Oletko onnistunut laihduttamaan? Millä tyylillä dieettasit?
Millä tavalla onnistuit pudottamaan painoa? Olitko jollakin tietyllä dieetillä? Miten sait motivaation säilytettyä? Mitkä olivat lähtö- ja tavoitemittasi?
Minulla on noin 13-15kg pudotettavaa ja motivaation / innon ylläpitäminen on se kaikkein haasteellisin juttu :( Olisi tosi hauska kuulla, miten muut ovat saaneet noinkin suuren määrän kiloja pudotettua. Omat mittani ovat 170cm/81kg ja hyvänolonpainoni on 66-67kg. Tuntuu todella pitkältä matkalta :(
En syö mitään pullaa, keksejä, karkkia enkä mättö-kebabeja/hamppareita tms. saati sipsejä, joten kaikki "jätä sipsit ja pullat pois" -ohjeet voi unohtaa, sillä niitä ei ole koskaan ollutkaan :)
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi, kun fysiikan lait eivät päde? Olen nyt 163/98, kilpaurheilutausta ja lihasmassan osuus on huomattava.
Minulla on n. 30kg ylipainoa, jotka tulivat vuodessa (3kk aikana 15kg) terveellisen elämän aloittamisen seurauksena. Kaksi vuotta sitten saatoin syödä pussin sipsejä illassa ja juoda limsoja surutta. Sitten päätin, että tällä menolla minusta tulee lihava ja siirryin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (kanaa, kalaa, kasviksia pääasiassa). Kävin kuntosalilla tekemässä voimaharjoittelua 4krt/vko ja kaikkina viikonpäivinä kävin tekemässä kävelylenkin. Painoa tuli ensimmäisenä kuukautena 9kg ja seuraavana 4kg ja kolmantena 2kg. Kävin ravitsemusterapeutilla ja hänen mielestään ruokavalioni oli hyvä. Hänen ohjeistuksellaan aloitin 1400kcal/päivä ruokavalion, joka ei tuottanut tulosta. On kokeiltu yli 2000kcal/päivä-ruokavaliota ja paino alkoi tippua kun söin vain 800kcal/päivä. En todellakaan voi elää 800kcal päivämäärällä, joten joku tolkku tähän pitää saada. Vettä juon noin 3l per päivä. En käytä kevyttuotteita, mutta en myöskään paista ruokaani voissa tai juo täysmaitoa. Maitotuotteita käytän maltillisesti.
Tuntuu, ettei kukaan lääkäri/ravitsemusterapeutti tms. ymmärrä. Erään käyntikerran jälkeen kirjauksissa luki, että todennäköisesti juo paljon alkoholia ja herkuttelee. En juo alkoholia lähes ollenkaan, kesän juhlissa taisin nostaa onnittelumaljan (1kpl) ja herkkuja en osta kotiin. Kylässä käydessä saatan ottaa jotain tarjottavia, mutta koskaan se ei mene mässäilyn puolelle.
Veriarvoni ovat hyvät, minulla on hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys ei tiputtanut painoa) ja käytössä e-pillerit (olin syksy 2015-2016 ilman, paino ei pudonnut ollenkaan tuona aikana, joten pillerit tuskin ylläpitävät ylipainoa).
Hirveän turhauttavaa, en tiedä enää mitä tekisin :(
Mun ravintonevojan ekoja ohjeita:kilpirauhaspotilas ei saa koskaan,koskaan ryhtyä vhh:lle, elimistön aineenvaihdunta ei vaan kestä sitä. On löydettävä tasapaino enemmillä hiilareilla. Todennäköisesti kärsit myös vitamiini- ja hivenainevajeista ja siksi rasvasoluja tarvitaan myös kuonavarastoksi. Paljonko syöt d-vitamiinia ja seleeniä?
Höpöhöpö tuollaista ravintoneuvojaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi, kun fysiikan lait eivät päde? Olen nyt 163/98, kilpaurheilutausta ja lihasmassan osuus on huomattava.
Minulla on n. 30kg ylipainoa, jotka tulivat vuodessa (3kk aikana 15kg) terveellisen elämän aloittamisen seurauksena. Kaksi vuotta sitten saatoin syödä pussin sipsejä illassa ja juoda limsoja surutta. Sitten päätin, että tällä menolla minusta tulee lihava ja siirryin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (kanaa, kalaa, kasviksia pääasiassa). Kävin kuntosalilla tekemässä voimaharjoittelua 4krt/vko ja kaikkina viikonpäivinä kävin tekemässä kävelylenkin. Painoa tuli ensimmäisenä kuukautena 9kg ja seuraavana 4kg ja kolmantena 2kg. Kävin ravitsemusterapeutilla ja hänen mielestään ruokavalioni oli hyvä. Hänen ohjeistuksellaan aloitin 1400kcal/päivä ruokavalion, joka ei tuottanut tulosta. On kokeiltu yli 2000kcal/päivä-ruokavaliota ja paino alkoi tippua kun söin vain 800kcal/päivä. En todellakaan voi elää 800kcal päivämäärällä, joten joku tolkku tähän pitää saada. Vettä juon noin 3l per päivä. En käytä kevyttuotteita, mutta en myöskään paista ruokaani voissa tai juo täysmaitoa. Maitotuotteita käytän maltillisesti.
Tuntuu, ettei kukaan lääkäri/ravitsemusterapeutti tms. ymmärrä. Erään käyntikerran jälkeen kirjauksissa luki, että todennäköisesti juo paljon alkoholia ja herkuttelee. En juo alkoholia lähes ollenkaan, kesän juhlissa taisin nostaa onnittelumaljan (1kpl) ja herkkuja en osta kotiin. Kylässä käydessä saatan ottaa jotain tarjottavia, mutta koskaan se ei mene mässäilyn puolelle.
Veriarvoni ovat hyvät, minulla on hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys ei tiputtanut painoa) ja käytössä e-pillerit (olin syksy 2015-2016 ilman, paino ei pudonnut ollenkaan tuona aikana, joten pillerit tuskin ylläpitävät ylipainoa).
Hirveän turhauttavaa, en tiedä enää mitä tekisin :(
Mun ravintonevojan ekoja ohjeita:kilpirauhaspotilas ei saa koskaan,koskaan ryhtyä vhh:lle, elimistön aineenvaihdunta ei vaan kestä sitä. On löydettävä tasapaino enemmillä hiilareilla. Todennäköisesti kärsit myös vitamiini- ja hivenainevajeista ja siksi rasvasoluja tarvitaan myös kuonavarastoksi. Paljonko syöt d-vitamiinia ja seleeniä?
Höpöhöpö tuollaista ravintoneuvojaa!
No hyvinhän näyttää toimineen tuollakin tyypillä? Not.
Itse laskin kaloreita. Söin 1400/päivä tiputin 15kg. Kyllä kalorien laskeminen toimii kaikilla, kunhan vain muistaa laskea ihan kaiken minkä suuhun laittaa.
Tsemppiä laihdutukseen!
Miten olisi vertaistuki? Voisin olla henkisenä treenikaverina! Lukusi kuulostavat lähes samanlaisilta kuin omanikin, painan 83 kiloa ja tavoitteeni on 68-70 kiloa. Olen ottanut jo varaslähdön "uudenvuodenlupaukseen", joten olen nyt viikon lisännyt päivittäistä liikuntaa ja syönyt terveellisemmin. En kuitenkaan ole ottanut kovinkaan tiukkaa linjaa; jos sateisena päivänä ei ulkoilu innosta, teen hieman lyhyemmän kävelylenkin tai pidän suosiolla välipäivän. En myöskään kiellä itseltäni mitään ruoka-aineita, ja siksi esimerkiksi perunoiden syöminen on tuntunut lähes syntiseltä. :D
Ensimmäiset viikot ovat motivaation kannalta helpompia, kun tulosta näkyy heti vaa'an ja mittanauhan lukemissa. Itselläni on motivaatio lopahtanut yleensä juhliin tai muihin herkutteluhetkiin, mutta uskon sen johtuneen ihan vaan liian tiukoista "kitukuureista". Tällä hetkellä syön ja urheilen siten, että voisin kuvitella tekeväni tätä vielä vuosikymmenenkin kuluttua. Alussa tietysti kaloreiden laskeminen on tärkeää, sillä ainakin itselläni oli käsitys oikeasta annoskoosta ihan hakoteillä. Ja vaikka syönkin aikaisempaan verrattuna vähemmän, ei nälkää silti ole!
Saattaa olla, että keväällä kilojen karistessa ja kunnon noustessa kiristän hieman tahtia. Tarkoituksena kun kuitenkin olisi ensi kesänä olla siedettävän näköisenä rannalla. :)
Oma vinkki olisi että kannattaa ostaa keittiövaaka. Aika usein kaloreita laskiessa ihmiset (myös minä ennenkuin hankin vaa'an) arvioi määrän paljon pienemmäksi kuin se todellisuudessa on ja näin he syövät enemmän kaloreita kuin he laskivat syöneensä.
Treenikaveri on myös hyvä vinkki, itsellänikin oli ja motivoi kovasti
Toivottavasti onnistut :)
3x viikossa voimaharjoittelua (sali) ja kerran-pari kevyttä aerobista ja hyötyliikuntaa. Paino tippunut ja rasvaprossa laskenut
Ruokavalio suunnilleen tämäntyylinen päivästä toiseen:
Puuro kevytmaitoon, (raejuustoa), marjat, kuppi maitokahvia
Normaalia ruokaa lautasmallin mukaan ja puolet lautasesta salaattia, lasi piimää/kevytmaitoa, ruisleipä voilla/hummuksella
Pari-kolme palaa tummaa suklaata tai banaani
Kuppi maitokahvia
(Palautusjuoma salin jälkeen )
Pari ruisleipää Goudajuustolla ja voilla ja kurkkua/rahka marjoilla. Joskus sekä rahkaa että leipä.
