Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koira muka olla näin fiksu?!

Vierailija
17.11.2016 |

Minulla on aiemmin ollut sekarotuinen narttukoira joka eli yhdeksän vuotta. Koira tuli minulle kahden vuoden iässä ja oli hyvin koulutettu ja tottelevainen.
Narttukoiran jälkeen otin 4v cairnterrierin, joka on uros. Koira on ollut minulla kohta puoli vuotta. Koira olisi varmaan joutunut piikille ilman uutta omistajaa, sillä edellinen omistaja ei voinut enää pitää sitä ajan puutteen vuoksi. Edellinen omistaja väitti koiran olevan hyväkäytöksinen. Se onkin totta muuten, mutta tämä terrieri ei voi sietää muita koiria. Itse asun kaupungissa, ja talossa on paljon muitakin koiria, joten tämä on luonnollisesti ongelma.
Alkuun koira vierasti ja oli aggressiivinen myös vierailleni. Se oppi siitä pois niin, että vieraan saapuessa käskin koiran omalle pedilleen, ja se aloitti siellä murisemisen. Välillä koira poistui pediltään ja tuli vieraani luokse räksyttämään. Käskin sen uudestan pedilleen, ja vasta kun se oli rauhoittunut sinne, niin koira sai makupalan. Lopulta koira riensi oma-aloitteisesti pedilleen aina kun ovikello soi, eikä ollut enää aggressiivinen, jolloin se sai poistuakin pediltään. Eli koira siis tottelee muuten todella hyvin ja ymmärtää käskyt, mutta sitten itse ongelmaan:
Aina kun tämä terrieri näkee toisen koiran, se alkaa räksyttämään ja murisemaan. Jos koira tulee liian lähelle, minun koirani yrittää hyökätä sitä kohti. Koiran koulutusoppaissa käsketään yleensä antaa koiralle makupaloja kun toinen koira lähestyy, jos on tämmöistä ongelmakäyttäytymistä. Näin olenkin tehnyt, ja terrieri on hyvin perso makupaloille. Ongelma jo poistui kiinnittämällä koiran huomio makupaloihin toisen koiran lähestyessä, joten lopetin makupalojen antamisen ja uskoin koiran nyt vain kävelevän rauhallisesti vastaantulevan koiran ohitse. Mutta koira alkoikin odottamaan minulta makupalaa. Kun sitä ei tippunut, koira on taas aloittanut toisille koirille räksyttämisen! Minusta tuntuu, että se tekee sen tahallaan. :D Koira alkaa haukkumaan heti kun näkee vastaantulevan koiran, ja katsoo taskuuni, missä pidän makupaloja. Olen aivan hölmistynyt tilanteesta, sillä koira odottaa makupalaa ja kun ei saa sitä, se räksyttää ja murisee vielä aggressiivisemmin toiselle koiralle. Katsoo taas minua ja taskuani, välillä jopa hyppii kohti taskua. Voiko koira olla niin fiksu, että se ymmärsi saavansa makupalan käyttäytymällä hyvin toisen koiran lähettyvillä, ja kun makupalaa ei enää tippunut, se aloitti taas ongelmakäyttäytymisen saadakseen makupalan kun käsken sitä käyttäytymään? :D Mitä minun kuuluisi nyt tehdä, joudunko syöttämään jatkuvasti koiralle makupaloja käyttäessäni sitä kävelyillä? :D

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä kappalejako jäi puuttumaan? Laitoin ne kyllä aloitukseen. Ap

2/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se koira ehdollistuu makupaloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua nimenomaan häiritsee se herkkujen syöttäminen, niin yritä pikkuhiljaa vaihtaa makupalat johonkin muuhun palkitsemismuotoon, kuten kunnon rapsutuksiin tms. Vaikka mun mielestä tuo makupalojen antaminen on pieni "vaiva" siitä että koira ei hauku vastaantulijoille. Ja puoli vuotta on kuitenkin vasta tosi lyhyt aika, ja koska koira vaikuttaa fiksulta ja kehityskelpoiselta, niin varmasti vuoden-kahden aikana saat siltä tuon rähjäämisen kitkettyä kokonaan pois kun vaan olet kärsivällinen. :)

Vierailija
4/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, meidän kissa on oikeasti paljon älykkäämpi kuin nuo typerät räksyttävät hurtat! Osaa tulla sisälle ja ulos, aukoo väliovet, ottaa ruokaa, ja vettä, tietää paikkansa jne.jne.

