Voiko pissapäinen narsisti muuttua ihmisenä, jos kohtaa elämän rajallisuuden silmästä silmään?
Kommentit (30)
Ei muutu, vaan pahenee. Kostaa jollekin, koska hänen mielestään elämän rajallisuus on vain rasite hänelle itselleen. Kokee, kuin hänelle olisi tehty väärin.
Läheisen kuolema, syöpä, vakava onnettomuus jne.
En usko. Alexander Stubb on kaiken avun ulottumattomissa.
Vaatisi sen että persoonallisuus ensin hajoaa ja sitten kootaan uudelleen. Narsisti ei pysty kohtaamaan omia vikojaan.Jos vika on fyysisesti päässä, ei parane koskaan. Joskus persoonallisuushäiriö johtuu lapsuudessa saadusta kallovammasta.
No minä muutuin. En tiedä olinko täysin narsisti, mut hälyttävän luonnehäiriöinen; elin muiden ihmisten rahoilla, puhuin aina vaan itsestäni, valehtelin, petin, palvoin peilikuvaani, hurmasin ihmisiä tuosta vaan. Sitten isäni kuoli, pitkä parisuhde (toisen luonnehäiriöisen kanssa) loppui ja jouduin pistämään elämäni täysin uusiksi. Luulin jo muuttuneeni aiemmin syvän masennuksen seurauksena, mutta se oli vaan harhaa. Nyt TIEDÄN että olen muuttunut, koska en enää yritä hyväksikäyttää ihmisiä, en valehtele ja yritän olla aviomiehelleni kaikin puolin hyvä vaimo.
.
Tajusin myös että olin ihan samanlainen kuin isosiskoni on vieläkin, eli joko meillä on joku geenivirhe tai lapsuudessa meni jotain pieleen. Tiedä häntä. Mutta vastauksena kysymykseen: ainakin narsistisin piirtein varustettu ihminen voi muuttua. Voiko taas täysi sosiopaatti muuttua... en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
No minä muutuin. En tiedä olinko täysin narsisti, mut hälyttävän luonnehäiriöinen; elin muiden ihmisten rahoilla, puhuin aina vaan itsestäni, valehtelin, petin, palvoin peilikuvaani, hurmasin ihmisiä tuosta vaan. Sitten isäni kuoli, pitkä parisuhde (toisen luonnehäiriöisen kanssa) loppui ja jouduin pistämään elämäni täysin uusiksi. Luulin jo muuttuneeni aiemmin syvän masennuksen seurauksena, mutta se oli vaan harhaa. Nyt TIEDÄN että olen muuttunut, koska en enää yritä hyväksikäyttää ihmisiä, en valehtele ja yritän olla aviomiehelleni kaikin puolin hyvä vaimo.
.
Tajusin myös että olin ihan samanlainen kuin isosiskoni on vieläkin, eli joko meillä on joku geenivirhe tai lapsuudessa meni jotain pieleen. Tiedä häntä. Mutta vastauksena kysymykseen: ainakin narsistisin piirtein varustettu ihminen voi muuttua. Voiko taas täysi sosiopaatti muuttua... en tiedä.
Tuskin olet tai olit kuitenkaan narsisti. Et voi olla, koska olet pystynyt käsittelemään ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutu, vaan pahenee. Kostaa jollekin, koska hänen mielestään elämän rajallisuus on vain rasite hänelle itselleen. Kokee, kuin hänelle olisi tehty väärin.
Jatkan, tässä oli kyse juuri läheisen kuolemasta. Narsisti ei näe muiden surua ja tuskaa, narsisti pyytää vain itselleen huomiota valuttaen krokotiilin kyyneleitä, jos tilanne vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Tajusin myös että olin ihan samanlainen kuin isosiskoni on vieläkin, eli joko meillä on joku geenivirhe tai lapsuudessa meni jotain pieleen. Tiedä häntä. Mutta vastauksena kysymykseen: ainakin narsistisin piirtein varustettu ihminen voi muuttua. Voiko taas täysi sosiopaatti muuttua... en tiedä.Tuskin olet tai olit kuitenkaan narsisti. Et voi olla, koska olet pystynyt käsittelemään ongelmasi.
Niin, en olekaan varma oikeasta diagnoosista, mutta kusipää olin ainakin. Kaikki narsismista kirjoitettu kyllä sopi muhun silloin kun vielä käyttäydyin noin. Juoksin sisäistä tuskaa pakoon juomalla ja pettämällä miesystäviäni. Sitten vaan en enää jaksanut ja aloin parantua. Nyt olen onnellinen ensimmäistä kertaa aikuiselämäni aikana, ja olen päälle 30.
Asiantuntijoiden mukaan aito, oikea narsisti voi muuttua vain, jos hän sairastuu masennukseen, silloinkin se on hyvin harvinaista. Narsisti ei parne edes terapialla, koska hän valehtelee itselleen edullisesti sielläkin.
Narsisitisia piirteitä meillä on kaikilla, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Aito narsisti on aivan eri asia.
Me muut voimme muuttua, jos oikeasti haluamme sitä. Ihminen voi kasvattaa itseään, mutta se kasvattaminen tosiaan tapahtuu useimmiten vain juuri jonkin vaikean, elämää mullistavan tapahtuman kautta.
Parantunutta narsistia ei voi olla olemassa. Jos on parantunut, ei koskaan edes ollut oikea, patologinen narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijoiden mukaan aito, oikea narsisti voi muuttua vain, jos hän sairastuu masennukseen, silloinkin se on hyvin harvinaista. Narsisti ei parne edes terapialla, koska hän valehtelee itselleen edullisesti sielläkin.
Narsisitisia piirteitä meillä on kaikilla, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Aito narsisti on aivan eri asia.
Me muut voimme muuttua, jos oikeasti haluamme sitä. Ihminen voi kasvattaa itseään, mutta se kasvattaminen tosiaan tapahtuu useimmiten vain juuri jonkin vaikean, elämää mullistavan tapahtuman kautta.
En usko tuohon, että oikea narsisti muuttaa vain, jos sairastuu masennukseen. En edes usko, että kyse olisi todellisesta masennuksesta, vaan kyse on tavasta kiemurrella asiasta toiseen. Terapia ei auta syystä juuri mainitsemastai, tämän uskon. Näkökulmani perustuvat kokemuksiin, sivustaseuranneena.
Vierailija kirjoitti:
Näin ja etenkin jos selättää esim. syövän, kuvittelee olevansa voittamaton. Ylimielisyys suorastaan kukoistaa sen jälkeen.
Eiköhän se ole niin, että aito narsisti on hyvinkin tietoinen elämän rajallisuudesta, hän vaan ei välitä. Itse ainakin pystyisin käyttäytymään hyvin narsistisesti, mutta olen kohteliaisuussyistä valinnut toisin. Jos olen kusipää, se johtuu juuri siitä, että pidän ihmisiä ääliöinä ja uskon meistä useimpien ansaitsevan paljon huonompaa kuin mitä saavat.
Jos narsistin elämä hajoaa ja hän itse haleutuu terapiaan eikä terapeutti mene hänen peleihinsä mukaan, hän VOI parantua.
Vierailija kirjoitti:
Jos narsistin elämä hajoaa ja hän itse haleutuu terapiaan eikä terapeutti mene hänen peleihinsä mukaan, hän VOI parantua.
Mistä sellaisen tiedon tai kokemuksen olet saanut? Ensinnäkin, narsisti ei hakeudu terapiaan sen vuoksi, että hänellä olisi tarve muuttua narsistista empatiakykyiseksi ihmiseksi. Syyt ovat muita, esimerkiksi hän haluaa tukea terapiasta oman egonsa pönkittämiseen ja siten kierojen tapojensa jatkuvuuteen.
Voi muuttua,mieheni oli narsisti ihan kaikkine piirteineen mitä löytyi,mikä hänet muutti,sairastuminen masennukseen,uhka menettää perhe,hän hakeutui ensin mtt jutteleen sieltä ohjattiin psykoterapiaan.vuosia hän ensin väitti ettei ole narsisti ja kun näytin lukemani jutut hän pelästyi itsekkin.missään ei vain näistä onnistumista ole kirjoitettu.hän hajotti henkisesti itsensä ja minut,kävin itekkin liki 3 vuoden psykoterapian läpi.hänellä kaikki johtui lapsuudesta,ja hän oli valmis puhumaan sen kauheuksista vasta yli 30 vuotiaana.
Äitiminäkin kirjoitti:
Voi muuttua,mieheni oli narsisti ihan kaikkine piirteineen mitä löytyi,mikä hänet muutti,sairastuminen masennukseen,uhka menettää perhe,hän hakeutui ensin mtt jutteleen sieltä ohjattiin psykoterapiaan.vuosia hän ensin väitti ettei ole narsisti ja kun näytin lukemani jutut hän pelästyi itsekkin.missään ei vain näistä onnistumista ole kirjoitettu.hän hajotti henkisesti itsensä ja minut,kävin itekkin liki 3 vuoden psykoterapian läpi.hänellä kaikki johtui lapsuudesta,ja hän oli valmis puhumaan sen kauheuksista vasta yli 30 vuotiaana.
Diagnoosi tuli siis sinulta, ei psykoterapiassa. Miehesi kuulostaa normaalilta lapsuudentraumaiselta ja hän on pystynyt käsittelelmään ongelmansa. Näin meilläkin, miehen tietynlaisen kovan ja kylmä käytöksen syihin löytyi selitys, kotikasvatus ja vanhempien asenne sekä kohtelu jatkui aikuisuuteen asti. Mielessäni joskus pohdin, että oliko hän narsisti, ei ollut, vaikkakin häneen osui narsismilistasta ominaisuuksia. Todellinen narsisti on toista maata.
Mitä tarkoitata elämän rajallisuuden silmästä silmään.. esimerkiksi