Ulosotto ansiosidonnaisesta päivärahasta
Löytyisikö täältä fiksumpia kuin minä, jotka osaisi kertoa ansiosidonnaisen ulosmittauksesta?
Onko ansiosidonnaisen suojaosuus 678€ kuussa? Vai lasketaanko se niiden päivien perusteella, eli kun sitä maksetaan arkipäiviltä, eli kuukaudessa 20 päivää, niin kerronko päivittäisen suojaosuuteni noilla?
Ansiosidonnainen maksetaan kuitenkin kuukausittain, eli esim 1.12-31.12. Eli kysymys kuuluu, lasketaanko suojaosa kuukaudesta vai 20 päivästä?
Kiitos!
Kommentit (8)
Kiitos paljon!
Eli siis suojaosuus on 1.12-31.12 maksettavasta päivärahasta 678€, eikä 20 x 22,60€ = 452€?
Pakko vääntää rautalangasta... :D
Suojaosuudeksi tulee joulukuun ajalta 31 x 22,60e = 700,60e. Ei missään tapauksessa ole noin pieni että sinulle jäisi vain 452e :)
Mutta siis kannattaa käyttää sitä laskuria. Itse työni luonteen vuoksi maksan itse ulosotolle velkaani, eli ei mene suoraan palkasta/työttömyysetuudesta, joten käytän kuukausittain tuota laskuria ja sen perusteella olen velkaani maksanut :)
Kiitos paljon vastauksista! :) Oli itselle vähän epäselvää, ja kauhistelin tuota alle 500 euron omavastuuta...
Ap jatkaa koska ei ymmärrä! Ansiosidonnaista haettu ajalle 3.10-31.10. Omavastuuaika 3.10-10.10. Maksettuja päiviä siis 15, bruttona 930,90€.
Nettona verojen ja jäsenmaksun jälkeen 684,21€, josta ulosottoon mennyt 149,05€ eli kaiken kaikkiaan käteen jää nettona 535,16€.
Mitä helvettiä en nyt ymmärrä tästä? :D Joo, päivärahaa maksettu 15 päivältä. Maksu kohdistuu kuitenkin ajalle 3.10-31.10. Jos omavastuuaika otetaan pois niin siitä tulee kuukaudessa 20 päivää. En vaan millään laskukaavalla saa täsmättyä, miksi ulosotettu 149,05€?
Mikä mättää, mun aivot vai tilittäjä? :D
Vierailija kirjoitti:
Suojaosa lasketaan kuukaudesta. Ja suojaosa on 22,60e/päivä. Täällä voit laskea; https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/maksukieltolaskuri
Muista laittaa "Velalliselle jätettävä suojaosuus"-kohtaan se 22,60. Ja tässä tapauksessa kuukaudessa saamasi työttömyyspäiväraha tulee Nettopalkka-kohtaan :)
Minä maksan nettopalkastani 1/3 ulosottoon. En ole koskaan tuollaisesta laskurista kuullutkaan vaan olen aina palkan muututtua laskenut paljonko on kolmasosa netosta ja sitten pyöristänyt sen seuraavaan kymppiin ja ehdottanut uo-miehelle sellaista maksusummaa. Aina on suostunut. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa käytän maksuvapaan.
(Tarkistin kokeeksi tuon laskurin ja itse asiassa se antaa tulokseksi ihan saman summan kuin 1/3 nettopalkasta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaosa lasketaan kuukaudesta. Ja suojaosa on 22,60e/päivä. Täällä voit laskea; https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/maksukieltolaskuri
Muista laittaa "Velalliselle jätettävä suojaosuus"-kohtaan se 22,60. Ja tässä tapauksessa kuukaudessa saamasi työttömyyspäiväraha tulee Nettopalkka-kohtaan :)
Minä maksan nettopalkastani 1/3 ulosottoon. En ole koskaan tuollaisesta laskurista kuullutkaan vaan olen aina palkan muututtua laskenut paljonko on kolmasosa netosta ja sitten pyöristänyt sen seuraavaan kymppiin ja ehdottanut uo-miehelle sellaista maksusummaa. Aina on suostunut. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa käytän maksuvapaan.
(Tarkistin kokeeksi tuon laskurin ja itse asiassa se antaa tulokseksi ihan saman summan kuin 1/3 nettopalkasta.)
Tuon 1/3 netosta mäkin oon yleisimmin maksanut, mutta menee suoraan palkasta. Koska jos netto on enemmän kuin kaksi kertaa suojaosuus, (1365€) niin se on automaattisesti tuo 1/3 :)