Lapsi kotikouluun
Uuteen opetussuunnitelmaan ja jatkuvasti vaihtuviin opettajiin kyllästyneenä olen ajatellut ottaa lapseni kotikouluun. Lapsi on täysin tuskastunut isoon luokkakokoon ja jatkuvaan meteliin. Onneksi tässä maassa kotikoulu on mahdollista!
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu ei sovi kaikille. Koulussamme käy tenttimässä muutama kotikoululainen. Tai oikeastaan heidän pitäisi käydä tenttimässä. Yksikään ei tule saamaan peruskoulua suoritettua ennen 17 vuoden ikää...
Kotikoulu sopii, jos lapsi on huippulahkajas, oman toiminnan ohjaus on hyvä, hänellä on sosiaalisia harrastuksia ja kotoa löytyy tarvikkeet myös liituntaan, teknisiin töihin ja vaikkapa kuviksen savitöihin. Huoltaja vastaa kaiksita hankinnoista. Opsista ei saa mitään vapautuksia kotikoulun vuoksi.
Ja totuus taitaa olla, että sinne päätyy ne joilla on niitä sosiaalisia vaikeuksia?!
Vanhemmat tekee kyllä mun mielestä monesti tuossa lapselle karhunpalveluksen. Suojellaan lasta liikaa. Milloin se sitten oppii ne sosiaaliset taidot, joita ei ennestäänkään osaa?
Meillä oli ainakin lapsilla harrastuksia, joissa lajitaitojen lisäksi pääpaino oli sosiaalissa- ja vuorovaikutustaidoissa. Lisäksi he kävivät eri järjestöjen ylläpitämissä kerhoissa. Lisäksi heillä oli kavereita ihan naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan ja paljon!
Miten lapsesi oppii toimimaan ryhmässä ja esiintymään? Entäs sitten kun se peruskoulu on ohi? Meinaatko lukion ja amiksenkin opettaa? Oikeasti se lapsi joutuu ne samat ongelmat kohtaamaan ennemmin tai myöhemmin.
Näytelmäkerho, muusiikkiharrastus, joukkuelaji, jne...
Odotahan yläkoulua... Siellä ei tehdä tyynyliinoja tai linnunpönttöjä.
Kemiassa pitäisi esimerkiksi rakentaa tislauslaitteisto. Onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Eli olet valmis ensin opettamaan lastasi sen 8h/päivä ja lisäksi tekemään omat työsi ja pyörittämään arkea?
Meillä lapset on osa sitä arkea ja oppivat peruskoulun oppimäärän lisäksi ruuanlaittoa, siivousta, pyykinhuoltoa, yms, jotka muuten kuuluu myös peruskoulun opinto-ohjelmaan. Jos et täta satu tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmat lapset käyneet peruskoulun kotikouluna. Opetus kun ei ole sidottu tiettyyn paikkaan tai aikaan niin työnteko ei ole mikään este. Tehtiin esim. myös jakso töitä ulkomailla. Nyt molemmat lapset opiskelee yliopistossa, käyvät töissä ja toinen on maajoukkuetason urheilija ja toinen sm-tason.
Kuten joku täällä jo totesikin, kotikoulu sopii lahjakkaille, ahkerille, kiinnostuneille ja aktiivisille. Ei valitettavasti kaikille.
Veit sanat suustani! Juuri meinasin tehdä saman aloituksen.
Vanamo kirjoitti:
Uuteen opetussuunnitelmaan ja jatkuvasti vaihtuviin opettajiin kyllästyneenä olen ajatellut ottaa lapseni kotikouluun. Lapsi on täysin tuskastunut isoon luokkakokoon ja jatkuvaan meteliin. Onneksi tässä maassa kotikoulu on mahdollista!
Vanamo kirjoitti:
On onneksi mahdollista, joo. Mutta täytyy varautua siihen ettei helppoa. Oon itse yläkoulussa töissä ja täällä on kirjoilla yksi kotikoulunuori. Ja huhhu mitkä ennakkoluulot täällä jyllää. Kamalasti vikaa kaivetaan lapsesta ja vanhemmista ja yksi lastensuojeluilmoituskin tehtiin koulun puolesta. Mutta joo, mäkin haluaisin ottaa kotikouluun. Ens keväänä jään taas vaihteeksi työttömäksi ja mietin että jospa jäisin saman tien koko vuodeksi, enkä töihin yrittäisikään. Ainakin mun eka- ja viidesluokkalaiset lapset olisivat innolla jäämässä kotiin. Toinen ei opi koulussa ja toinen taas osaa liikaa, eikä hänellä ole muuta tekemistä kuin tylsistyä ja ihmetellä miten hidasälyisiä kaikki muut ovat.
Kotikoulu on tärkeä vaihtoehto esim kiusaamistapauksissa pienillä paikkakunnilla,joissa ei ole kuin yksi koulu,eikä voi vaihtaa.
Eniten lapseen vaikuttaa,kun vertaiset kiusaavat (tutkimuksia on aiheesta).
Silloin ei ole mitään metkitystä koulun ns. sosiaalistavalla vaikutuksella.
Ja voin kertoa omasta kokemuksesta,koulu ei minua auttanut sosiaalistumaan eikä auttanut esim esiintymisessä. Päinvastoin.
Asdfjklö kirjoitti:
Kotikoulu on tärkeä vaihtoehto esim kiusaamistapauksissa pienillä paikkakunnilla,joissa ei ole kuin yksi koulu,eikä voi vaihtaa.
Eniten lapseen vaikuttaa,kun vertaiset kiusaavat (tutkimuksia on aiheesta).
Silloin ei ole mitään metkitystä koulun ns. sosiaalistavalla vaikutuksella.
Ja voin kertoa omasta kokemuksesta,koulu ei minua auttanut sosiaalistumaan eikä auttanut esim esiintymisessä. Päinvastoin.
Varmasti on näinkin. Silti minusta on väärin, että se kiusattu joutuu pakenemaan ja lähtemään. Se kiusaaminen pitäisi ratkaista, eikä se sillä todellakaan ratkea, että kiusattu lähtee. Kiusaajat löytävät kyllä uuden uhrin.
Tämä mielipide muuten vahvistaa juurikin sitä käsitystä, että kotikouluun menee yleensä ne, joilla on sosiaalisia ongelmia. Kiusattua ei saa syyttää, mutta mun mielestä jos se kiusaamistapaus jätetään ratkomatta, niin se kiusattu tulee mitä todennäköisemmin sitä kiusaamista taas ennemmin tai myöhemmin kohtaamaan.
Ja toki jos kiusaaminen on todella rankkaa eikä sitä saada loppumaan, niin onhan se lapsi sieltä koulusta silloin "pelastettava". Silti se kiusaamistapaus tulisi jossain vaiheessa käsitellä.
Asia on laitettu vireille. Aivan sama, mitä muut ajattelevat. Kuunnelkaa Klamydian kappale "Pyyntö".
Tehtiin se linnunpönttö ja tyynyliina tunnissa, johon naapurin lapsi käytti koulussa useita tunteja.
Missä sinä olet koulupäiväsi viettänyt? Eihän koulussakaan kaikkia aineita joka päivä läpi käydä, eikä tunti kestä sitä 60min.