Munakas ja tomaattia/tonnikalasalaattia, lasi maitoa
Latasin Sulamon puhelimeeni 10kk sitten. Noudatin tarkasti kaloreita, 1200 päivässä, liikuntapäivinä tietysti enemmän. Tosi helppoa kun ohjelma laskee automaattisesti paljonko saat syödä. Liikuit tai et. Sitten vaan noudatat sitä millintarkasti. Laihduin 6kk:ssa 10 kg ja paino on pysynyt 55 kg:ssa. Pidän edelleenkin ruokapäiväkirjaa, tosin en enää niin pilkulleen. Itselleni tämä ollut tosi hyvä ja toimiva systeemi. Ns. aivot narikkaan, tekee just niinkuin sanotaan:) Ja tulos on taattu.
Pienensin hieman annoskokoja ja söin 3 ja joskus 4 kertaa päivässä. Paino tippui 53 kilosta 48 kiloon. Aika nopeasti varmaan, en enää muista. Uusi paino on myös säilynyt.
Mä olen 172cm ja olen 39v. Laihimmillani olen ollut 50kg ja painavimmillani 78 kg. En ole koskaan laihduttanut vaan kun voin hyvin pysyy paino n. 57-62 kg:ssa. Nuorempana toki 55 kg oli hyvänolon paino.
Urheilu on mulle todella tärkeää, mutta on ollut aikoja jolloin olin laihassa kunnossa ilman liikuntaa. Näin usein käy kun on ensin treenannut säännöllisesti ja sitten iskee stressi, ei ehdi liikkua ja lihasmassa lähtee. Kun liikkumattomuus jatkuu yli puoli vuotta alkaa painoa tulla taas helpommin.
Minulla ei ole vaakaa ja ahdistun siinä vaiheessa kun vaatteet alkavat kiristää. Sitten on taas kynnys aloittaa treeni. Tiedän paljonkin mitä pitäisi tehdä. Olen syönyt MSM:ää jotta ei tule lihaskipuja ja palautuu nopeammin, kun aloittaa treenaamisen uudestaan.
Mulla itseasiassa se, että olen liikkunut jo nuoruudesta alkaen kurinalaisesti tuo pohjan mistä taas ponnistaa. Ihan kun olis lihasmuisti ja tuloksia tulisi tavallista nopeammin. Hyväkuntoisena ikään kuin hävettää kun on repsahtanut eikä ole yhtä timmi kuin kesällä. Mulla on se hyvä juttu, että olen aina ollut sopusuhtainen. Vaikka lihoisin kuinka paljon tahansa, niin peppu ei levene pahemmin. Paino menee rintoihin ja poskiin. Sekään ei ole kivaa kun tietää että kasvonpiirteet ovat paremmat hoikkana.
Kamalaa kun mä puhun noin. Ei ole paino-ongelmia. Painoa on tullut ehkä 3kg kesän jälkeen. Ja vaikka olisi juuri nyt vihdoin ollut aikaa liikkua, niin olen ollut niin puhki että en vain ole jaksanut. Toisaalta mä luulen, että tämä hiljaiselo tuo nyt voimaa uudelle alulle.
Muille mä annan vinkiksi että yrittäkää pitää huolta riittävistä unista. Niiden jälkeen pystyy välttämään kiusauksia ja jaksaa liikkua.
Vähensin hiilareita, pienensin annoskokoja, juon paljon vettä ja herkuttelen yhtenä päivänä viikossa. Kaloreita en ole laskenut, kun oon vähän avuton enkä oikein osaa. Aloitusmitat oli 171/90, nyt on yhdeksässä kuukaudessa pudonnut n. 24kg ja vielä muutama pitäisi saada pois. (:
Pitää ihmisten muistaa, että 2000 kaloria päivässä on mitattu "normaalikokoisille" (taitaa olla 170-175cm ympärillä) ihmisille, miehille ja naisille, jotka liikkuvat suht useasti. Eli jos ette liiku paljoa tai ole niinkään pitkiä, 2000 kaloria voi olla liikaa.
Itse jätin kaikki maitotuotteet ja rasvamäärät pois. Iho on ihanan puhdas ja paino lähtenyt.
Kaloreita laskemalla 67 kilosta 59 kiloon.
Viikolla tiukasti 1200-1300 kcal, viikonloppuisin rennosti vaikka pizzaa ja viiniä ja leffan kanssa sipsejä. 3 kk meni.