Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko onnistunut laihduttamaan? Millä tyylillä dieettasit?

Vierailija
20.11.2016 |

Millä tavalla onnistuit pudottamaan painoa? Olitko jollakin tietyllä dieetillä? Miten sait motivaation säilytettyä? Mitkä olivat lähtö- ja tavoitemittasi?

Minulla on noin 13-15kg pudotettavaa ja motivaation / innon ylläpitäminen on se kaikkein haasteellisin juttu :( Olisi tosi hauska kuulla, miten muut ovat saaneet noinkin suuren määrän kiloja pudotettua. Omat mittani ovat 170cm/81kg ja hyvänolonpainoni on 66-67kg. Tuntuu todella pitkältä matkalta :(

En syö mitään pullaa, keksejä, karkkia enkä mättö-kebabeja/hamppareita tms. saati sipsejä, joten kaikki "jätä sipsit ja pullat pois" -ohjeet voi unohtaa, sillä niitä ei ole koskaan ollutkaan :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Itse laihdutin 20kg pari vuotta sitten ja on poissa pysynyt (170cm 85kg->55kg)

Kalorit on kaiken A ja O Kun syöt vähemmän mitä kulutat niin laihdut. Se on fysiikan laki eikä sitä mikään muuta.

Oma virheeni aluksi oli että katsoin laihduttamista päiväkohtaisena. Jos söin jotain liikaa ajattelin että nyt on päivä pilalla ja syön sitten miten sattuu koko päivän ja aloitan huomenna uudelleen. Näin EI laihduttaminen onnistu. Sinun tulee katsoa isompaa kuvaa. Jos satut päivänä suömään huonommin, älä lopeta! Jatka kuin et olisi syönyt liikaa ja yritä myös katsoa kuinka paljon kaloreita syöt koko viikon aikana.

Käytin itse kalorinlaskuri appia puhelimessani, erittäin helppokäyttöinen ja auttoi kovasti (esim. My fitnesspal, loseit!)

Kaloire voi tulla syötyä huomaamatta asioista joita luulee terveelliseksi. Esim pastassa on 350kcal /100g kun taas kukkakaalissa 20kcal/100g jos tein esim makaronilaatikkoa vaihdoin 2/3 osaa makaronista kukkakaaliin. Kaloreita huomattavasti vähemmän ja maku säilyy. Joten kannattaa syödä enemmän kasviksia ja lihaa eikä pastaa ja riisiä.

En voi painottaa tarpeeksi kalorien tärkeyttä. Jos normaali kulutuksesi on esim 2000kcal/päivä on päljon helpompaa vain syödä vähemmän ja urheilla siihen päälle kuin syödä paljon kaloreita ja yrittää alkaa saada aikaan kalorivajetta vain liikunnalla.

Netissä on paljon laihdutusta tukevia sivuja/foorumeita. Itse kävin redditin loseit foorumilla (jos vain englantia taitaa suosittelen, siellä on erinomaisia neivoja ja ihmiset postaa edistymiskuvia mikä motivoi)

Muista että painon pitäminen vaatii sitä että muutat ruokatottumuksiasi, muuten paino hiipii takaisin

Tsemppiä urakkaan ja kyllä sinä siihen pystyt!

Muista yksi hyvä päivä ei tee kenestäkään laihaa eikä se tee kenestäkään lihavaa. Vaan se miten syöt kokonaisuudessaan

(Ja vielä kerran sanon vielä että laske niitä kaloreita)

Vierailija
2/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain pussikuurilla aloitin, halusin ns nopeaa alkua, sillä olen aika kärsimätön luonne. Sitten opettelin syömään aamupalan ja yhden välipalan muun ruokailun kaveriksi.

Tästä on nyt useita vuosia, mutta laihdutin 85-67, ja tämä on mulle erittäin hyvä paino. Olen 172 cm pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienensin annoskokoja.

Vierailija
4/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syödä kuten opiskeluaikoina. Vähän ja halpaa, kausituotetta. Koska en tykkää kahvista ilman mitään palasta, vaihdoin pullan mariekeksiin ja sokerin makeutusaineeseen. Kävin joka päivä tunnin riuskalla kävelylenkillä ja kolme kertaa viikossa kuntosalilla. Vuodessa lähti 15 kg.

