Jos yleislääkäri tekee lähetteen erikoissairaanhoitoon niin pääseekö sinne aina, vai voiko lähetteen hylätä?
Mietin vain kun sain lähetteen reumapolille, mutta olen myös kuullut, että reumalääkäri voisi hylätä lähetteen?
Että lähete ei ole = varma pääsy reumalääkärin vastaanotolle?
Kommentit (45)
Mulla on ollut paljon gynekologisia vaivoja elämäni aikana. Kaksi kertaa olen päässyt keskussairaalaan lähetteellä ja kaksi kertaa en. Huvittavaa sinänsä, että toisen noista torjutuista lähetteistä oli tehnyt yksityinen gynekologi, jonka päätyönä oli olla juuri tuon keskussairaalan ylilääkäri.
Pitää olla kuolemansairas, että pääsee erikoishoitoon ! Vastuutonta toimintaa HUS !!! Kaikki koko terveydenhoito pers.... Sairaalat ammottavat tyhjyyttään , kaikki toiminnat lopetetaan !! Pitää säästää !!??? M u t t a väärästä päästä !!! 😠
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkäri arvioi käynnin tarpeen esitietojen pohjalta. Jos hän ei näe tarvetta asiakastapaamiselle hän ilmoittaa siitä lähettävälle lääkärille.
Voi voi, lähettävä lääkäri on nähnyt ja haastatellut potilaan lähetettä lukeva ei ole. Potilaan haastattelu ja tutkiminen on kaiken A ja O. Siinä on suuri ero onko nähnyt potilaan. Ei kai kukaan ala hylkäämään toisen lähetettä !. Mutta kiireellisyysluokan määrittely saattaa olla vähän erilainen kuin lähetteessä jos on paljon ruuhkaa.
Ei pääse aina automaattisesti erikoissairaanhoitoon. Mutta lähetteen palauttaja kyllä kertoo miksi ja antaa sitten vaikka hoito-ohjeita lähettävällee taholle. Eli siitä lähetteestä tuli tavallaan paperikonsultaatio.
Voi