Millaista köyhää autat jouluna?
Autatko lapsipehettä/vanhusta/yksinäistä ja miten?
Kommentit (21)
Joulu on meidän perheen juhla, eikä minulla ole aikaa auttaa toisia. Kortit lähetän ja muuten keskityn siihen että lapset puolisoineen saa nauttia siististä kodistani ja herkkuruuista. Miehelläni on tämä sama ajatus ideaalijoulusta.
Mä oon itse köyhä (tulot n. 700€/kk), eli eipä oo pahemmin varaa autella ketään muita. Mietin muuten tässä että onko tylyä hankkia joululahjoja kirpparilta? Esim. kirjoja ym.?
just me kirjoitti:
Olen köyhä ja autan itse itseäni.
Samoin, ei kukaan muu auta minua. Toiseksi, olen lopen kyllästänyt jouluapuihin ja kaikenmaailman kerjäyksiin, joissa näkyy olevan parempiosaisia kuin minä. Koko joulun merkitys on katoamassa näihin anna-anna-toitotuksiin. Annan hyvän joulun toivotuksen ja vanhuksen kävelytän suojatien yli. Hyvän mielen joulun odotusta!
Maahan lappaa porukkaa vailla mitään pidäkkeitä. Siinä on ihan riittämiin apua.
Autoin jo antamalla 7 euroa rahanpyytäjälle. Joululahjakeräyksiin osallistumishalut meni sen jälkeen kun työkaveri kertoi heidän hakeneen lahjat neljälle lapselleen lahjat hyväntekeväusyysjärjestöltä... Molemmat vanhemmat käyvät töissä ja lapsilla on kalliit harrastukset, äidillä myös ja sitten kaiken muun päälle haetaan lapsille ilmaiset lahjat???
Olen miettinyt että otan yhteyttä seurakuntaan ja kokoan jollekkin oikeasti köyhälle perheelle mukavan joulupaketin,muutamille lapsille lelut,perheelle yhteiseksi lautapelin,isälle ja äidille jotkut hajuvedet,sieltä apu menisi oikeaan osoitteeseen.
Omassa perheessä on kaksi opiskelevaa lasta, joten rahat menee heidän auttamiseen. Olen itsekin pienituloinen, joten rahkeet ei riitä muuhun.
Mä olen menettänyt uskoni näihin keräyksiin. En usko, että apu menee oikeille ihmisille.
Liikaa nähty näitä "köyhiä", jotka oikeesti ovat vaan tarpeeksi röyhkeitä ruikuttamaan apua, vaikka paremmin pärjäävät kuin moni työssäkäyvä. Ja usein samat ihmiset on monissa eri keräyksissä.
Veli, 56 vuotta, sairaseläkeläinen. Käyn tekemässä joulusiivouksen ja vien leivonnaisia. Autan häntä kyllä ympäri vuoden käymällä siivoamassa ja laittamassa ruokaa. Omat lapset, kaksi opiskelijaa, saavat joululahjaksi rahaa ja jotain muuta tarpeellista. Eipä mulla sitten ulkopuolisille enää paljon riitä, mutta laitan kolikoita pelastusarmeijan keräyksiin. Niihin luotan eniten.
En auta mitenkään. Jokainen voi aloittaa tammikuussa säästämään sitä yhtä 3 pvn jaksoa varten. Omaa tyhmyyttä on jos ei mitenkään varaudu. Mulla ei ole tapana ostaa itselleni hyvää omatuntoa auttamalla elämänhallintansa menettäneitä ihmisiä.
Mua ja perhettäni autetaan, eli meidät on kutsuttu sukulaisten luo, jossa takuuvarmasti saamme hyviä jouluruokia ja varmasti pienet paketitkin saamme, olen kiitollinen. Toivottavasti tilanteemme paranee joskus, jotta voin osaltani auttaa tarvitsevaa.
Laitan pakettia perheelle, joka asuu maalattiaisessa talossa.
Myös autan taloudellisesti maksamalla puhe-ja nettiaikaa.
Perheen poika ei ole heidän omansa, vaan siskon lapsi. Poika ei ole omaa isäänsä koskaan nähnyt. Samassa taloudessa asuu myös muut tädit lapsineen.
Kuukausipalkka siellä on 20e ja netti maksaa 3e/h. Kengät maksavat 35e. Tamponipaketti 10e, passi 200e.
Netin avaaminen heidän käyttöönsä tuo tiedon heidän luokseen.
Paketissa laitan vaatteita ja hygieniatarvikkeita, niin ehkä heillä jää rahaa johonkin muuhunkin. Ja espanjankielisen muumikirjan lapsille.
En tarvitse mitään yhdistystä tähän väliin ottamaan hallintokuluja, apu menee suoraa perille.
Miehen suvussa on paljon todella köyhiä ihmisiä. Heille annamme ennen joulua rahaa lahjaostoksia varten ja teemme laatikkoruuat heille jouluksi. Lisäksi annamme lahjaksi sekä tavaraa että lahjakortteja.
En ole vielä päässyt auttamaan kun en ole löytänyt vähään tyytyväistä, lapsetonta köyhää jolla on lemmikkejä.
Minulla ei ole tarvetta kontrolloida avun antamista ja tuntea siitä ylemmyyttä.
Olen köyhä ja autan itse itseäni.