Vierailija
5/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin pysyvästi 17kg kun vaihdoin kaikki kevyttuotteet täysrasvaisiin. Pysyi kylläisempänä pidempään eikä tullut naposteltua "kevyitä" syömisiä aamusta iltaan. Nykyään syön vain kun on nälkä.

Vierailija
6/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen syöminen ja annoskokojen pienentäminen. Paljon kasviksia ja marjoja. Vettä pitää juoda tarpeeksi. Dieettejä ei kyllä kannata noudattaa vaikka sais nopeita tuloksia. Jos laihdut nopeesti niin riskinä on että kilot tulee takas korkojen kera.

Vierailija
7/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10viikossa sain 8kg pois. Jatku sama edelleen. Nyt paina 78kg, syyskuun alussa 86kg.

7.00 aamupala, kahvi ja kaksi ruisleipää, juustoa, kurkkua,tomaattia tai kanamunaa

10.00 hedelmä

12.30 kana/tonnikalasalaatti

15.00 hedelmä

17.00 kotiruoka lautasmalli

20.00 voileipä ja rahka ananaksella tai banaanilla

Paljon vettä

Viikossa 4krt ohjattua ryhmäliikuntaa, kaksi aerobista (spinning, crossing) ja kaksi lihaskuntoa (pump, body, kahvakuula).

Viikonloppuisin syön melko normaalisti, mutta harvemmin. Aamupala 10.00 kuten viikolla, 12.00 hedelmä 15.00 yhdistetty lounas/päivällinen 18/19 aikaan vielä jotain iltapalaa, voileipää/hedelmää/rahkaa mitä milloinkin. Ja viiniä juon viikonloppuisin useamman lasillisen. Herkkuna pähkinät ja joskus popcornit.

Vierailija
8/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kokeilla mitään ihme tai pussi dieettejä. Jos haluaa laihtua ja pitää painon poissa täytyy olla valmis elämäntapa remonttiin. Aluksi kannattaa laskea kaloreita varmistuakseen, että syöt varmasti alle kulutuksesi.

Vähennä kaloririkkaiden tuotteiden syöntiä. (Mainitsit yllä ettet syönyt herkkuja joten jotkut "terveelliseksi" luokitut tuotteet sisältää paljon kaloreita myös, kuten: pasta, riisi, myslit, myslipatukay, keksit, jotkin jugurtit. Kannattaa aina katsoa kalorisisältö)

Vierailija
9/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin 15kg ja paino pysynyt alhaalla. Kaloreita kannattaa laskea. Eivätkä mitkään pikadietit auta. Ruokatottumuksia on muutettava pysyvästi.

Vierailija
10/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20kg laihdutin 5ssä kk lähtöpaino 75 nyt 55kg,pysynyt tässä yli puoli vuotta.Aamulla kaurapuuro raejuustolla,päivällinen ja lounas 100g kana lohi tai liha,kasviksia ja salaattia runsaasti ja aitoa voita,välipalat hedelmä tai proteiinipatukka,iltapala kaurapuuro ja raejuusto,krt vkoon söin irtokarkkia hiukan ja otin saunasiiderin ja puolikas pitsa. Enkä liikkunut yhtään,nyt aloittamassa bodypumpin ja combatin.tästä jäi pysyvä elämäntapa,en kaipaa perunaa riisiä pastaa tai leipääkään.

Vierailija
11/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä laihdutin 10 kg ja kesällä paino pysyi samana. Nyt kuukaudessa lähtenyt n. 5kg.

Oon vaikka minkälaista aika yritellyt mutta nyt tuntuu että olen löytäny oman tyylini.

Eli syön viikolla todella kevyesti, 800-1200 kcal, mutta viikonloppuna (pe ilta-la) syön todella vapaasti. Sunnuntaina alan jo hieman keventämään. Tällä lähtenyt 0,8-1,5kg viikko. En muuten söisi noin kevyesti viikolla, mutta koska viikonloppuna saatan syödä ben and jerrysta tai suklaata ja pastaa/pizzaa ilman stressiä niin viikko vaje ei mene liian suureksi.

Mun mielestä tämä on opettanut todella hyvin uusiin ruokatapoihin samalla, koska sitten kun olen tyytyväinen painooni, niin voin viikonloppuisin herkutella mutta viikolla pitää elää perusterveellisesti (mutta ei siis noin matalilla kaloreilla tietenkään). Viikolla jos tekee mieli jotain niin tietää että viikonloppuna sitten saa.

