Tänä jouluna en aio kutsua meille yhtään sukulaista...
10 vuotta ollaan laitettu koko suvulle joulu, ruokineen ja lahjoineen. Välillä on ollut taloudellisesti _todella_ tiukkaa, kun olen ollut opiskelija. Kertaakaan meitä ei ole perheineen kutsuttu muille kylään ja huomaan, että tästä 'meidän joulusta' on tullut tapa muille. Mikäpä siinä, kun ovat helpolla ja halvalla päässeet.
Tänä jouluna tehdään toisin. Ollaan oman perheen kesken kotona eikä kutsuta meille ketään. Mitä veikkaatte, missä vaiheessa alkaa kyselyt siitä 'moneltako pukki on aattona tulossa, että osataan tulla..?' Ja oisko hyviä vastauksia tuohon kysymykseen niin, että kysyjäkin ymmärtää, että tänä vuonna ei sukulaisia kaivata.
Istutaan kerrankin oman perheen kesken ruokapöytään eikä niin, että viimeisenä me isäntäväki syödään kylmänä sitä, mitä muilta on jäänyt :).
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena kysyn, että voiko joku tosiaan olla noin hemmetin urpo, kymmenen vuotta passaa joulun, ilmoittamatta, että kuppi on mennyt nurin.
Ja, ei helvetti, onko tosiaan ihmisiä, jotka kutsumatta soittelevat jouluna, että moneltako me tullaan?
Miten helvetin tyhmää sukua teillä on ja miten helvetin tyhmiä olette itse, jos tuommoista jatkuu KYMMENEN VUOTTA.Tämän on PAKKO olla taas yksi typerä provo.
Näitä ainakin on. Miehen sisarukset perheineen asuvat samalla paikkakunnalla kuin me, ja yhtenä jouluna he kutsuivat itsensä meille kun oli puhetta että tilataan joulupukki. Miehelle vaan soittivat, että monelta se pukki tulee, ja minä siinä sitten aattonahaavi auki katsoin, kun suku lappaa sisälle enkä tiennyt mitään. Paha se on siinä vaiheessa häätääkään... Siitä sitten tuli pidempi perinne, kun en keksinyt miten voisin kieltää porukkaa tulemasta. Se av-mammojen rakastama neuvo "suu auki" ei käytännössä ole ihan niin yksinkertainen toteuttaa. Pari vuotta vielä, niin lapset ovat jo niin isoja ettei pukkia enää tarvita, saa sitten nähdä mitä mieltä miehen sisarukset siitä ovat...
Et sitten saa sanottua edes omalle miehellesi?
Kuinkahan usein näissä on kyse miehen sukulaisista?
Sainhan minä miehelleni sanottua, sitten illalla kun sukulaisten lähdettyä keräsin lahjapapereita lattioilta. Mutta kun mies tykkäsi että oli kivaa ja lapsillakin oli kivaa serkkujen kanssa, niin minunko pillini mukaan sitte pitäisi koko perheen hypätä? Onneksi eivät sentään ruokapöytään tuppaa.
Voi helvetti, olet naimisissa, siis saatana, naimissa sen tossukan ukkosi kanssa!! Puhu sille, sano että nyt jumaliste riittää! Ilman ehtoja, nyt riittää.
Kaikenlaisten paskahousujen kanssa sitä naimisiin mennään ja kakaroita värkätään. Huh, huh.
No eihän tuo mies mikään tossukka ollut, vaan päin vastoin piti puoliaan. Miehilläkin kun on oikeus haluta olla sukunsa kanssa, eikä vain naisilla.
Teet vain listan mitä kukin tuo joulupöytään ja ilmoitat jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena kysyn, että voiko joku tosiaan olla noin hemmetin urpo, kymmenen vuotta passaa joulun, ilmoittamatta, että kuppi on mennyt nurin.
Ja, ei helvetti, onko tosiaan ihmisiä, jotka kutsumatta soittelevat jouluna, että moneltako me tullaan?