Vierailija
5/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oppii ja nimenomaan tekemään noinkin. Omani tekee välillä samaa. 

Mennään osa kerroista ilman namia ihan kauniisti, osa onnistuu täydellisesti namin avulla tai palkitaan jälkikäteen namilla ja osan kerroista koira haukkuu toiselle ja sitten kääntyy kerjäämään namia (ei saa). 

Vierailija
6/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahaa, meidän kissa on oikeasti paljon älykkäämpi kuin nuo typerät räksyttävät hurtat! Osaa tulla sisälle ja ulos, aukoo väliovet, ottaa ruokaa, ja vettä, tietää paikkansa jne.jne.

Mä veisin typerän rakin heti piikille, olis yks riesa vähempänä maapalloa rasittamassa.

Vierailija
7/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Jos todella joudun antamaan makupaloja, olisiko antaa vinkkejä jostain vähäenergisistä ja terveellisistä makupaloista, joita voisi helposti käyttää vain avaamalla pussin kiiressä? Pelkään että koirani vielä lihoaa tämmöisellä herkkujen syöttämisellä. Ap

Vierailija
8/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaan voi olla tuommoisia.

Meillä kolme vuotias sekarotuinen tekee samaa. Vaivalla sain tänä kesänä sen oppimaan makupalojen voimalle, ettei muille koirille haukuta. Suurimmaksi osaksi onkin ok, mutta toisinaan tekee juurikin tuota. Ainiin, enpä saanut namia, vähän murahtelen ja vilkaisen taskua.. :D vaihdoin namit sitten pikku koirien nameihin, ettei niin paljon saa kerralla.

Meillä tää tekee myös sitä, niin, että tulee hyllyn viereen, jossa hänen herkkujaan säilytetään. Tekee kaikkia temppuja, joita on opetettu. Ihan omatoimisesti ja itekseen. Samassa huoneessa ei välttämättä edes ihmisiä läsnä. Jos ei namia tule, niin helposti alkaa huomionhakuinen vinkuminen. Kun käy kattomassa, että mikäs hätä nyt on, niin siellä se sitten tarjoaa tassuja, istuu, makaa, hyppelee takajaloilla...

Vierailija
9/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin vain nami koiralle, kun se on ihan oikeasti rento ja välinpitämätön toisia koiria kohtaan! Ei yritä purra, ei rähise, ei hauku, ei yritä rynnätä kohti, ei ole "pingottunut", ei kyräile toista katseellaan, ei ole karvat pörhössä tai mitään pientäkään vastaavaa huomaamatonta elettä. Silloin se voi oppia sen, että rennosta suhtautumisesta saa palkinnon.

Jos vain syötät niitä randomisti koska vain toisten koirien läsnäollessa, niin metsään voi mennä ja helposti. Koira oppii, että saa namin, kun toinen koira tulee, mutta voi edelleen hyökkiä, koska sellaista käytöstä olet nyt nameilla vahvistanut. On oltava tosi tarkkana, missä mielentilassa omasi on. Vähänkin kiihtynyt > ei namia.

Aloita harjoittelut menemällä hengailemaan jonnekin sopivalle paikalle, missä liikkuu muita, mutta ei liikaa ja mistä näet vastaantulijat tarpeeksi ajoissa, ettei pääse tulemaan yllätyksiä. Aloita myös sopivalta etäisyydeltä eli tarpeeksi kaukaa, missä koirasi ei kiihtyisi. Jos koira kiihtyy, kiellä, siirry kauemmaksi, äläkä reagoi muuten.

