En mahda mitään sille, että tytöttely särähtää korvaan
Töissä on yksi miespuolinen työtoveri, joka harrastaa tytöttelyä. En tiedä, tekeekö muille kuin minulle, joka olen vastavalmistunut ja uusi työpaikalla. En mahda mitään, mutta aina iho menee kananlihalle tuosta: "Hei tyttö" -puhuttelusta. Tulee alempiarvoinen olo. Ikää mulla on 27 vuotta, joten ihan lapsena en itseäni pidä.
Tekisi mieli sanoa suorat sanat, mutta pelkään leimautuvani nipottavaksi tosikoksi. Työkaveri on sellainen puhelias "supliikki-mies", joka varmasti nauraisi vaan päin naamaa ja höröttäisi työkavereiden kanssa, kun "tyttö ei kestänyt tytöttelyä". Muut työkaverit sentään osaavat käyttää nimeäni. Välillä asiakaskin saattaa kutsua tytöksi ja sisäisesti itken verta joka kerta, mutta jotenkin se on helpompi sietää kuin työkaverilta.
Kertokaapa omia kokemuksia tytöttelystä ja pojittelusta ja miten siihen suhtaudutte.
Kommentit (36)
Olen 33-vuotias ja en loukkaannu millään tavalla tytöttelystä, päinvastoin!
Ala sanomaan sitä vauvaksi, eihän se voi olla loukkaavaa, koska jokainen meistä on ollut joskus vauva.
Palstamammojen tosimies ja oikea mies-lätinät eivät tietenkään feministejä haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ja senkö takia ei kukaan muukaan saisi loukkaantua, ja sukupuolista vähättelyä työpaikoilla ei pitäisi ottaa vakavasti?
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus: sano seuraavalla kerralla että "nimi on Sanna, käytä sitä".
Jos ei auta, sano uudestaan. Jos ei vieläkään auta, älä kuule kun hän puhuttelee sinua tytöksi. Reagoi vasta kun muistaa nimesi.
Ja ainahan voit maksaa perunat sipseinä ja alkaa kutsua häntä Poitsuksi.
Ei ihme että miehet ei halua naista työkaveriksi. Tuollaisia takakireitä, nipottavia valittajia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 25 ja viime kesänä särähti korvaan, kun pari vuotta vanhempi pomoni kertoi asiakkaalle puhelimessa, että laittaa miehen ja naisen katsomaan, mikä on homman nimi. :D edellisessä paikassa taas vanhemmat työmiehet sanoivat mua tyttäreksi.
Mitä ihmeellistä tossa on?
AINA on sanottu esim. huolotöissä: laitan pojat katsomaan sitä juttua.
Nyt jos on mies ja nainen niin sanotaan: laitan ton pojan ja tytön katsomaan sitä.
Jääkää pois työelämästä jos elämä on noin vaikeata.
Vähän naiset voisi relata eikä joka ikisestä asiasta ottaa itseensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja senkö takia ei kukaan muukaan saisi loukkaantua, ja sukupuolista vähättelyä työpaikoilla ei pitäisi ottaa vakavasti?
Mitä hemmetin vähättelyä?
On aivan normaalia puhetta että miehiä kutsutaan pojiksi ja naisia tytöiksi.
Ei kukaan tule vaikka kolmen naisen luokse ja sano: mitäs Sanna, Tiina ja Leena.
Vaan sanotaan että mitäs muijat/tytöt jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään ihme, että naisille naureskellaan työelämässä tällaisten naisten takia.
Ansaitset kaiken halveksunnan.
En todellakaan ymmärrä missä on ongelma?
Onko joku oikeasti niin pikkumainen ja lapsellinen että suuttuu jos häntä kutsutaan pojaksi tai tytöksi?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ymmärrä missä on ongelma?
Onko joku oikeasti niin pikkumainen ja lapsellinen että suuttuu jos häntä kutsutaan pojaksi tai tytöksi?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan montaa aspaa palstamammat sedittelee lapsilleen? Lukemattomia.
T. miespuolinen entinen myyjä ja tarjoilija, nykyinen toimistotyöntekijä.
Minua on seka taditelty etta tytotelty asiakkaiden toimesta, kun he osoittivat lapselleen kenen luo menna (esimerkiksi). Naissa tilanteissa tallainen kommentointi ei haittaa minua, koska "tytto" tai "tati" on kuitenkin ystavallinen rooli lapselle. Se voi myos viitata ikaan (esim. nyt vahan vanhempana olen useimmiten "tati"... olen 35v.).
Minulle olisi ongelma, jos tyokaverini, pomoni tms. olisi tytottelemassa tai tadittelemassa. Roolini on heita kohtaan erilainen, eika tytottely (tai sedittely/pojittelu) kuulu tyopaikalle tiimin valiseen viralliseen kommunikointiin. Naissa tilanteissa tallaisen kommentoinnin voi lukea vahattelyksi tai kommentoijan oman aseman ylentamiseksi, siina on tietynlaista dominointia, josta en pida. En siis puhuttele IKINA omia tyotovereitani moisilla nimityksilla. Jos en tieda jonkun nimea ja yritan kuvailla hanta tyotoverilleni, sanon "vanhempi mies", "nuorempi nainen" tms.
Työpaikallani oli myös yksi tuollainen kireä feministi, joka hermostui tytöttelystä. Nykyisin kutsun häntä pikkurouvaksi, mutta ei tuokaan näytä ilmeestä päätellen kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on seka taditelty etta tytotelty asiakkaiden toimesta, kun he osoittivat lapselleen kenen luo menna (esimerkiksi). Naissa tilanteissa tallainen kommentointi ei haittaa minua, koska "tytto" tai "tati" on kuitenkin ystavallinen rooli lapselle. Se voi myos viitata ikaan (esim. nyt vahan vanhempana olen useimmiten "tati"... olen 35v.).
Minulle olisi ongelma, jos tyokaverini, pomoni tms. olisi tytottelemassa tai tadittelemassa. Roolini on heita kohtaan erilainen, eika tytottely (tai sedittely/pojittelu) kuulu tyopaikalle tiimin valiseen viralliseen kommunikointiin. Naissa tilanteissa tallaisen kommentoinnin voi lukea vahattelyksi tai kommentoijan oman aseman ylentamiseksi, siina on tietynlaista dominointia, josta en pida. En siis puhuttele IKINA omia tyotovereitani moisilla nimityksilla. Jos en tieda jonkun nimea ja yritan kuvailla hanta tyotoverilleni, sanon "vanhempi mies", "nuorempi nainen" tms.
Juuri tuollaiset nipottajat tekevät kaikkien elämästä vaikeampaa. Rentoudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaiset nipottajat tekevät kaikkien elämästä vaikeampaa. Rentoudu.
Niin, se voi olla nipotusta ehka joidenkin mielesta. Jos mina esimerkiksi tytottelisin tai sedattelisin yhtakaan asiakasta, minusta voisi tehda valituksen ja asiakas voisi myos haastaa oikeuteen (kylla, nainkin voi kayda). Viitsitko viela kertoa, minka tyyppisella alalla itse tyoskentelet? Onko siella ihan ok kommentoida asiakkaita ja tyotovereita noin? Omallani ei ole.
Ollessani 22-vuotiaana kesätöissä kuusikymppinen työkaverini (nainen) kutsui minua pikkutytöksi (siis ihan tosissaan) ja se meni jo vähän yli ja tuntui oikeasti vähättelyltä!