Miten helvetin tyhmää sukua teillä on ja miten helvetin tyhmiä olette itse, jos tuommoista jatkuu KYMMENEN VUOTTA.Tämän on PAKKO olla taas yksi typerä provo.
Näitä ainakin on. Miehen sisarukset perheineen asuvat samalla paikkakunnalla kuin me, ja yhtenä jouluna he kutsuivat itsensä meille kun oli puhetta että tilataan joulupukki. Miehelle vaan soittivat, että monelta se pukki tulee, ja minä siinä sitten aattonahaavi auki katsoin, kun suku lappaa sisälle enkä tiennyt mitään. Paha se on siinä vaiheessa häätääkään... Siitä sitten tuli pidempi perinne, kun en keksinyt miten voisin kieltää porukkaa tulemasta. Se av-mammojen rakastama neuvo "suu auki" ei käytännössä ole ihan niin yksinkertainen toteuttaa. Pari vuotta vielä, niin lapset ovat jo niin isoja ettei pukkia enää tarvita, saa sitten nähdä mitä mieltä miehen sisarukset siitä ovat...
Sainhan minä miehelleni sanottua, sitten illalla kun sukulaisten lähdettyä keräsin lahjapapereita lattioilta. Mutta kun mies tykkäsi että oli kivaa ja lapsillakin oli kivaa serkkujen kanssa, niin minunko pillini mukaan sitte pitäisi koko perheen hypätä? Onneksi eivät sentään ruokapöytään tuppaa.
Voi helvetti, olet naimisissa, siis saatana, naimissa sen tossukan ukkosi kanssa!! Puhu sille, sano että nyt jumaliste riittää! Ilman ehtoja, nyt riittää.
Kaikenlaisten paskahousujen kanssa sitä naimisiin mennään ja kakaroita värkätään. Huh, huh.No eihän tuo mies mikään tossukka ollut, vaan päin vastoin piti puoliaan. Miehilläkin kun on oikeus haluta olla sukunsa kanssa, eikä vain naisilla.
Tottahan toki on, heti kun mies laittaa joulun valmiiksi... Jos valmiiseen pöytään tulee, ni ei oo sananvaltaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisten paskahousujen kanssa sitä naimisiin mennään ja kakaroita värkätään. Huh, huh.No eihän tuo mies mikään tossukka ollut, vaan päin vastoin piti puoliaan. Miehilläkin kun on oikeus haluta olla sukunsa kanssa, eikä vain naisilla.
Tottahan toki on, heti kun mies laittaa joulun valmiiksi... Jos valmiiseen pöytään tulee, ni ei oo sananvaltaa...
ihana avioliitto, oikein rakkaus huokuu teistä
Ap[/quote]
Olisitte voinut myös ihan suoraan pyytää vieraita tuomaan. Toimintanne on passiivis-aggressiivista. Pitää uskaltaa ottaa asiat puheeksi, semmoinen on kypsää aikuisuutta. Ja juu, olisi heidän pitänyt varmaan se ymmärtää sanomattakin, mutta etkö itse ole koskaan ollut ajattelematon? Et ole koskaan mokannut missään, ja ehkä toivonut että joku olisi uskaltanut neuvoa?
Nyt kypsyyttä osoittaisi, että jo etukäteen ilmoitatte sukulaisille, että vietätte joulun omalla väellä, ettei jouduta tilanteeseen jossa he ovat jo ovella (kuvaannollisesti) ja vasta sitten saavat kuulla, ettei kymmenvuotista perinnettä enää jatketa.[/quote]
Olen varmasti ollut ajattelematon monestikin. Mutta että 10 vuotta yhtä soittoa, epäilen. Ja en nyt suoriltaan luokittelisi toimintaamme passiivis-aggressiiviseksi, vaan olen yrittänyt luottaa ihmisten omaan tilannetajuun. Näköjään turhaan. Ja itse EN mene kylään ilman viemisiä. Itse asiassa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perinne on ollut kuten sanot, olisi kohteliasta sinulta ilmoittaa viime vuosina teille tulleille etukäteen, että tänä vuonna olette päättäneet toisin. Näin kukaan ei pahoittaisi mieltään ja kaikille jäisi aikaa suunnitella omat menonsa.