Vierailija
10/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan makupaloja toisinaan tyhjiin vessapaparirulliin koiran aktivoimiseksi. Tällä hetkellä koira vaan on oppinut tuon enemmän herkkuautomaatiksi, ja tuo itse tyhjiä (tai lähes tyhjiä) vessapaperirullia ja vaatii herkkuja. Kyllä ne oppii.

Vierailija
11/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Jos todella joudun antamaan makupaloja, olisiko antaa vinkkejä jostain vähäenergisistä ja terveellisistä makupaloista, joita voisi helposti käyttää vain avaamalla pussin kiiressä? Pelkään että koirani vielä lihoaa tämmöisellä herkkujen syöttämisellä. Ap

Mulla on namit pienissä minigrip pusseissa ja jo lenkille lähtiessä avaan sen, että saa nopeasti otettua. Toisinaan on nami valmiiksi kädessäkin. Silloin on erittäin esimerkillisesti rinnalla kulkeva koira. ;)

Hauhaun treenisnackseista meillä tykkää. Ihan hulluna niihin. Koittanut usean merkkisiä, napostelee kyllä, muttei vaikutusta ollut.

Vierailija
12/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua käyttää niin paljoa nameja, opeta koiralle klikkeri (googlaa) ja ala palkita sillä, kun varmasti osaa sen. Et tarvi enää niin usein nameja.

Samoin tuolla eka viestini metodilla pääset nopeammin tuloksiin, etkä lopulta tarvi nameja lainkaan, kunhan koira vallan oppii.

Jatkuva namien syöttö on tosiaan virhe, jonka tein omani kanssa alkuun myös, eikä se toimi oikeasti. Se on vain koiran harhautusyritystä, eikä oikeaa kouluttamista olemaan välittämättä muista. Joillain ehkä voi vähän "toimia", mutta siinä saa sit syöttää ihan koko ajan. Haluttu lopputulos kai kuitenkin on, että koira oppii kulkemaan ja olemaan normaalisti.

Ysi

Vierailija
13/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käyttänyt samaa menetelmää  pentuna purruksi joutuneen saksanpaimenkoiran kanssa hyvin tuloksin. Sinulla on mennyt jotain ohjeesta väärin. Se on nyt ehdollistanut haukkumisen ja namit toisiinsa. Alussa ei saisi olla toinen koira liian lähellä, vaan pitäisi harjoitella ohituksia kauempaa. Eli koirakerhossa.

Jos se alkaa räksyttää, sano a-a ja käänny heti toiseen suuntaan. Eli täyskäännös. Niin se oppii, että räkytys= suunnanvaihto. Eli sinä määräät lenkillä. Jos se on hiljaa, anna nami. Opeta ehdottomasti seuraa-käskyä.

Jos ette ole olleet koirapuistossa, olisi aika.

Cairn ei ole tyhmä koira. Sinun pitää olla napakka pomo. Mutta jos se on noin ahne ja älykäs, se oppii vaikka mitä temppuja. Teille tulee vielä hauskaa.

(Jossain määrin olen kyllä iloinen nykyisestä karjalankarhukoira-pystykorvamixistäni. Ensimmäinen koira, jota ei kiinnosta toiset koirat pätkääkään.)

Vierailija
14/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko koira syö päivässä ja paljonko nameja yleensä menee? Meillä meni 2dl pv:ssä yhteensä nappularuokaa ja otin aina erilleen puolet, jotka syötin nameina. Jos jäi yli, niin annoin iltaruoalla. Näin ei pääse lihomaan, kun ei tipu ekstraa. :-)

Pienet kurkunpalat oli myös suurta herkkua meillä.

Vierailija
15/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käyttänyt samaa menetelmää  pentuna purruksi joutuneen saksanpaimenkoiran kanssa hyvin tuloksin. Sinulla on mennyt jotain ohjeesta väärin. Se on nyt ehdollistanut haukkumisen ja namit toisiinsa. Alussa ei saisi olla toinen koira liian lähellä, vaan pitäisi harjoitella ohituksia kauempaa. Eli koirakerhossa.

