Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavapariskunta on molemmat IT-alalla eikä tiedä miten sql-tietokanta otetaan käyttöön

Vierailija
19.11.2016 |

Nainen on IT-tradenomi ja mies tietojenkäsittelyn maisteri. Pariskunnalla on yllin kyllin tietokoneita kotona, mutta tänään nainen kertoi että ne joutui katsomaan Ashley Madison-tietokannan suomalaiset jostain tekstitiedostosta eikä ne tiedä miten sql-dumppi otetaan käyttöön.
Kyse on toimenpiteestä mikä opitaan yliopistossa peruskursseilla. Onko tuollainen osaamattomuus normaalia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha taito osata pystyttää tietokanta jostain dumpista. Töissä ei moista tarvitse ikinä tehdä, backupit ja niiden palautukset hoidetaan ihan muilla tavoilla. 

Vierailija
2/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Minä opetan erästä tietokantakurssia yliopistolla enkä ole lainkaan varma siitä, mitä tarkoitat sillä, "miten tietokanta otetaan käyttöön". Sehän riippuu käytössä olevasta ohjelmistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen utelias. Kerro miten.

Vierailija
4/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota. Minä opetan erästä tietokantakurssia yliopistolla enkä ole lainkaan varma siitä, mitä tarkoitat sillä, "miten tietokanta otetaan käyttöön". Sehän riippuu käytössä olevasta ohjelmistosta.

Kyse on nimenomaan sql-dumpistsa joten aivan varmasti tiedät.

Vierailija
5/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se mies ei tiennyt ja nainen ei halunnut olla"viisaampi".

Vierailija
6/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatko edes tajuta kuinka laaja käsite IT-ala on?

T: Kansainvälisissä IT-projekteissa työtä tehnyt

Vierailija
7/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin autistinen vai mikä tässä on se ongelma?

Vierailija
8/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a opitaanko? Muistaakseni ei ainakaan opittu tuossa 2000-luvun alussa TKK:lla. Siinä oli 3 ov:n kurssi ja aika täyteen ahdettu kurssi. Käteen jäi kuitenkin jotakin SQL:ään liittyen.

Vierailija
9/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 15-vuotta "IT-alalla" eikä ole hajuakaan mistään kannan pystyttämisestä dumpista.

Haha. Onneksi mulle maksetaan ihan jostain muusta.

Vierailija
10/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista kyllä tuollaista omilta kursseiltani. Toisaalta tuo vaikuttaa niin triviaalilta ongelmalta, että sen tarvittaessa selvittäisi googlettamalla melko nopeasti. IT-alalla on monenlaista hommaa ja kaikenlaisia tekijöitä, eikä SQL-kantojen kanssa näpertely ole kovin oleellista kuin pienelle osalle, varsinkin tänä päivänä kun tavara on entistä enemmän menossa pilveen ja infra jai platta ostetaan usein palveluna muualta.

Vierailija
11/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä paskaakaan tällaisesta sql-dumpista enpä juuri servereitä tai kytkimistäkään, mutta pyörin ulkomailla jatkuvasti ja hoidan käyttöönottoja ja päivityksiä. Sekä olen ollut ulkomailla vuosia alan hommissa.

IT-ala on niin laaja käsite ja monet, kuten minä, osaa pienen kapaean alansa ihan hyvin ja hommaa riittää.

Vierailija
12/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Olen minäkin juristi, mutten tiedä Eurooppaoikeudesta juuri mitään.

Vierailija
13/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-tradenomit tulivat pilaamaan IT-alan maineen. Luulevat tietävänsä kaiken mutta aiheuttavat vain tuhoa.

Vierailija
14/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yliopistolla tietojenkäsittelytieteen linjalla 5 opintoviikon laajuinen kurssi tietokannoista, mutta ei siellä mainittu muistaakseni edes yhdenkään RDBMS-tuotteen nimeä, puhumattakaan että mitä komentoja ne ymmärtävät tai ovat ymmärtämättä. SQL-kieltä käytiin jonkin verran läpi, mutta pääsääntöisesti se oli joukko-oppia ja relaatioalgebran laskuja.

Vierailija
15/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivatkohan kaltaisesi besserwisserit pahempi ongelma IT-alalla.

Vierailija
16/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yliopistolla tietojenkäsittelytieteen linjalla 5 opintoviikon laajuinen kurssi tietokannoista, mutta ei siellä mainittu muistaakseni edes yhdenkään RDBMS-tuotteen nimeä, puhumattakaan että mitä komentoja ne ymmärtävät tai ovat ymmärtämättä. SQL-kieltä käytiin jonkin verran läpi, mutta pääsääntöisesti se oli joukko-oppia ja relaatioalgebran laskuja.

Missä yliopistolla olit?

Meilläkin on viiden opintopisteen tietokantakurssi ja siinä perehdytään nimenomaan SQL-kieleen. Tarpeellinen joukko-oppi opetettiin muilla kursseilla joten tietokantakurssille jäi relaatioalgebra, SQL ja normalisointi.

Vierailija
17/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla paljon epäpäteviä tyyppejä. Edes muodollinen koulutus ei takaa osaamista, koska alue on niin laaja. Kukaan ei voi osata kaikkea, mutta tietyt perusasiat pitäisi olla hallussa siten että osaa itse etsiä yksityiskohdat teknisistä ohjeista. On sääli sanoa, mutta IT-alalla on kaikenlaisia säätäjiä joilla ei oikeastaan ole mitään hajua alan hommista. Tekevät vaan sitä mikä on töihin tullessa opetettu tai sitten työskentelevät projekti- tai bisnespuolella eli ovat oikeastaan enemmän kaupallisen puolen osaajia.

Vierailija
18/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu tollasta vuosina 1987-89 atk-instituutissa.

Enkä ole kohta 30-vuotisella it-urallani tuota taitoa kaivannut.

Sori tästä!

Vierailija
19/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku itseoppinut nörtti luulee että sql-dumppi on tärkein asia tietokannasta

Vierailija
20/30 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan sitä am dumppia mihinkään kälyiseen tietokantaan vie? Nopeamminhan ne nimet löytyy vaikka greppaamalla siitä.