Mikä koirarotu minulle?
Heti alkuun pitää sanoa, että tiedän hyvin, että kukaan täällä ei voi puolestani sitä päättää, mutta ihan ajatusleikin tasolla, mitä porukka kokemuksensa perusteella voisi kriteereihini suositella. Koiran hankinta ei ole ajankohtaista vuosiin, mutta haluan jo ajoissa miettiä eri rotuvaihtoehtoja.
Itsestäni sen verran, että kokemusta on monen eri rotuisista koirista, myös käytösongelmaisista. Rottweilerista siperianhuskyyn ja saksanpaimenkoirasta weimarinseisojaan. Lapsia ei ole, mutta suunnitteilla tulevaisuudessa, talo maalla useamman hehtaarin tontilla. Pikkukoirat eivät tule kysymykseen koska toinen perheenjäsen ei halua pientä koiraa, myöskään jättirotu ei ole haluttu vaihtoehto. Mutta itse kriteereihin:
-perusterve ( kaikilla roduilla sairauksia ja yksilökohtaista, mutta että keskimäärin ei olisi bulldoggin tasoa)
- sopusuhtaisen kokoinen
- puolipitkä karva. Eli ei mitään briardin pitkää turkkia mutta ei dobermannin lyhyttäkään
- irti pidettävä ( koulutuksella tietty, mutta ei niin voimakkaita viettejä kun vinttikoirilla tai metsästyskoirilla)
- tottuu lapsiin
- sosiaalistamisella sietää vieraitakin koiria
- saa (ja mieluusti pitää) ilmoittaa tulevista vieraista tai uhista mutta turha räksyttäminen ei toivottavaa. Ei seefferin "piippaamista"
- hyväksyy kuitenkin ihmiset reviirilleen ja käsittelyn esim.näyttelyt
- rauhallinen luonne mutta innostuu kuitenkin tekemään esim. tokoa ja jaksaa kävellä pitkiäkin lenkkejä
- rauhallinen sisätiloissa kun mitään ei tapahdu, eli ei hössötä koko aikaa.
- nöyrä omistajalleen ja älykäs, mutta ei mikään liian herkkis ( toinen perheenjäsen tykästynyt kovapäisempiin koiriin ja minä taas enemmän paimenluonteiseen nöyryyteen niin kompromissi hakusessa)
- pää ei hajoa jos ei joka päivä pääse monen tunnin ulkoilulle + aktivointi. ( tykkään ulkoilusta, mutta esim sairaspäivinä ei hyppisi seinille)
Tuossa päällimmäiset kriteerit. Onko minulla tosiaan liian suuret vaatimukset? toki koirat ovat yksilöitä, tiedostan sen. Rotuehdotuksia ja omia kokemuksia edellämainitun kaltaisista koirista kiitos :)
Kommentit (18)
Kultainen noutaja tai sileäkarvainen noutaja? Tai cockerspanieli. Myös Bernin paimenkoirat ovat aivan ihania, mutta taitavat olla liian suuria ja paksuturkkisia sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Kultainen noutaja tai sileäkarvainen noutaja? Tai cockerspanieli. Myös Bernin paimenkoirat ovat aivan ihania, mutta taitavat olla liian suuria ja paksuturkkisia sinulle :)
Berni on ihana, mutta valitettavasti ei terve rotu.
Näyttelylinjainen noutaja. Niillä ei ole kovin kummoinen metsästysvietti ja ovat luonteeltaan rauhallisia. Ainoa mikä voi lisätä koiran karkaamista on se, että niillä on yleensä voimakas seksuaalivietti.
Meillä on bernejä. Aivan ihania koiria ja täyttäisivät aika lailla sinunkin kriteerisi. Terveys on ihan tuurista, perimästä ja vähän myöskin hoidosta kiinni.
Belggarit hössöttää ja piipittää. Minulla oli sellainen ja meinasin tulla hullux. Ei hetken rauhaa! Nyt 5-vuotias tipsupoika ja ulkouroilua lukuunottamatta ystävällinen, "vaivaton" koikku.
Sekarotuisissa löytyy myös paljon loistavia yksilöitä.
Miettikää koiran elinvuosia ja mitä olette itse valmiit antamaan. Millaiseen kotiin koira tulisi ja millaisen kodin koira siitä tekisi...
Minulla oli lapsena labradorinnoutaja ja ihmisystävällisempää ja vaikeammin provosoituvaa koiraa en ole eläessäni nähnyt. Koira eli yli kymmenen vuotta, enkä nähnyt sitä koskaan vihaisena ihan sama ketä meidän pihalle ryntäsi ja mistä. Lähti kyllä toisinaan omille reissuilleen jos ei vartioitu, mutta tuli aina itsekseen takaisin. Ei tarvinut pelätä, että kenenkään kimppuun käy, mutta tietenkin auton alle jäämisen mahdollisuus oli. Eihän tuo tietenkään ulkopuolisille ole kiva kun tulee irtokoira vastaan, mutta pieni paikkakunta ja ihmiset tunsivat toisensa ja tiesivät koiran olevan rauhallinen.
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista :) Muutama rotu on mainittu mitä olen miettinyt, hovawart ja berni, mutta berni on siinä ja siinä rajalla, että onko liian kookas (:
Bernin terveys alkaa tosiaankin lähennellä keskimäärin noiden lyttykuonorotujen tasoa... Ei ehkä päivittäistä kärsimystä kuten hengitysongelmaisilla roduilla mutta syöpä vie säännöstään hyvin aikaisin.
Aloittaja kirjoitti:
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista :) Muutama rotu on mainittu mitä olen miettinyt, hovawart ja berni, mutta berni on siinä ja siinä rajalla, että onko liian kookas (:
Niitä on hyvinkin erikokoisia. Ite tiedän vaihteluväliltä 35-76 kg. Omat urokseni ovat olleet 50-54-kiloisia
Mainitsit tokon, kuinka paljon haluat harrastaa koiran kanssa muuta kuin lenkkeilyä? Onko teillä aiempaa koirakokemusta? Paimenkoirat saattavat tosiaan olla vähän herkkiksiä, mutta jos aktiviteettia järjestyy niin sheltti, aussie ja bortsukin voisivat sopia
Villakoira, keskari tai iso. Täyttää kaikki kriteerisi.
Vierailija kirjoitti:
Bordercollie
Tähän on kyllä pakko todeta, että bordercollie on himoharrastajan koira. Se on älykäs ja paljon pahaa tekevä pirulainen, ellei saa paljon aktiviteettia.
Hovawart tai belgianpaimenkoira?