Jos se alkaa räksyttää, sano a-a ja käänny heti toiseen suuntaan. Eli täyskäännös. Niin se oppii, että räkytys= suunnanvaihto. Eli sinä määräät lenkillä. Jos se on hiljaa, anna nami. Opeta ehdottomasti seuraa-käskyä.

Cairn ei ole tyhmä koira. Sinun pitää olla napakka pomo. Mutta jos se on noin ahne ja älykäs, se oppii vaikka mitä temppuja. Teille tulee vielä hauskaa.

(Jossain määrin olen kyllä iloinen nykyisestä karjalankarhukoira-pystykorvamixistäni. Ensimmäinen koira, jota ei kiinnosta toiset koirat pätkääkään.)

Muuten hyviä neuvoja, mutta ei missään nimessä koirapuistoon koiraa, joka saattaa käydä toisten kimppuun!!

Vierailija
16/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä veisi AP:n kuvailemaa koiraa suin päin koirapuistoon, vittumaista muille jos se oikeasti hyökkii. Ei kaikista koirista ole "koirapuistokoiriksi". Jos haluaa sosiaalistaa koiraa, niin etsii yhden sopivan koirakaverin, joka voi opettaa koiralle koirien elekieltä ja käytöstapoja.

Vierailija
17/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan edelleen vaan syöttää makupaloja muita koiria kohdatessa, niin räkyttäminen lopulta unohtuu. Palkitseminen on pienempi paha kuin räkytys. Tee vaikka pidempi lenkki koira kanssa, niin se ei liho. Esimerkiksi Lakse Kronch Lohimakupalat on terveellisiä.

Onkohan koiraa yhtään totutettu muihin koiriin "aiemmassa elämässä"? Kannattaisiko kokeilla koirapuistossa käymistä, jos koira olisi siellä kiltisti kokoistensa joukossa? Tai jos tuo koiran suhtautuminen muihin koiriin vain johtuu siitä, että se ei ole vielä ihan tottunut uuteen kotiin ja uuteen omistajaan? Se on voinut oikeasti käyttäytyä vanhassa kodissa paremmin.

Mukavaa kun annoit aikuiselle koiralle kodin. Olet päässyt sen kouluttamisessa jo pitkälle, ja uskon sinun selvittävät loputkin ongelmat kärsivällisyydellä.

Vierailija
18/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen:

Tietenkään koirapuistoon ei kannata paukia suin päin. Menet hiljaisena aikana, katsot onko sopivan kokoisia koiria ja sopiva määrä koiria puistossa valmiina, ja sitten katsot onko koira kiltisti. Pieni räkytys alussa ei haittaa, kunhan koira ei pure muita koiria.

Vierailija
19/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi naurattamaan, kun luin kirjaa niin koira toi pallon lattialle. Kun en viitsinyt heittää sitä, niin se nosti sen sohvalle. Kun en vieläkään heittänyt, se nosti etutassut semmoiseen kerjäävään "pupu asentoon" jossa se istuu kuin pupu etutassut ilmassa, jota se käyttää, kun haluaa jotain ja joka sille on opetettukin temppuna :D

Lopulta heitin pallon ja se oli tyytyväinen kun sai hakea sen. (Miten koira jaksaakin saada iloa pallon hakemisesta)

Se osaa myös ennakoida. Laitan sen joskus makkariin siksi aikaa, jos mennään etsintää jossa piilotan nameja (tai leluja joita se osaa nimeltä) ja se saa hakea niitä pitkin asuntoa kun päästän sen makkarista. Kun se näkee että otan nameja se saattaa jo valmiiksi mennä makkarin oven eteen odottamaan.

Vierailija
20/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että koirasi yrittää ehdollistaa sinut antamaan nameja. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan