Paljonko teidän sähkölaskut ovat?
Muutin omaan kotiin pois kotoa elokuussa ja kolmen 3kk sähkölasku on 40,20€. Tuntuu paljolta, mutta eihän se ole kuin 13,40€/kk. Onko se paljon vaii? :D Minulla on kotona tietokone yms elektroniikka päällä 24/7. Asun yksiössä.
Kyllä, kaikki on ihan uutta. En vielä tiedä mitä mikäkin maksaa.
Kommentit (45)
Minulla 83,5 neliötä ja sähkölasku kerran kolmessa kuukaudessa n. 60 euroa. Säästöä ilmeisesti syntyy kun ei pidä valoja päällä.
Minulla myös samaa luokkaa kuin ap:lla. Asun pienessä kaksiossa miehen kanssa. Ollaan tosi säästäväisiä ja aika vähän vietetään aikaa kotona.
Halpa on, hyvä niin. Monella sähköntarjoajalla on kätevät nettisivut, joihin kirjautumalla voit itse seurata sähkölaskuasi kuukausittain. Voit myöhemmin silloin tällöin vilkaista, miten käyttö etenee ja millaisia laskuja on ollut yms. Niistä saa kattavan kokonaiskuvan ja pääset hahmottamaan, paljonko kulutat, voisiko jossain vähentää jne.
Nykykoneet eivät niin kauheasti sähköä vie. Tsekkaa arviosivuilta, paljonko mihinkin laitteeseen sähköä kuluu.
Onnea uuteen kotiin, muuten. :)
Vierailija kirjoitti:
Muutin omaan kotiin pois kotoa elokuussa ja kolmen 3kk sähkölasku on 40,20€. Tuntuu paljolta, mutta eihän se ole kuin 13,40€/kk. Onko se paljon vaii? :D Minulla on kotona tietokone yms elektroniikka päällä 24/7. Asun yksiössä.
Siis ilmeisesti maksat vain ns. käyttösähköstä?
Näin vertailukohtana voidaan sanoa, että jos sattuu -30C pitkä jakso, niin kuukauden sähkölasku on noin 400€. Siis sähkölämmitteinen omakotitalo.
Tuosta sinun laskusta voisi arvioida (riippuu paljon sähkönhinnasta), että päivittäinen kulutus on noin 2kWh, eli ei ihan mahdottomasti mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 83,5 neliötä ja sähkölasku kerran kolmessa kuukaudessa n. 60 euroa. Säästöä ilmeisesti syntyy kun ei pidä valoja päällä.
Tuohon summaan ei ilmeisesti sisälly siirtomaksu?
Meillä 75 neliön kolmio, sähkölaskut 100-130e/3kk.
Ap:n lasku kuulostaa ihan normilta.
Vierailija kirjoitti:
Katso siitä laskusta paljonko pelkät perusmaksut jo tekee. Esim. kalliilla Carunalla kerros- ja rivitaloasuntojen sähkönsiirron perusmaksut on pelkästään 11,32€/kk ja siihen vielä sähkönmyynnin perusmaksu joka riippuu valitsemastaan sähkönmyyjästä.
Eli saattaa olla että sähköä ei oikeasti ole edes kulunut kuin muutamalla eurolla kuukaudessa mutta perusmaksut juoksee kulutit tai et. Jos sinulla on toistaiseksi voimassaoleva sähkösopimus ja meinaat asua asunnossa pitkään niin kannattaa myös kilpailuttaa sähkönmyyjä ja vaihtaa määräaikaiseen sopimukseen jolloin säästät todennäköisesti ainakin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia polttimoja sinulla on? Jos otetaan esimerkiksi hiustenkuinvain (2000W) ja led-spotti (2W), niin viiden minuutin föönaus vie saman verran sähköä kuin 83 tuntia spotti.
Toki vanhat polttimot vievät huomattavasti enemmän sähköä.
30-40 euroa kuussa. 75-neliöinen kerrostalo, asukkaita kolme. Kodinkoneet eivät mitään uusia energiapihejä, astianpesu- ja pyykinpesukoneet päällä vähintään joka toinen päivä ja sähkösauna lämpiää myös vähintään kerran viikossa. Mies töissä mutta minä ja vauva kulutetaan sähköä kotona ympäri vuorokauden. Sammutetaan tietokoneet yöksi ja valoja ei pidetä turhaan päällä, pienillä teoilla saatu pidettyä sähkölaskut pieninä. :)
Katsotaan vaan miten nyt nousee sähkölaskun kun muutettiin sähkölämmitteiseen asuntoon... :D
Hommaa sellainen katkaisinjatkojohto, mIstä saat elektroniikkasi pois päältä silloin, kun et sitä käytä, tai olet pois kotoa, eipähän sitten satu mitään vahinkoja huolimattomuudestasi. Vakuutus ei välttämättä korvaa, jos laitteet ovat päällä ilman valvontaa. Samalla saat ruuvattua sitä sähkölaskua vieläkin pienemmäksi..