Viikolla ruokavalio sisältää hirveän määrän kasviksia, kalaa, ehkä kanaa ja joskus harvoin jauhelihaa. Myös aamu kaurapuurot ja kananmunat on tärkeä osa ruokavaliota.

Vierailija
12/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä avuksi, kun fysiikan lait eivät päde? Olen nyt 163/98, kilpaurheilutausta ja lihasmassan osuus on huomattava. 

Minulla on n. 30kg ylipainoa, jotka tulivat vuodessa (3kk aikana 15kg) terveellisen elämän aloittamisen seurauksena. Kaksi vuotta sitten saatoin syödä pussin sipsejä illassa ja juoda limsoja surutta. Sitten päätin, että tällä menolla minusta tulee lihava ja siirryin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (kanaa, kalaa, kasviksia pääasiassa). Kävin kuntosalilla tekemässä voimaharjoittelua 4krt/vko ja kaikkina viikonpäivinä kävin tekemässä kävelylenkin. Painoa tuli ensimmäisenä kuukautena 9kg ja seuraavana 4kg ja kolmantena 2kg. Kävin ravitsemusterapeutilla ja hänen mielestään ruokavalioni oli hyvä. Hänen ohjeistuksellaan aloitin 1400kcal/päivä ruokavalion, joka ei tuottanut tulosta. On kokeiltu yli 2000kcal/päivä-ruokavaliota ja paino alkoi tippua kun söin vain 800kcal/päivä. En todellakaan voi elää 800kcal päivämäärällä, joten joku tolkku tähän pitää saada. Vettä juon noin 3l per päivä. En käytä kevyttuotteita, mutta en myöskään paista ruokaani voissa tai juo täysmaitoa. Maitotuotteita käytän maltillisesti. 

Tuntuu, ettei kukaan lääkäri/ravitsemusterapeutti tms. ymmärrä. Erään käyntikerran jälkeen kirjauksissa luki, että todennäköisesti juo paljon alkoholia ja herkuttelee. En juo alkoholia lähes ollenkaan, kesän juhlissa taisin nostaa onnittelumaljan (1kpl) ja herkkuja en osta kotiin. Kylässä käydessä saatan ottaa jotain tarjottavia, mutta koskaan se ei mene mässäilyn puolelle. 

Veriarvoni ovat hyvät, minulla on hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys ei tiputtanut painoa) ja käytössä e-pillerit (olin syksy 2015-2016 ilman, paino ei pudonnut ollenkaan tuona aikana, joten pillerit tuskin ylläpitävät ylipainoa). 

Hirveän turhauttavaa, en tiedä enää mitä tekisin :( 

Vierailija
13/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduin pysyvästi 17kg kun vaihdoin kaikki kevyttuotteet täysrasvaisiin. Pysyi kylläisempänä pidempään eikä tullut naposteltua "kevyitä" syömisiä aamusta iltaan. Nykyään syön vain kun on nälkä.

Tätä kannatetaan! Kevyttuotteet pelkkää lisäainetta jotka saavat kropan aineenvaihdunnan pysähtymään ja sekaisin. Niin vähän käsiteltyä ruokaa, kuin mahdollista.

Vierailija
14/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 72kg -> 62kg vain laskemalla kaloreita. Joka päivä punnitsin kaiken, mitä olin laittamassa suuhuni. Merkkasin ylös paljonko painoi ja laskin kalorit fineli.fin avulla.

Esim.:

Mandariini 90g (100g=36kcal) 36x0,9=32,4~32kcal

Kevytmaito 2dl = 92kcal

Jne. Kun tuli 1700kcal täyteen, en enää syönyt sinä päivänä.

Aika äkkiä ruokavaliosta jäi pois kaikki pienet naposteltavat kun en viitsinyt joka välissä punnita. Jaoin kalorit aamupala 300kcal, lounas 500kcal, välipala 100kcal, päivällinen 500kcal ja iltapala 300kcal. Tuohon välipalaankin mahtuu esim. Mandariini, kahvi maidolla sekä sokeripala. Kaurapuuro ja puurot yleensä on hyviä aamu- ja iltapaloja. Keitot on vähempikalorisia ruokia. Jos on kaloripitoisempi ruoka, juo vettä.

10kg kevyempi olin kuuden viikon kuluttua. Olin silloin kahden pienen lapsen äiti, joten liikuttua tuli aika paljon vaunulenkeillä ja puistossa.

