Tamperelaisia on jymäytetty tunnelihankkeessa
Hienosti meni, 2,3 km tunneli maksoi vain 180 miljoonaa, valmistui etuajassa ja jäi himpun verran alle budjetin.
Entä jos verrataan länsimetron ykkösvaiheeseen, jonka 13,9 km pätkä asemineen ja parhaimmillaan 57 m syvyyksissä kulkevine tunneleineen maksaa 1 200 miljoonaa.
Tampereen tunneli on 16,5 % länsimetron ykkösvaiheesta.
Kustannukset ovat 15 % länsimetron ykkösvaiheesta.
Eli samoissa mennään, ja länsimetro on kyllä konstikkaampi tehdä kuin maantietunneli.
Länsimetro on tosin hyödytön eikä ikinä maksa itseään takaisin, eikä kustannuksissa oteta huomioon sitä, miten pk-seudun hienot rannat raiskataan slummiasumisella.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Miten ne rannat raiskataan?
Rakentamalla slummitaloja paikat täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varaa, tietysti Tampereella pitää pärjätä vähemmällä.
Tuleehan niille sellainenkin hyödyke kuin ratikka. Kustannusarvio on 300 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti meni, 2,3 km tunneli maksoi vain 180 miljoonaa, valmistui etuajassa ja jäi himpun verran alle budjetin.
Entä jos verrataan länsimetron ykkösvaiheeseen, jonka 13,9 km pätkä asemineen ja parhaimmillaan 57 m syvyyksissä kulkevine tunneleineen maksaa 1 200 miljoonaa.
Mistä tiedät jo nyt, mitä Länsimetro maksaa? Eiköhän sille vielä hintaa tuosta kerry!
Miten Tamperelaisia on jymäytetty? Sitä en tuosta oikein saanut selville. Jos pääkaupunkiseutulainen vertaa hankkeita keskenään, ei kai se ole jymäyttämistä? Tai vaikka Tampereelta joku vertaisi.
Kyse on siitä, että Tampereella aikataulu pysyi, länsimetrossa ei. Toki toinen on paljon isompi hanke, mutta luulisi metrohankkeen alkuperäisen suunnitelman tienneen hankkeen suuruuden, ja tehneen suunnitelmat sen pohjalta? Ja jos nuo suunnitelmat ovat pettäneet, mitä tekemistä asialla on Tampereen kanssa?
Ja ei, en asu sen enempää aikanaan valmistuvan metron kuin Tampereen tunnelinkaan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten Tamperelaisia on jymäytetty? Sitä en tuosta oikein saanut selville. Jos pääkaupunkiseutulainen vertaa hankkeita keskenään, ei kai se ole jymäyttämistä? Tai vaikka Tampereelta joku vertaisi.
Kyse on siitä, että Tampereella aikataulu pysyi, länsimetrossa ei. Toki toinen on paljon isompi hanke, mutta luulisi metrohankkeen alkuperäisen suunnitelman tienneen hankkeen suuruuden, ja tehneen suunnitelmat sen pohjalta? Ja jos nuo suunnitelmat ovat pettäneet, mitä tekemistä asialla on Tampereen kanssa?
Ja ei, en asu sen enempää aikanaan valmistuvan metron kuin Tampereen tunnelinkaan lähellä.
Samaa ihmettelen, miten niin tamperelaisia on jymäytetty? Tunneli valmistui etuajassa ja halvemmalla kuin oli arvioitu. Sanoisin että pääkaupunkiseutulaisia tässä ennemminkin jymäytettiin länsimetron kanssa. Ei valmistunut ajassa ja rahaa palanut paljon enemmän kuin luvattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne rannat raiskataan?
Rakentamalla slummitaloja paikat täyteen.
Minne? Mitä kaupunginosia tarkoitat?
Olen uusi tässä ketjussa. Tamperelaisia jymäytettiin siten, että muutama nainen valtuuustossa äänesti tunnelihankkeesta toisin, kuin oli luvannut. Heidän huijauksensa aiheutti sen, että tunneli rakennettiin.
Hieno ranta jää autoilijoilta nyt näkemättä. Oli monen autoilijan päivän piristys. Turha rahanmeno harmittaa toki enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Tamperelaisia on jymäytetty? Sitä en tuosta oikein saanut selville. Jos pääkaupunkiseutulainen vertaa hankkeita keskenään, ei kai se ole jymäyttämistä? Tai vaikka Tampereelta joku vertaisi.
Kyse on siitä, että Tampereella aikataulu pysyi, länsimetrossa ei. Toki toinen on paljon isompi hanke, mutta luulisi metrohankkeen alkuperäisen suunnitelman tienneen hankkeen suuruuden, ja tehneen suunnitelmat sen pohjalta? Ja jos nuo suunnitelmat ovat pettäneet, mitä tekemistä asialla on Tampereen kanssa?
Ja ei, en asu sen enempää aikanaan valmistuvan metron kuin Tampereen tunnelinkaan lähellä.
Samaa ihmettelen, miten niin tamperelaisia on jymäytetty? Tunneli valmistui etuajassa ja halvemmalla kuin oli arvioitu. Sanoisin että pääkaupunkiseutulaisia tässä ennemminkin jymäytettiin länsimetron kanssa. Ei valmistunut ajassa ja rahaa palanut paljon enemmän kuin luvattiin.
Kun tekee törkeän ison budjetin, saa päänsilitystä kun siinä pysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Tamperelaisia on jymäytetty? Sitä en tuosta oikein saanut selville. Jos pääkaupunkiseutulainen vertaa hankkeita keskenään, ei kai se ole jymäyttämistä? Tai vaikka Tampereelta joku vertaisi.
Kyse on siitä, että Tampereella aikataulu pysyi, länsimetrossa ei. Toki toinen on paljon isompi hanke, mutta luulisi metrohankkeen alkuperäisen suunnitelman tienneen hankkeen suuruuden, ja tehneen suunnitelmat sen pohjalta? Ja jos nuo suunnitelmat ovat pettäneet, mitä tekemistä asialla on Tampereen kanssa?
Ja ei, en asu sen enempää aikanaan valmistuvan metron kuin Tampereen tunnelinkaan lähellä.
Samaa ihmettelen, miten niin tamperelaisia on jymäytetty? Tunneli valmistui etuajassa ja halvemmalla kuin oli arvioitu. Sanoisin että pääkaupunkiseutulaisia tässä ennemminkin jymäytettiin länsimetron kanssa. Ei valmistunut ajassa ja rahaa palanut paljon enemmän kuin luvattiin.
Etkö ymmärrä lukuja? Yksinkertaiseen rakentamiseen meni suhteessa paljon enemmän kuin metrorakentamiseen. Silti kiitellään että hienoo! Parempi kustannusarviointi kyllä, mutta minne ne rahat oikein meni?
Tamperelaisia todellakin jymäytettiin oikein kunnolla. Aika kuumana ovat veronmaksajat käyneet palstoilla kun totuus selvisi hölmöimmillekkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14579715/200-miljoonaa-meni-mutta-ruuhka…
Huvittavinta tässä rantatunnelihankkeessa oli se, että mitään ruuhkia ei tuolla tienpätkällä ollut. Joskus mentiin keskimäärin 50 km/h, ja pahimpina 5-10 min ruuhkahuippuina saattoi joutua liikennevaloissa odottelemaan jopa enemmän kuin yhden vuoron. Nämäkin "ruuhkat" saatiin aikaan vain alentamalla nopeusrajoitusta.
Hyvät veljet ovat vetäneet tästä(kin) turhasta rakennusprojektista miljoonia omiin taskuihinsa, mutta se oli tietysti odotettavissakin.
Jos Tampere haluaisi panostaa liikenteeseen, sähköbussit olisivat olleet loistava idea.
Kaikille Suomen rannoille pitäisi rakentaa lisää moottoriteitä ap:ta ja muita hienoja ihmisiä varten.
Tamperelaiset itkevät, kun autoilijoilta "vietiin" rantamaisemat, ja tilalle rakennetaan rantamaisema-asuntoja?
Melkoisen hauska ajattelutapa teillä manselaisilla ;)
Luulin, että tässä olisi ollut jotain järkevää eli se, että mitään liikenneongelmia tuolla ei haluttu ratkaista vaan saada rakennusmaata. Mutta sen kai kaikki tietävätkin.
Metron tunnelit on huomattavasti kapeampia kuin kuusikaistainen moottoritie
Asun Helsingissä rannalla, eikä mitään slummeja rannoille olla rakentamassa metron myötä.
Jos Kalasatamaa tarkoitat, se ei ole slummi ja on vain yksi alue. Myöskään Espoon rannoille ei ole slummeja suunnitteilla.
Uusia taloja tulee kylläkin moneenkin paikkaan pk-seutua ja jotkut suunnitelmat ovat melko mittavia
Meillä on varaa, tietysti Tampereella pitää pärjätä vähemmällä.