58 neliöinen sähkölämmitteinen rivitalokaksio. On sauna ja eteisessä sekä kylppärissä lattialämmitys, kylppärin lattialämmitys päällä aina. Vesi lämpiää lämminvesivaraajalla.
Laskut on sähkönsiirtoineen noin 50-150e/kk. Kesällä alimmillaan ja joulu-helmikuun tienoolla pahimmillaan.
Meillä 58 neliön kerrostalokaksio. Sähkölaskut ovat olleet viimeiset ajat vähän alle 70 euroa, laskutus kolmen kuukauden välein. Suurimmat sähkösyöpöt sähkökiuas (saunotaan n. kerran viikossa) ja uuni, jossa tehdään usein ruokia. Sähkön hinta on halventunut parin viime vuoden aikana, muistan maksaneeni reilusti yli yhdeksänkympinkin laskuja tässä takavuosina. Sähköntarjoajana meillä on Turku Energia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös samaa luokkaa kuin ap:lla. Asun pienessä kaksiossa miehen kanssa. Ollaan tosi säästäväisiä ja aika vähän vietetään aikaa kotona.
Varmaan rahaa kuluu enemmän missä muualla tahansa kuin kotona. Ellei sitten vietä aikaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
30-40 euroa kuussa. 75-neliöinen kerrostalo, asukkaita kolme. Kodinkoneet eivät mitään uusia energiapihejä, astianpesu- ja pyykinpesukoneet päällä vähintään joka toinen päivä ja sähkösauna lämpiää myös vähintään kerran viikossa. Mies töissä mutta minä ja vauva kulutetaan sähköä kotona ympäri vuorokauden. Sammutetaan tietokoneet yöksi ja valoja ei pidetä turhaan päällä, pienillä teoilla saatu pidettyä sähkölaskut pieninä. :)
Katsotaan vaan miten nyt nousee sähkölaskun kun muutettiin sähkölämmitteiseen asuntoon... :D
Lisään tähän vielä siis että sisältää myös siis sähkönsiirron, josta jonkinlainen pelkästään 10 euron perusmaksu on myös mukana yms. siirtomaksut. Muuten pörssisähkö.
Vaikka rakastankin omakotitaloasumista, niin aina näiden sähkö- ja vesilaskukeskustelujen jälkeen mietin, että mitä järkeä.. Meillä viimekuun sähkölasku oli 160e ja odotettavasti noususuunnassa aina maaliskuuhun asti, jolloin kipuaa noin 250e/kk..
Vierailija kirjoitti:
Halpa on, hyvä niin. Monella sähköntarjoajalla on kätevät nettisivut, joihin kirjautumalla voit itse seurata sähkölaskuasi kuukausittain. Voit myöhemmin silloin tällöin vilkaista, miten käyttö etenee ja millaisia laskuja on ollut yms. Niistä saa kattavan kokonaiskuvan ja pääset hahmottamaan, paljonko kulutat, voisiko jossain vähentää jne.
Nykykoneet eivät niin kauheasti sähköä vie. Tsekkaa arviosivuilta, paljonko mihinkin laitteeseen sähköä kuluu.
Onnea uuteen kotiin, muuten. :)
Kiitos vinkistä! Ja kiitos ^^
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmeisesti maksat vain ns. käyttösähköstä?
Näin vertailukohtana voidaan sanoa, että jos sattuu -30C pitkä jakso, niin kuukauden sähkölasku on noin 400€. Siis sähkölämmitteinen omakotitalo.
Tuosta sinun laskusta voisi arvioida (riippuu paljon sähkönhinnasta), että päivittäinen kulutus on noin 2kWh, eli ei ihan mahdottomasti mielestäni.
Käyttösähkö ja sähkönsiirto <, unohdin mainita. Käyttösähkö oli jotain 18e ja sähkönsiirto 22e. Kuulostaa paljolta toi 400e... D:
ap
Mulla on yksiössä joku 60e/kk. Musta toi sun kuulostaa ihan normaalilta.