Juuri näin. Jos tuolla kaavalla on menty kymmenen vuotta, niin vierailla on kyllä kaikki syyt olettaa että sama toistuu tänäkin vuonna ellei toisin ilmoiteta.
Mutta jos pidätte noista sukujouluista, niin onhan vaihtoehtona ottaa puheeksi tuokin, että voisiko joku muu vuorostaan ottaa vastuun joulun järjestämisestä.
Ei kai se minun vastuulla ole miettiä, kuka järjestää joulun tänä vuonna? Minähän kerroin, että me ollaan oman perheen kesken kotona. Muut saavat mennä minne haluavat. Voin sitten joulun jälkeen kertoa, miten meni ja kuinka monta meille oli kutsumatta tulossa :D. Sukuni tuntien monta..
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Hei, olemme päättäneet tänä vuonna viettää joulun oman perheen kesken. Hyvää joulun aikaa teille!"
Juuri näin. Ja selitellä ei tarvitse.
Ensimmäinen kysely tuli jo :D. Kautta rantain kyseltiin, että olemmeko jouluna kotona. Vastasin, että ollaan kyllä. Omalla porukalla.
Tämä saattaa mennäkin ihan nätisti, kun viesti nyt lähtee etenemään, niin muilla on hyvin aikaa tehdä muita suunnitelmia. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perinne on ollut kuten sanot, olisi kohteliasta sinulta ilmoittaa viime vuosina teille tulleille etukäteen, että tänä vuonna olette päättäneet toisin. Näin kukaan ei pahoittaisi mieltään ja kaikille jäisi aikaa suunnitella omat menonsa.
Juuri näin. Jos tuolla kaavalla on menty kymmenen vuotta, niin vierailla on kyllä kaikki syyt olettaa että sama toistuu tänäkin vuonna ellei toisin ilmoiteta.
Mutta jos pidätte noista sukujouluista, niin onhan vaihtoehtona ottaa puheeksi tuokin, että voisiko joku muu vuorostaan ottaa vastuun joulun järjestämisestä.Ei kai se minun vastuulla ole miettiä, kuka järjestää joulun tänä vuonna? Minähän kerroin, että me ollaan oman perheen kesken kotona. Muut saavat mennä minne haluavat. Voin sitten joulun jälkeen kertoa, miten meni ja kuinka monta meille oli kutsumatta tulossa :D. Sukuni tuntien monta..
Ap
Tarkoitettiin varmaan sitä että kun suku on ollut teille viimeiset kymmenen vuotta tervetullut viettämään joulua niin mistä ihmeestä heidän pitäisi keksiä että tänä vuonna tämä perinne ei enää toistukaan? Siis jos et itse kerro noita aikeitasi äänee. Että on se siinä mielessä "sinun vastuulla" miettiä että miten ihmisten joulut sujuu. Ok, jos haluat tehdä ohraisesti sukulaisillesi ja menettää ehkä välitkin. Ajatus oli vain, että jos kuintekin pidätte sukujouluista ja yhdessäolosta niin voi tuon asian nätistikin sanoa että itse et tosiaan jaksa tänä vuonna laittaa joulua mutta olisiko joku muu halukas. Tai nostaa ajatus ilmaan että voisiko näitä yhteisjouluja järjestää enemmän talkoomeiningillä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kysely tuli jo :D. Kautta rantain kyseltiin, että olemmeko jouluna kotona. Vastasin, että ollaan kyllä. Omalla porukalla.
Tämä saattaa mennäkin ihan nätisti, kun viesti nyt lähtee etenemään, niin muilla on hyvin aikaa tehdä muita suunnitelmia. Kiitos!
Ap
Oletpa lapsellinen. Hykertelet siellä että "milloinkohan alkaa kyselyjä tulla" ja "kuinkahan moni tulee ovelle kolkuttelemaan". Aikuinen ja kypsä ihminen ilmoittaisi itse suoraan kaikille odotettaville tulijoille että tänä vuonna juhlitaan joulua omalla porulla, eikä antaisi jonkun rikkinäisen puhelimen hoitaa asiaa jolloin "asia saattaa mennä ihan nätisti".
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä kuitenkin laittaisin vielä viestiä perään kaikille, että vietetään joulua perheen kanssa keskenään ja vieraita ei kaivata. Tuosta sinun vastauksesta kun voi saada sen käsityksen että ihan vaan omalla porukalla olette kotona jouluna, joten voi kylään tulla.
Suosittelen. Ihanan stressitöntä ollut tämä joulunalusaika, kun ei tarvitse miettiä, mitä ruokaa kenellekin pitäisi laittaa. Valitaan niitä ruokia, mistä itse pidetään ja ostetaan sen verran, kun halutaan syödä :).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen. Ihanan stressitöntä ollut tämä joulunalusaika, kun ei tarvitse miettiä, mitä ruokaa kenellekin pitäisi laittaa. Valitaan niitä ruokia, mistä itse pidetään ja ostetaan sen verran, kun halutaan syödä :).
Ap
Meistä taas on hauskaa laittaa sitä joulua yhdessä ja viettää isolla porukalla. Mielestäni siinä on vähemmän stressiä, kun tarvitsee tehdä vain yhtä tai kahta laatua ruokaa. Toiset osallistujat tuovat loput.
Oletko ap kuullut valituksia tästä perinteen katkaisusta?
No justiinsa. Millainen suku teillä on, kun tuppaavat opiskelijan kämppään oikeen joukolla jouluksi. Eikä kukaan mieti hetkeäkään tuota finanssipuolta. Ovatko jotain rajatapauksia? Muuten vaan kyselen.
Se on kyllä käsittämättömän lujassa osalla porukalla se että kun johonkin on totuttu niin sen pitäisi aina mennä samalla tavalla. Siitä pidetään kiinni. Täälläkin moni yrittää sälyttää aloittajan vastuulle huolehtia siitä kuka seuraavaksi passaisi sukua mutta eihän se asia kuuluu hänelle yhtään mitään! Ja osa haukkuu aloittajaa lapselliseksi kun tuntee mielihyvää siitä kun on saanut sanottua että viettävät nyt joulua omalla porukalla ja aloittajan pitäisi vaan vielä itse ilmoittaa kaikille että varmasti tietäisivät!
Rentouttavaa ja vähemmän rahaa vievää joulua aloittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä käsittämättömän lujassa osalla porukalla se että kun johonkin on totuttu niin sen pitäisi aina mennä samalla tavalla. Siitä pidetään kiinni. Täälläkin moni yrittää sälyttää aloittajan vastuulle huolehtia siitä kuka seuraavaksi passaisi sukua mutta eihän se asia kuuluu hänelle yhtään mitään! Ja osa haukkuu aloittajaa lapselliseksi kun tuntee mielihyvää siitä kun on saanut sanottua että viettävät nyt joulua omalla porukalla ja aloittajan pitäisi vaan vielä itse ilmoittaa kaikille että varmasti tietäisivät!
Rentouttavaa ja vähemmän rahaa vievää joulua aloittajalle!
No jos on kymmenen vuotta järjestänyt toisten joulun ja antanut suvun ymmärtää että tämä on ok, niin kyllä aloittajalla nyt pieni vastuu on toistenkin joulusta. Edes sen verran että avaa sen suunsa kertoakseen että tänä vuonna perinteestä poiketen ap päätti viettää joulua perheen kesken.
Kaikenlaisten paskahousujen kanssa sitä naimisiin mennään ja kakaroita värkätään. Huh, huh.