Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppiiko piilolinssit ottamaan pois silmistä?

Vierailija
14.11.2016 |

Sain muutama viikko sitten piilarit, ja olen muuten tykästynyt niiden käyttömukavuuteen, mutta en saa niitä pois silmistäni. Optikolla opeteltiin nopeasti ja sielläkään se ei meinannut onnistua, nyt kotona siitä on tullut vieläkin vaikeampaa. Olen yrittänyt monena päivänä aina uudella parilla linssejä ja joka kerta poisottaminen päättyy itkuun ja verestäviin silmiin. Melkein tuntuu siltä, että joku kerta ne vain jäävät kiinni, eivätkä enää lähde ollenkaan pois. Pystyn kyllä liikuttelemaan linssiä pitkin silmän pintaa, mutta en saa sormillani siitä mitään otetta. Silmätippoja olen yrittänyt myös käyttää isoja määriä, eikä sekään auta tuon otteen saamiseen.

Onko ketään muuta, jolle tämä asia olisi ollut todella vaikea, ja sitten lähtenyt sujumaan? Vai tähänkö tämä piilareiden käyttö nyt vain jumahtaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinsettiotteella vain. Eli peukalolla ja etusormella/keskisormella kunnollinen ote linssistä ja vedät pois. Jos ei heti lähde, kostuta silmätipoilla silmää. Ei ole vaikeaa, mutta silmään on uskallettava koskea hieman. Muista pestä kädet ensin!

Vierailija
2/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään, joka olisi tuosta syystä joutunut luovuttamaan.

Itselläni on ollut piilarit 20 vuotta. Mulle paras tekniikka niiden poisottoon on liu'uttaa niitä suoraan alaspäin, pois iiriksen päältä ja sen jälkeen ottaa peukalonkynnellä linssin alareuna haltuun. Silmä ei ole erityisen arka valkuainen kohdalta, mutta harvoin siihen tulee muutenkin tökättyä.

Harjoitus tekee mestarin, tsemppiä :) Koita yötäpäivää-linssejä, niitä ei tarvitse poistaa joka ilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oppinut käyttään niitä ollenkaan. Joskus nukahdin piilolinssit päässä ja aamulla heräsin piilolinssi reiteen kuivuneena:)

Vierailija
4/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. kyllähän aika moni on oppinut, mutta itse kieltämättä käytän -kenties paljossa tottumuksesta- silmälaseja kuin jaksaisiin alinomaan läträtä piilolinssien kanssa. En koe silmäalsien käyttämistä, mitenkään eritysen vastenmielisenä. Tai, että silmälasit tekisivät minusta sen paremmin luotaani työntää kuin puoleensa vetävääkään; silmälasit ovat tavallaan osa arkista tyyliäni.    

Vierailija
5/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, yritän ehkä liuttaa linssiä alaspäin ensi kerralla enemmän kuin tähän asti. Todella omituinen tämä ongelma, kun linssin laittaminen paikoilleen onnistui heti ensi kerrasta asti ja ehdin jo innostua, että tämä ratkaisi kaikki silmälasiongelmat.

Vierailija
6/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin opetella käyttämään piilareita kymmenisen vuotta sitten. Ilmeisesti silmätipoista huolimatta silmäni olivat liian kuivat. Aina katkesi verisuonia silmästä, kun otin linssejä pois. Oma pärstä näyttää jotenkin paremmalta silmälasien kanssa. Kun on komeat silmäpussit ja naama muutenkin ruvennut roikkumaan niin sopivat pokat tuo jotenkin ryhtiä ilmeeseen.

Vierailija
7/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa linkattua videota tähän mutta youtubessa

How to remove contact lenses quicker - Lukian Wang

Käytän itse tätä tekniikkaa, helpoin ei tarvitse peiliä

Vierailija
8/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liu'utan piilaria sormella kohti silmän sisänurkkaa niin että siihen muodostuu vekki, jolloin se on helppo vetää pois sisänurkan kautta. Piilarini ovat hyvin ohuet ja silmään napakasti istuvat, eikä niitä todellakaan saa pois pinsettiotteella. Aikoinaan aluksi koekäytössä olleet erimerkkiset piilarit lähtivätkin helposti vain nyppäämällä, mutta ne myös tuntuivat koko ajan silmässä, koska olivat minulle liian paksut.

Vierailija
9/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilolinssien poisotossa helpottaa isot piilolinssit. Minulla linssit tuleeselkeästi valkuaisen puolelle n. 2-3 mm. Toinen seikka on kaarevuus. Kun linssit kaarevuudeltaan liian tiukat, voi olla vaikeaa ottaa linssi silmästä poi. Yl. Optikolla voi kokeilla hieman erilaisia piilolinssejä, jotta löytää sen omanlaisensa. Utuben videoista löytyy pois-otto tekniikoita.

Vierailija
10/10 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin meni hetki, että opin :-)

Itse katson ylöspäin (helpottaa, kun ottaa jonkun kiintopisteen) ja liu'utan linssiä alaspäin. Toi ylöspäin katsominen auttaa kumman paljon.

Mutta tosiaan jokaisella on oma tapansa. Olen huomannut, että piilarit lähtevät huonommin, jos on käynyt niiden kanssa suihkussa.

Muutenkin alkuun kannattaa varata aikaa pois ottamiseen (ja laittamiseen). Jos ei ekalla yrittämällä onnistu, kantsii pitää pieni tauko ja räpsytellä silmiä, ja yrittää uudelleen. Harjoittelemalla oppii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme