kunnolla hereillä, sitten laitan tiskivedet ja astiat likoamaan ja tiskaan, syön aamupalaa ja siinä viimeistään yhdeksältä lueskelen jo hyvissäajoin ensikevään pääsykokeisiin. 11 maissa keitän kahvit ja hetken aikaa ihan vain olen ja sitten taas jatkan lukemista. Iltapäivällä pesen sitten pyykkiä ja siivoan muuten, jos tarvetta on, laitan ruokaa ja hakkaan polttopuut saunan lämmittämistä varten. Kun mies sitten tulee töistä, saunotaan ja illalla sitten hengailen miehen kanssa ja katellaan jotakin ohjelmaa tai sitten lueskelen jotain ja käyn nukkumaan kello 20-21 välillä.

Tiistaista perjantaihin käyn kuntouttavassa ja siellä menee matkoineen noin kuusi tuntia päivässä. Aamulla herään taas viiden maissa ja aamutoimet suunnilleen samat kuin maanantaina, 8.30-14.30 olen kylillä kuntouttavassa ja käyn kaupassa ja saatanpa juoda kupin kahvia bussia odotellessani. Kun tulen kotiin, hengähdän hetken ja sitten siivoan, kokkaan ja tiskailen, jonka jälkeen lueskelen pari tuntia pääsykokeisiin tai jotakin muuta mielenkiintoista ja kehittävää. Tarvittaessa taas lämmitän saunan illalla ja sitten 20-21 välillä nukkumaan.

Viikonloppuisin sitten heräilen joskus 6-8 välillä ja jos mies ei ole joutunut töihin, niin ulkoillaan ja väsäillään projektien parissa, käydään jommankumman perheenjäseniä tapaamassa ja tehdään kaikkea muuta mitä viikolla ei ehdi tehdä yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi