Olenko kohtuuton?
Tunnen oloni välillä epäreiluksi, mutta välillä oikeasti ottaa pattiin. Minulla on mieheni kanssa ydinperhe ja meillä on kaksi lasta. Siskoni on saanut lapsen yksin. Ymmärrän hyvin, että siskoni tarvitsee paljon apua ja olen itsekin hoitanut hänen lastaan paljon ja auttanut myös taloudellisesti. Mutta se, mikä tuntuu kurjalta on vanhempieni suhtautuminen lapsiimme. He pitävät siskoni lasta omanaan. Pitävät mökillä kesäisin monta viikkoa hoidossa, jotta siskoni saa omaa aikaa. Ovat myös vieneet lasta ulkomaanreissuille. Lapsi on vanhempieni luona lähes joka päivä. Sen sijaan meidän lapset jäävät lähes täysin ilman huomiota. Lapset näkevät vaariaan muutaman kerran vuodessa. Ja kun näemme, isäni puhuu jatkuvasti siskoni lapsesta, eikä ole kiinnostunut kyselemään meidän kuulumisia. Emme koskaan pääse mieheni kanssa ulos kahdestaan, sillä emme saa hoitoapua. Mieheni vanhemmat asuvat toisella puolen Suomea. Meitä ei päästetä mökille, kun sinne ei kuulemma mahdu. Puhumattakaan, että lapset pääsisivät sinne ilman meitä vanhempia. Lapsemme käyttäytyvät oikein hyvin, joten siitä ei voi olla kiinni. Olen hoitanut paljon siskoni lasta ja hän on ollut usein koko viikonlopun meillä hoidossa. Siskoni on ottanut yhden lapsen kerrallaan yöksi kummankin yhden kerran. Tuntuu kurjalta lasteni puolesta, kun ihmettelevät, mikseivät isovanhemmat halua olla heidän kanssaan. Ymmärrän että siskoni tilanne on haastava, mutta kaikkiaan tämä on mielestäni kohtuutonta. Mietin välillä, mikä meissä on vikana? Miten lasten suhteen isovanhempiensa saisi paranemaan?
Kommentit (2)
Sama tilanne meillä. Siskon lapset (on kyllä ihan perheellinen) ovat mummolassa 2-3vkl/kk, meidän lapsia (samanikäisiä kun siskon lapset) isovanhemmat ottavat 0-1x vuodessa pyydettäessä ja jos meillä joku hyvin perusteltu meno. Mä myös olen ottanut siskon lapsia meille kun ajattelen, että serkukset sais olla yhdessä, meidän lapset on 10v aikana olleet yhden yön siskollani.
Joo... Nyt päätin, etten enää edes pyydä isovanhemmilta hoitoapua. Serkut voi meillä vierailla niin kauan kun haluavat, sitä en halua lapsilta pois!
Ilmeisesti siskosi on muutenkin suosikkilapsi? Ei tuossa ole paljon mitään tehtävissä jos vanhemmat ovat puolensa valinneet. Lakkaat hoitamasta siskosi lasta ihan tykkänään ja hommaat MLL:n hoitajan että pääset miehesi kanssa ulos.
Olet ollut liian kiltti ja kunnollinen.