Jos lapsella menee opettajan
kanssa huonosti ja lapsi kokee, että on aina huono open mielestä ja kympin oppilaat saa vain kehuja, niin mitä voin tehdä asialle? Olen koettanut opettajan kanssa jutella, mutta opettaja vain kiertää sujuvasti kysymykseni ja sanoo, että lapsi saa asianmukaista opetusta. Saan jo houkutella lasta menemään kouluun ja tuntuu että koulu on pelkkää hunoa lapsen silmissä. Opettajalla on myös tapana tehostaa sanojaan lapselle vähän kovemmin koskien. Ottaa esim. tiukasti lapsen olkapäästä kiinni. Tämä sattuu lapsen mielestä ja saa mielessä itkemään. Opettaja ei vastaa myöskään noihin mitään, kun olen kehoittanut lopettamaan ne. Eli on ikäänkuin ei olisi niin tehnyt.
Onko niin, että opettaja on auktoriteetti, joka tekee niin kuin tekee ja se ei vanhemmalle kuulu? Opettajan ja lapsen kemiat on alusta lähtien olleet huonot, vanhempana olen ihan neuvoton.. 🤔
Kommentit (10)
Opiskeleeko lapsi Suomessa?
Jos opiskelee, niin ihan ensimmäiseksi voit lähettää opettajalle ja rehtorille viestin, että lapseesi ei saa koskea ohjaustilanteissa. Jos lapsi käy muihin kiinni niin se on eri tilanne, mutta esim. neuvoessa ei tarvitse koskea.
Opettaja voi toimia väärin. Mahdollista on myös, että lapsesi on jollakin tavalla erityinen tarpeissaan. Voi olla esimerkiksi niin, että hän stressaantuu luokassa niin paljon, että esim. tavallinen kosketuskin sattuu.
Lähtisin selvittelemään asiaa myös neuropsykiatrisesta näkökulmasta.
Oma lapseni stressaantuu monen henkilön tilanteissa ja toimii/tuntee/reagoi niissä hyvin eri tavalla kuin muuten. Hän saattaa esimerkiksi kokea kättelyn kivuliaana.
Ei lapsi käy kiinni muihin. Tilanteet on esim. sellaisia, että lapsi ei haluaisi tehdä jotain tehtävää, joten opettaja puristaa tai kopauttaa jollain vaikka viivaimella päähän. Se on nöyryyttävää lapselle. Olen myös joutunut puuttumaan kiusaamisiin ja nekin on opettajan mielestä "ei tapahtuneita" tai vika on aina lapsessa. Tönitään, reppu on sotkettu, rinnan päällä istuttu yms. Opettaja käskyttää lasta vain nostamaan leuan ylös ja lopettamaan tyhjän itkemisen.
Puuh, että inhoa tuota kyykyttävää ja häpäisevää opettajaa!!!
Usein koulukiusattu lapsi ei ole pidetty myöskään opettajien keskuudessa. Opettajat inhoavat sitä, jos heidän ei anneta rauhassa ummistaa silmiään kiusaamiselta. Myös opettajissa on kiusaajia. Fyysinen koskeminen on kiellettyä. Jos opettaja ei puhetta kuuntele, niin nykyään iltis tuntuu olevan oiva keuno asian esille tuomiseen.
Miettikää omalle kohdalle työssänne, jos ei aikataulu pidäkään ja pomo tulee ja huitaisee vaikka nitojalla takaraivoon tai puristaa lujaa käsivarresta. Sopiiko..
Vierailija kirjoitti:
kanssa huonosti ja lapsi kokee, että on aina huono open mielestä ja kympin oppilaat saa vain kehuja, niin mitä voin tehdä asialle? Olen koettanut opettajan kanssa jutella, mutta opettaja vain kiertää sujuvasti kysymykseni ja sanoo, että lapsi saa asianmukaista opetusta. Saan jo houkutella lasta menemään kouluun ja tuntuu että koulu on pelkkää hunoa lapsen silmissä. Opettajalla on myös tapana tehostaa sanojaan lapselle vähän kovemmin koskien. Ottaa esim. tiukasti lapsen olkapäästä kiinni. Tämä sattuu lapsen mielestä ja saa mielessä itkemään. Opettaja ei vastaa myöskään noihin mitään, kun olen kehoittanut lopettamaan ne. Eli on ikäänkuin ei olisi niin tehnyt.
Onko niin, että opettaja on auktoriteetti, joka tekee niin kuin tekee ja se ei vanhemmalle kuulu? Opettajan ja lapsen kemiat on alusta lähtien olleet huonot, vanhempana olen ihan neuvoton.. 🤔
Misä maassa lapsesi on koulussa? Suomessahan opettaja ei saa koskea oppilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi käy kiinni muihin. Tilanteet on esim. sellaisia, että lapsi ei haluaisi tehdä jotain tehtävää, joten opettaja puristaa tai kopauttaa jollain vaikka viivaimella päähän. Se on nöyryyttävää lapselle. Olen myös joutunut puuttumaan kiusaamisiin ja nekin on opettajan mielestä "ei tapahtuneita" tai vika on aina lapsessa. Tönitään, reppu on sotkettu, rinnan päällä istuttu yms. Opettaja käskyttää lasta vain nostamaan leuan ylös ja lopettamaan tyhjän itkemisen.
Puuh, että inhoa tuota kyykyttävää ja häpäisevää opettajaa!!!
Miksi lapsi kieltäytyy tekemästä tehtäviä?
Kyllä kun nuo viestit lukee ajatuksella läpi, niin tästä välittyy sellainen vaikutelma, että lapsi perseilee koulussa ja hänen koulumenestyksensä on ala-arvoista, mihin tämä järkyttynyt vanhempi hakee syitä opettajasta. Olkapäähän koskettaminen ei ole mikään sellainen asia, mistä opettajaa pitäisi moittia, vaan päinvastoin mielestäni ihan suotava tehokeino sellaisessa tapauksessa, jos tämä lapsi on sellainen, että viesti ei mene hänelle muutoin perille. On mielestäni myös luonnollista, että kympin arvoisesti suoriutuvat oppilaat saavat kehuja, eikä vastaavasti missään vitosen tai kutosen tuloksissa ole juuri hurrattavaa tai kehumisen aihetta.
Jos ap haluaa parantaa lapsensa pärjäämistä koulussa, niin harjoitelkaa koulussa opiskeltuja asioita yhdessä kotona, jotta oppimistulokset ja koenumerot paranevat, jolloin myös kehuja alkaa tulla. Samalla kannattaa keskustella lapsen kanssa siitä, miten koulussa käyttäydytään ja että opettajan antamia ohjeita tulee noudattaa, mikäli haluaa koulusta suoriutua. Mutta antakaa opettajan tehdä työnsä rauhassa.
t. aineenopettaja vuodesta 1982
Lapsi lienee päästänsä vialla ja numerot paskoja ja sitten tämä äityli kaataa syyt opettajan niskaan. Ihan tyypillistä nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tapahtuu maaseudulla?
Todennäköisesti, mutta minkä valtakunnan maaseudulla? Veikkaan Venäjää.
Suomessahan lapsia kopsiva opettaja saisi lopputilin nopeammin kuin rappioalkoholisti.
Ota yhteys reksiin. Opettaja ei todellakaan saa toimia noin!