Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En mahda mitään sille, että tytöttely särähtää korvaan

Vierailija
17.11.2016 |

Töissä on yksi miespuolinen työtoveri, joka harrastaa tytöttelyä. En tiedä, tekeekö muille kuin minulle, joka olen vastavalmistunut ja uusi työpaikalla. En mahda mitään, mutta aina iho menee kananlihalle tuosta: "Hei tyttö" -puhuttelusta. Tulee alempiarvoinen olo. Ikää mulla on 27 vuotta, joten ihan lapsena en itseäni pidä.

Tekisi mieli sanoa suorat sanat, mutta pelkään leimautuvani nipottavaksi tosikoksi. Työkaveri on sellainen puhelias "supliikki-mies", joka varmasti nauraisi vaan päin naamaa ja höröttäisi työkavereiden kanssa, kun "tyttö ei kestänyt tytöttelyä". Muut työkaverit sentään osaavat käyttää nimeäni. Välillä asiakaskin saattaa kutsua tytöksi ja sisäisesti itken verta joka kerta, mutta jotenkin se on helpompi sietää kuin työkaverilta.

Kertokaapa omia kokemuksia tytöttelystä ja pojittelusta ja miten siihen suhtaudutte.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsuu vanhemmat miehet tytöksi ja ei haittaa mua ollenkaan :D siinähän kutsuu

Vierailija
2/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi sanoa asiasta. Antaisitko sä läpsiä itseäsi pepulle tai kuuntelisitko seksistisiä vitsejäkin ihan vain sen takia, ettei sua leimattaisi nipottajaksi? Meidän on itse tehtävä ne muutokset, mitä me halutaan yhteiskunnassa tehtävän, kuten tasa-arvoisen ja kunnioittavan kohtelun vaatiminen työpaikoilla. Siihen ei kuulu sukupuolen perusteella puhuttelu vähättelevään sävyyn. Sano sille, oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei muista nimeäsi? Helpompi vaan huikata tyttö.

Vierailija
4/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tytöttelyn sietäminen riippuu ihan siitä millä tyylillä se tehdään. Olen siis 35v. Jos joku vaikka huutaa perään, että "hei tyttö, sulta tippu avaimet", niin ok. Jotekin "hei nainen" ei kuulosta yhtä luontevalta. Rouva ja neiti on myös kuultuja ja ihan ok. Sitten on sitä alentavaa tytöttelyä. Kyllä sen eron vaan tietää asiayhteydestä, äänensävystä, ilmeistä, eleistä yms. Silloin se kyllä särähtää korvaan.

Vierailija
5/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus: sano seuraavalla kerralla että "nimi on Sanna, käytä sitä". 

Jos ei auta, sano uudestaan. Jos ei vieläkään auta, älä kuule kun hän puhuttelee sinua tytöksi. Reagoi vasta kun muistaa nimesi.

Ja ainahan voit maksaa perunat sipseinä ja alkaa kutsua häntä Poitsuksi. 

6/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat tyttöjä ja miehet poikia. Eipä ole kukaan vielä valittanut, ja en siis liitä tähän mitään arvolatausta.

Vierailija
7/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministin satu. Millään työpaikallani, satojen ihmisten kanssa työskennelleenä en ole koskaan kuullut yhdenkään työkaverin tytöttelevän toista työkaveria. Uhriutuminen saduilla on feministin ainoa keino uhriutua?

Vierailija
8/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotus: sano seuraavalla kerralla että "nimi on Sanna, käytä sitä". 

Jos ei auta, sano uudestaan. Jos ei vieläkään auta, älä kuule kun hän puhuttelee sinua tytöksi. Reagoi vasta kun muistaa nimesi.

Ja ainahan voit maksaa perunat sipseinä ja alkaa kutsua häntä Poitsuksi. 

Tai jos alkaisi kutsumaan sedäksi?

-ap

Vierailija
9/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No worries, alat vaan kutsumaan sitä papparaiseksi. 

"Kuule papparainen, etkö taaskaan muista nimeäni, se oli Sanna, muistatkos papparainen... voi kun tuo meidän Petri on niin vanha paappa jo, ei se mittään muista..." 

Vierailija
10/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin muakin kutsutaan tytöksi enkä oikeen osaa päättää onko se loukkaavaa vai ei. Myös "kultaseni" ja "x- kulta pieni" on tullut tutuiksi. :D Jälkimmäisen kohdalla multa meinas tippua korvat päästä sillä kukaan ei ole sanonut minulle noin lapsuuden jälkeen...

n25

Vierailija
11/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministin satu. Millään työpaikallani, satojen ihmisten kanssa työskennelleenä en ole koskaan kuullut yhdenkään työkaverin tytöttelevän toista työkaveria. Uhriutuminen saduilla on feministin ainoa keino uhriutua?

Ai kun sinä et ole koskaan kuullut, niin ei voi oikeasti tapahtua?

Vierailija
12/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Niin muakin kutsutaan tytöksi enkä oikeen osaa päättää onko se loukkaavaa vai ei. Myös "kultaseni" ja "x- kulta pieni" on tullut tutuiksi. :D Jälkimmäisen kohdalla multa meinas tippua korvat päästä sillä kukaan ei ole sanonut minulle noin lapsuuden jälkeen...

n25

Onko meillä sama työkaveri? Tuo "kultaseni" ja "kultapieni" on myös tuttua kauraa hänen suustaan. Ehkä yrittää olla jotenkin lempeä tai "isällinen" creepyn sijaan, mutta mua ainakin ahdistaa.

Vierailija
13/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

n25

Mä "kullittelen" töissä kahta ihmistä, erästä ihanan reipasta nuorta naista ja meidän miespuoleista it-nörttiämme. Molemmista pidän enemmän kuin muista kollegoista. Että tuo kulta-nimittely on ainakin mun suustani kuultuna hyvin positiiviseksi tarkoitettu, ei missään tapauksessa vähättelevä.

N41

Vierailija
14/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely on kohteliaisuus.

Vierailija
15/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

n25

Onko meillä sama työkaveri? Tuo "kultaseni" ja "kultapieni" on myös tuttua kauraa hänen suustaan. Ehkä yrittää olla jotenkin lempeä tai "isällinen" creepyn sijaan, mutta mua ainakin ahdistaa.

kyseessä on suunnilleen ikäiseni mieshenkilö, joten se tekee tästä vain huvittavampaa :D Tulee mieleen, että hän haluaa olla suojeleva "isoveli". Oon miettinyt, että jos kyseessä olisi 60v Pena niin ottaisin sen isompana loukkauksena. Nyt se ehkä menee vielä läpästä.

Vierailija
16/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei aina tuu ajatelleeksi työttelyn olevan mahdollisesti loukkaavaa. Me miespuoliset kun tuppaamme käyttämään "pojuttelua". "Mennääs pojat saunaan" jne. Se on lähinnä inklusiivinen puhuttelutapa; ollaan samaa porukkaa. Samaan menee "mitäs tytöt?" jne.

Toki sitten kun on kyseessä "hei tyttö, tules vähän tänne" -tapainen käyttö niin sehän on selkeää vähättelyä. Ellei kyseessä sitten ole alaikäinen henkilö jolle puhutaan.

Vierailija
17/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan tytöttelyn heti, kun naiset lopettavat  pojittelun ja sedittelyn.

Vierailija
18/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan montaa aspaa palstamammat sedittelee lapsilleen? Lukemattomia.

T. miespuolinen entinen myyjä ja tarjoilija, nykyinen toimistotyöntekijä.

Vierailija
19/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 25 ja viime kesänä särähti korvaan, kun pari vuotta vanhempi pomoni kertoi asiakkaalle puhelimessa, että laittaa miehen ja naisen katsomaan, mikä on homman nimi. :D edellisessä paikassa taas vanhemmat työmiehet sanoivat mua tyttäreksi.

Vierailija
20/36 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

--