Vainajilta varastetaan korut
On joku maan tapa että vainajan korut varastetaan. Poliisilla itselläänkin joku rooli vai?
Kommentit (32)
Itsekin epäilen että eräältä vainajalta olisi viety sormukset, korut yms. Taitaa olla jotain ruumiinkäsittelijöiden "omia bonuksia"?
Isältäni oli jossain välissä kadonnut lompakosta käteinen ja kaulasta kultaketju kun sairaalaan joutui. Kuoli, saimme tyhjän lompakon ja villasukat takaisin :/ ihmetytti kyllä kun isällä oli aina monta sataa käteistä mukana, ei luottanut kortteihin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä maailman vähiten vahinkoa kenellekkään aiheuttava varkaus.
Sinäkö varastit isoäitini sormukset? Toivottavasti vainajilta varastamasi korut ovat sinulle raskaita kantaa.
Kyllä pistää vihaksi vielä kun tunsin tuon ensimmäisen tapauksen...
Ei liene vaikea arvata, että kahvihuoneessa viihtyvät ja hankalia potilaita ylilääkitsevät hoitajat ryöstävät vainajia minkä ilokaasun siemailultaan ja potilastietojen urkinnaltaan ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Ei liene vaikea arvata, että kahvihuoneessa viihtyvät ja hankalia potilaita ylilääkitsevät hoitajat ryöstävät vainajia minkä ilokaasun siemailultaan ja potilastietojen urkinnaltaan ehtivät.
Kyllä ne on muut kuin hoitajat jotka valmistelevat vainajat arkkuun.
Saattohoidossa olevalta ystävältäni vietiin sairaalan kaapista kihla- ja vihkisormukset.
Tuntuu uskomattomalta korujen joutuneen rosvojen käsiin? Ettei vain korut olleet vainajalla.
Kun mummoni kuoli, hänet haudattiin sormukset sormessa ja hänen lempikaulakorunsa kaulassaan. En tiedä oliko siitä etukäteen sovittu, mutta joka tapauksessa näin oli. On vanha tapa.
Mulle jäi epäselväksi, missä kohdin ne korut useimmiten hävisivät? Sairaalassa, hautaustoimistossa, patologian kylmiössä, vai jo onnettomuuspaikalla? Mun mielestäni tämä on vakava asia ja koko ketju pitää rakentaa siten, että varas saadaan aina kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vähiten vahinkoa aiheuttava ehkä juu, mutta ruumiinryöstö on eräs raukkamaisimmista rikoksista maailmassa.
Minä veikkaan hautaustoimiston kuskeja, koska he nyt voi olla ketä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Omaisille on raskasta sutun keskellä alkaa selvittelemään kaiken muun lisäksi tällaisia varkauksia. Koruilla voi olla tunnearvoa ja hautajaiset ovat kalliita, köyhätkin kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi epäselväksi, missä kohdin ne korut useimmiten hävisivät? Sairaalassa, hautaustoimistossa, patologian kylmiössä, vai jo onnettomuuspaikalla? Mun mielestäni tämä on vakava asia ja koko ketju pitää rakentaa siten, että varas saadaan aina kiinni.
Sehän siinä onkin kun kukaan ei tunnu tietävän.
Omainen haki potilaan korut pois. Toinen omainen syytti sairaalaa varkaudesta. Aika usein on hävinneet korut löytynyt sisaruksilta.
Tilaisuus tekee varkaan. Vainaja ei virka mitään jos ryöstetään.
Taitaa olla aika yleistä.
Ilmeisesti jotkut haluaa pientä palkanlisää.
Tästä pitäisi oppia sen verran että pitkäaikaissairailta ja jo terminaalivaiheessa olevilta läheiset vie potilaalta korut hänen kotiinsa. Käytänteitä on syytä muuttaa.
Onnettomuustapauksissa kuolleilta ei välttämättä voi varkauksia ehkäistä. Aika monella on mahdollisuus varkauteen
- ensiavun antajat (ammattilaiset tai paikalle sattuneet)
- pelastushenkilöstö (sairaankuljetus, poliisit, palomiehet)
- hoitohenkilöstö
- sairaalan vahtimestarit
- patologian laitoksen väki
- hautaustoimiston väki
- siivoojat missä tahansa missä vainajaa säilötään
- suntiot ja muut srk väki joka joutuu vainajien kanssa tekemisiin
Mietin tuota ketjua ja kirjoitin ylös, aika monella on mahdollisuus varastaa.
Hautaustoimiston työntekijät näkevät vainajan vasta avauksen jälkeen ja avauksessa koruja ei saa enään olla. Veikkaan siivojia tai muita sairaalan harjottelijoita.