Vierailija
15/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä avuksi, kun fysiikan lait eivät päde? Olen nyt 163/98, kilpaurheilutausta ja lihasmassan osuus on huomattava. 

Minulla on n. 30kg ylipainoa, jotka tulivat vuodessa (3kk aikana 15kg) terveellisen elämän aloittamisen seurauksena. Kaksi vuotta sitten saatoin syödä pussin sipsejä illassa ja juoda limsoja surutta. Sitten päätin, että tällä menolla minusta tulee lihava ja siirryin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (kanaa, kalaa, kasviksia pääasiassa). Kävin kuntosalilla tekemässä voimaharjoittelua 4krt/vko ja kaikkina viikonpäivinä kävin tekemässä kävelylenkin. Painoa tuli ensimmäisenä kuukautena 9kg ja seuraavana 4kg ja kolmantena 2kg. Kävin ravitsemusterapeutilla ja hänen mielestään ruokavalioni oli hyvä. Hänen ohjeistuksellaan aloitin 1400kcal/päivä ruokavalion, joka ei tuottanut tulosta. On kokeiltu yli 2000kcal/päivä-ruokavaliota ja paino alkoi tippua kun söin vain 800kcal/päivä. En todellakaan voi elää 800kcal päivämäärällä, joten joku tolkku tähän pitää saada. Vettä juon noin 3l per päivä. En käytä kevyttuotteita, mutta en myöskään paista ruokaani voissa tai juo täysmaitoa. Maitotuotteita käytän maltillisesti. 

Tuntuu, ettei kukaan lääkäri/ravitsemusterapeutti tms. ymmärrä. Erään käyntikerran jälkeen kirjauksissa luki, että todennäköisesti juo paljon alkoholia ja herkuttelee. En juo alkoholia lähes ollenkaan, kesän juhlissa taisin nostaa onnittelumaljan (1kpl) ja herkkuja en osta kotiin. Kylässä käydessä saatan ottaa jotain tarjottavia, mutta koskaan se ei mene mässäilyn puolelle. 

Veriarvoni ovat hyvät, minulla on hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys ei tiputtanut painoa) ja käytössä e-pillerit (olin syksy 2015-2016 ilman, paino ei pudonnut ollenkaan tuona aikana, joten pillerit tuskin ylläpitävät ylipainoa). 

Jos fysiikan lait "eivät päde" itseesi ei se tarkoita, että olisit jollakin tavalla erityinen, vaan sitä että olet huono matikassa

Vierailija
16/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten laihdutin n.10kg  ja paino on pysynyt normaalina senkin jälkeen.

Syön kasvispainotteista normaalirasvaista oikeaa ruokaa.

Kaikki keinotekoiset mukaruuat jätän syömättä. En syö myöskään margariinia enkä rypsiöljyä. Jos makeaa haluan, leivon itse tai syön prossasuklaata.

Vierailija
17/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin.

Miehen lähtiessä ruokavalio muuttui kasvispainoitteiseksi, ja ruokajuomana aina vesi. Myös salaattia tuli tehtyä useammin, mies kun halusi aina peruna + liha tyylisen lounaan ja päivällisen, ja sitten se vaihtui salaatti + proteiini tai keitetty kasvis + proteiini versioiksi. Myös mehu ja limu katosi kaapista miehen mukana.

Vierailija
18/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei fysiikan lakeihin ole mitään poikkeuksia. Ei sinun kroppasi pysty tuottamaan energiaa tyhjästä (tai jos pystyy ihme on syntynyt ja nyt maaailman energiaongelmat on ratkaistu! Jipii!)

Luultavasti olet vain laskenut kalorit väärin

Vierailija
19/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ravintonevojan ekoja ohjeita:kilpirauhaspotilas ei saa koskaan,koskaan ryhtyä vhh:lle, elimistön aineenvaihdunta ei vaan kestä sitä. On löydettävä tasapaino enemmillä hiilareilla. Todennäköisesti kärsit myös vitamiini- ja hivenainevajeista ja siksi rasvasoluja tarvitaan myös kuonavarastoksi. Paljonko syöt d-vitamiinia ja seleeniä?

Vierailija
20/32 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsit vhh:n. Monet tätä noudattavat tekevät sen virheen, että syövät paljon proteiinia ja vähän rasvaa. Sillä yhdistelmällä lihoo. Toki en tiedä, mitä sinä olet syönyt, joten ei välttämättä koske sinua.